Hej! Jag undersöker anknytningar mellan Klara Mälarstrand och kollektivtrafik av alla slag.
Vad är det man ser i mitten av den svartprickade cirkeln (mitt tillägg) på denna stadsplan från 1958?
Är det en gammal gångtunnel, en spårvagnsviadukt eller något annat. Behöver hjälp att tolka.
Det är alltså den Östvästliga förbindelsen som korsar det Gula trafikområdet vid T:et på gul botten som jag undrar över.
Blev den någonsin verklighet? - är en annan fråga.
https://www.dropbox.com/s/xb5rr219whwmx ... _small.png
Tack på förhand!
Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka
Den här stadsplanen från 1958 kom aldrig till utförande. Det blev inte ens byggt något som liknade detta. Vid den här tiden var det en provisorisk viadukt från Hantverkargatan som svängde sig över järnvägen och landade nere på Tegelbacken. Med ett antal mellanlösningar kom man så fram till dagens lösning.
Från Klara Mälarstrand var det "in the good old days" rätt upp på gatan. Men när Mälarbåtarnas trafik ökade på 70-talet i och med Strömmas framväxt så var tillgängligheten från Vasagatan tämligen dålig.
Från Klara Mälarstrand var det "in the good old days" rätt upp på gatan. Men när Mälarbåtarnas trafik ökade på 70-talet i och med Strömmas framväxt så var tillgängligheten från Vasagatan tämligen dålig.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka
Tack för ditt svar.
På en bild på Stockholmskällan.se står det något om en igenfyllning av någon form av förbindelse på Tegelbacken, vet någon var denna tunnel kan ha tänkas gått?
Nu hittade jag en annan bild därifrån, är inte detta vad som ritades ut i planen?? https://www.dropbox.com/s/ghm9k4y4tpo6h ... 293%29.jpg
På en bild på Stockholmskällan.se står det något om en igenfyllning av någon form av förbindelse på Tegelbacken, vet någon var denna tunnel kan ha tänkas gått?
Nu hittade jag en annan bild därifrån, är inte detta vad som ritades ut i planen?? https://www.dropbox.com/s/ghm9k4y4tpo6h ... 293%29.jpg
Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka
Är inte den sträcka du frågar efter den sträckning som spårvägslinjerna i Vasagatan hade från det att viadukten byggdes 1948 (öppnade 18 juni) till arbetena för tunnelbanan började 30 april 1952? De gick i en sväng västerut från Vasagatan under viadukten till Tegelbacken.
Stefan B
Stefan B
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka
Det fanns en låg underfart under spåren inban 1948 års bro över spåren blev klar, den klarade inte spårvagnar, men bilar och möjligen bussar.
HS
HS
Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka
Det som finns nu är väl tämligen likt den här stadsplanen runt Tegelbacken i alla fall. Däremot så byggdes ju aldrig Serafimerleden (förbindelsen mellan Klarabergsgatan och Norr Mälarstrand). Det som GöranD frågar om är den provisoriska viadukten över järnvägen: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/teg ... -20-48135/Claes Thure Moberg skrev:Den här stadsplanen från 1958 kom aldrig till utförande. Det blev inte ens byggt något som liknade detta. Vid den här tiden var det en provisorisk viadukt från Hantverkargatan som svängde sig över järnvägen och landade nere på Tegelbacken. Med ett antal mellanlösningar kom man så fram till dagens lösning.
Från Klara Mälarstrand var det "in the good old days" rätt upp på gatan. Men när Mälarbåtarnas trafik ökade på 70-talet i och med Strömmas framväxt så var tillgängligheten från Vasagatan tämligen dålig.
Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka
Den underfarten byggdes redan när stambanan öppnades 1872. Och nej, bussar kom inte under, de fick också köa vid bommen. Personbilar har jag däremot sett fick köra under.Det fanns en låg underfart under spåren inban 1948 års bro över spåren blev klar, den klarade inte spårvagnar, men bilar och möjligen bussar.
Stefan B