Enkelvagnar i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enkelvagnar i Göteborg
Den senaste veckan har det då och då dykt upp M28/29 som enkelvagn på flera linjer, bl.a. linje 2 och 7 där det brukar gå två pedalvagnar. Att linje 13, och ibland linje 10 har enkelvagn är ju ganska vanligt, men har det varit många vagnar som inte varit riktigt krya den senaste tiden?
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Detta pågår nu för tredje veckan. Beror det på att det är få M32 i trafik?
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Anledningen lär vara reservdelsbrist. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.233 ... nstrafiken
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Nej, det är inte det som står där. Det som står där är att hälften av M32:orna är avställda. I ett sådant läge blir det förstås tydliga effekter av ett fåtal avställda pedalvagnar, men huvudförklaringen är ju att M32 är ett fiasko. Det är väl det att de har varit det så länge, att folk ibland glömmer bort att bli upprörda...hej skrev:Anledningen lär vara reservdelsbrist. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.233 ... nstrafiken
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Anledningen till att antalet enkelvagnar de senaste veckorna har ökat beror på brist på reservdelar.
Sedan att M32 är ett fiasko är väl en allmänt känd sanning villet gör att de äldre vagnarna måste användas mer är en orsak till att även reservdelsbristen uppkommit men att fler turer körs med enkelvagnar för tillfället beror inte på att det är färre M32 i trafik utan på att reservdelarna tagit slut till de andra vagnarna.
Intressant är det även att man påbörjat revision av pedalvagnarna.
Sedan att M32 är ett fiasko är väl en allmänt känd sanning villet gör att de äldre vagnarna måste användas mer är en orsak till att även reservdelsbristen uppkommit men att fler turer körs med enkelvagnar för tillfället beror inte på att det är färre M32 i trafik utan på att reservdelarna tagit slut till de andra vagnarna.
Intressant är det även att man påbörjat revision av pedalvagnarna.
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Om flera M32 vore i trafik skulle pedalvagnarna räcka till flera tvåvagnståg, med eller utan reservdelsbrist. Spara tid, håll med mig 

- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Enkelvagnar i Göteborg
OHåll alltid med daniel_s! 

Re: Enkelvagnar i Göteborg
Och var jävligt tacksam över att det fortfarande existerar pedalvagnar i Göteborg.
Som dessutom går att köra som enkelvagnar...
Som dessutom går att köra som enkelvagnar...

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Att det just NU rullar fler enkelpedaler beror på reservdelsbrist.
Om M32 hade fungerat hade vi haft tätare trafik på nätet och även i det scenariot hade man i dagsläget fått se enkelpedaler på stan pga reservdelsbrist.
Att M32 är ett fiasko har gjort att man inte kunnat genomföra den beslutade trafikökningen.
Om M32 hade fungerat hade vi haft tätare trafik på nätet och även i det scenariot hade man i dagsläget fått se enkelpedaler på stan pga reservdelsbrist.
Att M32 är ett fiasko har gjort att man inte kunnat genomföra den beslutade trafikökningen.
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Om M32 inte hade varit ett sånt fiasko hade väl förresten pedalvagnarna varit utrangerade vid det här laget och då skulle de inte ha behövt några reservdelar alls! Så tacka M32-fiaskot för att trafikutökningen överhuvudtaget blev möjlig genom att pedalvagnarna finns kvar och går att dela upp på dubbelt så många turer för att hjälpligt maskera fiaskot! 

Re: Enkelvagnar i Göteborg
Pedalvagnarna hade nog inte varit utrangerade om M32 inte hade varit ett fiasko men vi hade haft tätare spårvagnstrafik i staden.
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Undrar ibland om inte hela Västtragik är ett fiasko... 

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Undra är tillåtet ,emn kom ihåg att det inte är VT som handlar upp nya spårvagnar...roggek skrev:Undrar ibland om inte hela Västtragik är ett fiasko...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Det är det man vill att tidningarna skriver, det betyder inte att det är sanningen.hej skrev:Att det just NU rullar fler enkelpedaler beror på reservdelsbrist.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Om M32 hade varit det de avsågs vara hade vi förmodligen haft färre pedalvagnar. Ja. Förmodligen hade man löst ut alla optioner och då haft 120 vagnar vid det här laget.daniel_s skrev:Om M32 inte hade varit ett sånt fiasko hade väl förresten pedalvagnarna varit utrangerade vid det här laget och då skulle de inte ha behövt några reservdelar alls! Så tacka M32-fiaskot för att trafikutökningen överhuvudtaget blev möjlig genom att pedalvagnarna finns kvar och går att dela upp på dubbelt så många turer för att hjälpligt maskera fiaskot!
Med 200 30m- enheter, som det då hade varit finns inte behovet av pedalvagnarna alls.
Idag har vi 118/2 + 80 + 65 = 204 varav ganska många av de 65 står still, kunnat skrota av åtminstone M28 som motsvarar 30 enheter och antagligen ganska många M29 också och då ändå fått tätare spårvagnstrafik. Före M32 hade vi ungefär 140 30-metersenheter efter ombyggnaden av M21 till M31.
Så om M32 inte vore ett fiasko så hade vi definitivt inte haft 118 pedalvagnar i reguljär trafik siffran hade varit mycket närmre 0 och man hade förmodligen tittat på en M33 serie för att ersätta M31 i stället för att uppgradera 30 år gamla vagnar.
//T
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Man kan spekulera mycket i vad som hänt och hur många vagnar man hade löst ut option på och hur trafiken hade sett ut om M32 hade varit en fullt fungerande vagnsmodell utan leveransproblem.
Svaret på dessa spekulationer är att vi vet inte vår verklighet är att M32 är den problemvagn den är.
I denna verklighet är svaret på frågan varför fler singepedaler den senaste tiden synts mer frekvent: Reservdelsbrist.
Svaret på dessa spekulationer är att vi vet inte vår verklighet är att M32 är den problemvagn den är.
I denna verklighet är svaret på frågan varför fler singepedaler den senaste tiden synts mer frekvent: Reservdelsbrist.
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Pga förra veckans avstängning av spåren mellan Svingeln och Gamlestadstorget kunde man se denna, i dubbel bemärkelse ovanliga syn.

Bilden tagen från järnvägsviadukten vid Olskroken 140402

Bilden tagen från järnvägsviadukten vid Olskroken 140402
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Enkelvagnar i Göteborg
Vänta nu, ifall vi hade haft 120 hyggligt fungerande M32 och dagens 80 M31 (=200st 30m-enheter) så hade vi väl knappast kunnat få mer trafik än vad dagens vagnpark tillåter (motsvarande 204 30m-enheter enligt din uträkning).2763 skrev:Om M32 hade varit det de avsågs vara hade vi förmodligen haft färre pedalvagnar. Ja. Förmodligen hade man löst ut alla optioner och då haft 120 vagnar vid det här laget.daniel_s skrev:Om M32 inte hade varit ett sånt fiasko hade väl förresten pedalvagnarna varit utrangerade vid det här laget och då skulle de inte ha behövt några reservdelar alls! Så tacka M32-fiaskot för att trafikutökningen överhuvudtaget blev möjlig genom att pedalvagnarna finns kvar och går att dela upp på dubbelt så många turer för att hjälpligt maskera fiaskot!
Med 200 30m- enheter, som det då hade varit finns inte behovet av pedalvagnarna alls.
Idag har vi 118/2 + 80 + 65 = 204 varav ganska många av de 65 står still, kunnat skrota av åtminstone M28 som motsvarar 30 enheter och antagligen ganska många M29 också och då ändå fått tätare spårvagnstrafik. Före M32 hade vi ungefär 140 30-metersenheter efter ombyggnaden av M21 till M31.
Så om M32 inte vore ett fiasko så hade vi definitivt inte haft 118 pedalvagnar i reguljär trafik siffran hade varit mycket närmre 0 och man hade förmodligen tittat på en M33 serie för att ersätta M31 i stället för att uppgradera 30 år gamla vagnar.
Eller menar du att ifall M32 hade fungerat bra så hade verkstadskapaciten räckt till att snabbare åtgärda fel på M31 och M32, varpå vagnarnas tillgänglighet hade ökat ytterligare (utöver att M32 hypotetiskt i sig fungerat bättre)? Kan den ökningen (minus fyra färre 30m-enheter) verkligen motsvara den trafikökning Västtrafik tänkt beställa?
Trevligt! 49 år och still going strongMartin skrev:Pga förra veckans avstängning av spåren mellan Svingeln och Gamlestadstorget kunde man se denna, i dubbel bemärkelse ovanliga syn.
Bilden tagen från järnvägsviadukten vid Olskroken 140402

Re: Enkelvagnar i Göteborg
Jag menar naturligtvis att om M32 levt upp till förväntningarna hade:
1) Samtliga 120 varit i trafik.
2) färre av de 65 första stått på verkstad
3) Större andel av vagnparkens 200 30m enheter hade gjort nytta i trafikproduktionen.
Varvid pedaltågen kunnat vara ett minne blott.
Det är snarare antalet fungerande vagnar än antalet vagnar som avgör hur mycket man kan klämma ut ur vagnparken.
1) Samtliga 120 varit i trafik.
2) färre av de 65 första stått på verkstad
3) Större andel av vagnparkens 200 30m enheter hade gjort nytta i trafikproduktionen.
Varvid pedaltågen kunnat vara ett minne blott.
Det är snarare antalet fungerande vagnar än antalet vagnar som avgör hur mycket man kan klämma ut ur vagnparken.
Med reservation för tyckfel.