Nu har man bestämt sig om T-banan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Nu har man bestämt sig om T-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

Traesk skrev:
Den fria mannen skrev:...och förhandlingspersonerna har nu lämnat över en delrapport med bilagor till infrastrukturministern. Länk
Här redovisas mer noggrannt hur trafikeringen på Arenastadsgrenen ska ske (se sidan 27 i pdf:en, 28 i sidnumreringen). Man har alltså en idé om att Arenastaden ska få genomgående trafik på gröna linjen utanför rusningstid, men under rusningstid körs grenen som en egen tunnelbanelinje. Ganska bra lösning ändå, tycker jag.

Bytet i rusningstid kan dessutom göras direkt över plattform (åt ena hållet).
Precis samma lösning som jag föreslog i debatten för någon/några månader sedan.
Det låter bra... :D
gbd

Inlägg av gbd »

Men hur vänder man på tågen vid odenplan, utan att orsaka störningar?
Lennart Petersen

gbd skrev:Men hur vänder man på tågen vid odenplan, utan att orsaka störningar?
Stationen byggs ut med en plattform och ett spår. Det mesta lär vara förberett för detta.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

gbd skrev:Men hur vänder man på tågen vid odenplan, utan att orsaka störningar?
Man kan bygga en vändslinga.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
gbd

Inlägg av gbd »

OK, jag tror jag förstår, tror jag...kanske. Även om det är "bara" ett tredje spår på odenplan, kan det vara ett embryo till en ny linje om så skulle vilja?
gbd

Inlägg av gbd »

Men den vändslingan gårväl antagligen då till perrongen för västgående tåg. Finns det plats, tidsmässigt för dessa, under maxtimmen? Den perrongen måste ju få väldigt hög belastning? :?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

gbd skrev:
Men den vändslingan gårväl antagligen då till perrongen för västgående tåg. Finns det plats, tidsmässigt för dessa, under maxtimmen? Den perrongen måste ju få väldigt hög belastning? :?
Vill du ha nån tunnelbana eller inte? :wink:

Jag förutsätter att Odd menar att vändslingan ska ha en egen plattformsdel så att tågen i den kan köra oberoende av tågen på huvudlinjen.

Sen kan vi ju låta alla expertbedömare här på forumet skriva det vattentäta avtalet om hur spåret i slingan ska smörjas! God julfläns på er! :twisted:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är dock sällan man har sett en motorväg som trafikeras av egna bilomlopp där man måste byta bil för att komma ut på motorvägen!

(Men det har säkert funnits NÅGONstans...)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Inge skrev:Ja det behövs ju säkert en vändslinga för ett sannolikt tämligen förseningsfritt tåg var tionde minut....
Skall man bara köra i 10-minuterstrafik på Karolinskagrenen? Då behöver man väl inte ens dubbelspår på sträckan och endast en perrong på de båda stationerna. Då spar man tid och pengar när man bygger. Eller så kan man lika gärna bygga spårväg, som får en bättre trafikantnytta, större yttäckning och möjlighet till tätare trafik och därmed potentiellt motsvarande maxkapacitet som en enkelspårig T-bana...

Nä, Ironi är lurigt och det är väl ändå självklart att man redan från början skall bygga Karolinskagrenen för högre turtäthet på hela banan, även ändstationerna. Tänker man lite längre så borde T-banan vid Odenplan byggas så att den kan gå sträckan till exempel via Sabbatsberg-Rådhuset-Zinkensdamm-Södra Station-Medis och till Sofia, eller någon annan variant, och då borde det alltså vara en dubbelspårsstation vid Odenplan!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Det är dock sällan man har sett en motorväg som trafikeras av egna bilomlopp där man måste byta bil för att komma ut på motorvägen!

Ja, nu är vi ju ute och sidospårcyklar...

Om man bor invid en såndär motorvägsrastplats så måste man antagligen ha en bil på var sida om stängslet, d.v.s. en skrutthög som man kör mellan bostaden och rastplatsen, och en bättre bil som man kör mellan rastplatsen och arbetet när man pendlar.

Jag undrar om detta över huvud taget förekommer? En sidospårsfråga är väl om boende i närheten av dessa rastplatser får någon officiell eller inofficiell möjlighet att öppna den grind som ofta finns mellan rastplats och lokalt vägnät?

Vad gäller Berlin så är väl U55 halvt inte ens en Berlinfråga utan en fråga för förbundsrepubliken, eftersom linjen knyter ihop riksdagen med Hbf och nord-syd-S-bahn-tunneln. Eftersom alla S-bahntåg och alla regionaltåg som stannar på Hbf också stannar vid Friedrichstraße respektive Potsdamer Platz så finns det redan smidigare bytesmöjlighet mellan nordsyd-S-bahntunnels tåg och alla Hbf-tåg förutom vissa av fjärrtågen. (En del tåg på nord-syd-S-bahntunneln går via Südkreuz där byte föreligger till vissa fjärrtåg, och alla nord-syd-S-bahntunneltåg går via Gesundbrunnen där det kanske? föreligger byte för fler tåg än vid Potsdamer Platz. OBS, jag påstår inte härmed att U55 inte fyller någon lokal funktion, däremot påstår jag att den lokala funktionen inte är så jättestor. Däremot är sammanbindningen från Unter den Linden / Brandenburger Tor till Alexanderplatz av klart större lokal betydelse.

Berlin har ju å andra sidan en del "stumpar" som antingen i princip måste trafikeras som stumpar om man inte skulle bygga om spåranläggningarna (U4) eller där man får välja vilken gren som trafikeras som stump (västra änden av U1 eller västra änden av U3 kan kopplas till östra änden av U1. Rimligtvis har man valt nuvarande konfiguration på U1 dels för att den västliga stumpen inte lika tydligt ska framstå som en stump och dels för att minska längden på de längsta linjerna).
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

M_M skrev:
daniel_s skrev:Det är dock sällan man har sett en motorväg som trafikeras av egna bilomlopp där man måste byta bil för att komma ut på motorvägen!

Ja, nu är vi ju ute och sidospårcyklar...

Om man bor invid en såndär motorvägsrastplats så måste man antagligen ha en bil på var sida om stängslet, d.v.s. en skrutthög som man kör mellan bostaden och rastplatsen, och en bättre bil som man kör mellan rastplatsen och arbetet när man pendlar.

Jag undrar om detta över huvud taget förekommer? En sidospårsfråga är väl om boende i närheten av dessa rastplatser får någon officiell eller inofficiell möjlighet att öppna den grind som ofta finns mellan rastplats och lokalt vägnät?
Det närmaste jag kommer att tänkta på är väl somliga boende på öar.
Såg nåt reportage nån gång om en person på någon ö i Stockholms skärgård som hade en gammal Duett på ön och en ny(are) bil i land...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Inge skrev:Jo man har fler stumpar i Berlin och om jag inte minns fel fanns det tidigare också sådana längre västerut som nu integrerats. (Utan att ha med muren att göra förstås, de stumparna fanns ju av särskild anledning.)
Ja, när man förlängde nuvarande U2 från Deutsche Oper västerut så blev det en blindtarm kvar till Richard Wagner Platz. Sen byggde man ju om så att U7 tog över trafiken till Richard Wager Platz, med byte vid Bismarckstraße.
Marcus L skrev:
M_M skrev:Om man bor invid en såndär motorvägsrastplats så måste man antagligen ha en bil på var sida om stängslet, d.v.s. en skrutthög som man kör mellan bostaden och rastplatsen, och en bättre bil som man kör mellan rastplatsen och arbetet när man pendlar.
Det närmaste jag kommer att tänkta på är väl somliga boende på öar.
Såg nåt reportage nån gång om en person på någon ö i Stockholms skärgård som hade en gammal Duett på ön och en ny(are) bil i land...
Intressant. Undrar om kraven på besiktning & co gäller även där, eller om det trafikmässigt räknas som "inhägnat området"?
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:
Inge skrev:Det närmaste jag kommer att tänkta på är väl somliga boende på öar.
Intressant. Undrar om kraven på besiktning & co gäller även där, eller om det trafikmässigt räknas som "inhägnat området"?
Jag vill minnas från någon äldre tidiningsartikel att vid behov kommer det ut en besiktningsman och besiktigar alla bilar på ön samtidigt i stället för att följa bilarnas normala besiktningsperioder. Det gäller då öar som saknar bro eller bilfärjeförbindelse. Det finns en del sådana i Stockholms skärgård, Möja är väl den ö som har flest bilar av den typen. Vad gäller öar utan allmänt vägnät vet jag däremot inte.

