Vad bör byggas i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av twr »

gbd skrev:
Kantorn skrev:
M_M skrev:Okej, extremt kort sammanfattning:

Klipp av banan på mitten, och kör tågen från norra delen på nya spår in mot centrum. På så vis kan man köra rejäl turtäthet med mjölkpallståg på den befintliga södra delen, och samtidigt kan man köra lika rejäl turtäthet på de nordliga delarna med tåg som kör non-stopp från "mitten" till centrum.

Det jag föreslår att lösa är alltså ungefär samma saker som man löser med fyrspår på Västeråsbanan eller mellan Malmö-Lund. Restiderna ändras inte så mycket varken för de snabba tågen eller mjölkpalltågen, men båda tågtyperna kan få avsevärt högre turtäthet.

Om det blir möjligt att köra 24-30 tåg per timme och riktning som kör non-stopp mellan Täby och centrala Stockholm, sånär som på ett par enstaka stopp vid större knutpunkter, så torde kapacitetsbehovet för nordost vara rätt så täckt under lång tid framöver. Med så hög turtäthet så blir det dessutom svårt att motivera dagens bussar som vänder i nordöstra utkanten av centrala innerstaden, d.v.s. vid Östra Station /Tekniska Högskolan. Därmed blir man av med en hel del driftkostnadsmässigt dyrare busstrafik.

Om man väljer pendeltåg istället för befintlig standard på nya spår, och konverterar åtminstone en av de två nordliga grenarna, så kan man i framtiden köra tillräckligt snabba tåg till Norrtälje. (STH 160 = går snabbare än direktbussarna. Nuvarande banstandard med STH 120 och framförallt upphandlingen av nya fordon med STH 100 lär aldrig lyckas slå direktbussarna).
Men ska du ha pendeltåg som går fortare till Norrtälje än direktbussarna så får du ha snabbtåg som går direkt. Så fort det börjar stanna som nuvarande banan så kör bussarna ifrån. Tänk inte STH, tänk tiden det tar att komma fram i stället. Varför ta bort något som funkar bra och byta det för otroliga mängder pengar till något som för de flesta möjligen, men inte ens troligen, går marginellt bättre. Många får det sämre med byten och dylikt.

Men ni har väl fallit i den gamla fällan att Roslagsbanan är lååååångsaaaam och gammaldags och måste bytas ut mot något nytt. Måste måste måste.
Jag håller inte med.

Förlåt att jag ryter.
Ang, så är väl de alternativ som du och främst twr framfört att det med mindre jobb borde gå att enkelt konvertera till ett tunnelbaneliknande system för NO-sektorn, förutsatt att man får bort alla planskilda korsningar i de inre delarna av systemet. (Sen kan man ju diskutera var en tunnel för den bör gå från östra station). Men jag tycker inte att man ska blunda för de svårigheter som kan finnas, framförallt att uppfattningen att den är gammelmodig och högljudd i kombination med att den går igenom ett område vars demografi gör att det kanske är mer troligt att eventuella klagomål kommer att begränsa möjligheten att utnyttja kapaciteten fullt ut. (min fördom)
Det jag främst talar om är det alternativ som redan är utrett, inom Åtgärdsvalsstudien. Det är inget hokuspokus. Det är väsentligen dagens bana fast med nya tåg för 100 eller 120 km/h, i tunnel från Albano till T-Centralen, med en underjordisk station på vägen, vid Tekniska högskolan. Inga konstigheter alltså.

Jag tycker inte att trafikpolitiken ska utgå från "uppfattningar" utan från fakta och för den delen öppet redovisade värderingar. Men inte uppfattningar som inte är mer än fördomar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
M_M skrev:Okej, extremt kort sammanfattning:

Klipp av banan på mitten, och kör tågen från norra delen på nya spår in mot centrum. På så vis kan man köra rejäl turtäthet med mjölkpallståg på den befintliga södra delen, och samtidigt kan man köra lika rejäl turtäthet på de nordliga delarna med tåg som kör non-stopp från "mitten" till centrum.

