Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gbd

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av gbd »

twr skrev: Roslagsbanan har väl ett signalsystem för 2 minuters turtäthet, samma som tunnelbanan. Om jag har förstått saken rätt. Tågen är 120 meter mot tunnelbanan 140 meter, något mindre men jämförbart alltså. Den tätaste trafiken har vi på den gemensamma sträckan söder om Roslags-Näsby, och där finns det inte många plankorsningar kvar. Jag tror man planerar att bygga bort dem som finns. Även längre norrut ska väl de flesta plankorsningar försvinna vid utbyggnaden av dubbelspår.

Din andra fråga: Östra station läggs ju ned och exploateras, det är en del av finansieringen. Men du kanske menar om det är motiverat att bygga en station för RB vid Tekniska högskolan? Dels handlar det om bytet till tunnelbanan (för de som ska till Stadion eller Östermalmstorg), dels om att få en anslutning till linje 4 (spårväg eller buss) och en del andra busslinjer. Dels är området kring KTH i sig en viktig målpunkt för många som kommer från Nordostsektorn.
Jo, missförstå mig rätt jag har under denna tråd kommit över det generella men jag tycker fortfarande att utredaren tänkt väldigt fyrkantigt och jag saknar faktiskt lite helhetstänk. Mycket duttande här och där utan översikt och ibland motverkande.

Jag tycker man borde anlägga en station ungefär där RB korsar roslagsvägen nu, både för T-röd och för RB. Därifrån grenar man av en röd mot odenplan (se länk 2) och kopplar den på avgreningen på gröna mot hagastaden och vidare (kanske ända till Kista från arenastaden). Direkt efter denna station börja RB också dyka så att den kan ansluta till röds avgrening så fort som möjlig och går i samma tulle åtminstone till korsningen birger Jarlsgatan odengatan där man har en gemensam station (kanske man kan kalla den Nya Östra station elle nåt). Den stationen blir ca 100m väster om befintlig station men det borde vara acceptabel och man kan även knyta till spårvägen på 4:an och den borde inte behöva bli lika djup. Från den stationen kan man antingen låta RB fortsätta mot odenplan tillsammans med röd eller grena av den mot T-centralen (se länk 2). Lite kortare blir det också

Länk1 röd avgrening: http://kartor.eniro.se/m/nyreg
Länk 2 RB mot T-centralen: http://kartor.eniro.se/m/nyrKc
CS

Inlägg av CS »

gbd skrev:
twr skrev: Roslagsbanan har väl ett signalsystem för 2 minuters turtäthet, samma som tunnelbanan. Om jag har förstått saken rätt. Tågen är 120 meter mot tunnelbanan 140 meter, något mindre men jämförbart alltså. Den tätaste trafiken har vi på den gemensamma sträckan söder om Roslags-Näsby, och där finns det inte många plankorsningar kvar. Jag tror man planerar att bygga bort dem som finns. Även längre norrut ska väl de flesta plankorsningar försvinna vid utbyggnaden av dubbelspår.

Din andra fråga: Östra station läggs ju ned och exploateras, det är en del av finansieringen. Men du kanske menar om det är motiverat att bygga en station för RB vid Tekniska högskolan? Dels handlar det om bytet till tunnelbanan (för de som ska till Stadion eller Östermalmstorg), dels om att få en anslutning till linje 4 (spårväg eller buss) och en del andra busslinjer. Dels är området kring KTH i sig en viktig målpunkt för många som kommer från Nordostsektorn.
Jo, missförstå mig rätt jag har under denna tråd kommit över det generella men jag tycker fortfarande att utredaren tänkt väldigt fyrkantigt och jag saknar faktiskt lite helhetstänk. Mycket duttande här och där utan översikt och ibland motverkande.

