A35 på Djurgårdslinjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6870
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Odd »

Håll utkik...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
m_s
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 03 januari 2013 17:40

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av m_s »

Söndag den 12 januari transporteras en A35a till Spv City.

Så va beredda på mycket "stopp i trafiken pga vagnfel" nästa vecka;)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6870
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Odd »

m_s skrev:Söndag den 12 januari transporteras en A35a till Spv City.

Så va beredda på mycket "stopp i trafiken pga vagnfel" nästa vecka;)
Nja, det blir nog nattliga provkörningar...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av 1 »

Odd skrev:Nja, det blir nog nattliga provkörningar...
Jepp, först skall vagnen testas i spårgeometrin samt därefter skall omfattande bullermätningar göras. Vi har även begärt att få pröva vagnen i skarpt läge, d.v.s. hur upplever förarpersonalen att köra den i bilköer och stressig trafik. Det är också en möjlighet för våra skickliga tekniker att bli bekant med vagnen inför en ev. förstärkning av sommartrafiken.

/ Richard
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Tagbitaren »

1 skrev:
Odd skrev:Nja, det blir nog nattliga provkörningar...
Jepp, först skall vagnen testas i spårgeometrin samt därefter skall omfattande bullermätningar göras. Vi har även begärt att få pröva vagnen i skarpt läge, d.v.s. hur upplever förarpersonalen att köra den i bilköer och stressig trafik. Det är också en möjlighet för våra skickliga tekniker att bli bekant med vagnen inför en ev. förstärkning av sommartrafiken.

/ Richard
Finns redan en tråd om detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=36233

Heter det inte "Spårväg City", förresten. Thomas Lange förutskickade det här redan i tråden ovan, men det har dragit ut på tiden pga. olika problem. Vilka de har varit behöver jag väl inte gå in på i detalj. Spårgeometrin bör inte bli några större problem, men det är förstås bra att testa. Vagnen bullrar en del, framför allt för ventilationen oväsen. Dessutom tjuter det mer om maskinströmriktarna.

Ja, era skickliga tekniker behöver säkert bekanta sig med vagntypen. Våra skickliga tekniker kan inte uträtta så mycket, utan det mesta måste lämnas över till leverantören CAF, som åtgärdar problemen i mån av tid och lust. Förarpersonalen har också en del att uppleva. Som t.ex. del dåliga klimatanläggningen i förarhytterna, som gör att man har fått sätta in separata varmluftfläktar där (fläktarna är också av spansk tillverkning, så de håller inte så länge eftersom de inte är gjorda för kontinuerlig drift). Eller det instabila passagerarinformationssystemet, som ibland ropar ut rätt hållplatsnamn (om nu ingen trafikant har ofinheten att trycka på "nästa hållplats"-knappen under pågående utrop, för då avbryts detta). Eller det röriga menysystemet i vagndatasystemets display, som gör att man måste in och rota långt ner i dialogträdet om någon mer ovanlig händelse inträffar, som t.ex. att någon trafikant använder nödtalsystemet. Eller den fördröjning som lagts in i avkänningen av körspakens läge, så att det tar i storleksordningen 4 sek innan motorerna börjar dra när körspaken ställs i fartläge. Eller att det glappar i övergången mellan elbromsen och den hydrauliska bromsen vid inbromsning, så att vagnen "sticker iväg" en knapp sekund innan mek.bromsen ansätts. Bara några exempel. Det är egentligen förvånansvärt att Transportstyrelsen godkänt vagnen för trafik i gatuspår. Vagnen går annars lugnt och stadigt i spåret vid 50 km/tim, (på egen banvall) den är ju också nästan 15 ton tyngre än A32. Viss vaggning kan upplevas, ev. beroende på för vek avfjädring i sidled.

En bra sak är dock att förarhytten är rymlig, jämfört med A34:ans korvkiosk till hytt. I övrigt kommer ni nog att uppleva A35 som ett nedköp, jämfört med den jämförelsevis pålitliga A34/M06. Men det behövs en större vagntyp på Spårväg city, så försöka duger. Men ni får inte ha sönder vår fina vagn............................
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Christer J »

Tagbitaren skrev:
1 skrev:
Odd skrev:Nja, det blir nog nattliga provkörningar...
Jepp, först skall vagnen testas i spårgeometrin samt därefter skall omfattande bullermätningar göras. Vi har även begärt att få pröva vagnen i skarpt läge, d.v.s. hur upplever förarpersonalen att köra den i bilköer och stressig trafik. Det är också en möjlighet för våra skickliga tekniker att bli bekant med vagnen inför en ev. förstärkning av sommartrafiken.

/ Richard
Heter det inte "Spårväg City", förresten. Thomas Lange förutskickade det här redan i tråden ovan, men det har dragit ut på tiden pga. olika problem. Vilka de har varit behöver jag väl inte gå in på i detalj. Spårgeometrin bör inte bli några större problem, men det är förstås bra att testa. Vagnen bullrar en del, framför allt för ventilationen oväsen. Dessutom tjuter det mer om maskinströmriktarna.

Ja, era skickliga tekniker behöver säkert bekanta sig med vagntypen. Våra skickliga tekniker kan inte uträtta så mycket, utan det mesta måste lämnas över till leverantören CAF, som åtgärdar problemen i mån av tid och lust. ....

Diverse fel och brister ....

Det är egentligen förvånansvärt att Transportstyrelsen godkänt vagnen för trafik i gatuspår. Vagnen går annars lugnt och stadigt i spåret vid 50 km/tim, (på egen banvall) den är ju också nästan 15 ton tyngre än A32. Viss vaggning kan upplevas, ev. beroende på för vek avfjädring i sidled.

En bra sak är dock att förarhytten är rymlig, jämfört med A34:ans korvkiosk till hytt. I övrigt kommer ni nog att uppleva A35 som ett nedköp, jämfört med den jämförelsevis pålitliga A34/M06. Men det behövs en större vagntyp på Spårväg city, så försöka duger. Men ni får inte ha sönder vår fina vagn............................
Spårväg City är bara ett namn på projektet att bygga linjen ut till Frihamnen och Ropsten. Man kan lika bra kalla spåren för innerstadsspårvägen eller rätt och slätt spårvägen, för det är det den är.

Annars så verkar man lida av den moderna tidens datorgissel. Sega databussar som tar en evinnerlig tid att snurra till alla kopplingspunkter för att utbyta data i flera steg innan datorn vågar ta nästa ordersteg. Vad är det för fel med direktkontroll mellan knapp/spak och utrustning? Och varför glömmer man alltid bort att specificera snabba responstider i dessa överdatoriserade manicker? Även om man inte har egen erfarenhet av hur viktigt det är med snabba responstider på en spårvagn så måste de ha erfarenhet av sega kontorsdatorer och internet (om man använder SLs eget datanät i tunnelbanan - som är strypt till 100 k)
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Tagbitaren »

Christer J skrev: Spårväg City är bara ett namn på projektet att bygga linjen ut till Frihamnen och Ropsten. Man kan lika bra kalla spåren för innerstadsspårvägen eller rätt och slätt spårvägen, för det är det den är.

Annars så verkar man lida av den moderna tidens datorgissel. Sega databussar som tar en evinnerlig tid att snurra till alla kopplingspunkter för att utbyta data i flera steg innan datorn vågar ta nästa ordersteg. Vad är det för fel med direktkontroll mellan knapp/spak och utrustning? Och varför glömmer man alltid bort att specificera snabba responstider i dessa överdatoriserade manicker? Även om man inte har egen erfarenhet av hur viktigt det är med snabba responstider på en spårvagn så måste de ha erfarenhet av sega kontorsdatorer och internet (om man använder SLs eget datanät i tunnelbanan - som är strypt till 100 k)
Ja, SLL har tydligen en annan uppfattning om vad banan ska kallas: http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=63324

Det får den knappologiskt intresserade spinna vidare på, om intresse finns. Själv lägger jag det ämnet åt sidan.

Ovanstående beskrivning kan väl stämma rätt bra in på beteendet hos hela förarpanelen för A35. Om det beror på långsamma kommunikationsbussar, slöa processorer eller dålig programvaruarkitektur (det är tydligen fråga om en linuxplattform, och ovanpå den har CAF:s dotterbolag Trainelec knåpat ihop kontrollsystemet) låter jag vara osagt.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av twr »

Tagbitaren skrev:
Christer J skrev: Spårväg City är bara ett namn på projektet att bygga linjen ut till Frihamnen och Ropsten. Man kan lika bra kalla spåren för innerstadsspårvägen eller rätt och slätt spårvägen, för det är det den är.

Annars så verkar man lida av den moderna tidens datorgissel. Sega databussar som tar en evinnerlig tid att snurra till alla kopplingspunkter för att utbyta data i flera steg innan datorn vågar ta nästa ordersteg. Vad är det för fel med direktkontroll mellan knapp/spak och utrustning? Och varför glömmer man alltid bort att specificera snabba responstider i dessa överdatoriserade manicker? Även om man inte har egen erfarenhet av hur viktigt det är med snabba responstider på en spårvagn så måste de ha erfarenhet av sega kontorsdatorer och internet (om man använder SLs eget datanät i tunnelbanan - som är strypt till 100 k)
Ja, SLL har tydligen en annan uppfattning om vad banan ska kallas: http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=63324

Det får den knappologiskt intresserade spinna vidare på, om intresse finns. Själv lägger jag det ämnet åt sidan.
Spårväg City är det officiella namnet på trafiksystemet, som nu går från Sergels torg till Waldemarsudde, och i framtiden även ska gå till Gåshaga brygga. Ja, även Lidingöbanan betraktas ibland som en del av Spårväg City. Djurgårdslinjen är ett registrerat varumärke för den museala trafiken. Det här kan man ju tycka vad man vill om (själv tycker jag att det är naturligt att en linje till Djurgården kallas Djurgårdslinjen), men det är så namnen används officiellt
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Hechtwagen »

Då torde väl vagnen vara på plats?
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av JohanB »

Ja, vagnen är på plats i Alkärrshallen och ser ut att vara spänningssatt.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Thomas Lange »

A35 458 kördes natten till onsdag utan störningar sex gånger fram och åter mellan Sergels Torg och Alkärrshallen i samband med buller och vibrationsmätningar på Hamngatan, Strandvägen och rondellen vid Djurgårdsbron.

Referensfordon var A34 nr 1 med nysvarvade hjul som kördes på motsvarande sätt.

Natten till tisdag genomfördes bankompatibilitetsprov utan kända anmärkningar. Dock blev det besvärligt vid inkörning på verkstadsspåret där takplattform och vagnsida med kamerahus inte trivdes ihop.

På fredag 17 jan fm körs prov i dagsljus och med annan trafik omkring. På em visas vagnen upp i Alkärrshallen för inbjudna boende och verksamhetsutövare längs sträckan.

Provningsförare hela veckan har varit SL:s egen provförare. SS-förare körde A34:an.

Kommande helg återgår vagnen till hemmadepån (oklart för mig just nu om det blir Alvik eller Ulvsunda).
Senast redigerad av Thomas Lange den torsdag 16 januari 2014 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Hechtwagen »

Vilka räknas som "boende" nu när vagnen visas? Alla som är folkboförda på östermalm och djurgården eller?
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Thomas Lange »

Det är SL Program Spårväg City som är inbjudare. SS upplåter bara lokalerna så vår detaljkunskap är inte hög.

Men fokus torde ligga på adresser på Djurgården och längs Strandvägen, dvs närmast dagligen berörda.
Ju förr dess bättre.
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:Vilka räknas som "boende" nu när vagnen visas? Alla som är folkboförda på östermalm och djurgården eller?
Det är 50 000, så det skulle ju bli lite många...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3072
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Stefan Widén »

twr skrev:
Hechtwagen skrev:Vilka räknas som "boende" nu när vagnen visas? Alla som är folkboförda på östermalm och djurgården eller?
Det är 50 000, så det skulle ju bli lite många...
Skulle det råka komma någon som inte bor inom nämnda områden blir det inte utsparkade. :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Leif Spångberg
Inlägg: 146
Blev medlem: fredag 01 april 2011 20:48

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Leif Spångberg »

Strålande solig vinterdag på Djurgården. Tillika A35:a på banan. Kan det bli bättre??

Tyvärr bidde det ingenting av det för mig, då kontaktledningen revs i samband med en rejäl bil-kollision vid Narvavägen, strax efter min ankomst.

Så av en planerad halvdagsutflykt blev det endast en bild, den då SS-personal hjälper konkurrerande bolag komma under bärlinorna...

Bild

/Leif
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6870
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av Odd »

Trådutbrytning....

Vilket lastbilsbolag var inblandat denna gång?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av JohanB »

Har A35 gjort sin körning idag nu eller vid vilken tid blir det av?
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av A32 »

Just nu åkte A35 452 på Drottningholmsvägen västerut på släp.... ska den göra den andra sällskap på Djl?
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: A35 på Djurgårdslinjen

Inlägg av daniel_s »

A32 skrev:Just nu åkte A35 452 på Drottningholmsvägen västerut på släp.... ska den göra den andra sällskap på Djl?
Ligger inte Djurgården åt andra hållet? ;-)

men man måste kanske köra via Enköping eller nåt för att klara svängarna och vikten...
Skriv svar