Spårarbeten i Göteborg 2014

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av hej »

M_M skrev:Det jag alltså ungefär undrar är om det skulle vara okej att utsträcka sexans backvändning till att gå hela vägen via slingan i Guldheden?
Allmänt dumt förslag om man tänker utifrån passagerarsynpunkt. Om du bor i Guldheden och åker kollektivt så är det oftast mot stan du skall. Att åka en eller två hållplatser för att byta till ersättningsbuss är ingen höjdare.
De som skall åka mot Sahlgrenska har förbindelse mot stan med linje 16 och genom att låta ersättningsbussen åka de två hållplatserna upp till Doktor Sydows Gata har även boende i Norra Guldheden direktförbindelse med centrum utan byte. Genom det här upplägget så har man optimerat direktförbindelserna vilket är väldigt bra.

Vad som dock är märkligt är hur vagnarna går i övrigt. Varför låter man linje 1 gå över Annedal? Och varför är linje 2 indragen på sträckan Centralstationen - Högsbotorp?

Annedal kommer alltså att trafikeras av linje 1, 7 och 10. Linje 10 kunde man mycket väl dra in och istället sätta in extra turer på linje 5 om behov finns för att täcka upp för 10an mellan Biskopsgården och Valand.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Fredrik E »

M_M skrev:Det här har väl diskuterats förut, men jag minns inte riktigt hur det ligger till.

Får man planerat backa spårvagnar i Göteborg med passagerare ombord?

Ja.

Hur fort får man köra om/när man backar med passagerare ombord?

En spårvagn går normalt 15 km/h när man backar den.

Oj vad det kommer bli fullt ombord på linje 4 och 9 om man inte har rejäl turtäthet.

Linje 6 går till Angered
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Fredrik E »

hej skrev:
Annedal kommer alltså att trafikeras av linje 1, 7 och 10. Linje 10 kunde man mycket väl dra in och istället sätta in extra turer på linje 5 om behov finns för att täcka upp för 10an mellan Biskopsgården och Valand.
Det är väl dumt att ta bort en befintlig trafik för att sedan köra den ändå?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av M_M »

hej skrev:
M_M skrev:Det jag alltså ungefär undrar är om det skulle vara okej att utsträcka sexans backvändning till att gå hela vägen via slingan i Guldheden?
Allmänt dumt förslag om man tänker utifrån passagerarsynpunkt. Om du bor i Guldheden och åker kollektivt så är det oftast mot stan du skall. Att åka en eller två hållplatser för att byta till ersättningsbuss är ingen höjdare.
De som skall åka mot Sahlgrenska har förbindelse mot stan med linje 16 och genom att låta ersättningsbussen åka de två hållplatserna upp till Doktor Sydows Gata har även boende i Norra Guldheden direktförbindelse med centrum utan byte. Genom det här upplägget så har man optimerat direktförbindelserna vilket är väldigt bra.
Fast med sommarens nedminskning av trafiken så "finns" ju ändå vagnarna så de kan väl i princip lika gärna köras. Fast nu faller det ju på STH 15km/h som Fredrik E fyllt i.
hej skrev:Vad som dock är märkligt är hur vagnarna går i övrigt. Varför låter man linje 1 gå över Annedal? Och varför är linje 2 indragen på sträckan Centralstationen - Högsbotorp?

Annedal kommer alltså att trafikeras av linje 1, 7 och 10. Linje 10 kunde man mycket väl dra in och istället sätta in extra turer på linje 5 om behov finns för att täcka upp för 10an mellan Biskopsgården och Valand.
En gissning är att linje 1 går den vägen för att få med sig resenärer Grönsakstorget-Vasaplatsen. Det hade nog varit bättre om man dragit 10 den vägen och låtit 1 ha sin ordinarie körväg. Kan det finnas någon annan orsak till detta, t.ex. att man behöver viss tid mellan varje vagn för att utföra vissa arbeten på andra ställen?
Fredrik E skrev:
M_M skrev:Oj vad det kommer bli fullt ombord på linje 4 och 9 om man inte har rejäl turtäthet.
Linje 6 går till Angered
Fast varken linje 6 eller 8 kommer vara särskilt attraktiva för att ansluta till ersättningsbusarna till/från Kortedala och Bergsjön.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av hej »