Jag tycker man borde anlägga en station ungefär där RB korsar roslagsvägen nu, både för T-röd och för RB. Därifrån grenar man av en röd mot odenplan (se länk 2) och kopplar den på avgreningen på gröna mot hagastaden och vidare (kanske ända till Kista från arenastaden). Direkt efter denna station börja RB också dyka så att den kan ansluta till röds avgrening så fort som möjlig och går i samma tulle åtminstone till korsningen birger Jarlsgatan odengatan där man har en gemensam station (kanske man kan kalla den Nya Östra station elle nåt). Den stationen blir ca 100m väster om befintlig station men det borde vara acceptabel och man kan även knyta till spårvägen på 4:an och den borde inte behöva bli lika djup. Från den stationen kan man antingen låta RB fortsätta mot odenplan tillsammans med röd eller grena av den mot T-centralen (se länk 2). Lite kortare blir det också

Jag tror att vi behöver inse att var i processen vi befinner oss. Föreliggande studie är en åtgärdsvalsstudie. I den ska man välja en åtgärd av typen bygga ut tunnelbanan till Täby eller bygga ut Roslagsbanan till stan.

När sedan valet att bygga ut Roslagsbanan till stan ( om det blir så) är gjort, följer dels en samhällsplaneringsprocess dels en ekonomisk investeringsplaneringsprocess

Samhällsplaneringen följer Lagen om byggande av järnväg och/eller plan och bygglagen
Enligt den lagstiftningen är nästa steg "den sammanhållna planeringsprocesse"n som slutar med en Järnvägsplan/detaljplan

Investeringsplaneringsprocessen följer i det här fallet Landstingets investeringsprocess
I den görs en förstudie där alla varianter på sträckning studeras och en av dem väljs,
Därefter följer en fördjupad förstudie, där den valda sträckningen djupstuderas och (med)finansieringen ordnas
Sedan blir det ett projekt med en investeringsbudget och ett genomförandebeslut med erfoderliga tillstånd t.ex. järnvägsplan är säkrad.

frågan om stationslägen kommer behandlas inom förstudieskedet/sammanhållna planeringsskedet
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

twr skrev: Den tätaste trafiken har vi på den gemensamma sträckan söder om Roslags-Näsby, och där finns det inte många plankorsningar kvar. Jag tror man planerar att bygga bort dem som finns. Även längre norrut ska väl de flesta plankorsningar försvinna vid utbyggnaden av dubbelspår.
Tyvärr är det så att två av de mest olycksbelastade plankorsningarna inte kan/kommer att byggas om. Det handlar om den i Enebyberg och den för Danderydsvägen mellan Dj Ekeby och Bråvallavägen.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
gbd

Inlägg av gbd »

Jag tror att vi behöver inse att var i processen vi befinner oss. Föreliggande studie är en åtgärdsvalsstudie. I den ska man välja en åtgärd av typen bygga ut tunnelbanan till Täby eller bygga ut Roslagsbanan till stan.

När sedan valet att bygga ut Roslagsbanan till stan ( om det blir så) är gjort, följer dels en samhällsplaneringsprocess dels en ekonomisk investeringsplaneringsprocess
Jo men för att man ska kunna välja rätt åtgärd så bör man kanske ha med några fler alternativ så att man rätt kan välja vilken lösning som är lämpligast. Annnars skulle man kunna favoriseera sin egen favorit genom att i detta stadie presentera den bästa lösningen för sin egen favorit och den sämsta fördet alternativ man ogillar.

Ta t.ex. delen om tvärbanan till täby, där har man ju faktiskt sutderat två olika sträckningar genom bergshamra. I afllet för RB däremot så har man iofs två olika möjliga slutdestinationer, men man låser sig alldeles för hårt vid tanken på att den nya Östra station under jord ska ha någon del som överlappar med den gamla istället som gör att det blir en väldigt krokig och djup väg in till innnerstan istället för att tänka, kan det finns något alternativ i området som lika gärna kan lösa mina mål på liknande sätt som listandet av tvärbanealternativen. Förstår ni vad jag försöker komma fram till?
twr

Inlägg av twr »

Mick Dundee skrev:
twr skrev: Den tätaste trafiken har vi på den gemensamma sträckan söder om Roslags-Näsby, och där finns det inte många plankorsningar kvar. Jag tror man planerar att bygga bort dem som finns. Även längre norrut ska väl de flesta plankorsningar försvinna vid utbyggnaden av dubbelspår.
Tyvärr är det så att två av de mest olycksbelastade plankorsningarna inte kan/kommer att byggas om. Det handlar om den i Enebyberg och den för Danderydsvägen mellan Dj Ekeby och Bråvallavägen.

