Spårväg Skeppsbron
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg Skeppsbron
Jag tycker det vore bättre att dra ettan än sexan via Skeppsbron eftersom det skulle ge kortare restid från Frölunda till centrum. Sedan tycker jag att man skulle låta nian gå via Skeppsbron för att dela på trean och nian tidigare än nu. Då borde nian också gå till Saltholmen i stället för elvan. Elvan är ju rätt hårt belastad nu så det skulle väl inte skada att korta av den till Kungssten.
Re: Spårväg Skeppsbron
Ja, vad är egentligen anledningen till att det är elvan och inte nian som går till Saltholmen på vintern? Det borde väl bli jämnare belastning jämfört med nu, när elvan är ensam både till Saltholmen och på Bangatan-Ekedalsgatan?Harald skrev:Jag tycker det vore bättre att dra ettan än sexan via Skeppsbron eftersom det skulle ge kortare restid från Frölunda till centrum. Sedan tycker jag att man skulle låta nian gå via Skeppsbron för att dela på trean och nian tidigare än nu. Då borde nian också gå till Saltholmen i stället för elvan. Elvan är ju rätt hårt belastad nu så det skulle väl inte skada att korta av den till Kungssten.
Re: Spårväg Skeppsbron
Fördelen med att 11an går till Saltholmen är bytesmöjligheten vid Mariaplan till 3an mot Marklandsgatan och där vidare möjlighet till byten. Fast det problemet går att lösa med hållplats vid Älvsborgsplan. En hållplats där skulle även kunna hjälpa till att snabba upp trafiken eftersom man då kan lägga ned Mariaplan, Sannaplan och Ostindiegatan.
Re: Spårväg Skeppsbron
När börjar trafiken?darthjpp skrev:Nej, hpl Domkyrkan kommer att vara kvar, och vagnarna som går via Skeppsbron kommer att ha en hållplats vid Stenpiren. Två linjer är tänkta att dras via Skeppsbron och tre via Domkyrkan. Vilka linjer som kommer gå vilken väg är nog inte bestämt, men en gissning är att 6:an och 11:an får gå via Skeppsbron, med 9:an som ett alternativ till 11:an. 2:an går ju via Vasaplatsen och Annedal så den kommer säkert att fortsätta gå som den gör idag. 1:an skulle kunna flyttas, och gör kanske det om man väljer att dra om 7:an eller 10:an via Domkyrkan, vilket skulle ge en direktförbindelse med spårvagn upp till Chalmers och Sahlgrenska (7:an). Det skulle ju lätta upp situationen på flera ställen om man gjorde lite omdragningar av linjerna i centrum.Kloker skrev:Vad kommer att hända med hpl Domkyrkan när arbetet är klart? Kommer den att ersättas av en hållplats vid Lilla Torget?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg Skeppsbron
Trafikstart är lite luddigt satt till hösten 2015, så den stora omläggningen blir säkert i mitten av december, men förhoppningsvis så startar någon trafik så snart de är klara med anläggningen. De verkar ha rätt bra fart på bygget just nu.
Re: Spårväg Skeppsbron
Enligt planen som lades upp inför införandet av trängselskatten så är det linje 1 och 9 som ska gå över Skeppsbron, men det kan ju ha ändrats ett par gånger vid det här laget
Karta på sidan 8: http://www.vasttrafik.se/PageFiles/2365 ... 101117.pdf

Karta på sidan 8: http://www.vasttrafik.se/PageFiles/2365 ... 101117.pdf
Re: Spårväg Skeppsbron
Lite synd med tanke på att Domkyrkan och Grönsakstorget ligger så pass nära varandra. Å andra sidan är det väl befogat med en hållplats alldeles vid den myllrande Kungsgatan. Har det vid något tillfälle varit tal om att lägga ner hpl Grönsakstorget för att få ner restiden mellan t.ex. Hagakyrkan och Brunnsparken?darthjpp skrev:Nej, hpl Domkyrkan kommer att vara kvar, och vagnarna som går via Skeppsbron kommer att ha en hållplats vid Stenpiren.Kloker skrev:Vad kommer att hända med hpl Domkyrkan när arbetet är klart? Kommer den att ersättas av en hållplats vid Lilla Torget?
Blir Stenpiren det enda stoppet på Skeppsbrolänken?
Re: Spårväg Skeppsbron
Stenpiren är den enda planerade hållplatsen,
Re: Spårväg Skeppsbron
Det vore nog inte så klokt. Man kan lura sig och tro att man sparar hela uppehållstiden på att dra in en hållplats, men det gör man inte, om inte de som använde hållplatsen slutar att åka, och det är vill inte det man vill. Det man sparar är tiden för inbromsning, acceleration och öppning och stängning av dörrarna. Det är ganska lite tid vid läge C/D vid Grönsakstorget eftersom det är kurva både före och efter. Drar man in Grönsakstorget så får man längre uppehåll vid Domkyrkan. Man skulle alltså få mera kö vid Domkyrrkan och liten tidsvinst.Kloker skrev:Har det vid något tillfälle varit tal om att lägga ner hpl Grönsakstorget för att få ner restiden mellan t.ex. Hagakyrkan och Brunnsparken?
Re: Spårväg Skeppsbron
Fast om man genom denna åtgärd skrämmer bort de aktuella trafikanterna helt från kollektivtrafiken så vinner man ju tid ändå, det är väl så man resonerar på alla länsbanor när man drar in femtielva behovsuppehåll för att få tre minuter längre vändtid i knäckebröhult...Harald skrev:Det vore nog inte så klokt. Man kan lura sig och tro att man sparar hela uppehållstiden på att dra in en hållplats, men det gör man inte, om inte de som använde hållplatsen slutar att åka, och det är vill inte det man vill. Det man sparar är tiden för inbromsning, acceleration och öppning och stängning av dörrarna. Det är ganska lite tid vid läge C/D vid Grönsakstorget eftersom det är kurva både före och efter. Drar man in Grönsakstorget så får man längre uppehåll vid Domkyrkan. Man skulle alltså få mera kö vid Domkyrrkan och liten tidsvinst.Kloker skrev:Har det vid något tillfälle varit tal om att lägga ner hpl Grönsakstorget för att få ner restiden mellan t.ex. Hagakyrkan och Brunnsparken?
Re: Spårväg Skeppsbron
Sant.Harald skrev:Det är ju inte frågan om "att göra om vad som gjorts vid Järntorget". Då trodde man att bygget snart skulle börja, men det fanns varken detaljplan eller beslut om byggstart. Nu finns gällande detaljplan och bygget har startat.
Jag tror att det inte skulle vara särskilt poppis att dra om varken 7 eller 10 via Domkyrkan. (7 har gått där för ca 10 år sen). Dagens nät i centrum v.s. i förorterna är ganska optimalt. Varje förort som har fler än en linje genom centrum (d.v.s. Bergsjön, Angered och Tynnered) har en linje via Kungsportsplatsen-Valand och en via Domkyrkan-Grönsakstorget-Järntorget.darthjpp skrev:Nej, hpl Domkyrkan kommer att vara kvar, och vagnarna som går via Skeppsbron kommer att ha en hållplats vid Stenpiren. Två linjer är tänkta att dras via Skeppsbron och tre via Domkyrkan. Vilka linjer som kommer gå vilken väg är nog inte bestämt, men en gissning är att 6:an och 11:an får gå via Skeppsbron, med 9:an som ett alternativ till 11:an. 2:an går ju via Vasaplatsen och Annedal så den kommer säkert att fortsätta gå som den gör idag. 1:an skulle kunna flyttas, och gör kanske det om man väljer att dra om 7:an eller 10:an via Domkyrkan, vilket skulle ge en direktförbindelse med spårvagn upp till Chalmers och Sahlgrenska (7:an). Det skulle ju lätta upp situationen på flera ställen om man gjorde lite omdragningar av linjerna i centrum.Kloker skrev:Vad kommer att hända med hpl Domkyrkan när arbetet är klart? Kommer den att ersättas av en hållplats vid Lilla Torget?