Fredrik E skrev:
hej skrev:
Annedal kommer alltså att trafikeras av linje 1, 7 och 10. Linje 10 kunde man mycket väl dra in och istället sätta in extra turer på linje 5 om behov finns för att täcka upp för 10an mellan Biskopsgården och Valand.
Det är väl dumt att ta bort en befintlig trafik för att sedan köra den ändå?
Fast det är väl dummare att dra in ordinarie linje till Högsbotorp via Annedal (linje 2), och låta linje 1 få antingen få extra körtid genom att krångla sig för Vasaplatsen (Reseplaneraren) eller omläggas över Annedal (Kartan för trafik informationen) än att dra in tian och förstärka femman. Linje 10 har som huvudsträckning Guldheden - Brunnsparken sedan går den dagtid] över till Hisingen. Sen kvällstid och helgdagarsmornar vänder den vid Centralstationen. Jag reagerar mot att man drar in tvåan och förlänger ettans väg till centrum alternativt drar den över Annedal och inte över Järntorget för att 10 ska ha någonstans att vända. Vore det inte smartare att dra in 10an istället för 2an?
M_M skrev: av M_M » sön 15 jun, 2014 16:05

hej skrev:
M_M skrev:
Det jag alltså ungefär undrar är om det skulle vara okej att utsträcka sexans backvändning till att gå hela vägen via slingan i Guldheden?
Allmänt dumt förslag om man tänker utifrån passagerarsynpunkt. Om du bor i Guldheden och åker kollektivt så är det oftast mot stan du skall. Att åka en eller två hållplatser för att byta till ersättningsbuss är ingen höjdare.
De som skall åka mot Sahlgrenska har förbindelse mot stan med linje 16 och genom att låta ersättningsbussen åka de två hållplatserna upp till Doktor Sydows Gata har även boende i Norra Guldheden direktförbindelse med centrum utan byte. Genom det här upplägget så har man optimerat direktförbindelserna vilket är väldigt bra.


Fast med sommarens nedminskning av trafiken så "finns" ju ändå vagnarna så de kan väl i princip lika gärna köras. Fast nu faller det ju på STH 15km/h som Fredrik E fyllt i.
Fast hur tänker du?
Även om vagnar finns tillgängliga så är det väl bättre att låta ersättningsbussen gå till Doktor Sydows Gata än att låta den vända vid Wavrinskys plats. De som reser från och till Norra Guldheden är nog mer intresserade av att komma mot centrala staden utan byten än att åka med en vagn mot Sahlgrenska, eller?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Fredrik E »

hej skrev:
Fredrik E skrev:
hej skrev:
Annedal kommer alltså att trafikeras av linje 1, 7 och 10. Linje 10 kunde man mycket väl dra in och istället sätta in extra turer på linje 5 om behov finns för att täcka upp för 10an mellan Biskopsgården och Valand.
Det är väl dumt att ta bort en befintlig trafik för att sedan köra den ändå?
Fast det är väl dummare att dra in ordinarie linje till Högsbotorp via Annedal (linje 2), och låta linje 1 få antingen få extra körtid genom att krångla sig för Vasaplatsen (Reseplaneraren) eller omläggas över Annedal (Kartan för trafik informationen) än att dra in tian och förstärka femman. Linje 10 har som huvudsträckning Guldheden - Brunnsparken sedan går den dagtid] över till Hisingen. Sen kvällstid och helgdagarsmornar vänder den vid Centralstationen. Jag reagerar mot att man drar in tvåan och förlänger ettans väg till centrum alternativt drar den över Annedal och inte över Järntorget för att 10 ska ha någonstans att vända. Vore det inte smartare att dra in 10an istället för 2an?

