Jeg ville trodd at vognene hadde en eller annen form for startssperre, slik at man måtte gi ny kjørekommando etter å ha lukket dørene, nettopp for å forhindre denne formen for ulykkerPiirka skrev:På kvällen, strax efter sexsnåret skenade Variovagnen 209 utan förare (och trafikanter) iväg från åttans ändhållplats vid Utterhällen på Busholmen. Enligt ögonvittnen rullade vagnen i hög hastighet på Västerhamnsgatan över Crusells bro in på Kabelplatsen, där vagnen spårade ur. Tydliga spår efter hjulen kan ses i asfalten: bild 1 & bild 2. Lyckligtvis skadades inga utomstående. Vagnen fick stora skador och det är oklart om vagnen repareras eller skrotas.
Det sker i Helsingfors
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Det sker i Helsingfors
Re: Det sker i Helsingfors
Må Æ skreve på norsk? Æ skrev tidligere...Andy skrev:Jeg ville trodd at vognene hadde en eller annen form for startssperre, slik at man måtte gi ny kjørekommando etter å ha lukket dørene, nettopp for å forhindre denne formen for ulykker
Spårachaffisen bröt mot gällande regelverk då han alltså lämnade sin väska vid/på dödmansgreppet och inte tog med sej startnyckeln då han lämnade förarhytten. Här har vi ett dubbelspärr. Det har framkommit, att yngre förare har som vana att "låsa" dödmansgreppet. Elakt sagt: om man väntar på en spåra, och föraren är av yngre generation, så är det säkrare att invänta på nästa vagn med en äldre förare. Eller så kanske dessa yngre förarna nu inser att väskor på dödmansgreppet är ingen bra idé. Det skrevs även att den drabbade föraren kanske kommer att krävas på ersättning för skador på vagn och infrastruktur (1-3 miljoner euro / 9-27 miljoner SEK).Piirka skrev:De två första felen (förarens väska "låste fast" dödmansgreppet + startnyckeln i körläge) strider mot HST:s gällande regelverk.
Kanske borde man installera sensorer i förarstolen, som då föraren lyfter häcken från stolen, utlöser högtalarutrop i förarhytten. Carla Rindell (hennes röst hör man ombord på metrotågen) ryter argt: "älä unohda avainta / glöm inte nyckeln".
Re: Det sker i Helsingfors
En ganska bra logisk funktion, som finns på bl a A34 och C14 i Stockholm, är annars att säkerhetsgreppet måste ha släppts upp minst en gång för att bromsen ska lossa efter dörrstängning. Det skyddar såväl mot den omnämnda typen av missbruk mot som fel pga att pedaler eller reläer fastnar på riktigt.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1976
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Det sker i Helsingfors
Vi hadde en lignende sak i Oslo. Fører Olsen satte vesken sin slik at joystikken gikk frem. Men her sto det en vogn rett foran, så det ble bare mindre skader. Etter dette ble joystickfunksjonen endret.
Re: Det sker i Helsingfors
Hehe, det jeg mente var at uavhengig om dødmansgrepet er trykket inn og om kjørespaken sto på forover, så burde vognen ha en startsperre som gjorde at etter dørlukking, så måtte spaken føres tilbake til 0 og så gi ny kjørekommando før vognen løsnet holdebremsen og begynte å kjørePiirka skrev:Må Æ skreve på norsk? Æ skrev tidligere...Andy skrev:Jeg ville trodd at vognene hadde en eller annen form for startssperre, slik at man måtte gi ny kjørekommando etter å ha lukket dørene, nettopp for å forhindre denne formen for ulykker
Spårachaffisen bröt mot gällande regelverk då han alltså lämnade sin väska vid/på dödmansgreppet och inte tog med sej startnyckeln då han lämnade förarhytten. Här har vi ett dubbelspärr. Det har framkommit, att yngre förare har som vana att "låsa" dödmansgreppet. Elakt sagt: om man väntar på en spåra, och föraren är av yngre generation, så är det säkrare att invänta på nästa vagn med en äldre förare. Eller så kanske dessa yngre förarna nu inser att väskor på dödmansgreppet är ingen bra idé. Det skrevs även att den drabbade föraren kanske kommer att krävas på ersättning för skador på vagn och infrastruktur (1-3 miljoner euro / 9-27 miljoner SEK).Piirka skrev:De två första felen (förarens väska "låste fast" dödmansgreppet + startnyckeln i körläge) strider mot HST:s gällande regelverk.
Kanske borde man installera sensorer i förarstolen, som då föraren lyfter häcken från stolen, utlöser högtalarutrop i förarhytten. Carla Rindell (hennes röst hör man ombord på metrotågen) ryter argt: "älä unohda avainta / glöm inte nyckeln".
Re: Det sker i Helsingfors
Det har inte funnits behov för den här typen av säkerhetsspärr, inte förrän nu. All teknik till ära, men då mänskliga faktorer finns tillhanda så händer och fötter det alltid något oväntat. Typ "Stora Bruna" (eller. Jumbo) -olyckan för nästan 75 år sedan. Den 19 (enligt några källor den 12) juni 1939 välte den ena av Brändöboggievagnarna vid hörnet av Unionsgatan och Elisabetsgatan. Körspaken vevades i motsatt rikting jämfört med spårvägsbolagets övriga vagnar. Föraren i olycksvagnen var gulnäbb (han hade endast en dags erfarenhet av vagntypen), så då han skulle bromsa inför svängen in på Elisabetsgatan, så ökades farten istället. Vagnen reparerades grundligt och byggdes samtidigt om till en enkelriktningsvagn.Andy skrev:Hehe, det jeg mente var at uavhengig om dødmansgrepet er trykket inn og om kjørespaken sto på forover, så burde vognen ha en startsperre som gjorde at etter dørlukking, så måtte spaken føres tilbake til 0 og så gi ny kjørekommando før vognen løsnet holdebremsen og begynte å kjøre
Tillbaka till nutiden. Olympiaterminalen (Tallink Siljas terminal i Hfors) mister spårvagnstrafiken from den 5 maj fram till den 1 juni, pga gatuarbeten kring terminalen. Linjerna 1/1A ersätts av en provisorisk linje 1 Trekanten - Alexandersgatan - Senatstorget - Kottby. Linje 2 förkortas från Olympiaterminalen till Salutorget. Linje 3 vänder i 1A:s slinga i Eira. Ersättningsbussen 3X trafikerar rutten Mannerheimvägen - Salutorget - Olympiaterminalen - Fabriksgatan - Skepparegatan (linje 18 vändplats). Bussarna jämnar ut tiderna vid Salutorget.
Re: Det sker i Helsingfors
Mannevagnarna 162, 164 och 166 har sedan förra torsdagen (17 april) körförbud pga bromsproblem. HST utreder problemet grundligt. Vagnarna 162 och 164 (åtminstone) skall planenligt utrangeras senare i år. [spekulation]Bromsfelet kan tidigarelägga utrangeringen.[/spekulation]
Re: Det sker i Helsingfors
Polisens förundersökning gällande "spökvagnsolyckan" är nu klar. I strid mot HST:s syn (genast efter olyckan i början av april: bl a brott mot gällande regelverk) anser polisen, att spåraföraren har handlat enligt skolningspraxis och gällande instruktioner. Enligt polisen är förarens straffrättsliga ansvar därför fortfarande oklart. VTT (statens tekniska forskningscentral) har inte hittat några tekniska fel i olycksvagnen.
Två Mannevagnar får en ny hemvist i Łódź. Imorgon (fredag) eftermiddag torde vagnarna 163 och 165 styra kosan från Forsbyhallen mot Polen.
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har publicerat en miljökonsekvensbedömningsbeskrivning för projektet "spårtrafik till Degerö". Bedömingen omfattar nio olika alternativ allt från matarbussar till linbana
Alternativen är
* 0 Matarbussar till Hertonäs metrostation
* 1 Spårvägs/GC-bro från Kronohagen (över Kronobergsfjärden till Kronobergsstranden
* 2 Spårvägs/GC-betongtunnel/bro enligt sträckan i alt 1
* 3 Metro Kampen - Degerö i betong/bergstunnel + bro
* 4 Metro Kampen - Degerö i betong/bergstunnel
* 5 Metro Kampen - Degerö i bergstunnel
* 6 Färjetrafik Centrum - Kronobergsstranden
* 7 Linbana Hagnäs - Kronobergsstranden
* 8 Broförbindelse för bilar, spårvagnar och GC-trafik mellan centrum och Kronobergsstranden
Två Mannevagnar får en ny hemvist i Łódź. Imorgon (fredag) eftermiddag torde vagnarna 163 och 165 styra kosan från Forsbyhallen mot Polen.
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har publicerat en miljökonsekvensbedömningsbeskrivning för projektet "spårtrafik till Degerö". Bedömingen omfattar nio olika alternativ allt från matarbussar till linbana
Alternativen är
* 0 Matarbussar till Hertonäs metrostation
* 1 Spårvägs/GC-bro från Kronohagen (över Kronobergsfjärden till Kronobergsstranden
* 2 Spårvägs/GC-betongtunnel/bro enligt sträckan i alt 1
* 3 Metro Kampen - Degerö i betong/bergstunnel + bro
* 4 Metro Kampen - Degerö i betong/bergstunnel
* 5 Metro Kampen - Degerö i bergstunnel
* 6 Färjetrafik Centrum - Kronobergsstranden
* 7 Linbana Hagnäs - Kronobergsstranden
* 8 Broförbindelse för bilar, spårvagnar och GC-trafik mellan centrum och Kronobergsstranden
Re: Det sker i Helsingfors
Du skriver att forskningscentralen har undersökt vagnen, men pågår det någon oberoende haveriutredning? Om jag rätt uppfattar lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser så är olycksutredningscentralen, till skillnad från motsvarande myndighet i Sverige, inte skyldig att utreda tillbud i spårtrafiken ens om de är allvarliga, men den har i alla fall rätt att göra det. Om den här händelsen hade inträffat i Sverige är jag säker på att haverikommissionen skulle ha utrett den.
Re: Det sker i Helsingfors
Olycksutredningscentralen verkar inte vara med i utredningsarbetet, tydligen var spårvägsolyckan inte tillräckligt allvarlig. Kanske polisutredningens utfall får centralen att vakna, så att den ger nya regler och direktiv åt HST? HST sitter på två stolar då den både utför och övervakar spårvägstrafiken i Helsingfors. (Det samma gäller apropå metrotrafiken).
Det blev som jag skrev igår. Försäljningspriset blev 16.000 €/st (ca 145.000 SEK), vilket var mer än inköpspriset. Vagnarna 162 och 164 får kanske senare i år även de en ny hemvist i Łódź. Vagn 161 skrotas däremot, den har redan nu fått ge reservdelar till de övriga vagnarna. Vagn 166 ("strömmingen") blir troligen kvar i Helsingfors som en chartervagn.Piirka skrev:Två Mannevagnar får en ny hemvist i Łódź. Imorgon (fredag) eftermiddag torde vagnarna 163 och 165 styra kosan från Forsbyhallen mot Polen.
Re: Det sker i Helsingfors
När det gäller järnvägstrafik så brukar olycksutredningscentralen ofta utreda även relativt små olyckor, där t.ex. några vagnar har urspårat och någon i järnvägspersonalen fått mindre skador. Gällande spårvagns- och metrotrafik så verkar de anses i stor grad vara HST:s inre angelägenhet och inte ens större olyckor nödvändigtvis utreds. T.ex. så ledde översvämningen på Järnvägstorgets metrostation 2009 inte till någon utredning från olycksutredningscentralens sida, trots att stora utrymmen på stationen fylldes helt med vatten och även bärande konstruktioner på stationen skadades av vattentrycket.daniel_s skrev:Du skriver att forskningscentralen har undersökt vagnen, men pågår det någon oberoende haveriutredning? Om jag rätt uppfattar lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser så är olycksutredningscentralen, till skillnad från motsvarande myndighet i Sverige, inte skyldig att utreda tillbud i spårtrafiken ens om de är allvarliga, men den har i alla fall rätt att göra det. Om den här händelsen hade inträffat i Sverige är jag säker på att haverikommissionen skulle ha utrett den.
