2763 skrev:M_M skrev:Detta "arbete" - det finns väl ingen juridisk möjlighet att betrakta en privatpersons hobbyverksamhet som arbete om den utförs på en offentlig/allmän plats i största allmänhet, så varför skulle speciella regler gå att lägga till just i tunnelbanan?
Jodå, den möjligheten finns på många sätt. Att man i spårtrafikhänseende väljer att använda begreppet "arbete" för att hantera det är bara ett sätt att få allt att se lika ut och bli hanterbart. Det är alltså TRI TUB:s definition av "arbete" som gäller, inte SAOL och att det är så handlar mer om att de som ansvarar för tunnelbanan ska ha ett enkelt sätt att hantera liknande situationer än att vi som trafikintresserade ska ha ett bra begrepp eller att det ska vara begripligt för gemene man.
Och som sagt, Tunnelbanan är inte allmän platsmark, även om Inge med en dåres envishet kommer att anse detta ända tills någon plockar fram en dom som uttrycker att det är så.
Och, ja - det finns alltid inskränkningar i hur man får utöva sina hobbies. Swingers får väl inte heller lov att utöva sin hobby var som helst heller och inte heller sällskapet för njutbart inmundigande av ädlare drycker.
//Tony
Otroligt hur nån kan försvara den jävla skiten som MTR håller på med.
Skulle jag se Swingers i tuben skulle jag ioförsig bara tycka det var komiskt och jag stör mig inte på berusade heller, men jag kan acceptera att det finns andra som tycker det är lite otäckt med sånt och att man inte tillåter vilken hobby som helst. Jag stör mig däremot själv på rökare (eftersom jag inte vill andas in skiten själv) och det är väl kanske ganska jämförbart då (förutom då att passiv rökning är mer fysiskt skadligt).
Såna grejer som drabbar ett stort antal andra med obehag och även förstör material (t ex fordon och vänthallar som fort skulle bli "inpyrda" om man tillät rökning) är ju fullt förståeligt att man förbjuder. Men foto och film?!
- det måste ju vara baserat på vad några knäppskallar i ledningen och ett fåtal anställda tycker bara
Om man nu ska hård-dra det så går det ju såklart att störa med en kamera genom att t ex ställa sig mitt i vägen där folk går med stort stativ eller fota och filma folk på nära håll - men det kan väl ses som vilken ordningsstörning som helst då och inte specifikt för man fotar och filmar. Om nån som tycker det är skitkul att rulla ihop en metro-tidning och sen gå runt och "daska" folk på arslet - ska man förbjuda Metro också då?
Det där med att hålla på juridiskt och försöka diskutera leder ju bara till en "evighetsdiskussion" - MTR-puckona kommer ju knappast ändra sig för vi här kommer fram till att dom egentligen inte har laglig rätt att hålla på som dom gör. Man kommer ju längre med att bara tänka på vilka förbud som är motiverade eller inte.
Annars är det ju tyvärr bara anpassa sig - alltid kolla att det är fritt från grisar (ordningsvakter) eller "plattformsvärdar" på plattformen innan man ens tänker på att börja filma. En bra metod för tunnelbanefilmande är att t ex ta med sig kameran några dagar i sträck när man åker och gör andra saker (t ex jobbar) - sen om man ska på vid t ex Slussen och ska mot Mörby kan man ju filma Ropsten-tåget när det passerar. Med lite tur kommer det nåt på grön linje också som man kan ta. Sen är det bara gå på som tänkt.
Om man åker längs en linje kan man gå av vid nån station sen filma när tåget man kom med drar iväg och när nästa och ev. mötande tåg gör uppehåll och sen går man på 2:a tåget efter (fördel på en station som har många grenar också - t ex om man åker med Hagsätra-tåget och går av vid Gullmarsplan så kan man ju ofta filma både Skarpnäck och Farsta-tågen innan man hoppar på nästa Hagsätra.
På så sätt blir man ju aldrig intressant för (o)trygghetscentralen att hålla på spana på eftersom man inte står kvar längre än en vanlig väntande resenär skulle gjort ändå. Åka ut på en långtur och sen stå feppla med grejerna flera min för att stå vänta 5 min innan första tåget kommer, filma 3 tåg till på en station med 10-min trafik och sen åka vidare några stationer och göra samma sak igen - det kommer garanterat leda till tjafs. Dom sitter och kollar i kamerorna men det tar ju oftast lite tid att "checka av" alla stationer så står man inte där så länge hittar dom en oftast inte - men ser dom att nån stått och hängt 30+ min vid en öde station och låtit flera tåg passera även fast man inte ens filmar skickar dom ofta ut grisar (man kan ju va självmordskandidat eller nåt).
Det är bra att anpassa sin utrustning så det går fort att rigga och ta ner när man ska filma - sen kan man börja rigga kameran redan inne i tåget innan man är framme vid den station man ska filma på och när man är klar tar man bara med sig allt in i tåget och packar ner medan man åker iväg. Om man vill ha stativ kan man ju ha ett sånt där enbent också - inte lika bra som ett fullstort men ändå mycket bättre än "frihand" och det går fort att fälla upp och ner.