Synd att de inte fortsatte med Bombardier och Flexity liknande de i Berlin eller Budapests Siemensvagnar.Bussmicke skrev:Återigen blev man rökt på A35 på både Tvärbanan och även Nockebybanan. Vad är det den här gången då?
De rullade ju för ett par veckor sedan.. Alltid är det nåt med dessa vagnar så fort man ska dit.
Trafiken på Solnagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Trafiken på Solnagrenen
De har inte rullat på några veckor. Återigen ett fall med bromsbortfall.Bussmicke skrev:Återigen blev man rökt på A35 på både Tvärbanan och även Nockebybanan. Vad är det den här gången då?
De rullade ju för ett par veckor sedan.. Alltid är det nåt med dessa vagnar så fort man ska dit.
- Hechtwagen
Dendär idén med att spara lidingös A30/B30 för att ha något att köra med utifall att A35 inte fungerar var nog inte så dum ändå! Finns det någonting som tyder på att Lidingöbanan blir "Nya Solnagrenen"? 

- R.Lindmark
Risken att Lidingöbanan blir en ny Solnagren ser jag som liten.Hechtwagen skrev:Dendär idén med att spara lidingös A30/B30 för att ha något att köra med utifall att A35 inte fungerar var nog inte så dum ändå! Finns det någonting som tyder på att Lidingöbanan blir "Nya Solnagrenen"?
Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE. På Lidingö skall inte det systemet användas utan en ny version av Siemens ZUB tillsammans med nya ?Ställverk 59? Det kan säkert strula det med, men knappast i paritet med GE på Solnagrenen.
Jag förespråkade ju att åtminstone ett trevagnarståg skulle sparas för att kunna användas vid strul med nya vagnar, frostkörning mm. och för att sedan kunna användas som vetetantåg men jag fick dåligt gehör för det (Shit happens) men jag tror och hoppas jag att man kommer att få ordning på CAF-vagnarna tills de behövs på Lidingö.
En annan halvviktig parameter är att det är viktigt att Lidingöbanan fungerar. Lidingöbanan kan inte stå still för då kommer folk inte fram, när Solnagrenen står still tar folk samma väg som de tog förr.
Det knepiga är ju att Lidingö avses få samma krånglande utrustning för hinderfrihetskontroll som Solnagrenen, i kombination med samma typ av vagnar...R.Lindmark skrev:Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE. På Lidingö skall inte det systemet användas
- R.Lindmark
Ja just det, den fantastiska inovationen axelräknare. En pryl som man för några år sedan inte visste att man behövde.daniel_s skrev:Det knepiga är ju att Lidingö avses få samma krånglande utrustning för hinderfrihetskontroll som Solnagrenen, i kombination med samma typ av vagnar...R.Lindmark skrev:Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE. På Lidingö skall inte det systemet användas
-
En fungerande axelräknare har ungefär 10% så stor felfrekvens som en spårledning, en icke fungerande är ett helvete, den kommer liksom aldrig att plötsligt fungera.
HS
HS
Har SL beställt speciella/avvikande axelräknare?
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
-
Det är som när Fordonsavdelningen, skulle provköra spårvagnar på lidingöbanan 1994, eller när det nu var, eftersom det gått godståg där så kunde man köra 2,65 m breda vagnar också tyckte de (det kunde man inte)
Axelräknaren räkna alla axlar som kör förbi, men även magnetskenbromsar, ibland, den missar inga axlar vad jag vet, men de flesta mg bromsar.
HS
Axelräknaren räkna alla axlar som kör förbi, men även magnetskenbromsar, ibland, den missar inga axlar vad jag vet, men de flesta mg bromsar.
HS
- mamma Ulla
Den kallas därför också "skenbromsräknare". Och som sagt, de kommer med ibland och då hakar ju alltsammans upp sig och måste resettas. Efter reset så vet man inte om det finns fordon på sträckan eller inte...
Någon gång hade en bit metalliserad bubbelplast fastnat på en vagn och fick räknarna längs vägen att balla ur. Sen verkar motorerna på A35 störa också.
Från axelräknarpunkterna går det datakommunikation med antalet axlar o riktning o så. Det gör att det blir sekundlånga fördröjningar i systemet, vilket inte heller är bra.
Så. Det finns orosmoln...
Någon gång hade en bit metalliserad bubbelplast fastnat på en vagn och fick räknarna längs vägen att balla ur. Sen verkar motorerna på A35 störa också.
Från axelräknarpunkterna går det datakommunikation med antalet axlar o riktning o så. Det gör att det blir sekundlånga fördröjningar i systemet, vilket inte heller är bra.
Så. Det finns orosmoln...
We Are Really Worried About You
En ledande leverantör av signalutrustning säger att deras axelräknare är immuna mot störningar från mg-bromsar...
https://www.getransportation.com/its/si ... ounter-sca
Blir det trafikstart till Solna station i augusti?
Edit: Råkade skriva "centrum" först...