Finns det prognoser för hur resandeunderlaget kommer fördelas längs de två sträckorna? (Givetvis förutsatt att en resenär inte är tvungen att byta för att åka ena vägen men slipper byte för att åka andra vägen, annars är prognosen inte så mycket att ha). Och hur ser nuvarande resandet ut med sexan respektive ettan mellan Linnéplatsen och Brunnsparken?Harald skrev:Jag tycker det vore bättre att dra ettan än sexan via Skeppsbron eftersom det skulle ge kortare restid från Frölunda till centrum.
Jag minns inte riktigt hur mycket man räknar med att vinna i körtid på Skeppsbrolänken. Kommer det gå snabbare att köra Linnéplatsen-Brunnsparken via Skeppsbron än via Annedal?
För snabbast förbindelse till/från Frölunda-Tynnered skulle man idag kunna förlänga tvåan i högtrafiken. Det absolut snabbaste men som kräver klurigare tidtabelläggning vore att dra en ny linje från Tynnered via Annedal men så att den skippar t.ex. allt mellan Linnéplatsen och Vasa Viktoriagatan. Det kräver att tidtabellen funkar bra i förhållande till tvåan. För att få till det så bör man nog ha nån slags synkning mellan förarnas "såhär hålls tidtabellen"-displayer mellan de olika linjerna som ska synkas ihop, så att ifall snabblinjen har svårt att hålla tiden så kan tvåan hålla igen lite (om inte tvåan då i sin tur sinkar efterföljande vagnar på andra linjer).
Min erfarenhet säger å andra sidan att elvan alltid är lindrigare belastad än sjuan från Brunnsparken och österut, d.v.s. elvan har färre resenärer med sig än vad sjuan har när de når Brunnsparken. Går de resenärer du nämner av väster om Brunnsparken, eller är det helt enkelt så att nian är ännu lindrigare belastad än sjuan? (Detta torde väl för övrigt vara ett starkt argument att inte flytta sjuan, det är ju en populär linje).Harald skrev:Sedan tycker jag att man skulle låta nian gå via Skeppsbron för att dela på trean och nian tidigare än nu. Då borde nian också gå till Saltholmen i stället för elvan. Elvan är ju rätt hårt belastad nu så det skulle väl inte skada att korta av den till Kungssten.
Fast man kan ju ändra på allt detta om man skulle växla 11 och 9 mellan Angered och Bergsjön (fast då föreslår jag att man istället växlar allt väster om Brunnsparken, en felåkning norrut från Gamlestadstorget p.g.a. att man missat ändrade linjedragningar är väl lite värre än att åka en hållplats för långt i innerstaden/Majorna).
Re: Spårväg Skeppsbron
Linnéplatsen - Annedal - Viktoriagatan - Grönsakstorget - Brunnsparken 13 minM_M skrev:Jag minns inte riktigt hur mycket man räknar med att vinna i körtid på Skeppsbrolänken. Kommer det gå snabbare att köra Linnéplatsen-Brunnsparken via Skeppsbron än via Annedal?
Linnéplatsen - Järntorget - Grönsaktorget - Brunnsparken 12 min
Linnéplatsen - Järntorget - Skeppsbron - Brunnsparken Beräknat 8 min
Re: Spårväg Skeppsbron
Min tanke med att flytta 7:an eller 10:an via Domkyran är att det idag endast finns en direktförbindelse upp till Guldheden (Chalmers/Sahlgrenska), nämligen buss 16. Även om den har en hög turtäthet, var 5:e minut i högtrafik, så är det inte ovanligt att den redan är smockfull från Brunnsparken. Att dra en spårvagnslinje samma väg skulle ge fler platser och kanske minska trycket på buss 16. Det är inte ovanligt att det kommer två bussar med bara någon minuts mellanrum då de lätt blir sena på grund av många resenärer.
Re: Spårväg Skeppsbron
Att Frölunda får en förbindelse över Skeppsbron är nog klart men resten av nätet kan komma att justeras efter att Skeppsbrolänken kommer igång.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Spårväg Skeppsbron
hej:
Tack för körtidssiffrorna!
darthjpp:
En bra tanke i sig. Men den bästa lösningen vore väl att köra 16 med spårvagn? Jag inser att det givetvis inte finns spår längs hela sträckan, men vad sägs om att koppla Lindholmen-delen mot någon annan busslinje och ersätta Högsbohöjd-delen med förstärkning av linje 64 (antingen bara högre turtäthet i allmänhet eller extraturer på den sträcka som 16 kör idag, eller möjligen återinföra en linje mellan Brunnsparken och Högsbohöjd).
Jo, det här kräver ju också att man har tillgång på tillräckligt många fungerande vagnar...
Det vore kanske också bra om det där "Chalmerskortet" som endast gäller på linje 16 ändrades till att gälla alla linjer som går längs linje 16's stråk. Man kan ju anta att det är rätt gott om chalmerister som åker med det kortet mellan Chalmers och centrum, och då kunde de lika gärna få åka med samtliga linjer (och de kunde väl gott åtminstone också få åka via Valand). Eller är det bra att trycka in alla dessa på bussen? De är kanske ett extremt litet fåtal? (Fast jag ser ju en poäng i att köpa det kortet om man pluggar, och cykla en cykelsträcka utan lutningar och ta bussen från centrum till Chalmers typ).
Tack för körtidssiffrorna!
darthjpp:
En bra tanke i sig. Men den bästa lösningen vore väl att köra 16 med spårvagn? Jag inser att det givetvis inte finns spår längs hela sträckan, men vad sägs om att koppla Lindholmen-delen mot någon annan busslinje och ersätta Högsbohöjd-delen med förstärkning av linje 64 (antingen bara högre turtäthet i allmänhet eller extraturer på den sträcka som 16 kör idag, eller möjligen återinföra en linje mellan Brunnsparken och Högsbohöjd).
Jo, det här kräver ju också att man har tillgång på tillräckligt många fungerande vagnar...
Det vore kanske också bra om det där "Chalmerskortet" som endast gäller på linje 16 ändrades till att gälla alla linjer som går längs linje 16's stråk. Man kan ju anta att det är rätt gott om chalmerister som åker med det kortet mellan Chalmers och centrum, och då kunde de lika gärna få åka med samtliga linjer (och de kunde väl gott åtminstone också få åka via Valand). Eller är det bra att trycka in alla dessa på bussen? De är kanske ett extremt litet fåtal? (Fast jag ser ju en poäng i att köpa det kortet om man pluggar, och cykla en cykelsträcka utan lutningar och ta bussen från centrum till Chalmers typ).
Re: Spårväg Skeppsbron
Naturligtvis vore det bästa att konvertera 16 till spårvagn, det borde varit gjort för länge sedan. Att utöka "Chalmerskortet" till fler linjer vore givetvis bra, men huvudsyftet med kortet är att ge en förbindelse mellan Chalmers två Campus, så en utvidgning torde bli kostsam för både Chalmers och studenterna. Chalmers sponsrar idag kortet med en rejäl slant, men kommer förmodligen att sluta med detta nästa vår, då det kommer att gå en särskild linje mellan Johanneberg och Lindholmen med elbussar. Garage och laddstation håller på att byggas i södra änden av Campus Johanneberg, där det nu byggs två nya hus med kontorslokaler och ett p-hus.M_M skrev:hej:
Tack för körtidssiffrorna!
darthjpp:
En bra tanke i sig. Men den bästa lösningen vore väl att köra 16 med spårvagn? Jag inser att det givetvis inte finns spår längs hela sträckan, men vad sägs om att koppla Lindholmen-delen mot någon annan busslinje och ersätta Högsbohöjd-delen med förstärkning av linje 64 (antingen bara högre turtäthet i allmänhet eller extraturer på den sträcka som 16 kör idag, eller möjligen återinföra en linje mellan Brunnsparken och Högsbohöjd).
Jo, det här kräver ju också att man har tillgång på tillräckligt många fungerande vagnar...
Det vore kanske också bra om det där "Chalmerskortet" som endast gäller på linje 16 ändrades till att gälla alla linjer som går längs linje 16's stråk. Man kan ju anta att det är rätt gott om chalmerister som åker med det kortet mellan Chalmers och centrum, och då kunde de lika gärna få åka med samtliga linjer (och de kunde väl gott åtminstone också få åka via Valand). Eller är det bra att trycka in alla dessa på bussen? De är kanske ett extremt litet fåtal? (Fast jag ser ju en poäng i att köpa det kortet om man pluggar, och cykla en cykelsträcka utan lutningar och ta bussen från centrum till Chalmers typ).
En linje 16 spårvagn från Marklandsgatan till Lindholmen (Eriksberg/Ivarsbergsmotet/Bräcke) har diskuterats i utredningsmaterialet för "Spårväg Norra Älvstranden" även om jag just nu inte kommer ihåg om det kom med några förslag på sträckningar i slutrapporten. En av idéerna med att ge stombussarna linjenummer på 10-talet var att de skulle likna spårvagnslinjer, och dessutom konverteras till spårvagnslinjer.
Re: Spårväg Skeppsbron
Intressant med elbusslinjen!
Men inte kan det väl kosta mer att låta resenärerna få åka på valfri linje längs en given sträcka, jämfört med att endast låta dem åka buss? Bussarna måste väl rimligtvis ha högre personkilometerkostnad än spårvagnarna när det är gott om folk ombord på båda? (Men visst, man kan väl diskutera om Chalmers skulle behöva betala mer om kortet även skulle gälla vid Valand och Kungsportsplatsen. Jag tror att det snarast är lönsamt för kollektivtrafiken att bjussa på att inkludera folk även på de två hållplatserna för att resenärerna även ska kunna åka med sjuan.
Att det formella skälet är att knyta ihop de två ändarna betyder ju inte att folk bara använder linjen så. Om man verkligen skulle tvinga resenärerna att bara göra just den sortens resor så skulle man väl kräva att de både checkar in och checkar ut, och ta en avgift ifall de inte checkar ut eller checkar ut (eller in) längs vägen... Knappast görbart...
Men inte kan det väl kosta mer att låta resenärerna få åka på valfri linje längs en given sträcka, jämfört med att endast låta dem åka buss? Bussarna måste väl rimligtvis ha högre personkilometerkostnad än spårvagnarna när det är gott om folk ombord på båda? (Men visst, man kan väl diskutera om Chalmers skulle behöva betala mer om kortet även skulle gälla vid Valand och Kungsportsplatsen. Jag tror att det snarast är lönsamt för kollektivtrafiken att bjussa på att inkludera folk även på de två hållplatserna för att resenärerna även ska kunna åka med sjuan.
Att det formella skälet är att knyta ihop de två ändarna betyder ju inte att folk bara använder linjen så. Om man verkligen skulle tvinga resenärerna att bara göra just den sortens resor så skulle man väl kräva att de både checkar in och checkar ut, och ta en avgift ifall de inte checkar ut eller checkar ut (eller in) längs vägen... Knappast görbart...
Re: Spårväg Skeppsbron
Det är ganska många Chalmerister som bara åker en del av vägen, eller åt "fel" håll
Från början ingick även Älvsnabbare i Chalmerskortet, men sedan blev ju den gratis för alla.
Elbussen skall gå direkt mellan Johanneberg och Lindholmen, med kanske två-tre stopp på Johanneberg och förmodligen bara ett stopp på Lindholmen. Det kommer att vara gratis för studenter och anställda att åka med bussen, hur det skall kollas är nog inte klart ännu, men alla kårkort har en RFID tagg, så där har man koll på studenterna, och alla anställda har ett passerkort med foto. Det kanske blir några gäster och en del tillfällig personal som inta har något av detta, men det är så få att det borde gå att lösa på något sätt.
Nå, jag kommer oavsett att fortsätta att propagera för att någon linje från/över Guldheden bör gå via Domkyrkan.
När Skeppsbrolänken är klar och Älvsnabben/Älvsnabbare går till Stenpiren borde det gå tre linjer där. Då borde en linje flyttas från Östra Hamngatan/Avenyn till Västra Hamngatan för att jämna ut trafiken.

Elbussen skall gå direkt mellan Johanneberg och Lindholmen, med kanske två-tre stopp på Johanneberg och förmodligen bara ett stopp på Lindholmen. Det kommer att vara gratis för studenter och anställda att åka med bussen, hur det skall kollas är nog inte klart ännu, men alla kårkort har en RFID tagg, så där har man koll på studenterna, och alla anställda har ett passerkort med foto. Det kanske blir några gäster och en del tillfällig personal som inta har något av detta, men det är så få att det borde gå att lösa på något sätt.
Nå, jag kommer oavsett att fortsätta att propagera för att någon linje från/över Guldheden bör gå via Domkyrkan.
När Skeppsbrolänken är klar och Älvsnabben/Älvsnabbare går till Stenpiren borde det gå tre linjer där. Då borde en linje flyttas från Östra Hamngatan/Avenyn till Västra Hamngatan för att jämna ut trafiken.
Re: Spårväg Skeppsbron
Att ändra i linjenätet är inte så lätt men när man tar i bruk Skeppsbrolänken så är det tillfälle att göra det. Detta förslag bygger på att man på något vis ordnar med fler spårvagnar och bygger upp slingan vid Sannaplan.
Ett förslag vore
1 Tynnered - Järntorget - Skeppsbron - Brunnsparken - Östra Sjukhuset. Ändringen syftar på att snabba upp Tynnered - Frölunda - Brunnsparken.
9 Saltholmen - Karl Johansgatan - Järntorget - Skeppsbron - Angered Snabbar upp från Saltholmen, Älvsborg och Majorna mot Brunnsparken.
10 Guldheden - Vasaplatsen - V Hamngatan - Brunnsparken - Biskopsgården Fördelar linjerna bättre i centrum
11 Kungssten - Bang - Järntorget - V Hamngatan - Brunnsparken - Bergsjön Kortas av för att ge plats för 9an
13 Sannaplan - Marklandsgatan - Sahlgrenska - Korsvägen - Skånegatn - Centralstationen - Brämaregården. Förlängs för att skapa förbindelse Majorna - Sahlgrenska - Chalmers - Korsvägen, idag en förbindelse som verkligen saknas. Ger också bytesmöjlighet med 9an från Saltholmen - Älvsborg mot Marklandsgatan.
Man skulle också kunna tänka sig en förstärkningslinje
Sannaplan - Bang - Järntorget - Valand - Korsvägen - Krokslätt. Förstärker 11an samt linje 3 på sträckan Jäntorget - Valand och dessutom skapar förbindelse mellan universitetsområderna vid Korsvägen och Hagakyrkan.
Ett förslag vore
1 Tynnered - Järntorget - Skeppsbron - Brunnsparken - Östra Sjukhuset. Ändringen syftar på att snabba upp Tynnered - Frölunda - Brunnsparken.
9 Saltholmen - Karl Johansgatan - Järntorget - Skeppsbron - Angered Snabbar upp från Saltholmen, Älvsborg och Majorna mot Brunnsparken.
10 Guldheden - Vasaplatsen - V Hamngatan - Brunnsparken - Biskopsgården Fördelar linjerna bättre i centrum
11 Kungssten - Bang - Järntorget - V Hamngatan - Brunnsparken - Bergsjön Kortas av för att ge plats för 9an
13 Sannaplan - Marklandsgatan - Sahlgrenska - Korsvägen - Skånegatn - Centralstationen - Brämaregården. Förlängs för att skapa förbindelse Majorna - Sahlgrenska - Chalmers - Korsvägen, idag en förbindelse som verkligen saknas. Ger också bytesmöjlighet med 9an från Saltholmen - Älvsborg mot Marklandsgatan.
Man skulle också kunna tänka sig en förstärkningslinje
Sannaplan - Bang - Järntorget - Valand - Korsvägen - Krokslätt. Förstärker 11an samt linje 3 på sträckan Jäntorget - Valand och dessutom skapar förbindelse mellan universitetsområderna vid Korsvägen och Hagakyrkan.
Re: Spårväg Skeppsbron
Enligt GP idag så kommer trafiken med spårvagn förbi Skeppsbron att starta i augusti nästa år. De linjer som kommer att trafikera den sträcka blir 1 och 9.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.241 ... kad-trafik
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.241 ... kad-trafik