Cheers,
Okej, då har jag inte hängt med riktigt. Hur kommer det sig att de inte byggs om?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:

Med ditt förslag blir Roslagsbanan till City något kortare. Men du får en station mer, vilket borde innebära att både restiden och anläggningskostnaden blir minst lika stor som i varianten med en dragning via Tekniska högskolan. jag ser inte riktigt poängen med detta, måste jag säga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Roslagsbanan till Odenplan, är det egentligen optimalt?
Hur många av RB's resenärer skall till detta område?
Alla andra måste byta och byte tar tid och är jobbigt.
Bättre vore väl att gå drekt ned mot Centralen med bra bytesmöjligheter till alla linjer, Pendel, alla Tub-linjer och dessutom har väl dom flesta gångavstånd till sina arbetsplatser.
På ovan länkar finns ingen station med vid nuvarande Östra, är det inga av RB's resenärer som skall till KTH?
Tropr man får mest för pengarna med en station vid KTH och en nära Centralen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

twr skrev: Okej, då har jag inte hängt med riktigt. Hur kommer det sig att de inte byggs om?
Vill minnas att jag sett/läst att de anses för komplicerade - för dyra alltså - att bygga om. Vid Danderydsvägen är det flera väganslutningar omedelbart före och efter korsningen och vid Enebybergs hpl är det för trångt och för stora höjdskillnader som komplicerar. Och för mkt bostäder runt omkring vilket gör det svårt att leda om biltrafiken.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
gbd

Inlägg av gbd »

twr skrev: Med ditt förslag blir Roslagsbanan till City något kortare. Men du får en station mer, vilket borde innebära att både restiden och anläggningskostnaden blir minst lika stor som i varianten med en dragning via Tekniska högskolan. jag ser inte riktigt poängen med detta, måste jag säga.
Point taken, man skippar stationen efter roslagsvägen men börja dykning där men lägger tuneln väster om T-röd från början och låter den följa T-röds tunnel till KTF ungefär, såskue man kunna ha en station under korsningen odengatan-Valhallavägen som skulle kunna vara relativ grund och sedan kunna dra den ned mot centralen istället?

Förresten, om man fick bort alla plankorsningar i de "inre" delarna av RB, skule man kunna ha en/två linjer som pumpade mellan centrala täby och centralen med T-banetäthet som en sort kvasitunnelbana? (med L27 ch L28 inskjutet med sin vanliga turtäthet)
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:
twr skrev: Med ditt förslag blir Roslagsbanan till City något kortare. Men du får en station mer, vilket borde innebära att både restiden och anläggningskostnaden blir minst lika stor som i varianten med en dragning via Tekniska högskolan. jag ser inte riktigt poängen med detta, måste jag säga.
Point taken, man skippar stationen efter roslagsvägen men börja dykning där men lägger tuneln väster om T-röd från början och låter den följa T-röds tunnel till KTF ungefär, såskue man kunna ha en station under korsningen odengatan-Valhallavägen som skulle kunna vara relativ grund och sedan kunna dra den ned mot centralen istället?
Intressant. jag har inte satt mig in i alla detaljer, så har inte helt koll på vara alla tunnlar ligger.
gbd skrev:Förresten, om man fick bort alla plankorsningar i de "inre" delarna av RB, skule man kunna ha en/två linjer som pumpade mellan centrala täby och centralen med T-banetäthet som en sort kvasitunnelbana? (med L27 ch L28 inskjutet med sin vanliga turtäthet)
Jag tycker man ska räkna med 2 minuters turtäthet söder om Roslags-Näsby, alltså motsvarande en innerstadstunnelbana. Sedan fördelas de mot de båda grenarna, kanske går de hela vägen, kanske vänder de tidigare, det beror på resandemängden.

Det är ju det vi säger här, Roslagsbanan är en kvasitunnelbana!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

Mick Dundee skrev:
twr skrev: Okej, då har jag inte hängt med riktigt. Hur kommer det sig att de inte byggs om?
Vill minnas att jag sett/läst att de anses för komplicerade - för dyra alltså - att bygga om. Vid Danderydsvägen är det flera väganslutningar omedelbart före och efter korsningen och vid Enebybergs hpl är det för trångt och för stora höjdskillnader som komplicerar. Och för mkt bostäder runt omkring vilket gör det svårt att leda om biltrafiken.

Cheers,
Skulle det krävas nåt i still med tråg eller järnvägsbro för det, alltså?
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

gbd skrev:
Tror inte att det fn är ekonomiskt acceptabelt ... Bro åker dessutom ut på estetiska grunder i de burgna villakvarteren. Tråg blir långt.

Cheers,
twr

Inlägg av twr »

Mick Dundee skrev:
gbd skrev:
Tror inte att det fn är ekonomiskt acceptabelt ... Bro åker dessutom ut på estetiska grunder i de burgna villakvarteren. Tråg blir långt.

Cheers,
Skulle man inte kunna bygga en bro eller tunnel här?

http://kartor.eniro.se/m/nyUol
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

twr skrev: Skulle man inte kunna bygga en bro eller tunnel här?

Borde nog funka, men det finns säkert en skyddsvärd grön lunga, biotop, groda just där ... :roll: Och bevare er för de boende på Östra banvägen som skulle kampanja mot den ENORMA trafikökningen på deras lilla gata.

Däremot har det slagit mig under alla år tröskandes på RB att Roslagsvägens bro över RB där är "oversize" åtminstone visuellt. Det ser ut som minst en gata och ett dubbelspår till ryms under Roslagsvägen. Fanns det månne en gång planer på att binda samman villagatorna kring Enebybergs hpl med Dj Ekebys? Både Ekebyvägen och Östra banvägen slutar ju bara lite huxflux i ingenting! Har alltid sett lite lustigt ut tycker jag.

Cheers,
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

twr skrev:Skulle man inte kunna bygga en bro eller tunnel här?

Googles flygbild säger lite mer om hur det ser ut på platsen, nämligen att Sunnanängsvägen går genom ett nybyggt handelsområde: http://goo.gl/maps/x91cm
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:T-Centralen är knökafullt som det heter här i Småland. Ibland är jag orolig att någon ska falla ner på spåret när jag går på någon av de två övre plattformarna. Hur blir det då inte när pendeln ansluter direkt? Och sedan - om Roslagsbanan dessutom går dit?
Det där är en rätt bra sammanfattning av vad jag tycker om det andra alternativet, d v s Odenplan. Plattformen är redan trång och med de som byter till och från pendeltåget blir det värre. Jag tror inte det blir bra om RB-resenärerna också ska dit och trängas.
twr

Inlägg av twr »

NerdBoy skrev:

Googles flygbild säger lite mer om hur det ser ut på platsen, nämligen att Sunnanängsvägen går genom ett nybyggt handelsområde: http://goo.gl/maps/x91cm
Tack för den länken!

Det är just därför att den går genom Enebyängens handelsområde, som jag tänker att ingen borde störas av tillkommande trafik. Butikerna där blir nog bara glada!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
NerdBoy skrev:

Tack för den länken!

Det är just därför att den går genom Enebyängens handelsområde, som jag tänker att ingen borde störas av tillkommande trafik. Butikerna där blir nog bara glada!
Nej inte de, men de som bor på andra sidan järnvägen, på östra banv.
Professionell tyckare
gbd

Inlägg av gbd »

Mick Dundee skrev:

Cheers,
Just dettaär välnågotsom kanske också borde ha tagits med i utredningen:Om man ska dra tunnel i centrala stan -> Dåska man ha tät trafik för att rättfärdiga detta ->Dessa korsningar måste byggas om (På ett eller annat sätt)
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

I denna tråd diskuteras anslutning tuill Odenplan eller Centralen. Har någon sett hur resandeströmmarna går? Vilken destibnation har Roslagsbanans resenärer?

Är det så att dom flesta bara skall till centrum är det kanske billigare och enklaste att låta den gå ned till Humlegården/Stureplan/Norrmalmstorg? Är det få som skall till tunnelbanan kan dom foerrtsättningsvis byta vid Östra/KTH.
Dom få som skall vidare med pendeln får byta vid Östra/KTH och vid Centralen.

Är det så att dom flesta skall vidare med tunnelbana måste man titta på vilka linjker dom skall åka vidare med.
Vid Odenplan når man bara grön linje vilket innebär 2 byten om man skall med röd eller blå. I det sistnämnda fallet är väl Centralen bäst slutpunkt då man når alla linjer utan ett krångligt extra byte.

Ett byte betyder att det tar extra tid ioch är jobbiogt varvid man flyttar ver resenärer till bekvämare färdsätt - bilen t.ex.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Låst