Re: Det sker i Helsingfors
Olycksutredningscentralen (i Finland)
Spårtrafik
Spårtrafik
Re: Det sker i Helsingfors
Körförbudet för Mannevagnarna 162 och 164 upphävdes torsdagen den 8 maj. Vagnarna 163 och 165 har kommit fram till den nya hemstaden Łódź. 163:an skall målas om till den rödgula färgsättningen för Łódź, medan 165:an kommer att få behålla sina helsingforsiska gulgröna färger
Re: Det sker i Helsingfors
Hur är det med 162, 164, 166?
Onsdag och torsdag 27-28/8 är jag i stan och vill gärna ha dessa på bild. Linjer och tider för dessa?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Onsdag och torsdag 27-28/8 är jag i stan och vill gärna ha dessa på bild. Linjer och tider för dessa?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Det sker i Helsingfors
Rullar 162, 164, 166? Är det någon idé att leta efter dem?
Jag hoppas få se dem. som sagt; linjer o tider hade varit trevligt.
Jag hoppas få se dem. som sagt; linjer o tider hade varit trevligt.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Svar med ett tips: Det sker i Helsingfors
Ett tips; ring dem på telefonnummer +359 9 310 1071 eller mejla till dem via HSTs hemsida. Ser fram mot att få se bilderna, har sett vagnarna men inte lyckats åka med dem.Bussmicke skrev:Rullar 162, 164, 166? Är det någon idé att leta efter dem?
Jag hoppas få se dem. som sagt; linjer o tider hade varit trevligt.
Hyvää matkaa!
:Dlle.
:-)lle
Re: Det sker i Helsingfors
Att hitta vagnarna är nog lättast under rusningen,vid Hagnästorg. Jag har inga tider men sist jag såg vagnarna ute så gick dom på 1A och 7. 166 är "kulturspårvagn" och går inte i normaltrafik.Bussmicke skrev:Rullar 162, 164, 166? Är det någon idé att leta efter dem?
Jag hoppas få se dem. som sagt; linjer o tider hade varit trevligt.
Mvh AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Svar med ett tips: Det sker i Helsingfors
Olle skrev:Ett tips; ring dem på telefonnummer +359 9 310 1071 eller mejla till dem via HSTs hemsida. Ser fram mot att få se bilderna, har sett vagnarna men inte lyckats åka med dem.Bussmicke skrev:Rullar 162, 164, 166? Är det någon idé att leta efter dem?
Jag hoppas få se dem. som sagt; linjer o tider hade varit trevligt.
Hyvää matkaa!
:Dlle.
Är det inte +358 till Finland?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Det sker i Helsingfors
AGR skrev:Att hitta vagnarna är nog lättast under rusningen,vid Hagnästorg. Jag har inga tider men sist jag såg vagnarna ute så gick dom på 1A och 7. 166 är "kulturspårvagn" och går inte i normaltrafik.Bussmicke skrev:Rullar 162, 164, 166? Är det någon idé att leta efter dem?
Jag hoppas få se dem. som sagt; linjer o tider hade varit trevligt.
Mvh AGR
Aha, bara 2 vagnar kvar. Känns inte som det är någon idé att lägga nå´t större krut på dem
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Det sker i Helsingfors
Och då är det någon i Bulgarien som svarar +358 8 310 1071 är rätt nummer.Olle skrev:Ett tips; ring dem på telefonnummer +359 9 310 1071
Fyra vagnar är kvar. 161 står på skrotningsspåret vid Forsbyhallen. Strömavtagaren mm är borta. Strömmingen (166:n) är en chartervagn. 162:n och 164:n tursätts väldigt sparsamt, delvis för att det finns fyra "kortvagnar" med helreklam. Behovet att tursätta de för Helsingfors aningen udda vagnarna är ganska minimal då det verkar som om de två Artic-vagnarna inte lider av några större driftstörningar. Det kan man inte alltid säga om 162/164:n.Bussmicke skrev:Aha, bara 2 vagnar kvar. Känns inte som det är någon idé att lägga nå´t större krut på dem