SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Kjell L
Inlägg: 186
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:11

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Kjell L »

Det handlar inte om ovilja att lära sig Accesssystemets alla funktioner. Det handlar om bristfällig eller nästintill obefintlig utbildning i kombination med utebliven skriftlig information om nya funktioner. Info och eventuell utbildning kommer som regel EFTER att nya funktioner sjösatts. Så ni som raljerar över bussförarnas bristfälliga intresse och intelligens att ta till sig nya sätt att hantera biljetter må fundera på om det inte finns andra orsaker än just ointresse.

Det införs nya handgrepp titt som oftast, som alla vet är alkolås numera standard och ska användas vid avlösning av avlösande förare och numera ska även utloggning av avgående förare och inloggning av nya föraren ske av Accessmaskinen + det vanliga ställa in backspeglar, förarstolen, hänga av sig jackan, ta upp stämpeln (förhoppningsvis snart avlagd) lossa p-broms och lägga i växel. Hela proceduren tar i runda slängar 3 min, ibland mer om det är många påstigande eftersom avgående förare inte kan logga ur Accessen förrän påstigning är klar. Och även om påstigande får vänta till förarbytet är klart tar det likafullt tid. Vi kan även behöva växla några ord om vagnens status eventuella fel som blivit inrapporterade.

Körtiderna är oftast snålt tilltagna så att försening uppstår direkt om någon behöver hjälp med sin reskassa och är det fler så är förseningar på 6-8 min inte helt ovanliga. Bara att ladda ner förköpt biljett tar 30-40 sekunder det dubbla om det strular vilket inte är helt ovanligt. Och ju senare du blir ju fler resenärer står vi nästa hållplats som tar längre tid att lasta och så ökar förseningen på undan för undan. I det läget vill jag påstå att det inte är många som med upphöjt lugn hjälper till att ladda ner sin förköpta biljett utan att känna sig stressad.

Mystery shoppers har vi drällande i trafiken så gott som dagligdags så det är inte där skon klämmer. Om ni tror att lösningen på problemet är att ge folk sparken för att SL eller UE inte avsätter tillräckliga medel för vidareutbildning, så är ni inskränkta med en kass människosyn som möjligen skulle göra Kim Jong-un imponerad.

mvh

Kjell L
Kjell L
Inlägg: 186
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:11

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Kjell L »

lirdo skrev:Kan nog tycka att en utbildning plus egna studier i kombination känns rimligt. Bussbolagen borde dock betala ut en schablonsumma i lönekuvertet för dessa förväntade hemstudier.
Busschaufförernas drivkraft att lära sig reskassan är uppenbarligen generellt sett låg. Samtidigt är reskassan krånglig att lära sig. Denna kombination blir fatal. Jag tycker synd om de trafikanter som behöver hjälp med en icke standardresa på bussen. I synnerhet ute i zon C där man måste ha förarens hjälp när man ska betala för tre zoner. Frustrationen är total.

Den stora förloraren blir dock SL själva:
http://www.dn.se/sthlm/sls-intaktsras-2 ... r-ar-borta

Förvisso får man reservera sig något när det gäller denna summa, men det är ingen tvekan om att SL förlorar mycket pengar på detta. Kontrollanterna kan inte ta ut några tilläggsavgifter för trafikanter med reskassa som betalat för få kuponger. Policyn är att har någon betalat med reskassa, även om det är för lite, så klarar man sig med en tillrättavisning.
Vilka självstudier då? När det inte finns något materiel. Hur ska det gå till????
Och för övrigt skall all vidareutbildning ske på betald arbetstid punkt.

mvh

Kjell L
lirdo
Inlägg: 140
Blev medlem: måndag 01 november 2010 18:02

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av lirdo »

Kjell L skrev:
lirdo skrev:Kan nog tycka att en utbildning plus egna studier i kombination känns rimligt. Bussbolagen borde dock betala ut en schablonsumma i lönekuvertet för dessa förväntade hemstudier.
Busschaufförernas drivkraft att lära sig reskassan är uppenbarligen generellt sett låg. Samtidigt är reskassan krånglig att lära sig. Denna kombination blir fatal. Jag tycker synd om de trafikanter som behöver hjälp med en icke standardresa på bussen. I synnerhet ute i zon C där man måste ha förarens hjälp när man ska betala för tre zoner. Frustrationen är total.

