Det ena utesluter inte det andra. Man kan nog både höra av sig till politiker och svamla här. Men det här är ju ett diskusionsforum där man ska få stöta och nöta åsikter mot varandra. Tycker man det är överlopp med inlägg så går det ju faktiskt bra att hoppa över tråden , allt behöver inte läsas om man inte vill det.roggek skrev:Många förslag och idéer har det blivit i denna tråd, men är det någon som konkret framfört idéerna till Trafiknämnden och C G Wennerholm och Co?
Annars finns hjälp på traven här
Verkar fn så mycket bättre än att svamla här om kuponger och hur jvla dålig reskassan är...Kontakta din politiker
Du kan även framföra synpunkter till landstingspolitikerna som i sin tur kan framföra din synpunkt i en motion. Under rubriken hitta din politiker kan du hitta och kontakta samtliga politiker.
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Den var bra! 

-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Haha!Inge skrev:SL medger inkompetens.
En dag efter att pappersremsorna slutat säljas medger nu SL att det inte var så bra att det saknas tidsangivelser på såväl accesskort som accessterminaler.
Resenärerna ges ingen möjlighet att veta hur många nya kuponger som ska stämplas vid byte säger Magnus Kollberg, ansvarig för betalningsuppföljning.
På frågan om hur det blivit så här säger Magnus att vi inom SL brukar tänka på allt, men vi tänkte inte på det. Magnus vet inte hur det blir med de fortsatta biljettkontrollerna, men medger att ett så opålitligt system inte ger laglig rätt att utfärda tilläggsavgifter.
Jag antar att alla som lyckats stämla någon kupong någonstans får åka på den resten av dagen säger Magnus efter en stunds betänketid.
Men det går ju heller inte att veta om det finns pengar kvarpå kortet innan man stämplar. Får den som drabbas av detta också åka med? -När Kollberg får frågan blir han först svarslös. Därefter medges, vi tänkte inte på det.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Varför kan det inte få vara 1:a april året omInge skrev:SL medger inkompetens.
En dag efter att pappersremsorna slutat säljas medger nu SL att det inte var så bra att det saknas tidsangivelser på såväl accesskort som accessterminaler.
Resenärerna ges ingen möjlighet att veta hur många nya kuponger som ska stämplas vid byte säger Magnus Kollberg, ansvarig för betalningsuppföljning.
På frågan om hur det blivit så här säger Magnus att vi inom SL brukar tänka på allt, men vi tänkte inte på det. Magnus vet inte hur det blir med de fortsatta biljettkontrollerna, men medger att ett så opålitligt system inte ger laglig rätt att utfärda tilläggsavgifter.
Jag antar att alla som lyckats stämla någon kupong någonstans får åka på den resten av dagen säger Magnus efter en stunds betänketid.
Men det går ju heller inte att veta om det finns pengar kvarpå kortet innan man stämplar. Får den som drabbas av detta också åka med? -När Kollberg får frågan blir han först svarslös. Därefter medges, vi tänkte inte på det.

-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: måndag 28 januari 2013 19:07
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Har förköpsremsan gått i graven nu? Nej... Förköpsremsor säljs tydligen minst till och med den 30 april hos återförsäljare, p g a att leveransen av förladdade reskassekort har försenats.
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag har frågat hos ett flertal återförsäljare men ingen har någon remsa att sälja, dessa returnerades till SL vid det gångna månadsskiftet.veoliatransport skrev:Har förköpsremsan gått i graven nu? Nej... Förköpsremsor säljs tydligen minst till och med den 30 april hos återförsäljare, p g a att leveransen av förladdade reskassekort har försenats.
