Jo, missförstå mig rätt jag har under denna tråd kommit över det generella men jag tycker fortfarande att utredaren tänkt väldigt fyrkantigt och jag saknar faktiskt lite helhetstänk. Mycket duttande här och där utan översikt och ibland motverkande.twr skrev: Roslagsbanan har väl ett signalsystem för 2 minuters turtäthet, samma som tunnelbanan. Om jag har förstått saken rätt. Tågen är 120 meter mot tunnelbanan 140 meter, något mindre men jämförbart alltså. Den tätaste trafiken har vi på den gemensamma sträckan söder om Roslags-Näsby, och där finns det inte många plankorsningar kvar. Jag tror man planerar att bygga bort dem som finns. Även längre norrut ska väl de flesta plankorsningar försvinna vid utbyggnaden av dubbelspår.
Din andra fråga: Östra station läggs ju ned och exploateras, det är en del av finansieringen. Men du kanske menar om det är motiverat att bygga en station för RB vid Tekniska högskolan? Dels handlar det om bytet till tunnelbanan (för de som ska till Stadion eller Östermalmstorg), dels om att få en anslutning till linje 4 (spårväg eller buss) och en del andra busslinjer. Dels är området kring KTH i sig en viktig målpunkt för många som kommer från Nordostsektorn.
Jag tycker man borde anlägga en station ungefär där RB korsar roslagsvägen nu, både för T-röd och för RB. Därifrån grenar man av en röd mot odenplan (se länk 2) och kopplar den på avgreningen på gröna mot hagastaden och vidare (kanske ända till Kista från arenastaden). Direkt efter denna station börja RB också dyka så att den kan ansluta till röds avgrening så fort som möjlig och går i samma tulle åtminstone till korsningen birger Jarlsgatan odengatan där man har en gemensam station (kanske man kan kalla den Nya Östra station elle nåt). Den stationen blir ca 100m väster om befintlig station men det borde vara acceptabel och man kan även knyta till spårvägen på 4:an och den borde inte behöva bli lika djup. Från den stationen kan man antingen låta RB fortsätta mot odenplan tillsammans med röd eller grena av den mot T-centralen (se länk 2). Lite kortare blir det också
Länk1 röd avgrening: http://kartor.eniro.se/m/nyreg
Länk 2 RB mot T-centralen: http://kartor.eniro.se/m/nyrKc