daniel_s skrev:Det är dock sällan man har sett en motorväg som trafikeras av egna bilomlopp där man måste byta bil för att komma ut på motorvägen!
(Men det har säkert funnits NÅGONstans...)
Ja, nu är vi ju ute och sidospårcyklar...
Om man bor invid en såndär motorvägsrastplats så måste man antagligen ha en bil på var sida om stängslet, d.v.s. en skrutthög som man kör mellan bostaden och rastplatsen, och en bättre bil som man kör mellan rastplatsen och arbetet när man pendlar.
Jag undrar om detta över huvud taget förekommer? En sidospårsfråga är väl om boende i närheten av dessa rastplatser får någon officiell eller inofficiell möjlighet att öppna den grind som ofta finns mellan rastplats och lokalt vägnät?
Vad gäller Berlin så är väl U55 halvt inte ens en Berlinfråga utan en fråga för förbundsrepubliken, eftersom linjen knyter ihop riksdagen med Hbf och nord-syd-S-bahn-tunneln. Eftersom alla S-bahntåg och alla regionaltåg som stannar på Hbf också stannar vid Friedrichstraße respektive Potsdamer Platz så finns det redan smidigare bytesmöjlighet mellan nordsyd-S-bahntunnels tåg och alla Hbf-tåg förutom vissa av fjärrtågen. (En del tåg på nord-syd-S-bahntunneln går via Südkreuz där byte föreligger till vissa fjärrtåg, och alla nord-syd-S-bahntunneltåg går via Gesundbrunnen där det
kanske? föreligger byte för fler tåg än vid Potsdamer Platz. OBS, jag påstår inte härmed att U55 inte fyller någon lokal funktion, däremot påstår jag att den lokala funktionen inte är så jättestor. Däremot är sammanbindningen från Unter den Linden / Brandenburger Tor till Alexanderplatz av klart större lokal betydelse.
Berlin har ju å andra sidan en del "stumpar" som antingen i princip måste trafikeras som stumpar om man inte skulle bygga om spåranläggningarna (U4) eller där man får välja vilken gren som trafikeras som stump (västra änden av U1 eller västra änden av U3 kan kopplas till östra änden av U1. Rimligtvis har man valt nuvarande konfiguration på U1 dels för att den västliga stumpen inte lika tydligt ska framstå som en stump och dels för att minska längden på de längsta linjerna).