Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
GöranD
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 21 november 2010 21:31

Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka

Inlägg av GöranD »

Hej! Jag undersöker anknytningar mellan Klara Mälarstrand och kollektivtrafik av alla slag.

Vad är det man ser i mitten av den svartprickade cirkeln (mitt tillägg) på denna stadsplan från 1958?
Är det en gammal gångtunnel, en spårvagnsviadukt eller något annat. Behöver hjälp att tolka.
Det är alltså den Östvästliga förbindelsen som korsar det Gula trafikområdet vid T:et på gul botten som jag undrar över.
Blev den någonsin verklighet? - är en annan fråga.
https://www.dropbox.com/s/xb5rr219whwmx ... _small.png

Tack på förhand!
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Den här stadsplanen från 1958 kom aldrig till utförande. Det blev inte ens byggt något som liknade detta. Vid den här tiden var det en provisorisk viadukt från Hantverkargatan som svängde sig över järnvägen och landade nere på Tegelbacken. Med ett antal mellanlösningar kom man så fram till dagens lösning.

Från Klara Mälarstrand var det "in the good old days" rätt upp på gatan. Men när Mälarbåtarnas trafik ökade på 70-talet i och med Strömmas framväxt så var tillgängligheten från Vasagatan tämligen dålig.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
GöranD
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 21 november 2010 21:31

Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka

Inlägg av GöranD »

Tack för ditt svar.

På en bild på Stockholmskällan.se står det något om en igenfyllning av någon form av förbindelse på Tegelbacken, vet någon var denna tunnel kan ha tänkas gått?
Nu hittade jag en annan bild därifrån, är inte detta vad som ritades ut i planen?? https://www.dropbox.com/s/ghm9k4y4tpo6h ... 293%29.jpg
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka

Inlägg av Stefan B »

Är inte den sträcka du frågar efter den sträckning som spårvägslinjerna i Vasagatan hade från det att viadukten byggdes 1948 (öppnade 18 juni) till arbetena för tunnelbanan började 30 april 1952? De gick i en sväng västerut från Vasagatan under viadukten till Tegelbacken.

Stefan B
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka

Inlägg av Henrik Schütz »

Det fanns en låg underfart under spåren inban 1948 års bro över spåren blev klar, den klarade inte spårvagnar, men bilar och möjligen bussar.

HS
Harald
Inlägg: 8805
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka

Inlägg av Harald »

Claes Thure Moberg skrev:Den här stadsplanen från 1958 kom aldrig till utförande. Det blev inte ens byggt något som liknade detta. Vid den här tiden var det en provisorisk viadukt från Hantverkargatan som svängde sig över järnvägen och landade nere på Tegelbacken. Med ett antal mellanlösningar kom man så fram till dagens lösning.

Från Klara Mälarstrand var det "in the good old days" rätt upp på gatan. Men när Mälarbåtarnas trafik ökade på 70-talet i och med Strömmas framväxt så var tillgängligheten från Vasagatan tämligen dålig.
Det som finns nu är väl tämligen likt den här stadsplanen runt Tegelbacken i alla fall. Däremot så byggdes ju aldrig Serafimerleden (förbindelsen mellan Klarabergsgatan och Norr Mälarstrand). Det som GöranD frågar om är den provisoriska viadukten över järnvägen: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/teg ... -20-48135/
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Plan över Tegelbacken - behöver hjälpa att tolka

Inlägg av Stefan B »

Det fanns en låg underfart under spåren inban 1948 års bro över spåren blev klar, den klarade inte spårvagnar, men bilar och möjligen bussar.
Den underfarten byggdes redan när stambanan öppnades 1872. Och nej, bussar kom inte under, de fick också köa vid bommen. Personbilar har jag däremot sett fick köra under.

Stefan B
Skriv svar