Enkelvagnar i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

Den senaste veckan har det då och då dykt upp M28/29 som enkelvagn på flera linjer, bl.a. linje 2 och 7 där det brukar gå två pedalvagnar. Att linje 13, och ibland linje 10 har enkelvagn är ju ganska vanligt, men har det varit många vagnar som inte varit riktigt krya den senaste tiden?
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av daniel_s »

Johnny
Inlägg: 132
Blev medlem: tisdag 26 november 2002 8:30

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Johnny »

Detta pågår nu för tredje veckan. Beror det på att det är få M32 i trafik?
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av hej »

Anledningen lär vara reservdelsbrist. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.233 ... nstrafiken
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av daniel_s »

hej skrev:Anledningen lär vara reservdelsbrist. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.233 ... nstrafiken
Nej, det är inte det som står där. Det som står där är att hälften av M32:orna är avställda. I ett sådant läge blir det förstås tydliga effekter av ett fåtal avställda pedalvagnar, men huvudförklaringen är ju att M32 är ett fiasko. Det är väl det att de har varit det så länge, att folk ibland glömmer bort att bli upprörda...
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av hej »

Anledningen till att antalet enkelvagnar de senaste veckorna har ökat beror på brist på reservdelar.

Sedan att M32 är ett fiasko är väl en allmänt känd sanning villet gör att de äldre vagnarna måste användas mer är en orsak till att även reservdelsbristen uppkommit men att fler turer körs med enkelvagnar för tillfället beror inte på att det är färre M32 i trafik utan på att reservdelarna tagit slut till de andra vagnarna.

Intressant är det även att man påbörjat revision av pedalvagnarna.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av daniel_s »

Om flera M32 vore i trafik skulle pedalvagnarna räcka till flera tvåvagnståg, med eller utan reservdelsbrist. Spara tid, håll med mig :)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Hechtwagen »

OHåll alltid med daniel_s! :D
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av roggek »

Och var jävligt tacksam över att det fortfarande existerar pedalvagnar i Göteborg.
Som dessutom går att köra som enkelvagnar... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av hej »

Att det just NU rullar fler enkelpedaler beror på reservdelsbrist.

Om M32 hade fungerat hade vi haft tätare trafik på nätet och även i det scenariot hade man i dagsläget fått se enkelpedaler på stan pga reservdelsbrist.

Att M32 är ett fiasko har gjort att man inte kunnat genomföra den beslutade trafikökningen.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av daniel_s »

Om M32 inte hade varit ett sånt fiasko hade väl förresten pedalvagnarna varit utrangerade vid det här laget och då skulle de inte ha behövt några reservdelar alls! Så tacka M32-fiaskot för att trafikutökningen överhuvudtaget blev möjlig genom att pedalvagnarna finns kvar och går att dela upp på dubbelt så många turer för att hjälpligt maskera fiaskot! :twisted:
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av hej »

Pedalvagnarna hade nog inte varit utrangerade om M32 inte hade varit ett fiasko men vi hade haft tätare spårvagnstrafik i staden.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av roggek »

Undrar ibland om inte hela Västtragik är ett fiasko... :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Ulrik Berggren »

roggek skrev:Undrar ibland om inte hela Västtragik är ett fiasko... :roll:
Undra är tillåtet ,emn kom ihåg att det inte är VT som handlar upp nya spårvagnar...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av 2763 »

hej skrev:Att det just NU rullar fler enkelpedaler beror på reservdelsbrist.
Det är det man vill att tidningarna skriver, det betyder inte att det är sanningen.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Om M32 inte hade varit ett sånt fiasko hade väl förresten pedalvagnarna varit utrangerade vid det här laget och då skulle de inte ha behövt några reservdelar alls! Så tacka M32-fiaskot för att trafikutökningen överhuvudtaget blev möjlig genom att pedalvagnarna finns kvar och går att dela upp på dubbelt så många turer för att hjälpligt maskera fiaskot! :twisted:
Om M32 hade varit det de avsågs vara hade vi förmodligen haft färre pedalvagnar. Ja. Förmodligen hade man löst ut alla optioner och då haft 120 vagnar vid det här laget.