Det jag föreslår att lösa är alltså ungefär samma saker som man löser med fyrspår på Västeråsbanan eller mellan Malmö-Lund. Restiderna ändras inte så mycket varken för de snabba tågen eller mjölkpalltågen, men båda tågtyperna kan få avsevärt högre turtäthet.

Om det blir möjligt att köra 24-30 tåg per timme och riktning som kör non-stopp mellan Täby och centrala Stockholm, sånär som på ett par enstaka stopp vid större knutpunkter, så torde kapacitetsbehovet för nordost vara rätt så täckt under lång tid framöver. Med så hög turtäthet så blir det dessutom svårt att motivera dagens bussar som vänder i nordöstra utkanten av centrala innerstaden, d.v.s. vid Östra Station /Tekniska Högskolan. Därmed blir man av med en hel del driftkostnadsmässigt dyrare busstrafik.

Om man väljer pendeltåg istället för befintlig standard på nya spår, och konverterar åtminstone en av de två nordliga grenarna, så kan man i framtiden köra tillräckligt snabba tåg till Norrtälje. (STH 160 = går snabbare än direktbussarna. Nuvarande banstandard med STH 120 och framförallt upphandlingen av nya fordon med STH 100 lär aldrig lyckas slå direktbussarna).
Men ska du ha pendeltåg som går fortare till Norrtälje än direktbussarna så får du ha snabbtåg som går direkt. Så fort det börjar stanna som nuvarande banan så kör bussarna ifrån. Tänk inte STH, tänk tiden det tar att komma fram i stället. Varför ta bort något som funkar bra och byta det för otroliga mängder pengar till något som för de flesta möjligen, men inte ens troligen, går marginellt bättre. Många får det sämre med byten och dylikt.
Precis vad jag har försökt framföra. Antingen blir det en försämring för många. Eller så blir det ett system som är så likt dagens Roslagsbana att det inte finns någon poäng med att byta spårvidd etc.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:Men ska du ha pendeltåg som går fortare till Norrtälje än direktbussarna så får du ha snabbtåg som går direkt. Så fort det börjar stanna som nuvarande banan så kör bussarna ifrån. Tänk inte STH, tänk tiden det tar att komma fram i stället.
Ja, men vem har sagt att de ska behöva stanna på särskilt många ställen? Stationer i Mörby, Täby och Åkersberga, och sen direkt till Norrtälje.
Kantorn skrev:Varför ta bort något som funkar bra och byta det för otroliga mängder pengar till något som för de flesta möjligen, men inte ens troligen, går marginellt bättre. Många får det sämre med byten och dylikt.
Vad ska tas bort?
Kantorn skrev:Men ni har väl fallit i den gamla fällan att Roslagsbanan är lååååångsaaaam och gammaldags och måste bytas ut mot något nytt. Måste måste måste.
Jag håller inte med.
Om fler ska resa kollektivt i nordost så räcker inte kapaciteten till. Då får man antingen bussersätta alla stationerna mellan Roslags Näsby och Östra, eller bygga ny bana från Täby och söderut.

Glöm inte att det tydligen också är rejäl trängsel på tunnelbanan till Mörby redan idag.

Om man ska kosta på något så omfattande som t.ex. tunnel inne i centrala Stockholm så bör man väl verkligen överväga sammankoppling till något annat trafiksystem - och då ligger smalspåret rätt risigt till. Med sammankoppling så får man dubbel nytta av en tunnel under centrala Stockholm. Det lär ju knappast bli särskilt mycket resande inom innerstaden med Roslagsbanan, men kopplas den till något annat så kommer resande från båda hållen nyttja samtliga stationer i innerstaden. För sammankoppling finns i princip bara tunnelbana, pendeltåg och Saltsjöbanan att välja på. Pendeltåg funkar inte söder om Stocksund, så ska man dra den nuvarande banan i tunnel så bör den kopplas till tunnelbanan och/eller Saltsjöbanan.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av gbd »

twr skrev: Det jag främst talar om är det alternativ som redan är utrett, inom Åtgärdsvalsstudien. Det är inget hokuspokus. Det är väsentligen dagens bana fast med nya tåg för 100 eller 120 km/h, i tunnel från Albano till T-Centralen, med en underjordisk station på vägen, vid Tekniska högskolan. Inga konstigheter alltså.