Jag pratar om 10 på Hisingen, att ta bort en linje och sen köra ibland. Vem kollar upp detta under dessa futtiga veckor? Vem ska beställa extravagnar? Hur får man ihop personal när man behöver extravagnarna? Idén är inte bra helt enkelt.
I Annedal blir det mycket trafik och då är det väl logiskt att ta bort den linjen som är kortast och mest i vägen för de tyngre linjerna?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Fredrik E »

M_M skrev:
Fredrik E skrev:
M_M skrev:Oj vad det kommer bli fullt ombord på linje 4 och 9 om man inte har rejäl turtäthet.
Linje 6 går till Angered
Fast varken linje 6 eller 8 kommer vara särskilt attraktiva för att ansluta till ersättningsbusarna till/från Kortedala och Bergsjön.
Hur vet du det?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av hej »

Fredrik E skrev: Jag pratar om 10 på Hisingen, att ta bort en linje och sen köra ibland. Vem kollar upp detta under dessa futtiga veckor? Vem ska beställa extravagnar? Hur får man ihop personal när man behöver extravagnarna? Idén är inte bra helt enkelt.
I Annedal blir det mycket trafik och då är det väl logiskt att ta bort den linjen som är kortast och mest i vägen för de tyngre linjerna?
Lösningen på problemet är väl knappast den bästa. 10an är inte bland de tyngre linjerna och man kommer att förlänga restiden för de som kommer från Tynnered-Frölunda med ettan om den går över Järntorget - Vasaplatsen alternativt att bryta förbindelsen Frölunda - Järntorget. Kvällstid och helgdagsmornar kommer 10an att trafikera Högsbotorp - Centralstationen. Mitt förslag är att benämna de vagnar som kör på Hisingen 5 istället för 10. Det handlar intre oma att sätta in extravagnar utan eftersom Linje 5 och Linje 10 har identisk linjesträckning Väderilsgatan - Valand så skylta vagnarna med linje 5 men jag kan tänka mig att de kan skyltas med 10 och vända Torp.

Alternativt så skulle man kunna vända 10an från Biskopsgården vid Centralen, det är bättre att bryta den omlagda linjen istället för att bryta den ordinarie linjen. Ur passagerarsynpunkt är färre linjeändringar det bästa. Nuvarande lösning är en försämring för de som bor både i Mölndal och Frölunda.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Harald »

hej skrev:Ur passagerarsynpunkt är färre linjeändringar det bästa. Nuvarande lösning är en försämring för de som bor både i Mölndal och Frölunda.
Instämmer. Den lösning som visas verkar mycket märklig och tillkrånglad. Varför inte låta ettan och tvåan gå som vanligt, leda om sjuan och tian via Annedal och vända tian vid Linnéplatsen? Det är svårt att förstå varför tian måste vända i Högsbotorp. Det finns ju slingor vid både Linnéplatsen och Marklandsgatan.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Fredrik E »

hej skrev:
Fredrik E skrev: Jag pratar om 10 på Hisingen, att ta bort en linje och sen köra ibland. Vem kollar upp detta under dessa futtiga veckor? Vem ska beställa extravagnar? Hur får man ihop personal när man behöver extravagnarna? Idén är inte bra helt enkelt.
I Annedal blir det mycket trafik och då är det väl logiskt att ta bort den linjen som är kortast och mest i vägen för de tyngre linjerna?
Lösningen på problemet är väl knappast den bästa. 10an är inte bland de tyngre linjerna och man kommer att förlänga restiden för de som kommer från Tynnered-Frölunda med ettan om den går över Järntorget - Vasaplatsen alternativt att bryta förbindelsen Frölunda - Järntorget. Kvällstid och helgdagsmornar kommer 10an att trafikera Högsbotorp - Centralstationen. Mitt förslag är att benämna de vagnar som kör på Hisingen 5 istället för 10. Det handlar intre oma att sätta in extravagnar utan eftersom Linje 5 och Linje 10 har identisk linjesträckning Väderilsgatan - Valand så skylta vagnarna med linje 5 men jag kan tänka mig att de kan skyltas med 10 och vända Torp.

Alternativt så skulle man kunna vända 10an från Biskopsgården vid Centralen, det är bättre att bryta den omlagda linjen istället för att bryta den ordinarie linjen. Ur passagerarsynpunkt är färre linjeändringar det bästa. Nuvarande lösning är en försämring för de som bor både i Mölndal och Frölunda.
Du skriver att du har en lösning på problemet, det är ju vad DU tycker se som ett problem, eller hur?

Försämring och försämring angående Mölndal och Frölunda. Hur är det med de som bor i Angered och Bergsjön som har stått ut med ett sommararbete de senaste 5 åren?
Frölunda har det himla bra i jämförelse.

De som reser i dessa trafikomläggningar bryr sig inte nämnvärt, bara de kommer fram och helst med en spårvagn då ersättningsbussar klingar illa i en Göteborgares öra.

Jag säger det igen och igen... ...Någonstans sitter det ju faktiskt någon och gör denna planering och den grundar sig ju på en hel del saker som ska passa ihop innan resultatet blir den trafikomläggning vi pratar om. Den som planerar ska ha i åtanke att personalen har semester, tjänster till förarpersonalen, inplanerade underhållsarbeten, passagerarunderlag, få tjänsterna godkända av trafikpersonalens fackförbund, etc.

Harald skriver ju att man kan vända i vändslingor som Linnéplatsen och Marklandsgatan men de slingorna behövs att vända redan befintlig trafik eller ställa upp trasiga fordon.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Harald »

Fredrik E skrev:Harald skriver ju att man kan vända i vändslingor som Linnéplatsen och Marklandsgatan men de slingorna behövs att vända redan befintlig trafik eller ställa upp trasiga fordon.
Det finns väl ingen befintlig trafik som vänder i de slingorna utom några turer på morgonen. Trasiga vagnar i de krokarna kan man väl ställa upp vid Slottsskogshallen på dagtid. Men om det nu är så omöjligt att vända tian i någon av dem så kan man ju vända genom att köra runt Grönsakstorget-Viktoriagatan-Valand. En annan lösning hade varit att dra in tian och köra sjuan till Biskopgården. Det finns ingen orsak att köra den österut om man inte kör ersättningsbussar från Redbergsplatsen, vilket man tydligen inte tänker göra. De som ska från stan till Kortedala-Bergsjön måste ändå ta fyran eller nian till Gamlestadstorget.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av M_M »

hej skrev:
M_M skrev:Fast med sommarens nedminskning av trafiken så "finns" ju ändå vagnarna så de kan väl i princip lika gärna köras. Fast nu faller det ju på STH 15km/h som Fredrik E fyllt i.
Fast hur tänker du?
Även om vagnar finns tillgängliga så är det väl bättre att låta ersättningsbussen gå till Doktor Sydows Gata än att låta den vända vid Wavrinskys plats. De som reser från och till Norra Guldheden är nog mer intresserade av att komma mot centrala staden utan byten än att åka med en vagn mot Sahlgrenska, eller?
Men då kunde man köra både spårvagnar och bussar? (Ja, det här är ju hypotetiskt, i praktiken faller det ju på 15km/h för att backa spårvagnar).
Fredrik E skrev:Jag pratar om 10 på Hisingen, att ta bort en linje och sen köra ibland. Vem kollar upp detta under dessa futtiga veckor? Vem ska beställa extravagnar? Hur får man ihop personal när man behöver extravagnarna? Idén är inte bra helt enkelt.
I Annedal blir det mycket trafik och då är det väl logiskt att ta bort den linjen som är kortast och mest i vägen för de tyngre linjerna?
Fast då vore det väl enklare att bara leda om 10 till St. Sigfrids plan?
Fredrik E skrev:
M_M skrev:Fast varken linje 6 eller 8 kommer vara särskilt attraktiva för att ansluta till ersättningsbusarna till/från Kortedala och Bergsjön.
Hur vet du det?
Min erfarenhet av att åka med de ordinarie linjerna säger att det nästan alltid är fullare på 7/11 än 6. Visst, åttan blir bra för resande mellan Bergsjöbanan och Tynneredbanan, men i övrigt torde merparten av resenärerna byta till 4 och 9.



Harald: Bra poäng om sjuan. Det framgår ju inte ens på den sista pdf'en var sjuan ska ta vägen, och inte heller var elvan tar vägen.

En variant vore kanske att koppla sjuan från Frölunda mot tvåan mot Mölndal (via Annedal under hela arbetsperioden), och koppla elvan från Saltholmen mot tian från Hisingen.
Fast jag är som sagt tveksam till om det räcker att bara ha fyran och nian på snabbspåret...
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Fredrik E »

Harald skrev:
Fredrik E skrev:Harald skriver ju att man kan vända i vändslingor som Linnéplatsen och Marklandsgatan men de slingorna behövs att vända redan befintlig trafik eller ställa upp trasiga fordon.
Det finns väl ingen befintlig trafik som vänder i de slingorna utom några turer på morgonen. Trasiga vagnar i de krokarna kan man väl ställa upp vid Slottsskogshallen på dagtid.
Den befintliga trafiken gör det när den är t.ex. är sen eller turer som ligger i fel ordning. Stopp i trafiken är inget ovanligt idag, M31:an gör sin översyn efter 4 veckor. Den vagnen går nästan dubbelt så mycket en normalt, pedalvagnarna rasar. Jag lovar att de slingorna kommer att gå varma men inte av tidtabellagda vändningar...

SLX har ingen bemanning för att ta emot vagnar utanför schema, inte minst sommartid. De andra 2 depåerna har låg bemanning p.g.a. semester så oplanerade vagntransporter är nog inte något man vill ha.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av M_M »

Fast om en trasig vagn kan ta sig till en vändslinga för egen maskin (eller med annan vagn som hjälp) så kan den väl ta sig till Slottskogshallen även om den är obemannad?

Eller måste vagnhallpersonal styra växlarna o.s.v. vid in/utkörning?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Fredrik E »

Fördelen med att köra 3 linjer i Annedal är att sträckan Järntorget - Hagakyrkan inte blir så störningskänslig. Hade 2:an gått kvar i Annedal ihop med sjuan men 1:an gått ordinarie väg hade det blivit mycket fordon på en liten yta. Frågan är om inte linje 1 blir hjälpt av att gå genom Annedal tidsmässigt för om den hade gått ordinarie väg hade den nog fått köa sig fram till mellan Järntorget - Grönsakstorget? Detta återstår att se. Jag återkommer mer än gärna med hur det går för de stackars Frölundaborna :wink:
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Fredrik E »

M_M skrev:Fast om en trasig vagn kan ta sig till en vändslinga för egen maskin (eller med annan vagn som hjälp) så kan den väl ta sig till Slottskogshallen även om den är obemannad?

Eller måste vagnhallpersonal styra växlarna o.s.v. vid in/utkörning?
Eftersom det inte kommer att ske någon handpåläggning på SLX så är det bättre att få den till en depå med personal som kan laga och få ut fordonet igen. Vissa vagnmodeller har specifika depåer de ska till. Fordonsbristen försvinner inte längre med sommartabeller, vi har slutat köra mindre på sommaren för många år sedan.
På SLX sker det sen utkörning på morgonkvisten och tidig inkörning på eftermiddag/kväll. Depån är tom på fordon mellan cirka 0800 - 1700.
Bogserar vi in en vagn på SLX blir vi av med ett fordon till då ett fullt fungerande fordon ska stå kopplat med det trasiga fordonet.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Harald »

Fredrik E skrev:Den befintliga trafiken gör det när den är t.ex. är sen eller turer som ligger i fel ordning. Stopp i trafiken är inget ovanligt idag, M31:an gör sin översyn efter 4 veckor. Den vagnen går nästan dubbelt så mycket en normalt, pedalvagnarna rasar. Jag lovar att de slingorna kommer att gå varma men inte av tidtabellagda vändningar...
Med det resonemanget borde man väl inte vända sexan i Lana, åttan vid Torp eller elvan vid Härlanda heller, eller är det bara slingorna vid Linnéplatsen och Marklandsgatan som behövs för att ställa upp trasor eller vända försenade vagnar. Varför behövs det två slingor i väster när det inte behövs någon i öster?
Fredrik E skrev:De andra 2 depåerna har låg bemanning p.g.a. semester så oplanerade vagntransporter är nog inte något man vill ha.
En oplanerad vagntransport får man väl om man ska hämta hem en trasa oavsett var den står. Varför skulle det vara bättre att hämta den från en vändslinga än från Slottsskogshallen?
Fredrik E skrev:Bogserar vi in en vagn på SLX blir vi av med ett fordon till då ett fullt fungerande fordon ska stå kopplat med det trasiga fordonet.
Varför det? Kan trasan står ensam i en vändslinga, men inte vid Slottsskogen?
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av darthjpp »

Diskussionen om trasor får mig att tänka på det lok som fanns vid Vagnhallen Gårda/Svingeln förr. Det stod bakom Gårdahallen vid det skjul där det brukade stå några arbetsvagnar på 80-talet, ofta tillsammans med en grusvagn. Finns det kvar? Skulle det gå att använda som bogserlok?
Gissar på att det är Ringlinien som har tagit hand om loket om det finns kvar. Japp, så verkar det vara. Godsloket IV
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Fredrik E »

Harald skrev:
Fredrik E skrev:Den befintliga trafiken gör det när den är t.ex. är sen eller turer som ligger i fel ordning. Stopp i trafiken är inget ovanligt idag, M31:an gör sin översyn efter 4 veckor. Den vagnen går nästan dubbelt så mycket en normalt, pedalvagnarna rasar. Jag lovar att de slingorna kommer att gå varma men inte av tidtabellagda vändningar...
Med det resonemanget borde man väl inte vända sexan i Lana, åttan vid Torp eller elvan vid Härlanda heller, eller är det bara slingorna vid Linnéplatsen och Marklandsgatan som behövs för att ställa upp trasor eller vända försenade vagnar. Varför behövs det två slingor i väster när det inte behövs någon i öster?

2014-04-21 till 2014-08-16, då är slingorna Härlanda, Torp och förbigångsspåret Aprilgatan och Östra Sjukhuset fullt fungerande.
Fredrik E skrev:De andra 2 depåerna har låg bemanning p.g.a. semester så oplanerade vagntransporter är nog inte något man vill ha.
En oplanerad vagntransport får man väl om man ska hämta hem en trasa oavsett var den står. Varför skulle det vara bättre att hämta den från en vändslinga än från Slottsskogshallen? Personalen på servicebilarna samt förare sköter ju en oplanerad vagntransport och då går det ju till en depå som inte heter SLX. Det sker direkt utan uppställning
Fredrik E skrev:Bogserar vi in en vagn på SLX blir vi av med ett fordon till då ett fullt fungerande fordon ska stå kopplat med det trasiga fordonet.
Varför det? Kan trasan står ensam i en vändslinga, men inte vid Slottsskogen?
Var sägs det att en trasig vagn kan stå ensam i en vändslinga? Läs det jag skriver.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Inlägg av Harald »

Fredrik E skrev:Var sägs det att en trasig vagn kan stå ensam i en vändslinga? Läs det jag skriver.
Du skrev att man måste ställa en fungerande vagn ihop med trasan vid Slottsskogen. Jag uppfattade det som ett av dina argument för att man måste ha lediga slingor eftersom du inte har skrivit att man måste göra det i en vändslinga och att slingorna behövs för att ställa upp trasiga vagnar. Men om det nu är så, så kan vi konstatera att det inte är någon skillnad mellan att ställa en vagn i en slinga och att ställa den vid Slottsskogen. Det är lika besvärligt båda delarna, och därför bör man satsa på att få hem vagnen till Majorna eller Rantorget så fort som möjligt.

Men jag har väl fått vatten på min kvarn. Man borde lägga ned spårvägen i Göteborg och köra buss i stället. Då skulle vi slippa allt sånt här elände plus alla kontaktledningsras, urspåringar och totalstopp p.g.a. vagnfel.
Skriv svar