I fredags var Magnus Uggla på stridshumör i radions P4 angående borttagandet av remsan. Undersökningen som SL nämner i slutet av inslaget kände jag inte till.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5503736
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Med åldern blir det allt snällare saker han är rebell motBo Rengmark skrev:I fredags var Magnus Uggla på stridshumör i radions P4 angående borttagandet av remsan. Undersökningen som SL nämner i slutet av inslaget kände jag inte till.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5503736

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ganska vettigt, om man tar bort zonerna och sänker priset för att resa i den kvarvarande zonen men kortar giltighetstiden så man får blippa en ny resa om man byter på en längre resa så slipper man problemet med standardresan. Dvs alla biljetter blir periodkort med den kortaste perioden 30 min.Lennart Petersen skrev:Man kanske kunde fundera på att ersätta zonerna med tidsgränser.veoliatransport skrev:Jag börjar mer och mer inse att det var en stor miss att man körde vidare med kupongtänket. Det kanske i teorin inte låter så svårt att förstå, men i praktiken leder det till mycket svårigheter. Dels måste man hela tiden räkna om (1 zon=2 kuponger etc), dels förvandlas något konkret (Jag reser i en zon) till något i sammanhanget mer abstrakt (jag reser för två kuponger).
Prag har något sådant med kortresor på 30min och en basbiljett som gäller 90min.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Standardresan är ett bekymmer, ja. Speciellt på bussarna. Det är illa att det finns tre zoner, samt tre knappar för kunden ovanpå kortläsaren, men ändå går det idag inte att resa mellan zon A och C utan att ta hjälp från föraren, om två "kuponger" är ens standardresa. Bedrövligt!
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Rent tekniskt skulle det kunna fungera att det dras en standardresa när kortet viseras utan föregående knapptryckning, och att man sedan har ett ögonblick på sig att välja annan resa och visera kortet igen varpå den nyss registrerade standardresan ersätts med vad man nu valt.Inge skrev:Vill man lösa problemet med standardresan plockar man helt enkelt bort standardresan. Det bejöver man inte blanda ihop med andra förändringar.
Problemet är inte zonerna. Problemet är att man inte får veta hur mycket som finns på biljettrn innan man skall välja. Detta problem finns snarast ännu mer i tiden än i rummet.
Lösningen är förstås att man först drar kortet och då får veta vad som finns på det och därefter gör sitt val och däreftet drar kortet igen. Naturligtvis behöver inget val göras i tunnelbanans spärrar där det ändå bara finns ett val.
Att detta inte fungerar varken för tidsgränser eller zoner beror på standardresan. Det är alltså standardresan som måste bort. Övriga förändringar har inte med lösningen av problemet att göra. Att byta till tidsgränser bidrar inte i sig till lösningen.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Eller tvärt om, i det fall man anser att standardresan har ett värde. Dvs om man inte valt zon innan man viserar kortet, så gäller standard och givetvis skall standardresa vara frivillig!
/Göran
/Göran
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
En centerpartistisk ledamot i trafiknämnden vill behålla remsan:
http://www.marsta.nu/News.aspx?articleI ... e-comments
http://www.marsta.nu/News.aspx?articleI ... e-comments
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
abc123 skrev:En centerpartistisk ledamot i trafiknämnden vill behålla remsan:
http://www.marsta.nu/News.aspx?articleI ... e-comments
Minns överhuvudtaget någon, vilket liv det var när postkontoren försvann och ersattes av Svensk Kassaservice: Oj, det skulle bli så dåligt för de i glesbygden, och alla utan dator...
Och när sedan i sin tur Svensk Kassaservice försvann, ja då blev det ett j-vla liv.
Hur många gnäller idag, mindre än 10 år senare? De flesta har glömt bort det , och så kommer även att ske med remsan!
Låt remsan hamna där den hör hemma, på Spårvägsmuseet...Men innan dess se över funktionerna i SLAccess grundligt.
Är nog på linjen att slopa zongränserna helt och införa enhetstaxa! Orättvist, javisst, men så är det ju med allt annat i Sverigemoderaternas land!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det är inte bara postkontoren och kassaservice som har försvunnit, utanför storstadskärnorna finns inga banker med kontanthantering eller annan kundservice än placeringsrådgivning. Min gamla mor vägrar att gå själv till bankomat av rädsla för att bli rånad och betalkort är inte att tala om. Hon bor i en kommun några mil från Stockholms centrala delar, utan kollektivtrafik med hög kvalitet men med samma storstadsstress (bussar). Hon ramlar några gånger om året när bussföraren tvärnitar på hållplatsen, men fortsätter att åka buss trots att hon har ett färdtjänstkort därför att hon vill vara fri och kan göra det på grund av färdtjänstkortet (som berättigar till SL-resa) och vars kostnad debiteras via autogiro, utan detta kort skulle hon inte klara av att resa med SL f o m september och det här är en stor och växande grupp i vårt samhälle.roggek skrev:Minns överhuvudtaget någon, vilket liv det var när postkontoren försvann och ersattes av Svensk Kassaservice: Oj, det skulle bli så dåligt för de i glesbygden, och alla utan dator...abc123 skrev:En centerpartistisk ledamot i trafiknämnden vill behålla remsan:
http://www.marsta.nu/News.aspx?articleI ... e-comments
Och när sedan i sin tur Svensk Kassaservice försvann, ja då blev det ett j-vla liv.
Hur många gnäller idag, mindre än 10 år senare? De flesta har glömt bort det , och så kommer även att ske med remsan!
Låt remsan hamna där den hör hemma, på Spårvägsmuseet...Men innan dess se över funktionerna i SLAccess grundligt.
Är nog på linjen att slopa zongränserna helt och införa enhetstaxa! Orättvist, javisst, men så är det ju med allt annat i Sverigemoderaternas land!
/Göran
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Att ingen minns att kassaservice slog igen berodde sannolikt på att de höjde priserna till de tappat nästan alla kunder.
Hur tänkte de där?
Hur kunde det gå att bedriva den här typen av verksamhet i många år och ha mycket resonabla priser för att sedan hux flux på nåt decenium bli typ fem gånger dyrare?
Det sämsta med hela det här var att staten inte passade på att göra det staten ska göra - underlätta för medborgarna. I det här fallet borde staten ställt krav på ett maximalt antal transaktioner per år på giroinnehavare som inte automatiskt erbjuder kunderna e-faktura.
Jag tycker det är okej om t.ex. Ringlinien skickar en räkning som snigelpost eller nån annan förening skickar en som e-post, men storföretag med tusentals inkommande betalningar per månad från privatpersoner "drabbar" så många att där kunde det gott vara ett rent lagkrav på e-faktura.
Hur tänkte de där?
Hur kunde det gå att bedriva den här typen av verksamhet i många år och ha mycket resonabla priser för att sedan hux flux på nåt decenium bli typ fem gånger dyrare?
Det sämsta med hela det här var att staten inte passade på att göra det staten ska göra - underlätta för medborgarna. I det här fallet borde staten ställt krav på ett maximalt antal transaktioner per år på giroinnehavare som inte automatiskt erbjuder kunderna e-faktura.
Jag tycker det är okej om t.ex. Ringlinien skickar en räkning som snigelpost eller nån annan förening skickar en som e-post, men storföretag med tusentals inkommande betalningar per månad från privatpersoner "drabbar" så många att där kunde det gott vara ett rent lagkrav på e-faktura.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Posten och Postgirot kunde förr erbjuda låga priser för transaktioner beroende på att vi hade inflation med höga räntor och att väldigt mycket pengar var placerade på Postgirokonton för transaktioner. Dessa placeringar kunde vara bara någon enstaka dag/dagar men innstående volymer som kallades för "floaten" genererade enorma ränteinkomster. Postgirot och Posten Bank omsatte biljoner (tusen miljarder) årligen och ränteinkomsterna blev så höga att man kunde erbjuda låga avgifter.M_M skrev:Att ingen minns att kassaservice slog igen berodde sannolikt på att de höjde priserna till de tappat nästan alla kunder.
Hur tänkte de där?
Hur kunde det gå att bedriva den här typen av verksamhet i många år och ha mycket resonabla priser för att sedan hux flux på nåt decenium bli typ fem gånger dyrare?
Det sämsta med hela det här var att staten inte passade på att göra det staten ska göra - underlätta för medborgarna. I det här fallet borde staten ställt krav på ett maximalt antal transaktioner per år på giroinnehavare som inte automatiskt erbjuder kunderna e-faktura.
Jag tycker det är okej om t.ex. Ringlinien skickar en räkning som snigelpost eller nån annan förening skickar en som e-post, men storföretag med tusentals inkommande betalningar per månad från privatpersoner "drabbar" så många att där kunde det gott vara ett rent lagkrav på e-faktura.
Så sjönk inflationen och med den räntorna samtidigt som många storkunder skaffade sig system att minimera de belopp man hade innestående på girokonton, i stället för att vara innestående någon dag/dagar började pengarna flyta igenom på transaktionsdagen utan några ränteinkomster.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Aha!
Då borde Riksbanken ha fått betala mellanskillnaden...
Då borde Riksbanken ha fått betala mellanskillnaden...
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Varför det? Riksbanken har som uppgift att hålla inflationen på 2% (+/- en procentenhet).M_M skrev:Aha!
Då borde Riksbanken ha fått betala mellanskillnaden...
Gällande Svensk Kassaservice så hade det nog inte haft så många kunder idag oavsett inflation eller ej.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Då borde de som ger riksbanken 2%-målet betala mellanskillnaden...BSB101 skrev:Varför det? Riksbanken har som uppgift att hålla inflationen på 2% (+/- en procentenhet).M_M skrev:Aha!
Då borde Riksbanken ha fått betala mellanskillnaden...
Det är antagligen sant. Däremot tror jag att en tjänst där man kan OCR'a sina pappersräkningar genom att ta kort på dem med en mobilapp och få färdiga e-fakturor i sin nätbank skulle få många användare.BSB101 skrev:Gällande Svensk Kassaservice så hade det nog inte haft så många kunder idag oavsett inflation eller ej.
Om Svensk Kassaservice eller motsvarande hade max två minuters kö och det gick att betala med kort, och det inte kostat mer att använda än internetbanken, så hade jag nog använt det ibland. Det är så otroligt skönt att bara lämna ifrån sig alla tröttsamma räkningar utan att behöva fylla i en siffra nån stans (utöver knappa pin-kod)

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
När det gäller att betala räkningar via en tredje part, t.ex. Svensk Kassaservice, kan jag förstå att man inte kan använda kortbetalning om man samtidigt inte belastas med de kostnader som följer av kortbetalning. Det skulle annars bli rena förlusten för den som förmedlar betalningen.M_M skrev:Det är antagligen sant. Däremot tror jag att en tjänst där man kan OCR'a sina pappersräkningar genom att ta kort på dem med en mobilapp och få färdiga e-fakturor i sin nätbank skulle få många användare.BSB101 skrev:Gällande Svensk Kassaservice så hade det nog inte haft så många kunder idag oavsett inflation eller ej.
Om Svensk Kassaservice eller motsvarande hade max två minuters kö och det gick att betala med kort, och det inte kostat mer att använda än internetbanken, så hade jag nog använt det ibland. Det är så otroligt skönt att bara lämna ifrån sig alla tröttsamma räkningar utan att behöva fylla i en siffra nån stans (utöver knappa pin-kod)
(För övrigt så behövs det konkurrens till Visa och MC. Från ett icke USA-baserat företag. En konkurrent som inte bryr sig om vad kunderna köper. Det finns företag som inte tillåts ansluta sig till, eller plötsligt blir uppsagda från, dagens betalsystem för att deras produkter anses omoraliska, även om de är lagliga.)
Vad nu allt detta har med Access-systemet och/eller SL-remsor att göra?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling