Trafiken på Solnagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Trafiken på Solnagrenen
Jag begriper inte varför man i dessa korsningar inte lägger in spårvägstrafiken i de ordinarie intervallen som en backup om anmälan inte fungerar. Dessutom begriper jag inte varför anmälan enbart skall kunna ske via manöversystemet.
Faktum är att några signalanläggningar styrs numera med handfjärrkontroll från förarhytten. Det gäller när man ankommer och lämnar Svetsarvägen och Landsvägen. Lite mer automatik utan att blanda in signalsystemet skulle förmodligen lösa allt och struntar man i att blanda in ATC-systemet så kommer även det sista att lösas.
Faktum är att några signalanläggningar styrs numera med handfjärrkontroll från förarhytten. Det gäller när man ankommer och lämnar Svetsarvägen och Landsvägen. Lite mer automatik utan att blanda in signalsystemet skulle förmodligen lösa allt och struntar man i att blanda in ATC-systemet så kommer även det sista att lösas.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Tog mig en titt på denna gren förra torsdagen och jag blev mycket besviken.
Nu har man alltså 10 A35 och så ser man bara Ett tåg á 2 vagnar på Tvärbanan förra torsdagen. Snacka om att intresset svalnade när man såg så lite nytt. A32 har man ju sett så det räcker och blir över.
Hade tänkt fota i Ulvsunda och flera platser men tyvärr. Känns ynkligt att bara ha ett A35-tåg.
Nu har man alltså 10 A35 och så ser man bara Ett tåg á 2 vagnar på Tvärbanan förra torsdagen. Snacka om att intresset svalnade när man såg så lite nytt. A32 har man ju sett så det räcker och blir över.
Hade tänkt fota i Ulvsunda och flera platser men tyvärr. Känns ynkligt att bara ha ett A35-tåg.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Har det hunnit komma 10 stycken A35 redan?Bussmicke skrev:Tog mig en titt på denna gren förra torsdagen och jag blev mycket besviken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
460 har siktats i bromma, så om alla nummer finns i Sverige så är det tio nu. Fast det är inte tio trafikvagnar, dock var två gånger två vagnar ute på solnadelen härom dagen
HS

HS
Med tanke på att det är trafikavbrott titt som tätt så spelar det ingen större roll var man kör runt med då man verkar stå still mer än man kör. Nu i helgen (tror jag det var) är det också tydligen dags för något större underhåll så då blir det inget åka av heller.
Med tanke på driftosäkerheten känns det inte som man kan lita på att det går något tåg när man ska åka.
Med tanke på driftosäkerheten känns det inte som man kan lita på att det går något tåg när man ska åka.
Nu blir det ännu mindre A35 på Solnagrenen, då de fått körförbud (igen)! 

-
Att A35 har problem med både traktions- och bromsstyrningen har varit känt en längre tid (egentligen ända sedan leveransen av den första vagnen), men nu har problemen blivit av en sådan art att SLL/TF i samråd med Arriva beslutat sig för att inte tillåta att vagntypen körs i trafik medan detta utreds (om inte annat för att förekomma ett ingripande från Transportstyrelsen)
Man kan säga mycket om upphandlingen av både vagntyp A35 och General Electrics signalsystem, värdeomdömena om detta lämnar jag till publicum. Det mest beklagliga är förstås den instabila trafikeringen (som påpekats ovan) av den nya Solnagrenen, liksom trafikpersonalens slit med opålitliga arbetsredskap.
Man kan säga mycket om upphandlingen av både vagntyp A35 och General Electrics signalsystem, värdeomdömena om detta lämnar jag till publicum. Det mest beklagliga är förstås den instabila trafikeringen (som påpekats ovan) av den nya Solnagrenen, liksom trafikpersonalens slit med opålitliga arbetsredskap.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
- Hechtwagen
Och om ett år hänger hela lidingöbanans trovärdighet på att sju spanska vagnar fungerar lika bra som A30 gjorde, kommer de göra det?
-
En mycket bra fråga, som jag givetvis inte har något svar på. Alla nykonstruktioner har förstås barnsjukdomar, även om jag är osäker på om SLL/TF förstod att de köpte in en nykonstruktion och inte en beprövad vagntyp. Problem är til för att lösas, heter det ju, och de kan också (i de flesta fall) lösar, men då fordras en helt annan attityd från både SLL/TF som borde inse att den här upphandlingen kommer att gå snett, och från CAF som måste inse att de har rätt mycket kvar att göra. Som det nu är tycker jag att CAF allaredan börjar inta en AnsaldoBreda-liknande attityd och bara slår ifrån sig problemen.Hechtwagen skrev:Och om ett år hänger hela lidingöbanans trovärdighet på att sju spanska vagnar fungerar lika bra som A30 gjorde, kommer de göra det?
Men du har rätt - går trafikeringen på den nyöppnade Lidingöbanan lika dåligt som nu på Tvärbanans Solnagren så har banan klara trovärdighetsproblem (liksom Solnagrenen har nu, och det märks, inte minst på det förhållandevis låga utnyttjandet från allmänhetens sida). En investering på flera miljarder skattepengar håller på att slarvas bort!
Då har du nog haft otur. Jag har väl åkt den 3-4 ggr iallfall (vid "spridda tillfällen") sen starten - mellan Sundbyberg och Solna C och då har det varit A35 alla ggr (har inte ens åkta A32 på den linjen). Jag tycker dom är helt ok förutom att man kunde dämpa belysningen. Lite trist när man knappt ser ut då det är mörkt - jag har inte testat sträckan Alvik-Sundbyberg bara pga att det inte blivit av att åka när det är ljust (till Solna passade jag på att åka när jag ändå skulle dit och handla prylar) - man vill ju gärna se ut bra när man åker en sträcka första gången. A32 har samma problem, men tycker A35 blivit snäppet värre (kanske är för väggarna är vita istället för gula).Bussmicke skrev:Tog mig en titt på denna gren förra torsdagen och jag blev mycket besviken.
Vad är problemen med dom förresten (varmgång, för dåliga bromsar, traktioner som "hoppar ur" som det varit problem med på t ex X60 pendeltågen etc.)? Kanske finns svar längre bak i tråden, men ids inte läsa igenom allt (tråden börjar ju bli rätt lång)Tagbitaren skrev:Att A35 har problem med både traktions- och bromsstyrningen har varit känt en längre tid (egentligen ända sedan leveransen av den första vagnen), men nu har problemen blivit av en sådan art att SLL/TF i samråd med Arriva beslutat sig för att inte tillåta att vagntypen körs i trafik medan detta utreds (om inte annat för att förekomma ett ingripande från Transportstyrelsen)
Som daglig pendlare på Solnagrenen känner jag inte alls igen mig. Förutom ett par gånger då trafiken varit inställd har trafiken fungerat bra, någon enstaka gång har det varit förseningar (vagnfel på A32 t.ex.). Största problem är faktiskt "gamla" tvärbanan från Liljeholmen (jag reser Liljeholmen-Solna Business Park) som flertalet gånger varit försenad pga. överbelastning eller vagnfel vilket förstås betyder att man missar spårvagnen i Alvik och därmed blir 15 min sen. Tagbitarens påstående om" förhållandevis låga utnyttjandet från allmänhetens sida" förstår jag inte riktigt, i rusningen är det ofta rätt välbesatt (dvs ståplatser).
/Måns
/Måns
-
Med all respekt för dina iakttagelser så har vi nog lite olika perspektiv. Du ser den tidpunkt och sträcka som just du åker.Mans skrev:Som daglig pendlare på Solnagrenen känner jag inte alls igen mig. Förutom ett par gånger då trafiken varit inställd har trafiken fungerat bra, någon enstaka gång har det varit förseningar (vagnfel på A32 t.ex.). Största problem är faktiskt "gamla" tvärbanan från Liljeholmen (jag reser Liljeholmen-Solna Business Park) som flertalet gånger varit försenad pga. överbelastning eller vagnfel vilket förstås betyder att man missar spårvagnen i Alvik och därmed blir 15 min sen. Tagbitarens påstående om" förhållandevis låga utnyttjandet från allmänhetens sida" förstår jag inte riktigt, i rusningen är det ofta rätt välbesatt (dvs ståplatser).
/Måns
Tja, jag har ju ingen aning om vad du har för perspektiv så det är mycket möjligt, av dina inlägg får jag intrycket att du är lite mer involverad (och därmed ser lite mer av trafikdygnet) än vad jag är. För mig låter dit påstående som om spårvagnarna går mer eller mindre tomma vilket jag reagerade mot. Jag åker nästan bara i rusningen och som sagt hela sträckan och fyllnaden är rätt bra, speciellt när man närmar sig Alvik. Åker rätt sällan mitt på dan och aldrig på kvällar och helger så det kan jag inte säga något om, kanske går tågen tomma då. Åkte tidigare pendeltåg mellan Älvsjö och Sundbyberg och jag tycker nog trängseln är rätt likartad under rusningen (men pendeltågen har förstås betydligt större kapacitet). Likaså pratar du om "klara trovärdighetsproblem" vilket knappast jag märker bland de jag känner som åker spårvagnen, snarare tvärt om. Tror det blir svårt att få mycket bättre resande i rusningen utan högre turtäthet och gärna genomgående tåg i Alvik (vi är många som byter).Tagbitaren skrev:Med all respekt för dina iakttagelser så har vi nog lite olika perspektiv. Du ser den tidpunkt och sträcka som just du åker.Mans skrev:Som daglig pendlare på Solnagrenen känner jag inte alls igen mig. Förutom ett par gånger då trafiken varit inställd har trafiken fungerat bra, någon enstaka gång har det varit förseningar (vagnfel på A32 t.ex.). Största problem är faktiskt "gamla" tvärbanan från Liljeholmen (jag reser Liljeholmen-Solna Business Park) som flertalet gånger varit försenad pga. överbelastning eller vagnfel vilket förstås betyder att man missar spårvagnen i Alvik och därmed blir 15 min sen. Tagbitarens påstående om" förhållandevis låga utnyttjandet från allmänhetens sida" förstår jag inte riktigt, i rusningen är det ofta rätt välbesatt (dvs ståplatser).
/Måns
Några stopp har det förstås varit, ibland flera dagar men de har inte påverkat mig så mycket då jag brukar kolla på telefonen om allt går OK. De stoppen jag har råkat ut för har inte varit direkt kopplade till Solnagrenen (riven kontaktledning i Mårtensdal, stopp på linjen för att kolla att dörrarna var stängda på en A32 samt som sagt störningar i tågen Liljeholmen-Alvik med missad anslutning i Alvik).
/Måns
-
Ja, jag ska inte polemisera ytterligare mot detta. Tvärtom är det utomordentligt glädjande att du har den uppfattning du har - jag har mött åtskilliga andra reaktioner, av annan art. Men det är inte bra som det är nu, det tillåter jag mig att tycka, utan att föra den diskussionen vidare i detalj. Andra må fylla i med sina egna iakttagelser.Mans skrev:Tja, jag har ju ingen aning om vad du har för perspektiv så det är mycket möjligt, av dina inlägg får jag intrycket att du är lite mer involverad (och därmed ser lite mer av trafikdygnet) än vad jag är. För mig låter dit påstående som om spårvagnarna går mer eller mindre tomma vilket jag reagerade mot. Jag åker nästan bara i rusningen och som sagt hela sträckan och fyllnaden är rätt bra, speciellt när man närmar sig Alvik. Åker rätt sällan mitt på dan och aldrig på kvällar och helger så det kan jag inte säga något om, kanske går tågen tomma då. Åkte tidigare pendeltåg mellan Älvsjö och Sundbyberg och jag tycker nog trängseln är rätt likartad under rusningen (men pendeltågen har förstås betydligt större kapacitet). Likaså pratar du om "klara trovärdighetsproblem" vilket knappast jag märker bland de jag känner som åker spårvagnen, snarare tvärt om. Tror det blir svårt att få mycket bättre resande i rusningen utan högre turtäthet och gärna genomgående tåg i Alvik (vi är många som byter).Tagbitaren skrev:Med all respekt för dina iakttagelser så har vi nog lite olika perspektiv. Du ser den tidpunkt och sträcka som just du åker.Mans skrev:Som daglig pendlare på Solnagrenen känner jag inte alls igen mig. Förutom ett par gånger då trafiken varit inställd har trafiken fungerat bra, någon enstaka gång har det varit förseningar (vagnfel på A32 t.ex.). Största problem är faktiskt "gamla" tvärbanan från Liljeholmen (jag reser Liljeholmen-Solna Business Park) som flertalet gånger varit försenad pga. överbelastning eller vagnfel vilket förstås betyder att man missar spårvagnen i Alvik och därmed blir 15 min sen. Tagbitarens påstående om" förhållandevis låga utnyttjandet från allmänhetens sida" förstår jag inte riktigt, i rusningen är det ofta rätt välbesatt (dvs ståplatser).
/Måns
Några stopp har det förstås varit, ibland flera dagar men de har inte påverkat mig så mycket då jag brukar kolla på telefonen om allt går OK. De stoppen jag har råkat ut för har inte varit direkt kopplade till Solnagrenen (riven kontaktledning i Mårtensdal, stopp på linjen för att kolla att dörrarna var stängda på en A32 samt som sagt störningar i tågen Liljeholmen-Alvik med missad anslutning i Alvik).
/Måns
Oavsett vad som förorsakat problem på Solnagrenen har SL/SLL och spårvägen fått en rejäl törn, milt sagt, gällande förtroende hos allmänheten. Att ha ett transportsystem som inte går att lita på håller inte.
Vi ska inte heller glömma bort att det är skattepengar som rullar iväg (i motsatts mot spårvägen) och med tanke på SLLs dåliga ekonomi i övrigt och den politik som förs måste pengakranen strypas någon gång.
Vi ska inte heller glömma bort att det är skattepengar som rullar iväg (i motsatts mot spårvägen) och med tanke på SLLs dåliga ekonomi i övrigt och den politik som förs måste pengakranen strypas någon gång.
-
SLL har inte dålig ekonomi.
HS
HS
-
Hej Måns, ser att du är ny skribent här, hoppas du står ut med det här gänget. Och kul med någon som dagligen åker med någon av Brommas i realiteten tre spårvägslinjer
Det finns mycket att rapportera med allt som händer. Idag är det t ex förarutbildning på 304:an, som en trevlig kontrast till alla A35-problem som nämns i den här tråden, så får vagnen en allt mer erkänd status som problemlösningsvagn
//henrik

//henrik
Henrik Schütz skrev:SLL har inte dålig ekonomi.
HS

-
Antar att du åker i främre vagnen på Solnagrenen, vet ej exakt hur fullt det är där men skulle inte förvåna mig om antalet resenärer där överstiger 72. Själv åker jag alltid i bakre vagnen och där är det ganska tomt.Mans skrev:Tagbitarens påstående om" förhållandevis låga utnyttjandet från allmänhetens sida" förstår jag inte riktigt, i rusningen är det ofta rätt välbesatt (dvs ståplatser).
-
Ja, jag är nog böjd att hålla med. Som resandet är nu är det egentligen inte befogat med dubbelvagnståg, annat än i möjligen något enstaka omlopp. Och så kommer det nog också att bli de närmaste dagarna, med tanke på att vagn A35 fått körförbud pga. bromsproblem. A32-parken räcker knappast till för tre dubbelvagnståg till Solna, eftersom flera A32-or är avställda pga. krockskador etc.tvarbanan22 skrev:Antar att du åker i främre vagnen på Solnagrenen, vet ej exakt hur fullt det är där men skulle inte förvåna mig om antalet resenärer där överstiger 72. Själv åker jag alltid i bakre vagnen och där är det ganska tomt.Mans skrev:Tagbitarens påstående om" förhållandevis låga utnyttjandet från allmänhetens sida" förstår jag inte riktigt, i rusningen är det ofta rätt välbesatt (dvs ståplatser).
25-26/2 är i alla fall spårtrafiken ersatt med buss pga. signalarbeten. Ev. görs också provkörningar av ATC-systemet, i så fall lämpligen med de ombyggda A32-vagnarna 423 och 435. Senast någon gång i månadsskiftet jan/febr måste SLL/TF bestämma sig för om signalsystemet är så pass stabilt att man man stänga av Tvärbanans Sickla Udde-gren i sommar för ombyggnad. Mitt tips är att det inte blir någon avstängning i sommar (heller). Men vem vet, landstinget har ju chansat förr.......