Jag tycker inte att trafikpolitiken ska utgå från "uppfattningar" utan från fakta och för den delen öppet redovisade värderingar. Men inte uppfattningar som inte är mer än fördomar.
Det ärklart att man ska, men de uppfattningar som finns är ett fakta i sig, och om man inte tar hänsyn till att de finns och kommunicerar ut det faktiska läget så riskerar man att gå på en mina.

P.S. om man drar RB under jord från ca roslagsvägen med stationer vid tekniska högskolan och T-centralen,börman ha en station till mellan dessa två, eller räcker det som det är?
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av twr »

M_M skrev:
Om fler ska resa kollektivt i nordost så räcker inte kapaciteten till. Då får man antingen bussersätta alla stationerna mellan Roslags Näsby och Östra, eller bygga ny bana från Täby och söderut.
30 avgångar i timmen med 180 meters tåg är väl en ganska hög kapacitet? Var finns en källa på att detta inte skulle vara tillräcklig för Nordostsektorn?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av M_M »

Annan grej: VARFÖR envisas man med att fortsätta med Tekniska Högskolan / Östra Station istället för Odenplan om man bygger tunnel?
twr skrev:
M_M skrev:Om fler ska resa kollektivt i nordost så räcker inte kapaciteten till. Då får man antingen bussersätta alla stationerna mellan Roslags Näsby och Östra, eller bygga ny bana från Täby och söderut.
30 avgångar i timmen med 180 meters tåg är väl en ganska hög kapacitet? Var finns en källa på att detta inte skulle vara tillräcklig för Nordostsektorn?
Det går väl knappast att få in 30 tåg per timme om vissa ska stanna vid mellanstationer och andra inte ska det.

Fast man kan förstås få in lika tåg per timme ifall man ger varje mellanstation kvartstrafik genom att alla tåg körs som nästan-snabbtåg så att varje tåg stannar på en mellanstation vardera. Lokalt resande mellan mellanstationerna blir omöjligt om man inte åker till Östra, Mörby eller Täby och byter riktning (ev. med lång väntetid) och man måste pricka rätt tåg för att stanna vid rätt station, men man får riktigt hög kapacitet för genomgående resor och man kan fortfarande få acceptabel turtäthet på mellanstationerna. (Idén till detta kommer från Göran Kannerby som på Postvagnen propagerat för detta på de tre mellanstationerna mellan Lund och Malmö C). Trafikeringen görs då så att första tåget stannar på den bortersta mellanstationen, andra tåget på den näst bortersta stationen, tredje tåget på näst-näst bortersta stationen o.s.v.. Frågan är dock om det här kommer accepteras av allmänheten. Det torde givetvis bara behövas i den hårdaste rusningen, men ändå...
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av twr »

M_M skrev:Annan grej: VARFÖR envisas man med att fortsätta med Tekniska Högskolan / Östra Station istället för Odenplan om man bygger tunnel?
Gammal vana? Jag håller med dig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Annan grej: VARFÖR envisas man med att fortsätta med Tekniska Högskolan / Östra Station istället för Odenplan om man bygger tunnel?
twr skrev:
M_M skrev:Om fler ska resa kollektivt i nordost så räcker inte kapaciteten till. Då får man antingen bussersätta alla stationerna mellan Roslags Näsby och Östra, eller bygga ny bana från Täby och söderut.
30 avgångar i timmen med 180 meters tåg är väl en ganska hög kapacitet? Var finns en källa på att detta inte skulle vara tillräcklig för Nordostsektorn?
Det går väl knappast att få in 30 tåg per timme om vissa ska stanna vid mellanstationer och andra inte ska det.

Fast man kan förstås få in lika tåg per timme ifall man ger varje mellanstation kvartstrafik genom att alla tåg körs som nästan-snabbtåg så att varje tåg stannar på en mellanstation vardera. Lokalt resande mellan mellanstationerna blir omöjligt om man inte åker till Östra, Mörby eller Täby och byter riktning (ev. med lång väntetid) och man måste pricka rätt tåg för att stanna vid rätt station, men man får riktigt hög kapacitet för genomgående resor och man kan fortfarande få acceptabel turtäthet på mellanstationerna. (Idén till detta kommer från Göran Kannerby som på Postvagnen propagerat för detta på de tre mellanstationerna mellan Lund och Malmö C). Trafikeringen görs då så att första tåget stannar på den bortersta mellanstationen, andra tåget på den näst bortersta stationen, tredje tåget på näst-näst bortersta stationen o.s.v.. Frågan är dock om det här kommer accepteras av allmänheten. Det torde givetvis bara behövas i den hårdaste rusningen, men ändå...
Jag har funderat på det här med skipstop - hur funkar det månne om man kör "fyrspår" mellan Ösby och Näsby?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av Medic »

twr skrev:
Medic skrev:Intressant linje där från Liljeholmen över Kungsholmen! Hade definitivt löst en del problem...
* Tunnelbanan från Hagastaden till Arenastaden, vad ska den vara bra för? Det är bara politisk kohandel.
Ja du.. Ännu en som inte befinner sig i Hagastadsområdet/arolinska och har en aning om trafiksituationen där. Det finns en anledning till att den byggs. En anledning som stavas "stort behov".
Jaa du, kanske det är du som inte läser så noggrant! :D Hagastaden behöver en koppling in mot stan, där är nog tunnelbana en bra lösning. Fortsättningen från Hagastaden till Arenastaden är en helt annan sak. Arenastaden ligger ju där det ligger delvis för att det finns bra kollektivtrafik, känd som pendeltåg. Denna snutt tunnelbana är ett feltänk i processen, och det verkar de flesta vara överens om.
Lite sent svar men jag är med på vad du skriver nu och det låter vettigt.
Det finns en märklig historia på detta forum av att svara att behovet inte finns för NKS, KI mm utan att 3:an sköter det bra. (Vilket tyvärr stämmer dåligt.)

Jag slog bakut lite för fort. Ledsen för det. :)
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av twr »

Medic skrev:
twr skrev:
Medic skrev: Ja du.. Ännu en som inte befinner sig i Hagastadsområdet/arolinska och har en aning om trafiksituationen där. Det finns en anledning till att den byggs. En anledning som stavas "stort behov".
Jaa du, kanske det är du som inte läser så noggrant! :D Hagastaden behöver en koppling in mot stan, där är nog tunnelbana en bra lösning. Fortsättningen från Hagastaden till Arenastaden är en helt annan sak. Arenastaden ligger ju där det ligger delvis för att det finns bra kollektivtrafik, känd som pendeltåg. Denna snutt tunnelbana är ett feltänk i processen, och det verkar de flesta vara överens om.
Lite sent svar men jag är med på vad du skriver nu och det låter vettigt.
Det finns en märklig historia på detta forum av att svara att behovet inte finns för NKS, KI mm utan att 3:an sköter det bra. (Vilket tyvärr stämmer dåligt.)

Jag slog bakut lite för fort. Ledsen för det. :)
:D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av gbd »

twr skrev:
M_M skrev:Annan grej: VARFÖR envisas man med att fortsätta med Tekniska Högskolan / Östra Station istället för Odenplan om man bygger tunnel?
Gammal vana? Jag håller med dig.
Det är väl inte otroligt att det kan finnas ett antal personer som har destination KTH på RB? Sen kan det väl vara bra att ha ett enkelt byte till Röd som är bara är att gå en trappa ned (OBS! viss förenkling) och med en Stockholm Ö-station kvar så kanske det blir mindre trångt på röda linjen?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2122
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av ADDE »

