Gatunumrering

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Re: Gatunumrering

Inlägg av Harald »

Linköping har udda både till höger och till vänster. Det ser ut som om principen är udda på norra och östra sidan, jämna på södra och västra. I centrala stan startar numreringen från norr resp. öster, vilket får till följd att nord-sydliga gator har udda t.v. och öst-västliga udda t.h.

Något liknande verkar vara fallet i Oslo. Huvudprincipen där är udda t.h. men nord-sydliga gator i Kvadraturen har udda t.v. Kvadraturen kallas den centrala delen av Oslo med vinkelräta gator. Bergen och Stavanger ser ut att ha udda t.h. I Danmark har København och Aarhus udda t.v. och Odense udda t.h. Aalborg har udda t.v. men stadsdelen Nørresundby som förr var en egen stad har udda t.h.

I Göteborg finns en del gator som har alla nummer i följd på ena sidan. Alla utom en är gator som inte kan få någon bebyggelse på andra sidan, t.ex. Skeppsbron. En gata är numrerad i följd på ena sidan till slutet där numreringen vänder och går tillbaka på andra sidan.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

I andra länder förekommer det att ett gatunamn gäller bara en kvarterslängd, vilket inte hindrar att
gator/vägar som går mellan två orter kan heta likadant i flera mil -Exempel: Hannover - Hildesheim
(Även känd för restaurangvagn samt omfattande godstrafik på spårvägen däremellan)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Om en gata förlängs så är det ju enklast om det sker i den ände som har höga nummer. Om man följer "slotts-principen" i Stockholm så är det ju troligast att förlängningen sker just i den ände av gatan som har högst nummer. Åtminstone i innerstaden och i många fall i närförort. I avlägsna byar som Vällingby eller Kista så vore det nog bäst att lägga de låga numren mot centrumanläggningen. Om man lätt vill kunna förlänga gatan. Det händer väll att man hoppar över låga nummer när man redan från början planerar för en förlängning i den riktningen. En framkomlig väg är väl annars att ge gatuförlängningen ett nytt namn. Då går man ju runt problemet.

Jag har för mig att man bytte namn på en gatstum i Högalidsområdet på Söder i Stockholm. Och att den stump som fick nytt namn fick behålla sin gamla numrering, och alltså saknade låga nummer.
Men kan inte se någon sådan gata på Google-kartorna. Kanske har man ändrat tillbaka. Tror att det var Hornsgatan söder om Långholmsgatan som hade ett annat namn. Men jag kanske är helt fel ute?

När det gäller löpande numrering på ena sidan av gatan för att sedan byta riktning och fortsätta numreringen på gatans andra sida så är ju Downing Street i London numrerad så. Det är en återvändsgata och där ligger premiär- och finansministrarnas tjänstebostäder intill varandra på samma sidan gatan och har numren 10 och 11. Eller om det är 11 och 12?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Om en gata förlängs så är det ju enklast om det sker i den ände som har höga nummer. Om man följer "slotts-principen" i Stockholm så är det ju troligast att förlängningen sker just i den ände av gatan som har högst nummer. Åtminstone i innerstaden och i många fall i närförort. I avlägsna byar som Vällingby eller Kista så vore det nog bäst att lägga de låga numren mot centrumanläggningen. Om man lätt vill kunna förlänga gatan. Det händer väll att man hoppar över låga nummer när man redan från början planerar för en förlängning i den riktningen. En framkomlig väg är väl annars att ge gatuförlängningen ett nytt namn. Då går man ju runt problemet.

Jag har för mig att man bytte namn på en gatstum i Högalidsområdet på Söder i Stockholm. Och att den stump som fick nytt namn fick behålla sin gamla numrering, och alltså saknade låga nummer.
Men kan inte se någon sådan gata på Google-kartorna. Kanske har man ändrat tillbaka. Tror att det var Hornsgatan söder om Långholmsgatan som hade ett annat namn. Men jag kanske är helt fel ute?

När det gäller löpande numrering på ena sidan av gatan för att sedan byta riktning och fortsätta numreringen på gatans andra sida så är ju Downing Street i London numrerad så. Det är en återvändsgata och där ligger premiär- och finansministrarnas tjänstebostäder intill varandra på samma sidan gatan och har numren 10 och 11. Eller om det är 11 och 12?
Det är just 10 och 11 bredvid varandra. 1981 kunde man fortfarande titta in på gatan genom ett staket och när jag kom hem fann jag att jag av misstag fotat Downing stret 11 i stället för 10. Normalt är det premiärministern som bor i 10 och finansministern i 11 men faktiskt så bytte Tony Blair bostad med sin finansminister, orsak var att 11 är större än 10 och Blair hade stor familj med barn (och katt)
I dag är det så bastant avspärrat med betonghinder, vakter och annat så man kommer inte ens åt att kika in på gatan. 1981 var det alltså möjligt att titta in på gatan och fota genom staket åt baksidan till. Ännu tidigare kunde man promenera fritt och det var vanligt att turister fotograferade sig med den ensamme Bobby som stod vakt.
Harold Wilson berättade att ibland när det varit fotbollsmatch så strök gängen runt i London och på tidig morgon så avslutade dom med Downing Street och ropade "Harold are you still in bed" och det var jag ju medgav den f.d premiärministern som fick utstå lite mer strapatser än dagens .
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det var ju Brännkyrkagatan som delades. Den har faktiskt delats i tre delar. Den klipptes av mellan Kristinehovsgatan och Varvsgatan och den västra delen fick namnet Hornsbruksgatan och nya nummer som börjar på 1. Dessutom har delen väster om Långholmsgatan slagits ihop med Bergsunds strand. Dess numrering börjar vid Högalidsgatan, så på den delen av f.d. Brännkyrkagatan har numreringen också bytt riktning.

När Skånegatan delades, var det delen med höga nummer som fick behålla det gamla namnet, och där har man inte numrerat om. Inte heller Ölandsgatan, vars västra del är borttagen, har numrerats om. Det finns ytterligare några gator på Söder som saknar låga nummer, beroende på att de i en gammal stadsplan skulle börja längre västerut.

Odengatan är omnumrerad någon gång för länge sedan. Mina morföräldrar bodde på Odengatan 85 och där stod det "85 f.d. 65" över porten. Vad som var orsaken till omnumreringen vet jag inte. Odengatan har väl alltid börjat vid Valhallavägen. Kanske hade man ändrat tomtindelningen.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Valhallavägen är också omnumrerad och den gången tror jag man vände riktning på numren också det står tex 94 fd 45.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev:Valhallavägen är också omnumrerad och den gången tror jag man vände riktning på numren också det står tex 94 fd 45.
Även Östermalmsgatan har fått ändrad riktning på numren ser man på kartan från 1913 års adresskalender.

I Finland har Helsingfors och Åbo udda t.h och Tammerfors udda t.v. Det tycks alltså som om udda t.h. är ganska vanligt i större städer i Norden i alla fall.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Även Östermalmsgatan har fått ändrad riktning på numren ser man på kartan från 1913 års adresskalender.
Hm, mycket intressant! Där ser man också anledningen till Danderydsgatans omnumrering, som jag hittills aldrig förstått: gatan förlängdes när man byggde huset som den går igenom!
Låst