På vår ö har tomtägarföreningen (alltså vi som har tomter på ön) som "äger" all mark utanför tomterna beslutat om allmänt fordonsförbud för större fordon. En hantverkare har ett undantag för sin fyrhjuling då han bistår föreningen med transporthjälp vid behov (grus till gångvägar, trä till diverse byggnader och bryggor mm).

Däremot har man inte tagit ställning till spårtrafik eller om man önskar en tunnelbaneuppgång på ön (med en gemensam station med grannön). Troligen blir det nej då vi dels är nöjda med Waxhlmsbolagets turtäthet (4 turer åt vardera hållet var dag under sommaren), dels slipper oväntade gäster. (Därmed åter på spåret.)
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Christer J skrev:
M_M skrev:
Inge skrev:Det närmaste jag kommer att tänkta på är väl somliga boende på öar.
Jag vill minnas från någon äldre tidiningsartikel att vid behov kommer det ut en besiktningsman och besiktigar alla bilar på ön samtidigt i stället för att följa bilarnas normala besiktningsperioder. Det gäller då öar som saknar bro eller bilfärjeförbindelse. Det finns en del sådana i Stockholms skärgård, Möja är väl den ö som har flest bilar av den typen. Vad gäller öar utan allmänt vägnät vet jag däremot inte.

På vår ö har tomtägarföreningen (alltså vi som har tomter på ön) som "äger" all mark utanför tomterna beslutat om allmänt fordonsförbud för större fordon. En hantverkare har ett undantag för sin fyrhjuling då han bistår föreningen med transporthjälp vid behov (grus till gångvägar, trä till diverse byggnader och bryggor mm).

Däremot har man inte tagit ställning till spårtrafik eller om man önskar en tunnelbaneuppgång på ön (med en gemensam station med grannön). Troligen blir det nej då vi dels är nöjda med Waxhlmsbolagets turtäthet (4 turer åt vardera hållet var dag under sommaren), dels slipper oväntade gäster. (Därmed åter på spåret.)
Alldeles korrekt: http://www.dn.se/motor/obesiktning-ger-battre-bilar/
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Man ska ju bygga ut från Akalla till Barkarby för 2,9 miljarder kronor 2016-2021.
Varför inte förlänga från Hjulsta som ligger betydligt närmare? Billigare borde det bli också.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Lennart Petersen

Bussmicke skrev:Man ska ju bygga ut från Akalla till Barkarby för 2,9 miljarder kronor 2016-2021.
Varför inte förlänga från Hjulsta som ligger betydligt närmare? Billigare borde det bli också.
Det är också tänkt en station någonstans på flygfältet som nu ska exploateras och bebyggas.
Alltså Akalla-Flygfältet-Barkarby. Och det anses vara större marknadsunderlag för Kistagrenen särskilt när Barkarby är tänkt att bli en station även för regional och fjärrtåg.