Med 200 30m- enheter, som det då hade varit finns inte behovet av pedalvagnarna alls.
Idag har vi 118/2 + 80 + 65 = 204 varav ganska många av de 65 står still, kunnat skrota av åtminstone M28 som motsvarar 30 enheter och antagligen ganska många M29 också och då ändå fått tätare spårvagnstrafik. Före M32 hade vi ungefär 140 30-metersenheter efter ombyggnaden av M21 till M31.

Så om M32 inte vore ett fiasko så hade vi definitivt inte haft 118 pedalvagnar i reguljär trafik siffran hade varit mycket närmre 0 och man hade förmodligen tittat på en M33 serie för att ersätta M31 i stället för att uppgradera 30 år gamla vagnar.

//T

//T
Med reservation för tyckfel.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av hej »

Man kan spekulera mycket i vad som hänt och hur många vagnar man hade löst ut option på och hur trafiken hade sett ut om M32 hade varit en fullt fungerande vagnsmodell utan leveransproblem.
Svaret på dessa spekulationer är att vi vet inte vår verklighet är att M32 är den problemvagn den är.

I denna verklighet är svaret på frågan varför fler singepedaler den senaste tiden synts mer frekvent: Reservdelsbrist.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av Martin »

Pga förra veckans avstängning av spåren mellan Svingeln och Gamlestadstorget kunde man se denna, i dubbel bemärkelse ovanliga syn.

Bild

Bilden tagen från järnvägsviadukten vid Olskroken 140402
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
daniel_s skrev:Om M32 inte hade varit ett sånt fiasko hade väl förresten pedalvagnarna varit utrangerade vid det här laget och då skulle de inte ha behövt några reservdelar alls! Så tacka M32-fiaskot för att trafikutökningen överhuvudtaget blev möjlig genom att pedalvagnarna finns kvar och går att dela upp på dubbelt så många turer för att hjälpligt maskera fiaskot! :twisted:
Om M32 hade varit det de avsågs vara hade vi förmodligen haft färre pedalvagnar. Ja. Förmodligen hade man löst ut alla optioner och då haft 120 vagnar vid det här laget.

Med 200 30m- enheter, som det då hade varit finns inte behovet av pedalvagnarna alls.
Idag har vi 118/2 + 80 + 65 = 204 varav ganska många av de 65 står still, kunnat skrota av åtminstone M28 som motsvarar 30 enheter och antagligen ganska många M29 också och då ändå fått tätare spårvagnstrafik. Före M32 hade vi ungefär 140 30-metersenheter efter ombyggnaden av M21 till M31.

Så om M32 inte vore ett fiasko så hade vi definitivt inte haft 118 pedalvagnar i reguljär trafik siffran hade varit mycket närmre 0 och man hade förmodligen tittat på en M33 serie för att ersätta M31 i stället för att uppgradera 30 år gamla vagnar.
Vänta nu, ifall vi hade haft 120 hyggligt fungerande M32 och dagens 80 M31 (=200st 30m-enheter) så hade vi väl knappast kunnat få mer trafik än vad dagens vagnpark tillåter (motsvarande 204 30m-enheter enligt din uträkning).

Eller menar du att ifall M32 hade fungerat bra så hade verkstadskapaciten räckt till att snabbare åtgärda fel på M31 och M32, varpå vagnarnas tillgänglighet hade ökat ytterligare (utöver att M32 hypotetiskt i sig fungerat bättre)? Kan den ökningen (minus fyra färre 30m-enheter) verkligen motsvara den trafikökning Västtrafik tänkt beställa?
Martin skrev:Pga förra veckans avstängning av spåren mellan Svingeln och Gamlestadstorget kunde man se denna, i dubbel bemärkelse ovanliga syn.

Bilden tagen från järnvägsviadukten vid Olskroken 140402
Trevligt! 49 år och still going strong :)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Enkelvagnar i Göteborg

Inlägg av 2763 »

Jag menar naturligtvis att om M32 levt upp till förväntningarna hade:
1) Samtliga 120 varit i trafik.
2) färre av de 65 första stått på verkstad
3) Större andel av vagnparkens 200 30m enheter hade gjort nytta i trafikproduktionen.

Varvid pedaltågen kunnat vara ett minne blott.
Det är snarare antalet fungerande vagnar än antalet vagnar som avgör hur mycket man kan klämma ut ur vagnparken.
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar