Ja, vill man tramsa bort en olycksrisk så kan man uttrycka sig sådär. Annars kan man t.ex. tänka sig ett scenario där bussen stannar vid rödljus invid ett övergångsställe och någon som går över övergångsstället snubblar och faller på grund av en skada i vägytan. Det finns mängder av fullt tänkbara scenarior där fotgängare och djur oavsiktligt och oönskat råkar beröra vägfordon.1 skrev:Ja självklart kommer jäktande personer på trottoaren gå fram och klappa den stackars stillastående vagnen samtidigt som deras jycke slår en drill! Händer varje dag!M_M skrev:... men personer och djur utanför bussen/vagnen kan råka beröra den...
Det finns trots allt en anledning till att vissa trådbussystem har "jordspröt" som går emot ett jorddon i marken vid hållplatser, just för att öka säkerheten.
Allmänt vad gäller isoleringen så torde det väl vara dubbelisolering som gäller idag. Att enklare isoleringar tilläts då trådbussarna var nya beror rimligtvis på att (PVC-)plast inte var tillgänglig.