Den stora förloraren blir dock SL själva:
http://www.dn.se/sthlm/sls-intaktsras-2 ... r-ar-borta

Förvisso får man reservera sig något när det gäller denna summa, men det är ingen tvekan om att SL förlorar mycket pengar på detta. Kontrollanterna kan inte ta ut några tilläggsavgifter för trafikanter med reskassa som betalat för få kuponger. Policyn är att har någon betalat med reskassa, även om det är för lite, så klarar man sig med en tillrättavisning.
Vilka självstudier då? När det inte finns något materiel. Hur ska det gå till????
Och för övrigt skall all vidareutbildning ske på betald arbetstid punkt.

mvh

Kjell L
Kan inte svara för hur det ser ut för er, men vi på spårsidan har tillgång till utbildningsmaterial via det interna nätverket. Det kommer ju nya funktioner då och då, ex.vis gruppresan nyligen. Då är det på spårsidan ens eget ansvar att hålla sig uppdaterad, att starta nya utbildningar för varje enskild ny funktion som läggs till i accessystemet är praktiskt ogenomförbart.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Verspieder »

andeng skrev:Frågan är var problemet ligger; outbildade förare, förare som inte kan eller vill komma ihåg sin utbildning eller totalt ointresserade förare? Lite spontant känns det som om det är de två senare alternativen som gäller och då handlar det, enligt min mening, om personer som överhuvudtaget inte ska jobba i ett serviceyrke och om de har lyckats nästla sig dit så ska de sparkas omgående.
Sedan när har SL blivit en THM/myndighet som ställer kunden i centrum, och som framhärdar kvalitet i trafiken, och försöker motivera sina anställda att förstå att de arbetar inom serviceyrket?
Svaret är givetvis: Inte ännu på många år.

När jag körde på Swebus Express ett par tre år sedan var kundnöjdheten extremt viktig. När jag därefter återgick till en SL-tjänst på deltid, kändes det nästan som att hoppa 20 år tillbaka i tiden till ett gammalt kommunalt monopolföretag som struntar i resenärernas åsikter. För SL är det kvantitet som gäller. Mycket trafik till lågt pris får man fram genom billig snabbutbildad personal som framför billiga bussar som angränsar till fuskbyggen. Alla förslag till en högre kvalitetsnivå eller utökad flexibilitet bemöts/bekämpas med det eviga argumentet att det inte är "ekonomiskt realistiskt".
Jag har kört buss i upphandlad linjetrafik under fem olika svenska länshuvudmän de senaste 12 åren, och jag tycker nog att SL är den av dem som än idag 2013 verkligen försöker hålla tillbaka kvaliteten, komforten och servicenivån på en nivå som övriga Sverige låg på under gissningsvis tidigt 1990-tal.
Senast redigerad av Verspieder den onsdag 01 maj 2013 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Verspieder »

lirdo skrev:Om det finns brister i utbildningen, kan jag tycka att (av ren självbevarelsedrift om inte annat) busschaufförerna rimligen borde avsätta lite fritid och plugga in reskassan. Nu har det gått ett år sen introduktionen, och de flesta chaufförer kan inte reskassan. Men många förare tycks hellre stå ut med förbannade trafikanter än att sätta sig och plugga in reskassan på egen tid.
Många i förarkåren anser säkerligen att de känner sig "överkörda" av huvudmannen, som infört ett onödigt krångligt och tidsstjälande system. De känner ingen överdriven stor lojalitet gentemot SL, och anser därmed att SL själva får rätta till problemen, och att de inte tänker offra sina raster för att hjälpa till gratis.

Mycket missnöjda med systemet är (inte helt oväntat) förarkåren i zon C, som fått stora bekymmer med reskassan pga att resenärerna inte själva kan resa med ett "tvåkupongs-reskassekort" mellan zon A och C utan hjälp av föraren.
andeng
Inlägg: 98
Blev medlem: torsdag 11 april 2013 21:51

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av andeng »

daniel_s skrev:
andeng skrev:Frågan är var problemet ligger; outbildade förare, förare som inte kan eller vill komma ihåg sin utbildning eller totalt ointresserade förare? Lite spontant känns det som om det är de två senare alternativen som gäller och då handlar det, enligt min mening, om personer som överhuvudtaget inte ska jobba i ett serviceyrke och om de har lyckats nästla sig dit så ska de sparkas omgående.
Förklaringen är dock i allmänhet den förstnämnda, ty påståendet att "nedladdning av förköpt biljett hade ingått i alla bussförares grundläggande Accessutbildning" är ju helt felaktigt. Jag förstår inte varifrån SL:s kundtjänst får sådana saker. Kanske är det ett påstående från SL som har vidarebefordrats utan att först ha verifierats hos operatörerna. I verkligheten var det ju så att man inte bara provade den funktionen, utan även sjösatte den i skarp drift utan att överhuvudtaget kontrollera att personalen behärskade den...
Grejen är ju att tre förare inte ville ens försöka. När jag slutligen lyckades övertala den fjärde föraren att försöka, så visste han ju utan vidare hur man skulle göra.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
andeng
Inlägg: 98
Blev medlem: torsdag 11 april 2013 21:51

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av andeng »

Verspieder skrev:Mycket missnöjda med systemet är (inte helt oväntat) förarkåren i zon C, som fått stora bekymmer med reskassan pga att resenärerna inte själva kan resa med ett "tvåkupongs-reskassekort" mellan zon A och C utan hjälp av föraren.
Som jag har påpekat tidigare, lätt för SL att åtgärda. Glöm kupongräknandet och låt istället resenären knappa in hur många zoner resenären vill åka i.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Verspieder »

andeng skrev:Som jag har påpekat tidigare, lätt för SL att åtgärda. Glöm kupongräknandet och låt istället resenären knappa in hur många zoner resenären vill åka i.
Vilket även många i förarkåren föreslagit långt innan reskassans introduktion. Men som sagt är avståndet långt från förarkåren till huvudmannens beslutsfattare.
Det mesta med SL känns tungrott, trögstyrt och långsamt, och en tidsrymd på 7-8 år mellan förslag och åtgärd, för att ändra på enkla saker till en förbättring/förenkling är inte alls ovanligt.
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av C12C3C3C12 »

Allt det här hade vi sluppit ifrån om SL istället för att köpa dom gamla stämplarna från Hagen hade "köpt" det nya zonsystem som samtidigt infördes i Ruhr-området, ju längre du åker ju längre gäller biljetten. Som det är nu betalar du mer när du åker från city till Barkarby än du betalar till Hässelby Villastad, vilket krånglar till för moster Agda som tänker byta till buss i Barkarby för att åka till Hässelby Villastad istället för att ta snöret till Hässelby, som säger 2 kuponger samt åker dit på kontroll efter Spånga eller måste betala ny biljett på bussen vid Barkarby för resa från zon B ----> A. Lika krångligt är att åka från Vällingby över Barkarby till Kista - Zon A -B - A.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av M_M »

roggek skrev:Det är fortfarande (vissa av, främst med invandrarbakgrund) bussförarnas lättja att HANTERA och lära sig Access, som är problemet!
Rycka på axlarna kan till och med jag!
Har du belägg för ovanstående påstående?
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Anders Hanquist »

Någonstans (tror det var någonstans i Polen) har jag stött på ett system där alla biljetter gäller en viss tid i stället för ett antal zoner eller en viss längd. Vi har ju redan 30-dagarsbiljetter med flera. Varför inte en billig "halvtimmesbiljett" för korta resor, sedan "entimmes", "tvåtimmars" etc. Då slipper man hålla redan på dessa, inte alltid logiska, zongränser. Från Ektorp är det ju i dagsläget billigare att åka till Hässelby än till Björknäs (en timmes, respektive fem minuters resa), vilket ju kan upplevas som absurt.
daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av daniel_s »

andeng skrev:
daniel_s skrev:
andeng skrev:Frågan är var problemet ligger; outbildade förare, förare som inte kan eller vill komma ihåg sin utbildning eller totalt ointresserade förare? Lite spontant känns det som om det är de två senare alternativen som gäller och då handlar det, enligt min mening, om personer som överhuvudtaget inte ska jobba i ett serviceyrke och om de har lyckats nästla sig dit så ska de sparkas omgående.
Förklaringen är dock i allmänhet den förstnämnda, ty påståendet att "nedladdning av förköpt biljett hade ingått i alla bussförares grundläggande Accessutbildning" är ju helt felaktigt. Jag förstår inte varifrån SL:s kundtjänst får sådana saker. Kanske är det ett påstående från SL som har vidarebefordrats utan att först ha verifierats hos operatörerna. I verkligheten var det ju så att man inte bara provade den funktionen, utan även sjösatte den i skarp drift utan att överhuvudtaget kontrollera att personalen behärskade den...
Grejen är ju att tre förare inte ville ens försöka. När jag slutligen lyckades övertala den fjärde föraren att försöka, så visste han ju utan vidare hur man skulle göra.
Javisst, det går naturligtvis att lära sig, t ex genom att lära sig instruktionerna utantill, få det visat för sig och/eller ha provat sig fram vid ett tidigare tillfälle. Men att det skulle ha ingått i alla förares grundläggande access-utbildning är bara svammel, för det gjorde det inte alls. Den gavs ju för flera år sedan, långt innan den här funktionen fanns i verkligheten. Och det har varit mycket klagomål just på att personalen inte behärskar nedladdning av biljetter.

Det som är "grejen" är nog i själva verket att SL inte respekterar grundläggande fakta om kunskapsprocessen. Information om nya funktioner kommer ut mycket sent, inte sällan på samma dag som funktionen driftsätts. Senaste taxehandboken gällde till och med retroaktivt! Man vältrar (medvetet eller omedvetet) över på operatörerna att bedöma utbildningsbehovet och ordna fram eventuellt material, en process som det är svårt att hinna med på så kort varsel, och sen hinner ju startdatumet ändå garanterat passera innan man har hunnit utbilda mer än en liten del av personalen.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:Javisst, det går naturligtvis att lära sig, t ex genom att lära sig instruktionerna utantill, få det visat för sig och/eller ha provat sig fram vid ett tidigare tillfälle. Men att det skulle ha ingått i alla förares grundläggande access-utbildning är bara svammel, för det gjorde det inte alls. Den gavs ju för flera år sedan, långt innan den här funktionen fanns i verkligheten. Och det har varit mycket klagomål just på att personalen inte behärskar nedladdning av biljetter.

Det som är "grejen" är nog i själva verket att SL inte respekterar grundläggande fakta om kunskapsprocessen. Information om nya funktioner kommer ut mycket sent, inte sällan på samma dag som funktionen driftsätts. Senaste taxehandboken gällde till och med retroaktivt! Man vältrar (medvetet eller omedvetet) över på operatörerna att bedöma utbildningsbehovet och ordna fram eventuellt material, en process som det är svårt att hinna med på så kort varsel, och sen hinner ju startdatumet ändå garanterat passera innan man har hunnit utbilda mer än en liten del av personalen.
SL vältrar över väldigt mycket ansvar på operatörerna dessa dagar. Inte bara Accessutbildning, utan även mycket annat. Det kanske ser ut som en bra idé på papperet, men är dessvärre inte alltid det i praktiken, har det visat sig.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Lennart Petersen »

Verspieder skrev:
daniel_s skrev:Javisst, det går naturligtvis att lära sig, t ex genom att lära sig instruktionerna utantill, få det visat för sig och/eller ha provat sig fram vid ett tidigare tillfälle. Men att det skulle ha ingått i alla förares grundläggande access-utbildning är bara svammel, för det gjorde det inte alls. Den gavs ju för flera år sedan, långt innan den här funktionen fanns i verkligheten. Och det har varit mycket klagomål just på att personalen inte behärskar nedladdning av biljetter.

Det som är "grejen" är nog i själva verket att SL inte respekterar grundläggande fakta om kunskapsprocessen. Information om nya funktioner kommer ut mycket sent, inte sällan på samma dag som funktionen driftsätts. Senaste taxehandboken gällde till och med retroaktivt! Man vältrar (medvetet eller omedvetet) över på operatörerna att bedöma utbildningsbehovet och ordna fram eventuellt material, en process som det är svårt att hinna med på så kort varsel, och sen hinner ju startdatumet ändå garanterat passera innan man har hunnit utbilda mer än en liten del av personalen.
SL vältrar över väldigt mycket ansvar på operatörerna dessa dagar. Inte bara Accessutbildning, utan även mycket annat. Det kanske ser ut som en bra idé på papperet, men är dessvärre inte alltid det i praktiken, har det visat sig.
Det kanske borde vara så att alla som arbetar för SL-trafiken får gemensamma utbildningar när det gäller kundbemötande, SL policy och taxekunskaper m.m . Hur det ska genomföras får väl skrivas in i respektive avtal med operatör men lämplogt vore kanske att SL centralt tillhandahåller själva utbildningen medans operatören får hålla med arbetstid.
Och då och då ska det vara möjligt att på arbetstid få ta del av nyheter och förändringar kanske på en infotimma någon gång då och då.
andeng
Inlägg: 98
Blev medlem: torsdag 11 april 2013 21:51

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av andeng »

daniel_s skrev:
andeng skrev:
daniel_s skrev:
Förklaringen är dock i allmänhet den förstnämnda, ty påståendet att "nedladdning av förköpt biljett hade ingått i alla bussförares grundläggande Accessutbildning" är ju helt felaktigt. Jag förstår inte varifrån SL:s kundtjänst får sådana saker. Kanske är det ett påstående från SL som har vidarebefordrats utan att först ha verifierats hos operatörerna. I verkligheten var det ju så att man inte bara provade den funktionen, utan även sjösatte den i skarp drift utan att överhuvudtaget kontrollera att personalen behärskade den...
Grejen är ju att tre förare inte ville ens försöka. När jag slutligen lyckades övertala den fjärde föraren att försöka, så visste han ju utan vidare hur man skulle göra.
Javisst, det går naturligtvis att lära sig, t ex genom att lära sig instruktionerna utantill, få det visat för sig och/eller ha provat sig fram vid ett tidigare tillfälle. Men att det skulle ha ingått i alla förares grundläggande access-utbildning är bara svammel, för det gjorde det inte alls. Den gavs ju för flera år sedan, långt innan den här funktionen fanns i verkligheten. Och det har varit mycket klagomål just på att personalen inte behärskar nedladdning av biljetter.

Det som är "grejen" är nog i själva verket att SL inte respekterar grundläggande fakta om kunskapsprocessen. Information om nya funktioner kommer ut mycket sent, inte sällan på samma dag som funktionen driftsätts. Senaste taxehandboken gällde till och med retroaktivt! Man vältrar (medvetet eller omedvetet) över på operatörerna att bedöma utbildningsbehovet och ordna fram eventuellt material, en process som det är svårt att hinna med på så kort varsel, och sen hinner ju startdatumet ändå garanterat passera innan man har hunnit utbilda mer än en liten del av personalen.
Jag har inte sett bussförarnas terminaler från "förarsidan", men på automaterna på t-bane- och pendeltågsstationerna har valet "ladda ner e-handlad biljett" funnits med sedan accessystemet infördes, även om det inte har kunnat användas till något. Rimligen har det varit samma sak med bussförarnas terminaler. Det hör provet med nerladdning av biöljetter genomfördes ju dessutom i ganska god tid innan funktionen spreds till allmänheten, så det kan ju knappast ha varit en överraskning när det väl infördes på bred front.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
lirdo
Inlägg: 140
Blev medlem: måndag 01 november 2010 18:02

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av lirdo »


Jag har inte sett bussförarnas terminaler från "förarsidan", men på automaterna på t-bane- och pendeltågsstationerna har valet "ladda ner e-handlad biljett" funnits med sedan accessystemet infördes, även om det inte har kunnat användas till något. Rimligen har det varit samma sak med bussförarnas terminaler. Det hör provet med nerladdning av biöljetter genomfördes ju dessutom i ganska god tid innan funktionen spreds till allmänheten, så det kan ju knappast ha varit en överraskning när det väl infördes på bred front.
Fick mig att tänka på denna tråd på kundforumet: http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/forn ... odertalje/
andeng
Inlägg: 98
Blev medlem: torsdag 11 april 2013 21:51

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av andeng »

lirdo skrev:

Jag har inte sett bussförarnas terminaler från "förarsidan", men på automaterna på t-bane- och pendeltågsstationerna har valet "ladda ner e-handlad biljett" funnits med sedan accessystemet infördes, även om det inte har kunnat användas till något. Rimligen har det varit samma sak med bussförarnas terminaler. Det hör provet med nerladdning av biöljetter genomfördes ju dessutom i ganska god tid innan funktionen spreds till allmänheten, så det kan ju knappast ha varit en överraskning när det väl infördes på bred front.
Fick mig att tänka på denna tråd på kundforumet: http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/forn ... odertalje/
Samma Kafkaliknande känsla hade jag under försöksperioden med nedladdning av e-handlade biljetter. Vid varje kontakt med SL:s kundtjänst blev svaren "förarana är utbildade...", "förarna är informerade om att det pågår försök..." eller "vi ska ta upp det här med trafikutövaren..." och inget hände. Vad som är sant eller inte, vet inte jag, men när den fjärde föraren efter viss övertalning lyckades, så kan man ju anta att grunden för övriga förares agerande var illvilja och bristande servicekänsla. Lite grand som tidigare öststatsmentalitet; vadå kund? kom inte här och stör mig när jag sover mig igenom mitt jobb!

Behöver jag tillägga, att efter försöksperioden slut, så har jag laddat ner alla mina e-handlade biljetter via stationsautomat?
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Verspieder »

Intressant tråd i kundforumet. Den hade jag inte läst tidigare. Men den bekräftar bara bilden av den skyddade verkstad som SL:s bussverksamhet än idag består av.

Jag vet dock inte hur man löser det. Min erfarenhet är att inga kvalitetsförare vill söka sig till SL-verksamhet. SL-operatörerna får tyvärr klara sig med "resten", dvs de omotiverade förarna som kör buss enbart för lönen. Inte för att de uppskattar bussföraryrket.
daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av daniel_s »

andeng skrev:Samma Kafkaliknande känsla hade jag under försöksperioden med nedladdning av e-handlade biljetter. Vid varje kontakt med SL:s kundtjänst blev svaren "förarana är utbildade...", "förarna är informerade om att det pågår försök..." eller "vi ska ta upp det här med trafikutövaren..." och inget hände. Vad som är sant eller inte, vet inte jag, men när den fjärde föraren efter viss övertalning lyckades, så kan man ju anta att grunden för övriga förares agerande var illvilja och bristande servicekänsla.
Nej, att en person av fyra lyckas med något bevisar inte att de andra tre är illvilliga och har bristande servicekänsla.

Det är fortfarande lögn att påstå att förarna var utbildade på funktionen. Jag har ju själv gått utbildningen och den lydde ungefär så här på den punkten: "Sen ska man kunna ladda ned biljetter också men den funktionen är inte tillgänglig just nu, vi får hoppa över det."

Sen kan man ju tycka att det inte är så svårt att klura ut den där funktionen på egen hand. Men det finns ju ingen anledning för en bussförare att slösa tid på det, när man lika gärna kan vinka förbi folk. Det blir man ju titt som tätt beordrad att göra i alla fall, så fort någonting strular med maskinerna.
Kjell L
Inlägg: 186
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:11

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Kjell L »

Verspieder skrev:Intressant tråd i kundforumet. Den hade jag inte läst tidigare. Men den bekräftar bara bilden av den skyddade verkstad som SL:s bussverksamhet än idag består av.

Jag vet dock inte hur man löser det. Min erfarenhet är att inga kvalitetsförare vill söka sig till SL-verksamhet. SL-operatörerna får tyvärr klara sig med "resten", dvs de omotiverade förarna som kör buss enbart för lönen. Inte för att de uppskattar bussföraryrket.
Märk väl att tråden är 5-6 månader gammal och att det handlar om förarna i Södertälje. Kan det möjligen vara så att utbildningsinsatserna varit extremt skrala i just Södertälje?

Tack för uppskattningen, och epitetet "resten". Nu har det knorrats under rätt lång tid över SL:s och UE:s bristande intresse i att ge oss adekvat utbildning och det i rätt tid inför förändringar och nya rutiner. Bussförarnas påstådda inkompetens och ointresse speglar det vi möts av hos arbetsgivare och SL. Det handlar uteslutande om pengar och ren snålhet att inte ge en bra vidareutbildning. Dåligt ledarskap=dåligt utfört arbete. Min erfarenhet är att de allra flesta, undantag finns alltid, vill göra ett bra arbete. Men skyll för bövelen inte på de som är längst ner när ansvaret sitter betydligt högre upp.

Jag håller med daniel_s om att varför skall vi utbilda oss själva på fritid när det är arbetsgivarens ansvar att göra det på betald arbetstid. SL och UE hukar ansvaret och skyller på att man givit utbildning, ja det har man för flera år sedan innan alla nya funktioner och tillägg kommit till.

mvh
Kjell L
Låst