Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Orsaken till Ktl haveriet var att en lätt lastbil från Djurgårdbron kolliderade med en sub från nobelparkshållet vilket resulterade i att lastbillen fick stopp mot en Ktl stolpe på Narvavägen. Toppen på stolpen flyttade sig ca 1.5 och därmed slets bärlinan av.
Alla inblandade klarade sig utan större blessyrer.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
I det här dokumentet framgår att man tänker sig att använda A35 efter behov på Spårväg City åtminstone fram till 2020. En extra vagn behövs som bekant på somrarna. Från 2018 och förlängningen till Klarabergsgatan ökar vagnbehovet med en vagn.
En A36 är så mycket större än en A34 att tiominuterstrafik ger samma kapacitet som sexminuterstrafik med A34. I stället för sju omlopp på sommaren räcker det få med fyra, i 40 minutersvarv. Fem A36 I stället för 8 A34 ger naturligtvis en mycket rkonomisk trafik med samma platsutbud räknat på alla sittplatser plus 2 av fyra ståplatser per kvadratmeter belagda.
Henrik Schütz skrev:En A36 är så mycket större än en A34 att tiominuterstrafik ger samma kapacitet som sexminuterstrafik med A34. I stället för sju omlopp på sommaren räcker det få med fyra, i 40 minutersvarv. Fem A36 I stället för 8 A34 ger naturligtvis en mycket rkonomisk trafik med samma platsutbud räknat på alla sittplatser plus 2 av fyra ståplatser per kvadratmeter belagda.
HS
Fast nu pratar du om A36, alltså 40 meters vagnen. Det här gällde A35, 30 meter lång.
Thomas Lange skrev:Ingen A35 pga av rapporterade tillförlitlighetsbrister. M06 nr 35 från Norrköping är en stark kandidat att åter bli nr 7 på Linje 7.
Är problemen något man kommer att lösa på sikt, till exempel till sommaren 2015? Eller har A35 visat sig vara helt olämplig för Djurgården?
A35 klarade bankompatibilitetsprovet vid provkörningen i januari längs linje 7. Den kan alltså framkomlighetsmässigt köras på linje 7 den dagen den bedöms vara tillförlitlig nog. Även buller- och vibrationsmätningar utfördes och jämfördes med A34. Resultaten är dock inte kända.
A35:s mätningskörningar filmades och en råkopia visades på Spårvägssällskapets Stockholmsavdelnings årsmöte i går kväll 20 mars.
Christer J skrev:Annars så verkar man lida av den moderna tidens datorgissel. Sega databussar som tar en evinnerlig tid att snurra till alla kopplingspunkter för att utbyta data i flera steg innan datorn vågar ta nästa ordersteg. Vad är det för fel med direktkontroll mellan knapp/spak och utrustning? Och varför glömmer man alltid bort att specificera snabba responstider i dessa överdatoriserade manicker? Även om man inte har egen erfarenhet av hur viktigt det är med snabba responstider på en spårvagn så måste de ha erfarenhet av sega kontorsdatorer och internet (om man använder SLs eget datanät i tunnelbanan - som är strypt till 100 k)
Som hyggligt kunnig både gällande datorer och elektronik så skulle jag säga att det här beror inte på datorerna och elektroniken i sig utan, som du är inne på, att man inte specat bättre respons/användarinterface.
Är det "bara" långsamt i att faktiskt utföra vad man begär för kommandon, eller är det också så illa att feedback på vad man gett för kommandon också är långsamt?
Liksom ifall det tar en halv sekund för vindrutetorkaren att faktiskt starta kan man kanske leva med, men att det verkar som att "inget händer" på en stund när man trycker på knappar o.s.v. kan vara mycket frustrerande.
M_M skrev:Är det "bara" långsamt i att faktiskt utföra vad man begär för kommandon, eller är det också så illa att feedback på vad man gett för kommandon också är långsamt?
Liksom ifall det tar en halv sekund för vindrutetorkaren att faktiskt starta kan man kanske leva med, men att det verkar som att "inget händer" på en stund när man trycker på knappar o.s.v. kan vara mycket frustrerande.
Så är det. Det mesta är mycket segt, från att man för fram spaken till pådrag tar det ca tre sekunder innan den masar sig igång. Vill man göra utrop får man vänta ännu länge från att man tryckt till att det går att prata. Allt i den vagnen är som doppat i sirap, enkelt uttryckt.