Man kan byta mellan Tunnelbanan och Roslagsbanan både i Danderyds Sjukhus/Mörby samt i Universitetet! bara det att gångavstånden är lite längre mellan stationerna här i jämförelse mot Tekniska Högskolan.
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av twr »

gbd skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Annan grej: VARFÖR envisas man med att fortsätta med Tekniska Högskolan / Östra Station istället för Odenplan om man bygger tunnel?
Gammal vana? Jag håller med dig.
Det är väl inte otroligt att det kan finnas ett antal personer som har destination KTH på RB? Sen kan det väl vara bra att ha ett enkelt byte till Röd som är bara är att gå en trappa ned (OBS! viss förenkling) och med en Stockholm Ö-station kvar så kanske det blir mindre trångt på röda linjen?
Ja, självklart är det en viktig destination för många. Men det måste ju jämföras med vad det ger att gå via Odenplan i stället. Vilket framför allt är snabbarea resor för den som ska vidare med gröna linjen västerut eller pendeltåg mot norr/nordväst. Beroende på hur bytet ser ut kan även de som ska söderut med pendeltåg eventuellt föredra att byta vid Odenplan. Allt det här ger färre bytande resenärer vid City/T-Centralen, vilket kan vara nog så värdefullt.

Att ha flera olika kapacitetsstarka trafikslag mer eller mindre parallellt kan var motiverat när det ger något konkret värde, men kanske i allmänhet ska undvikas. Roslagsbanan har redan två möjliga bytesstationer vid Mörby och Universitetet, behövs det en tredje?

Det här är ju samma problematik som Arenastadstunnelbanan, som ger bara en extra station jämfört med pendeltåget. Det hade kanske varit bättre att dra Citybanan genom Hagastaden och bygga en station när man ändå höll på. Det hade ju givit en förbindelse mot Sundbyberg/Bålsta också, som man inte får med den föreslagna tunnelbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av gbd »

twr skrev:Ja, självklart är det en viktig destination för många. Men det måste ju jämföras med vad det ger att gå via Odenplan i stället. Vilket framför allt är snabbarea resor för den som ska vidare med gröna linjen västerut eller pendeltåg mot norr/nordväst. Beroende på hur bytet ser ut kan även de som ska söderut med pendeltåg eventuellt föredra att byta vid Odenplan. Allt det här ger färre bytande resenärer vid City/T-Centralen, vilket kan vara nog så värdefullt.

Att ha flera olika kapacitetsstarka trafikslag mer eller mindre parallellt kan var motiverat när det ger något konkret värde, men kanske i allmänhet ska undvikas. Roslagsbanan har redan två möjliga bytesstationer vid Mörby och Universitetet, behövs det en tredje?

Det här är ju samma problematik som Arenastadstunnelbanan, som ger bara en extra station jämfört med pendeltåget. Det hade kanske varit bättre att dra Citybanan genom Hagastaden och bygga en station när man ändå höll på. Det hade ju givit en förbindelse mot Sundbyberg/Bålsta också, som man inte får med den föreslagna tunnelbanan.
Sant sant, kanske om RB går till T-centralen så är behovet mindre men om med en RB till Odenplan så tror jag att det kunde vara bra med Stockholm Ö kvar, för då skulle många resande från väst mot KTH och universitet kunna byta redan vid odenplan och avlasta T-centralen något. (kanske en konverterad 4:a kan klara det,men om den inte räcker till så...)

Hursomhelst,om man nu kördirekt till odenplan och vidare så har jag skissat på ett förslag som bygger på kantorns grund med röd avgrening, grå från västra skogen osv och RB direkt till odenplan (under citybanan tror jag) som fortsätter ned till Sthlm C (det blir nog fulltpå TC redan) - Södermalm - årsta och östberga.

För näsbyparkgrenen så funderar jag om man istf att oroa sig vad man ska göra med den satsar offensivt och binder ihop den med åkerbergagrenen med en tunnel från Näsbypark till station galoppfältet (kanske med en ujordstation där det befintliga galoppfältet blir bostadsområde) så at varannat tåg som går till/från åkerberga går över näsbypark. (Sen kanske man måste se till att det blir dubbelspårlängs hela näsbyparkgrenen också)

Sen har jag ritat in några optioner också som kanske inte är absolut nödv. 1. Grå som fortsätter mot KTH (Option av de skälsom anförst i disk, men kanske värt att utreda och utföra försvarsarbeten för iaf) 2. En tunnel melan lahäll stn och altorp stn för att minska miljöpåverkan och snabba upp sträckan

http://kartor.eniro.se/m/lN64X
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
M_M skrev:
twr skrev:30 avgångar i timmen med 180 meters tåg är väl en ganska hög kapacitet? Var finns en källa på att detta inte skulle vara tillräcklig för Nordostsektorn?
Det går väl knappast att få in 30 tåg per timme om vissa ska stanna vid mellanstationer och andra inte ska det.

Fast man kan förstås få in lika tåg per timme ifall man ger varje mellanstation kvartstrafik genom att alla tåg körs som nästan-snabbtåg så att varje tåg stannar på en mellanstation vardera. Lokalt resande mellan mellanstationerna blir omöjligt om man inte åker till Östra, Mörby eller Täby och byter riktning (ev. med lång väntetid) och man måste pricka rätt tåg för att stanna vid rätt station, men man får riktigt hög kapacitet för genomgående resor och man kan fortfarande få acceptabel turtäthet på mellanstationerna. (Idén till detta kommer från Göran Kannerby som på Postvagnen propagerat för detta på de tre mellanstationerna mellan Lund och Malmö C). Trafikeringen görs då så att första tåget stannar på den bortersta mellanstationen, andra tåget på den näst bortersta stationen, tredje tåget på näst-näst bortersta stationen o.s.v.. Frågan är dock om det här kommer accepteras av allmänheten. Det torde givetvis bara behövas i den hårdaste rusningen, men ändå...
Jag har funderat på det här med skipstop - hur funkar det månne om man kör "fyrspår" mellan Ösby och Näsby?
Om/när man behöver en så tät trafik behöver den vara så homogen som möjligt. Sträckan med 30 tåg i timmen bör ha en helt enhetlig trafik där alla tåg stannar. Näsbyparkslinjen får lyftas ut och bli en matarbana till Mörby/Danderyds sjukhus, alternativt byggas om till en del av Tvärbanan (Kantorns eminenta förslag). Den gemensamma sträckan blir då fram till Roslags-Näsby. Stocksund, Bråvallavägen och Djursholms-Ekeby kan läggas ned, medan Enebyberg får uppehåll med samtliga tåg. I samband med detta skulle det kunna vara aktuellt att dra om banan längs E18 eller ännu hellre bygga en tunnel från Stocksund till Enebyberg, och i samband med det ordna en bra bytespunkt vid Danderyds sjukhus.

Norr om Roslags-Näsby är det inga problem att ha ett upplägg med snabb- och stopptåg, eftersom trafiken då har förgrenats sig. Kör man detta system med 180 meters tåg ger det en mycket hög kapacitet. Jag har svårt att se att det skulle behöva kompletteras med tunnelbana eller pendeltåg (men visst, uppstår behovet om 50 år så löser vi det då).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av twr »

gbd skrev:
twr skrev: Det jag främst talar om är det alternativ som redan är utrett, inom Åtgärdsvalsstudien. Det är inget hokuspokus. Det är väsentligen dagens bana fast med nya tåg för 100 eller 120 km/h, i tunnel från Albano till T-Centralen, med en underjordisk station på vägen, vid Tekniska högskolan. Inga konstigheter alltså.

Jag tycker inte att trafikpolitiken ska utgå från "uppfattningar" utan från fakta och för den delen öppet redovisade värderingar. Men inte uppfattningar som inte är mer än fördomar.
Det ärklart att man ska, men de uppfattningar som finns är ett fakta i sig, och om man inte tar hänsyn till att de finns och kommunicerar ut det faktiska läget så riskerar man att gå på en mina.

P.S. om man drar RB under jord från ca roslagsvägen med stationer vid tekniska högskolan och T-centralen, bör man ha en station till mellan dessa två, eller räcker det som det är?
Vad menar du med "det faktiska läget"? Det är uppenbart att det finns en bristande förståelse för Roslagsbanans potential. En tiotusendel av vad en tunnelbana till Täby skulle kosta skulle räcka till en fläskig pr-kampanj för att få beslutsfattare och allmänhet att förstå att det i stort sett redan finns en tunnelbana till Täby, som dessutom går till Vallentuna och Åkersberga också.

Nej, jag tror inte man ska ha en station till, om banan slutar vid City. Den skulle inte få tillräckligt resande, eftersom resor inom innerstaden ofta görs med buss. Korta restider från Nordost bör prioriteras, tror jag. Därför ska man nog inte bygga både Tekniska högskolan och Odenplan heller, utan välja en av dem på vägen till City.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev:Fast man kan förstås få in lika tåg per timme ifall man ger varje mellanstation kvartstrafik genom att alla tåg körs som nästan-snabbtåg så att varje tåg stannar på en mellanstation vardera. Lokalt resande mellan mellanstationerna blir omöjligt om man inte åker till Östra, Mörby eller Täby och byter riktning (ev. med lång väntetid) och man måste pricka rätt tåg för att stanna vid rätt station, men man får riktigt hög kapacitet för genomgående resor och man kan fortfarande få acceptabel turtäthet på mellanstationerna. (Idén till detta kommer från Göran Kannerby som på Postvagnen propagerat för detta på de tre mellanstationerna mellan Lund och Malmö C). Trafikeringen görs då så att första tåget stannar på den bortersta mellanstationen, andra tåget på den näst bortersta stationen, tredje tåget på näst-näst bortersta stationen o.s.v.. Frågan är dock om det här kommer accepteras av allmänheten. Det torde givetvis bara behövas i den hårdaste rusningen, men ändå...
Jag har funderat på det här med skipstop - hur funkar det månne om man kör "fyrspår" mellan Ösby och Näsby?
Jag förstår inte riktigt frågan, men gissar lite vad för svar som söks :wink: Om man INTE trafikerar som i den inlånade idén jag framförde ovan så kan man inte alls köra lika många tåg totalt om vissa tåg ska ha snabbare körtid än tåg som stannar på ett gäng stationer.
twr skrev:Om/när man behöver en så tät trafik behöver den vara så homogen som möjligt. Sträckan med 30 tåg i timmen bör ha en helt enhetlig trafik där alla tåg stannar. Näsbyparkslinjen får lyftas ut och bli en matarbana till Mörby/Danderyds sjukhus, alternativt byggas om till en del av Tvärbanan (Kantorns eminenta förslag). Den gemensamma sträckan blir då fram till Roslags-Näsby. Stocksund, Bråvallavägen och Djursholms-Ekeby kan läggas ned, medan Enebyberg får uppehåll med samtliga tåg. I samband med detta skulle det kunna vara aktuellt att dra om banan längs E18 eller ännu hellre bygga en tunnel från Stocksund till Enebyberg, och i samband med det ordna en bra bytespunkt vid Danderyds sjukhus.

Norr om Roslags-Näsby är det inga problem att ha ett upplägg med snabb- och stopptåg, eftersom trafiken då har förgrenats sig. Kör man detta system med 180 meters tåg ger det en mycket hög kapacitet. Jag har svårt att se att det skulle behöva kompletteras med tunnelbana eller pendeltåg (men visst, uppstår behovet om 50 år så löser vi det då).
Om man inte vill lägga ned Stocksund, Bråvallavägen och Djursholms Ekeby och inte vill klippa bort Näsby Park-banan från centrala Stockholm så kan man annars *trumvirvel* ansluta något annat trafiksystem på befintliga banor/banvallar norr om Roslags Näsby...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Kantorn skrev:
M_M skrev:Fast man kan förstås få in lika tåg per timme ifall man ger varje mellanstation kvartstrafik genom att alla tåg körs som nästan-snabbtåg så att varje tåg stannar på en mellanstation vardera. Lokalt resande mellan mellanstationerna blir omöjligt om man inte åker till Östra, Mörby eller Täby och byter riktning (ev. med lång väntetid) och man måste pricka rätt tåg för att stanna vid rätt station, men man får riktigt hög kapacitet för genomgående resor och man kan fortfarande få acceptabel turtäthet på mellanstationerna. (Idén till detta kommer från Göran Kannerby som på Postvagnen propagerat för detta på de tre mellanstationerna mellan Lund och Malmö C). Trafikeringen görs då så att första tåget stannar på den bortersta mellanstationen, andra tåget på den näst bortersta stationen, tredje tåget på näst-näst bortersta stationen o.s.v.. Frågan är dock om det här kommer accepteras av allmänheten. Det torde givetvis bara behövas i den hårdaste rusningen, men ändå...
Jag har funderat på det här med skipstop - hur funkar det månne om man kör "fyrspår" mellan Ösby och Näsby?
Jag förstår inte riktigt frågan, men gissar lite vad för svar som söks :wink: Om man INTE trafikerar som i den inlånade idén jag framförde ovan så kan man inte alls köra lika många tåg totalt om vissa tåg ska ha snabbare körtid än tåg som stannar på ett gäng stationer.
Jag menar om man kör de tågen som ska stanna på Bråvallavägen, Ekeby och Enebyberg går på ytterspår och snabbtågen på innerspår - tänk Tunnelbanan mot Heathrow - så kanske det ginge bättre. Då kör de på helt olika spår och är beroende av varandra enbart på Näsby och Ösby. Så tänkte jag.
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:Om/när man behöver en så tät trafik behöver den vara så homogen som möjligt. Sträckan med 30 tåg i timmen bör ha en helt enhetlig trafik där alla tåg stannar. Näsbyparkslinjen får lyftas ut och bli en matarbana till Mörby/Danderyds sjukhus, alternativt byggas om till en del av Tvärbanan (Kantorns eminenta förslag). Den gemensamma sträckan blir då fram till Roslags-Näsby. Stocksund, Bråvallavägen och Djursholms-Ekeby kan läggas ned, medan Enebyberg får uppehåll med samtliga tåg. I samband med detta skulle det kunna vara aktuellt att dra om banan längs E18 eller ännu hellre bygga en tunnel från Stocksund till Enebyberg, och i samband med det ordna en bra bytespunkt vid Danderyds sjukhus.

Norr om Roslags-Näsby är det inga problem att ha ett upplägg med snabb- och stopptåg, eftersom trafiken då har förgrenats sig. Kör man detta system med 180 meters tåg ger det en mycket hög kapacitet. Jag har svårt att se att det skulle behöva kompletteras med tunnelbana eller pendeltåg (men visst, uppstår behovet om 50 år så löser vi det då).
Om man inte vill lägga ned Stocksund, Bråvallavägen och Djursholms Ekeby och inte vill klippa bort Näsby Park-banan från centrala Stockholm så kan man annars *trumvirvel* ansluta något annat trafiksystem på befintliga banor/banvallar norr om Roslags Näsby...
Ja, så är det ju, och jag har förstått att det är det du är ute efter. Frågan är bara vad som som helhet ger mest för investerade pengar.

Menar du att bygga om hela Roslagsbanan till normalspår och sen låta vissa tåg gå till Östra station längs dagens bana medan andra går i tunnel till Solna och vidare till Centralen? Det finns väl vissa poänger med detta förslag, men det verkar lite väl storskaligt. Speciellt om det görs bara med tanke på resenärerna från Bråvallavägen, Djursholms-Ekeby och Näsbyparkslinjen, för de är inte så fasligt många.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad bör byggas i Stockholm

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
M_M skrev:
Kantorn skrev: Jag har funderat på det här med skipstop - hur funkar det månne om man kör "fyrspår" mellan Ösby och Näsby?
Jag förstår inte riktigt frågan, men gissar lite vad för svar som söks :wink: Om man INTE trafikerar som i den inlånade idén jag framförde ovan så kan man inte alls köra lika många tåg totalt om vissa tåg ska ha snabbare körtid än tåg som stannar på ett gäng stationer.
Jag menar om man kör de tågen som ska stanna på Bråvallavägen, Ekeby och Enebyberg går på ytterspår och snabbtågen på innerspår - tänk Tunnelbanan mot Heathrow - så kanske det ginge bättre. Då kör de på helt olika spår och är beroende av varandra enbart på Näsby och Ösby. Så tänkte jag.
Principen är en bra idé. Men om du i stället stannar alla tåg i Enebyberg och kan en normalbuss i 20 minuters trafik till Djursholms-Ekeby antagligen fungera som "ytterspåren".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar