Trafiken på Solnagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av M224 »

Bussmicke skrev:Återigen blev man rökt på A35 på både Tvärbanan och även Nockebybanan. Vad är det den här gången då?
De rullade ju för ett par veckor sedan.. Alltid är det nåt med dessa vagnar så fort man ska dit.
Synd att de inte fortsatte med Bombardier och Flexity liknande de i Berlin eller Budapests Siemensvagnar.
Apskaft
Inlägg: 35
Blev medlem: söndag 26 april 2009 18:23
Ort: Stockholm

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Apskaft »

Bussmicke skrev:Återigen blev man rökt på A35 på både Tvärbanan och även Nockebybanan. Vad är det den här gången då?
De rullade ju för ett par veckor sedan.. Alltid är det nåt med dessa vagnar så fort man ska dit.
De har inte rullat på några veckor. Återigen ett fall med bromsbortfall.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3542
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Hechtwagen »

Dendär idén med att spara lidingös A30/B30 för att ha något att köra med utifall att A35 inte fungerar var nog inte så dum ändå! Finns det någonting som tyder på att Lidingöbanan blir "Nya Solnagrenen"? :shock:
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av R.Lindmark »

Hechtwagen skrev:Dendär idén med att spara lidingös A30/B30 för att ha något att köra med utifall att A35 inte fungerar var nog inte så dum ändå! Finns det någonting som tyder på att Lidingöbanan blir "Nya Solnagrenen"? :shock:
Risken att Lidingöbanan blir en ny Solnagren ser jag som liten.

Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE. På Lidingö skall inte det systemet användas utan en ny version av Siemens ZUB tillsammans med nya ?Ställverk 59? Det kan säkert strula det med, men knappast i paritet med GE på Solnagrenen.

Jag förespråkade ju att åtminstone ett trevagnarståg skulle sparas för att kunna användas vid strul med nya vagnar, frostkörning mm. och för att sedan kunna användas som vetetantåg men jag fick dåligt gehör för det (Shit happens) men jag tror och hoppas jag att man kommer att få ordning på CAF-vagnarna tills de behövs på Lidingö.

En annan halvviktig parameter är att det är viktigt att Lidingöbanan fungerar. Lidingöbanan kan inte stå still för då kommer folk inte fram, när Solnagrenen står still tar folk samma väg som de tog förr.
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av daniel_s »

R.Lindmark skrev:Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE. På Lidingö skall inte det systemet användas
Det knepiga är ju att Lidingö avses få samma krånglande utrustning för hinderfrihetskontroll som Solnagrenen, i kombination med samma typ av vagnar...
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av R.Lindmark »

daniel_s skrev:
R.Lindmark skrev:Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE. På Lidingö skall inte det systemet användas
Det knepiga är ju att Lidingö avses få samma krånglande utrustning för hinderfrihetskontroll som Solnagrenen, i kombination med samma typ av vagnar...
Ja just det, den fantastiska inovationen axelräknare. En pryl som man för några år sedan inte visste att man behövde.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Henrik Schütz »

En fungerande axelräknare har ungefär 10% så stor felfrekvens som en spårledning, en icke fungerande är ett helvete, den kommer liksom aldrig att plötsligt fungera.

HS
Gyllis
Inlägg: 203
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:30
Ort: Aneby

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Gyllis »

Har SL beställt speciella/avvikande axelräknare?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Henrik Schütz »

Det är som när Fordonsavdelningen, skulle provköra spårvagnar på lidingöbanan 1994, eller när det nu var, eftersom det gått godståg där så kunde man köra 2,65 m breda vagnar också tyckte de (det kunde man inte)

Axelräknaren räkna alla axlar som kör förbi, men även magnetskenbromsar, ibland, den missar inga axlar vad jag vet, men de flesta mg bromsar.

HS
Användarens profilbild
mamma Ulla
Inlägg: 223
Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
Ort: Åmotfors

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av mamma Ulla »

Den kallas därför också "skenbromsräknare". Och som sagt, de kommer med ibland och då hakar ju alltsammans upp sig och måste resettas. Efter reset så vet man inte om det finns fordon på sträckan eller inte...

Någon gång hade en bit metalliserad bubbelplast fastnat på en vagn och fick räknarna längs vägen att balla ur. Sen verkar motorerna på A35 störa också.

Från axelräknarpunkterna går det datakommunikation med antalet axlar o riktning o så. Det gör att det blir sekundlånga fördröjningar i systemet, vilket inte heller är bra.

Så. Det finns orosmoln...
We Are Really Worried About You
Gyllis
Inlägg: 203
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:30
Ort: Aneby

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Gyllis »

En ledande leverantör av signalutrustning säger att deras axelräknare är immuna mot störningar från mg-bromsar...

https://www.getransportation.com/its/si ... ounter-sca


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av twr »

Blir det trafikstart till Solna station i augusti?

Edit: Råkade skriva "centrum" först... :D
Senast redigerad av twr den lördag 17 maj 2014 15:10, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Blir det trafikstart till Solna centrum i augusti?
Beror på vilket år du menar ;-)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6877
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Odd »

Gyllis skrev:En ledande leverantör av signalutrustning säger att deras axelräknare är immuna mot störningar från mg-bromsar...

https://www.getransportation.com/its/si ... ounter-sca

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Mmm... även om det är samma leverantör så har de ju uppenbarligen inte levererat det i länken beskrivna systemet då det i allra högsta grad är känsligt för MG-bromsar. Så fort de används över en axelräknare (vilket ju kommer att vara fallet eftersom det är störst sannolikhet att det är där som det sker ett stoppande ATC-fel då de ofta är placerade vid signaler) så blir det alltid störningar i systemet och därtillhörande förseningar!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Henrik Schütz »

En Mg broms på ett järnvägsfordon sitter mycket högre över rälsen än Mg broms på en spårvagn. (när de inte använda) Kanske det som spökar?

HS
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:En Mg broms på ett järnvägsfordon sitter mycket högre över rälsen än Mg broms på en spårvagn. (när de inte använda) Kanske det som spökar?

HS
Tja, de sitter nog på samma höjd på båda vagntyperna men det verkar ändå vara mer problem med den ena, så jag undrar jag...
Hpdnfk
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 07 november 2013 3:34

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Hpdnfk »

daniel_s skrev:
twr skrev:Blir det trafikstart till Solna centrum i augusti?
Beror på vilket år du menar ;-)
Ingen som har ett seriöst svar på frågan?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av M_M »

Hechtwagen skrev:Dendär idén med att spara lidingös A30/B30 för att ha något att köra med utifall att A35 inte fungerar var nog inte så dum ändå! Finns det någonting som tyder på att Lidingöbanan blir "Nya Solnagrenen"? :shock:
Vad var det jag sa? [tm] :roll:
R.Lindmark skrev:Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE.
Fast problemen med signalsystemet maskerar (eventuella) problem med vagnarna. I "Veckans 12:a"-tråden nämndes att A35 varit borta från Nockebybanan under cirka nån månad sånär som på ett enda tåg alldeles nyss. Man skulle nog knappast avstått från att köra A35 om vagnarna funnits körbara, väl?
R.Lindmark skrev:Jag förespråkade ju att åtminstone ett trevagnarståg skulle sparas för att kunna användas vid strul med nya vagnar, frostkörning mm. och för att sedan kunna användas som vetetantåg men jag fick dåligt gehör för det (Shit happens) men jag tror och hoppas jag att man kommer att få ordning på CAF-vagnarna tills de behövs på Lidingö.


Aha, trevlig ambition iaf!
R.Lindmark skrev:En annan halvviktig parameter är att det är viktigt att Lidingöbanan fungerar. Lidingöbanan kan inte stå still för då kommer folk inte fram, när Solnagrenen står still tar folk samma väg som de tog förr.
Fast Lidingöbanan går ju att bussersätta vid strul... :(
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6877
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Odd »

OBS! Detta är en spekulation/sondering/fundering!

Jag undrar vad som egentligen är problemet. Magnetskenbromsarna borde inte påverka axelräknarna rent magnetiskt eftersom axelräknarna använder en frekvensmodulerad signal för att känna av närvaro och att en passerande skenbroms. Kan det vara så att man pga tex hjulprofiler på spårvagnarna måst ha monterat/modifierat axelräknarna på ett sätt att det är oundvikligt att en passerande ansatt skenbroms detekteras trots att de egentligen inte borde det? Och vad är det med A35 som gör att de ibland helt slumpmässigt lämnar beläggningar efter sig och inte A32 gör det?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av heasm »

twr skrev:Blir det trafikstart till Solna station i augusti?

Edit: Råkade skriva "centrum" först... :D
Om vi vänder på frågan. Varför skulle det inte bli det?

SLL skriver på projektsidan (http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... nan-solna/) att inkoppling sker under sommaravstängningen 23/6-18/8) så den 19/8 räknar jag att man kan åka till Solna Stn. Okulärbesiktning av banan ger i-alla-fall intrycket av att den snart är färdig.
Skriv svar