Men det sagt så kan man ju tycka att det borde vara relativt enkelt att bygga ihop Barkarby med Hjulstagrenen. Det finns tunnel och spår en bit för uppställda tåg och resten är enkelt att bygga utan några påtagliga hinder. Det förutsätter dock att T-Barkarby byggs så att spåren veter mot Hjulsta , på de kartor som presenteras är stationen inritad i rät vinkel mot järnvägen.
En sådan ihopkoppling skulle dels ge en bra förbindelse västerut från Hjulstabanan men också en bra förbindelse mellan södra och norra järvafältet där långsamma bussar idag fastnar i köer och tar evigheter...
Saken har faktiskt varit uppe för diskussion i media så vem vet....
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

För delen Odenplan-Hagastaden anges i rapporten 10 tåg i timmen i högtrafik dvs. var sjätte minut. Men kan man vända tågen så snabbt utan att riskera störningar genom att bara använda ett spår vid Odenplan? Vad jag förstår kan det kosta två fullängdståg att köra de 2-3 minuterna mellan de två stationerna. Vid Odenplan behöver man byta plattform om man kommer söderifrån. Förflyttning plus väntetid kan bli uppemot 8 minuter. Hur attraktivt är det? De som kommer med pendeln kan från uppgången vid Vanadisvägen gå till Hagastaden på 5-10 minuter. Det finns säkert någon här på forumet som kan utveckla bättre. Jag tycker innehållet i rapporten är bristfälligt.
Lennart Petersen

Bo Rengmark skrev:För delen Odenplan-Hagastaden anges i rapporten 10 tåg i timmen i högtrafik dvs. var sjätte minut. Men kan man vända tågen så snabbt utan att riskera störningar genom att bara använda ett spår vid Odenplan? Vad jag förstår kan det kosta två fullängdståg att köra de 2-3 minuterna mellan de två stationerna. Vid Odenplan behöver man byta plattform om man kommer söderifrån. Förflyttning plus väntetid kan bli uppemot 8 minuter. Hur attraktivt är det? De som kommer med pendeln kan från uppgången vid Vanadisvägen gå till Hagastaden på 5-10 minuter. Det finns säkert någon här på forumet som kan utveckla bättre. Jag tycker innehållet i rapporten är bristfälligt.
Att vända ett tåg var 6:e minut gör man ju vid Kungsträdgården på vardera spåret så det bör väl gå.
Och tågen behöver väl inte nödvändigt vara fullängdståg för den uppgiften eller ?
Ett ideal vore kanske om man kunde bygga som vid Åkeshov så att Hagastadstågen kommer in på ett mittspår och sedan öppnar på bägge sidor mot varsin plattform.
Men jag vet ju absolut inte om det är tekniskt möjligt att bygga så.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Lennart Petersen skrev:
Bussmicke skrev:Man ska ju bygga ut från Akalla till Barkarby för 2,9 miljarder kronor 2016-2021.
Det är också tänkt en station någonstans på flygfältet som nu ska exploateras och bebyggas.
Alltså Akalla-Flygfältet-Barkarby. Och det anses vara större marknadsunderlag för Kistagrenen särskilt när Barkarby är tänkt att bli en station även för regional och fjärrtåg.

Men det sagt så kan man ju tycka att det borde vara relativt enkelt att bygga ihop Barkarby med Hjulstagrenen. Det finns tunnel och spår en bit för uppställda tåg och resten är enkelt att bygga utan några påtagliga hinder. Det förutsätter dock att T-Barkarby byggs så att spåren veter mot Hjulsta , på de kartor som presenteras är stationen inritad i rät vinkel mot järnvägen.
En sådan ihopkoppling skulle dels ge en bra förbindelse västerut från Hjulstabanan men också en bra förbindelse mellan södra och norra järvafältet där långsamma bussar idag fastnar i köer och tar evigheter...
Dessutom har ju den T-banegrenen redan en station gemensam med den pendelgrenen.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:

Håller med! Det vore väl en fantastisk lösning?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar