Kul!heasm skrev:Om vi vänder på frågan. Varför skulle det inte bli det?twr skrev:Blir det trafikstart till Solna station i augusti?
Edit: Råkade skriva "centrum" först...
SLL skriver på projektsidan (http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... nan-solna/) att inkoppling sker under sommaravstängningen 23/6-18/8) så den 19/8 räknar jag att man kan åka till Solna Stn. Okulärbesiktning av banan ger i-alla-fall intrycket av att den snart är färdig.
Trafiken på Solnagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Trafiken på Solnagrenen
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Går det några A35 denna vecka?
Märks det skilnad på vagnarna efter ibruktagandena, dvs modifierar CAF vagnarna kontinuerligt?
HS
Märks det skilnad på vagnarna efter ibruktagandena, dvs modifierar CAF vagnarna kontinuerligt?
HS
1: Nej!Henrik Schütz skrev:[1] Går det några A35 denna vecka?
[2] Märks det skilnad på vagnarna efter ibruktagandena, dvs modifierar CAF vagnarna kontinuerligt?
HS
2: Ja, det får man nog lov att säga!
I en annan tråd länkades till denna sida: http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... an-sommar/
Där står bl.a. detta:
[quote=sl.se]Därför stänger vi av
...
I Alvik bygger vi om för att det ska bli ett smidigare byte mellan Tvärbanans två grenar.
...[/quote]
Är det någon som vet vad som ska byggas om? hur ska det bli smidigare? är målet möjligen att Solnavagnarna ska gå från det västra spåret och Sicklavagnarna från det östra, så att övergångsstället i mitten inte behöver korsas av spårvagnarna hela tiden?
Där står bl.a. detta:
[quote=sl.se]Därför stänger vi av
...
I Alvik bygger vi om för att det ska bli ett smidigare byte mellan Tvärbanans två grenar.
...[/quote]
Är det någon som vet vad som ska byggas om? hur ska det bli smidigare? är målet möjligen att Solnavagnarna ska gå från det västra spåret och Sicklavagnarna från det östra, så att övergångsstället i mitten inte behöver korsas av spårvagnarna hela tiden?
well known yimby
I senaste numret av Modern Stadstrafik (ser inte ut att vara tillgängligt på webben ännu) beskrivs detta på sidan 20. Mycket riktigt skall hållplatslägena skiftas så att "befintlig tvärbana" får hållplats söder om övergången och Solnagrenen (som tydligen anses vara "obefintlig tvärbana") stannar vid norra plattformen. Jag kan i och för sig inte förstå hur de växlar som är utritade på den illustrerande skissen skall kunna möjliggöra att hållplatslägena används på det sättet, men kanske skall Solnagrenen köra enkelspårsdrift på sträckan mellan Ulvsundahallen och Alvik, alternativt göra en saxande manöver vid avgång från Alvik?GustavS skrev: Är det någon som vet vad som ska byggas om? hur ska det bli smidigare? är målet möjligen att Solnavagnarna ska gå från det västra spåret och Sicklavagnarna från det östra, så att övergångsstället i mitten inte behöver korsas av spårvagnarna hela tiden?
Hade antalet vagnar räckt för att hålla samma turtäthet och köra med tvåvagnståg på hela banan hade det antagligen varit enklare att köra genomgående trafik. Övervakningsmyndigheten kan inte gärna kräva ATC på en spårväg som trafikeras med maximalt 60 km/h och där vagnarna har så kraftfulla bromsar att det behövs särskilda varningsskyltar om detta.
/Gunnar Ekeving
Det är ju ganska tröttsamt att höra dessa eviga invändingar mot ATC. Det är givetvis inte tillsynsmyndighetens sak att anvisa vilka tekniska system man ska ha, det är en riskanalysfråga dvs det är anläggningsinnehavaren som ska komma på det själv. Bara för att det blir fiasko varannan gång SL beställer ett signalsystem så är det inte fel på säkerhetsnivån, felet är snarare att man är en naiv beställare och att tillverkarna är självgoda. Men det finns utmärkta ATC-system som lämpar sig utmärkt på snabbspårvägar, t ex siemenssystemet på Lidingöbanan. Givetvis borde SL omedelbart ge upp tanken på att få GE-systemet att fungera på Tvärbanan, men att totalt ge upp tanken på ett ATC-system är bara karaktärslöst!
-
Man är helt enkelt dum i huvudet om man inte vill ha en fungerande Atc där spårväg går på egen banvall.
HS
HS
Det beror iofs på hur den egna banvallen ser ut.Henrik Schütz skrev:Man är helt enkelt dum i huvudet om man inte vill ha en fungerande Atc där spårväg går på egen banvall.
Specialfallet långa raksträckor med god sikt och ett system där varje spår har en given riktning (förutom backning i relativt långsamma hastigheter, d.v.s. en kollision blir inte en smäll mellan två vagnar som har full STH kommande mot varandra) har kanske inte riktigt så stort behov av ATC.
Jag tror detta har diskuterats förr, om jag inte minns fel så har det väl faktiskt skett någon sammanstötning i Göteborg på snabbspåret eller delen Gamlestadstorget-Hjällbo (spårförslingringen och spårkorset räknas inte) på Angeredsbanan, men det finns helt klart andra ställen där en ATC skulle göra mer nytta, och man kan också ifrågasätta om ATC verkligen är nödvändigt för att höja STH till säg 80 eller liknande.
- R.Lindmark
Edit:MM han in imellan.
Jag kan inte annat än hålla med föregående två talare även om jag inte vill ta till lika starka uttryck som Henrik. Förra årets olycka på Saltsjöbanan tycks vara bortglömd i svallet från kritiken för kostnaderna för Tvärbanans utbyggnad och praktfiaskot med GE.
Jag kan inte annat än hålla med föregående två talare även om jag inte vill ta till lika starka uttryck som Henrik. Förra årets olycka på Saltsjöbanan tycks vara bortglömd i svallet från kritiken för kostnaderna för Tvärbanans utbyggnad och praktfiaskot med GE.
Fast inget säger väl att ATC garanterat skulle skyddat mot Saltsjöbaneolyckan - det hade väl inte varit säkert att ATC varit aktivt i ett läge där man redan på flera sätt brutit mot säkerhetsföreskrifterna.
-
Det beror på systemet , trafikverkets system hade om det varit frånslaget, nödbromsat tåget efter utebliven sifakvittering, eller 1000m om den varit i växlingsläge
HS
HS
Väl utformat så skall ATC inte vara ett hinder, det skall vara ett hjälpmedel. På Lidingöbanan innan avstängningen var ATC-systemet så pass väl intrimmat att det endast på ett fåtal ställen som man fick ATC-känning även när man "körde på nålen" så att säga. Men så fort man låg för högt och riskerade fort- eller rödkörning så grep det in med besked (dvs fullbroms och i sällsynta fall nödbroms).
Därför anser jag att ATC är en icke-fråga. Den skall finnas, punkt!
Därför anser jag att ATC är en icke-fråga. Den skall finnas, punkt!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Har alla glömt bort att ATC-systemet på Lidingöbanan hade stora problem i början också? Det var vanligt med kraftiga inbromsningar följt av lång väntan innan man kunde fortsätta.