Senast redigerad av twr den lördag 17 maj 2014 15:10, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Beror på vilket år du menartwr skrev:Blir det trafikstart till Solna centrum i augusti?

Mmm... även om det är samma leverantör så har de ju uppenbarligen inte levererat det i länken beskrivna systemet då det i allra högsta grad är känsligt för MG-bromsar. Så fort de används över en axelräknare (vilket ju kommer att vara fallet eftersom det är störst sannolikhet att det är där som det sker ett stoppande ATC-fel då de ofta är placerade vid signaler) så blir det alltid störningar i systemet och därtillhörande förseningar!Gyllis skrev:En ledande leverantör av signalutrustning säger att deras axelräknare är immuna mot störningar från mg-bromsar...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
En Mg broms på ett järnvägsfordon sitter mycket högre över rälsen än Mg broms på en spårvagn. (när de inte använda) Kanske det som spökar?
HS
HS
Tja, de sitter nog på samma höjd på båda vagntyperna men det verkar ändå vara mer problem med den ena, så jag undrar jag...Henrik Schütz skrev:En Mg broms på ett järnvägsfordon sitter mycket högre över rälsen än Mg broms på en spårvagn. (när de inte använda) Kanske det som spökar?
HS
Ingen som har ett seriöst svar på frågan?daniel_s skrev:Beror på vilket år du menartwr skrev:Blir det trafikstart till Solna centrum i augusti?
Vad var det jag sa? [tm]Hechtwagen skrev:Dendär idén med att spara lidingös A30/B30 för att ha något att köra med utifall att A35 inte fungerar var nog inte så dum ändå! Finns det någonting som tyder på att Lidingöbanan blir "Nya Solnagrenen"?

Fast problemen med signalsystemet maskerar (eventuella) problem med vagnarna. I "Veckans 12:a"-tråden nämndes att A35 varit borta från Nockebybanan under cirka nån månad sånär som på ett enda tåg alldeles nyss. Man skulle nog knappast avstått från att köra A35 om vagnarna funnits körbara, väl?R.Lindmark skrev:Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE.
R.Lindmark skrev:Jag förespråkade ju att åtminstone ett trevagnarståg skulle sparas för att kunna användas vid strul med nya vagnar, frostkörning mm. och för att sedan kunna användas som vetetantåg men jag fick dåligt gehör för det (Shit happens) men jag tror och hoppas jag att man kommer att få ordning på CAF-vagnarna tills de behövs på Lidingö.
Aha, trevlig ambition iaf!
Fast Lidingöbanan går ju att bussersätta vid strul...R.Lindmark skrev:En annan halvviktig parameter är att det är viktigt att Lidingöbanan fungerar. Lidingöbanan kan inte stå still för då kommer folk inte fram, när Solnagrenen står still tar folk samma väg som de tog förr.

OBS! Detta är en spekulation/sondering/fundering!
Jag undrar vad som egentligen är problemet. Magnetskenbromsarna borde inte påverka axelräknarna rent magnetiskt eftersom axelräknarna använder en frekvensmodulerad signal för att känna av närvaro och att en passerande skenbroms. Kan det vara så att man pga tex hjulprofiler på spårvagnarna måst ha monterat/modifierat axelräknarna på ett sätt att det är oundvikligt att en passerande ansatt skenbroms detekteras trots att de egentligen inte borde det? Och vad är det med A35 som gör att de ibland helt slumpmässigt lämnar beläggningar efter sig och inte A32 gör det?
Jag undrar vad som egentligen är problemet. Magnetskenbromsarna borde inte påverka axelräknarna rent magnetiskt eftersom axelräknarna använder en frekvensmodulerad signal för att känna av närvaro och att en passerande skenbroms. Kan det vara så att man pga tex hjulprofiler på spårvagnarna måst ha monterat/modifierat axelräknarna på ett sätt att det är oundvikligt att en passerande ansatt skenbroms detekteras trots att de egentligen inte borde det? Och vad är det med A35 som gör att de ibland helt slumpmässigt lämnar beläggningar efter sig och inte A32 gör det?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Om vi vänder på frågan. Varför skulle det inte bli det?twr skrev:Blir det trafikstart till Solna station i augusti?
SLL skriver på projektsidan (http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... nan-solna/) att inkoppling sker under sommaravstängningen 23/6-18/8) så den 19/8 räknar jag att man kan åka till Solna Stn. Okulärbesiktning av banan ger i-alla-fall intrycket av att den snart är färdig.