A35 på Djurgårdslinjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: A35 på Djurgårdslinjen
Söndag den 12 januari transporteras en A35a till Spv City.
Så va beredda på mycket "stopp i trafiken pga vagnfel" nästa vecka;)
Nja, det blir nog nattliga provkörningar...m_s skrev:Söndag den 12 januari transporteras en A35a till Spv City.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Jepp, först skall vagnen testas i spårgeometrin samt därefter skall omfattande bullermätningar göras. Vi har även begärt att få pröva vagnen i skarpt läge, d.v.s. hur upplever förarpersonalen att köra den i bilköer och stressig trafik. Det är också en möjlighet för våra skickliga tekniker att bli bekant med vagnen inför en ev. förstärkning av sommartrafiken.Odd skrev:Nja, det blir nog nattliga provkörningar...
/ Richard
-
Finns redan en tråd om detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=362331 skrev:Jepp, först skall vagnen testas i spårgeometrin samt därefter skall omfattande bullermätningar göras. Vi har även begärt att få pröva vagnen i skarpt läge, d.v.s. hur upplever förarpersonalen att köra den i bilköer och stressig trafik. Det är också en möjlighet för våra skickliga tekniker att bli bekant med vagnen inför en ev. förstärkning av sommartrafiken.Odd skrev:Nja, det blir nog nattliga provkörningar...
/ Richard
Heter det inte "Spårväg City", förresten. Thomas Lange förutskickade det här redan i tråden ovan, men det har dragit ut på tiden pga. olika problem. Vilka de har varit behöver jag väl inte gå in på i detalj. Spårgeometrin bör inte bli några större problem, men det är förstås bra att testa. Vagnen bullrar en del, framför allt för ventilationen oväsen. Dessutom tjuter det mer om maskinströmriktarna.
Ja, era skickliga tekniker behöver säkert bekanta sig med vagntypen. Våra skickliga tekniker kan inte uträtta så mycket, utan det mesta måste lämnas över till leverantören CAF, som åtgärdar problemen i mån av tid och lust. Förarpersonalen har också en del att uppleva. Som t.ex. del dåliga klimatanläggningen i förarhytterna, som gör att man har fått sätta in separata varmluftfläktar där (fläktarna är också av spansk tillverkning, så de håller inte så länge eftersom de inte är gjorda för kontinuerlig drift). Eller det instabila passagerarinformationssystemet, som ibland ropar ut rätt hållplatsnamn (om nu ingen trafikant har ofinheten att trycka på "nästa hållplats"-knappen under pågående utrop, för då avbryts detta). Eller det röriga menysystemet i vagndatasystemets display, som gör att man måste in och rota långt ner i dialogträdet om någon mer ovanlig händelse inträffar, som t.ex. att någon trafikant använder nödtalsystemet. Eller den fördröjning som lagts in i avkänningen av körspakens läge, så att det tar i storleksordningen 4 sek innan motorerna börjar dra när körspaken ställs i fartläge. Eller att det glappar i övergången mellan elbromsen och den hydrauliska bromsen vid inbromsning, så att vagnen "sticker iväg" en knapp sekund innan mek.bromsen ansätts. Bara några exempel. Det är egentligen förvånansvärt att Transportstyrelsen godkänt vagnen för trafik i gatuspår. Vagnen går annars lugnt och stadigt i spåret vid 50 km/tim, (på egen banvall) den är ju också nästan 15 ton tyngre än A32. Viss vaggning kan upplevas, ev. beroende på för vek avfjädring i sidled.
En bra sak är dock att förarhytten är rymlig, jämfört med A34:ans korvkiosk till hytt. I övrigt kommer ni nog att uppleva A35 som ett nedköp, jämfört med den jämförelsevis pålitliga A34/M06. Men det behövs en större vagntyp på Spårväg city, så försöka duger. Men ni får inte ha sönder vår fina vagn............................
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
- Christer J
Spårväg City är bara ett namn på projektet att bygga linjen ut till Frihamnen och Ropsten. Man kan lika bra kalla spåren för innerstadsspårvägen eller rätt och slätt spårvägen, för det är det den är.Tagbitaren skrev:Heter det inte "Spårväg City", förresten. Thomas Lange förutskickade det här redan i tråden ovan, men det har dragit ut på tiden pga. olika problem. Vilka de har varit behöver jag väl inte gå in på i detalj. Spårgeometrin bör inte bli några större problem, men det är förstås bra att testa. Vagnen bullrar en del, framför allt för ventilationen oväsen. Dessutom tjuter det mer om maskinströmriktarna.1 skrev:Jepp, först skall vagnen testas i spårgeometrin samt därefter skall omfattande bullermätningar göras. Vi har även begärt att få pröva vagnen i skarpt läge, d.v.s. hur upplever förarpersonalen att köra den i bilköer och stressig trafik. Det är också en möjlighet för våra skickliga tekniker att bli bekant med vagnen inför en ev. förstärkning av sommartrafiken.Odd skrev:Nja, det blir nog nattliga provkörningar...
/ Richard
Ja, era skickliga tekniker behöver säkert bekanta sig med vagntypen. Våra skickliga tekniker kan inte uträtta så mycket, utan det mesta måste lämnas över till leverantören CAF, som åtgärdar problemen i mån av tid och lust. ....
Diverse fel och brister ....
Det är egentligen förvånansvärt att Transportstyrelsen godkänt vagnen för trafik i gatuspår. Vagnen går annars lugnt och stadigt i spåret vid 50 km/tim, (på egen banvall) den är ju också nästan 15 ton tyngre än A32. Viss vaggning kan upplevas, ev. beroende på för vek avfjädring i sidled.
En bra sak är dock att förarhytten är rymlig, jämfört med A34:ans korvkiosk till hytt. I övrigt kommer ni nog att uppleva A35 som ett nedköp, jämfört med den jämförelsevis pålitliga A34/M06. Men det behövs en större vagntyp på Spårväg city, så försöka duger. Men ni får inte ha sönder vår fina vagn............................
Annars så verkar man lida av den moderna tidens datorgissel. Sega databussar som tar en evinnerlig tid att snurra till alla kopplingspunkter för att utbyta data i flera steg innan datorn vågar ta nästa ordersteg. Vad är det för fel med direktkontroll mellan knapp/spak och utrustning? Och varför glömmer man alltid bort att specificera snabba responstider i dessa överdatoriserade manicker? Även om man inte har egen erfarenhet av hur viktigt det är med snabba responstider på en spårvagn så måste de ha erfarenhet av sega kontorsdatorer och internet (om man använder SLs eget datanät i tunnelbanan - som är strypt till 100 k)
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
Ja, SLL har tydligen en annan uppfattning om vad banan ska kallas: http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=63324Christer J skrev: Spårväg City är bara ett namn på projektet att bygga linjen ut till Frihamnen och Ropsten. Man kan lika bra kalla spåren för innerstadsspårvägen eller rätt och slätt spårvägen, för det är det den är.
Annars så verkar man lida av den moderna tidens datorgissel. Sega databussar som tar en evinnerlig tid att snurra till alla kopplingspunkter för att utbyta data i flera steg innan datorn vågar ta nästa ordersteg. Vad är det för fel med direktkontroll mellan knapp/spak och utrustning? Och varför glömmer man alltid bort att specificera snabba responstider i dessa överdatoriserade manicker? Även om man inte har egen erfarenhet av hur viktigt det är med snabba responstider på en spårvagn så måste de ha erfarenhet av sega kontorsdatorer och internet (om man använder SLs eget datanät i tunnelbanan - som är strypt till 100 k)
Det får den knappologiskt intresserade spinna vidare på, om intresse finns. Själv lägger jag det ämnet åt sidan.
Ovanstående beskrivning kan väl stämma rätt bra in på beteendet hos hela förarpanelen för A35. Om det beror på långsamma kommunikationsbussar, slöa processorer eller dålig programvaruarkitektur (det är tydligen fråga om en linuxplattform, och ovanpå den har CAF:s dotterbolag Trainelec knåpat ihop kontrollsystemet) låter jag vara osagt.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Spårväg City är det officiella namnet på trafiksystemet, som nu går från Sergels torg till Waldemarsudde, och i framtiden även ska gå till Gåshaga brygga. Ja, även Lidingöbanan betraktas ibland som en del av Spårväg City. Djurgårdslinjen är ett registrerat varumärke för den museala trafiken. Det här kan man ju tycka vad man vill om (själv tycker jag att det är naturligt att en linje till Djurgården kallas Djurgårdslinjen), men det är så namnen används officielltTagbitaren skrev:Ja, SLL har tydligen en annan uppfattning om vad banan ska kallas: http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=63324Christer J skrev: Spårväg City är bara ett namn på projektet att bygga linjen ut till Frihamnen och Ropsten. Man kan lika bra kalla spåren för innerstadsspårvägen eller rätt och slätt spårvägen, för det är det den är.
Det får den knappologiskt intresserade spinna vidare på, om intresse finns. Själv lägger jag det ämnet åt sidan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
Då torde väl vagnen vara på plats?
Ja, vagnen är på plats i Alkärrshallen och ser ut att vara spänningssatt.
- Thomas Lange
A35 458 kördes natten till onsdag utan störningar sex gånger fram och åter mellan Sergels Torg och Alkärrshallen i samband med buller och vibrationsmätningar på Hamngatan, Strandvägen och rondellen vid Djurgårdsbron.
Referensfordon var A34 nr 1 med nysvarvade hjul som kördes på motsvarande sätt.
Natten till tisdag genomfördes bankompatibilitetsprov utan kända anmärkningar. Dock blev det besvärligt vid inkörning på verkstadsspåret där takplattform och vagnsida med kamerahus inte trivdes ihop.
På fredag 17 jan fm körs prov i dagsljus och med annan trafik omkring. På em visas vagnen upp i Alkärrshallen för inbjudna boende och verksamhetsutövare längs sträckan.
Provningsförare hela veckan har varit SL:s egen provförare. SS-förare körde A34:an.
Kommande helg återgår vagnen till hemmadepån (oklart för mig just nu om det blir Alvik eller Ulvsunda).
Referensfordon var A34 nr 1 med nysvarvade hjul som kördes på motsvarande sätt.
Natten till tisdag genomfördes bankompatibilitetsprov utan kända anmärkningar. Dock blev det besvärligt vid inkörning på verkstadsspåret där takplattform och vagnsida med kamerahus inte trivdes ihop.
På fredag 17 jan fm körs prov i dagsljus och med annan trafik omkring. På em visas vagnen upp i Alkärrshallen för inbjudna boende och verksamhetsutövare längs sträckan.
Provningsförare hela veckan har varit SL:s egen provförare. SS-förare körde A34:an.
Kommande helg återgår vagnen till hemmadepån (oklart för mig just nu om det blir Alvik eller Ulvsunda).
Senast redigerad av Thomas Lange den torsdag 16 januari 2014 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
Vilka räknas som "boende" nu när vagnen visas? Alla som är folkboförda på östermalm och djurgården eller?
- Thomas Lange
Det är SL Program Spårväg City som är inbjudare. SS upplåter bara lokalerna så vår detaljkunskap är inte hög.
Men fokus torde ligga på adresser på Djurgården och längs Strandvägen, dvs närmast dagligen berörda.
Men fokus torde ligga på adresser på Djurgården och längs Strandvägen, dvs närmast dagligen berörda.
Ju förr dess bättre.
Det är 50 000, så det skulle ju bli lite många...Hechtwagen skrev:Vilka räknas som "boende" nu när vagnen visas? Alla som är folkboförda på östermalm och djurgården eller?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
Skulle det råka komma någon som inte bor inom nämnda områden blir det inte utsparkade.twr skrev:Det är 50 000, så det skulle ju bli lite många...Hechtwagen skrev:Vilka räknas som "boende" nu när vagnen visas? Alla som är folkboförda på östermalm och djurgården eller?

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Leif Spångberg
Strålande solig vinterdag på Djurgården. Tillika A35:a på banan. Kan det bli bättre??
Tyvärr bidde det ingenting av det för mig, då kontaktledningen revs i samband med en rejäl bil-kollision vid Narvavägen, strax efter min ankomst.
Så av en planerad halvdagsutflykt blev det endast en bild, den då SS-personal hjälper konkurrerande bolag komma under bärlinorna...

/Leif
Tyvärr bidde det ingenting av det för mig, då kontaktledningen revs i samband med en rejäl bil-kollision vid Narvavägen, strax efter min ankomst.
Så av en planerad halvdagsutflykt blev det endast en bild, den då SS-personal hjälper konkurrerande bolag komma under bärlinorna...

/Leif
Trådutbrytning....
Vilket lastbilsbolag var inblandat denna gång?
Vilket lastbilsbolag var inblandat denna gång?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Har A35 gjort sin körning idag nu eller vid vilken tid blir det av?
Just nu åkte A35 452 på Drottningholmsvägen västerut på släp.... ska den göra den andra sällskap på Djl?
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Ligger inte Djurgården åt andra hållet?A32 skrev:Just nu åkte A35 452 på Drottningholmsvägen västerut på släp.... ska den göra den andra sällskap på Djl?

men man måste kanske köra via Enköping eller nåt för att klara svängarna och vikten...