Trafiken på Solnagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Kontakt:

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av gek »

Tagbitaren skrev: Då insåg också GE:s koncernledning att något måste göras.
,,, och har General Electric gjort något - mer än att hjälpligt få igång vissa delar av signalsystemet?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ja.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Ursäkta en fullständig novis på signalsystem. Men i detta fall gäller det en spårväg med en blandning av "egen bana" samt gatutrafik.

Jag vet att ämnet varit uppe tidigare i tråden, men den har ju blivit rätt lång nu så jag ställer den naiva frågan en gång till; När det fantastiska signalsystemet brakar ihop, varför kan man inte "köra på sikt" med begränsad hastighet och de vanliga Tri-reglerna för "siktsträckor"...?

Och stänga ner vagnens ATC-utrustning är väl bara att "vrida om nyckeln". Via färddatorn (BussPc) har ju TLC fortfarande koll på vagnen position.

Vänligen; Giv mig Upplysning!

Hälsar / Richard
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

1 skrev:Ursäkta en fullständig novis på signalsystem. Men i detta fall gäller det en spårväg med en blandning av "egen bana" samt gatutrafik.

Jag vet att ämnet varit uppe tidigare i tråden, men den har ju blivit rätt lång nu så jag ställer den naiva frågan en gång till; När det fantastiska signalsystemet brakar ihop, varför kan man inte "köra på sikt" med begränsad hastighet och de vanliga Tri-reglerna för "siktsträckor"...?
Var inte så blygsam, du som har ATC på en trädgårdsjärnväg :wink:

I princip är det ju i stort sett så det går till, men det är ganska bökigt bl a därför att växlarna är konstruerade för fjärrmanövrering. Det går visserligen att lägga om dem lokalt med knappar, men denna lokalfrigivning måste först inkopplas genom en fjärrmanöver från trafikledningen, så om ställverket redan har brakat ihop, så återstår endast att veva växlarna för hand.

1 skrev:Och stänga ner vagnens ATC-utrustning är väl bara att "vrida om nyckeln". Via färddatorn (BussPc) har ju TLC fortfarande koll på vagnen position.

Vänligen; Giv mig Upplysning!
ATC är ju inte ens installerad ännu så den är redan i normalläget avstängd!

Buss-PC finns inte på Tvärbanans vagnar.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Man kan undra hur länge denna lekstuga ska få hålla på? Att bygga spårväg är inte direkt någon ny "uppfinning" och till och med Stockholm har klarat av det tidigare.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Visst kan man köra och släppa förbi en massa tåg mot stoppsignaler, men såsom regelverket och rutinerna är uppbyggda så är det olämpligt. Det är endast till för enstaka stopp-passager. Reglerna om enkelspår med enkelspårsvakt (§15) skulle kunna tillämpas även på Tvärbanan om man bara såg till att ändra något i TRI så att det blir tillåtet på andra banor än NB & DjL. I Solnafallet skulle denna kunna upprättas mellan Alvik & Norra Ulvsunda. Mellan Nus och Solna Business Park behövs egentligen inget särskilt signalsystem alls.

Men, om vi skall dra det hela lite längre så kan man nog konstatera att det är endast två sträckor på Solnagrenen som skulle ha behov av ett signalsystem och ATC, nämligen Solna Station-Solna Centrum samt Norra Ulvsunda-Alvik. Mellan Solna C och Norra Ulvsunda skulle man klara sig gott och väl med siktkörning. Då skulle man klara sig på två ganska simpla PLC/Reläställverk och enkel ATC-signalering. Mååånga sköna skattemiljoner skulle sparas på denna simpla åtgärd utan att egentligen minska på säkerheten. Till på köpet skulle man slippa byta ut det numera ganska så stabila Ställverk 95 och Cactus på befintliga banan.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Odd skrev:Visst kan man köra och släppa förbi en massa tåg mot stoppsignaler, men såsom regelverket och rutinerna är uppbyggda så är det olämpligt. Det är endast till för enstaka stopp-passager. Reglerna om enkelspår med enkelspårsvakt (§15) skulle kunna tillämpas även på Tvärbanan om man bara såg till att ändra något i TRI så att det blir tillåtet på andra banor än NB & DjL.
Jaha, varför släcker man inte ner alla stopp-signaler. Och ändra i Tri kan ju inte var någon stor grej. Men det skulle kanske göra allt för många konsulter arbetslösa...?

/ Richard
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är ingen stor grej att ändra i Tri, men ändock, det måste göras och så länge som personer som skulle kunna ändra på det har fel kompetens och/eller inställning så kommer det inte att ske.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det skulle naturligtvis i teorin gå alldeles utmärkt, utan några ogenomtänkta regeländringar, att över en natt förklara alla signaler ur bruk och sätta upp ett sjok hastighetsnedsättningar i stället. (I och för sig finns det av en tillfällighet redan hastighetsnedsättningar i nästan alla skymda kurvor...)

Men är det verkligen så man ska jobba: först bygga en anläggning under vissa förutsättningar och sedan välta alla riskanalyser över ända genom att i slutänden trafikera den på ett helt annat sätt än det var tänkt från början? Och ska man verkligen låta en leverantör, som man har skrivit ett avtal med, komma undan så lätt? Trafikentreprenörerna låter inte ens en anställd komma tre minuter för sent utan rapport och (som regel) minst en timmes löneavdrag, hur sent ska man få leverera ett signalsystem för hundratals miljoner?
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

daniel_s skrev:Det skulle naturligtvis i teorin gå alldeles utmärkt, utan några ogenomtänkta regeländringar, att över en natt förklara alla signaler ur bruk och sätta upp ett sjok hastighetsnedsättningar i stället. (I och för sig finns det av en tillfällighet redan hastighetsnedsättningar i nästan alla skymda kurvor...)

Men är det verkligen så man ska jobba: först bygga en anläggning under vissa förutsättningar och sedan välta alla riskanalyser över ända genom att i slutänden trafikera den på ett helt annat sätt än det var tänkt från början?
Daniel, Du har självklart helt rätt.

Men jag avsåg inte med mina inlägg diskutera handhavandet av upphandlingen av signalsystemet samt den katastrofala igångsättningen av det.

Jag prövade istället möjligheterna att få igång trafiken på en bandel som har legat för fäfot en längre tid p.g.a. bristande kompetens (och vilja) från ansvariga.

Törhända beror det på min "livslånga" verksamhet inom passagerartrafik till lands och sjöss där det sitter i ryggmärgen att leverera den tjänst till mina passagerare som jag utlovat (törhända lite OT; men under de många år jag runnade Strömma Kanal-bolaget var det inte tal om att ställa in trafik, hur skulle då våra kunder våga komma ner nästa dag...? Denna inställning tog sig ibland lätt extrema former. Så hade Gustafsberg VII på traden Stockholm - Saltsjöbaden - Gustafsberg vissa svårigheter att ta sig igenom Baggensstäket vid lågvatten. När detta hände så stod alltid en bärgningsbil nere vid Gammeludden och vi vinschade skrället igenom).

/ Richard
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev:Det skulle naturligtvis i teorin gå alldeles utmärkt, utan några ogenomtänkta regeländringar, att över en natt förklara alla signaler ur bruk och sätta upp ett sjok hastighetsnedsättningar i stället. (I och för sig finns det av en tillfällighet redan hastighetsnedsättningar i nästan alla skymda kurvor...)

Men är det verkligen så man ska jobba: först bygga en anläggning under vissa förutsättningar och sedan välta alla riskanalyser över ända genom att i slutänden trafikera den på ett helt annat sätt än det var tänkt från början? Och ska man verkligen låta en leverantör, som man har skrivit ett avtal med, komma undan så lätt? Trafikentreprenörerna låter inte ens en anställd komma tre minuter för sent utan rapport och (som regel) minst en timmes löneavdrag, hur sent ska man få leverera ett signalsystem för hundratals miljoner?
Det skulle ju va spännande att se de riskanalyser som leder fram till att man bara måste ha ett ATC-system på delarna utan gatuspår. Förutsättningarna är ju vilka hastigheter man utgått ifrån, och om man ex sänker kraven till att ha STH 50 skulle analysen sett annorlunda ut?

Även analysen på växelstyrningen skulle va kul att se, att det är denna typ av ställverk är det för att man på vissa delar har en STH på över 50? och då lägger in det på hela? Infarten till Depån ligger i princip i hållplatsområde och där får man ändå inte föra fortare än 40 då den tom.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

1 skrev:Men jag avsåg inte med mina inlägg diskutera handhavandet av upphandlingen av signalsystemet samt den katastrofala igångsättningen av det.

Jag prövade istället möjligheterna att få igång trafiken på en bandel som har legat för fäfot en längre tid p.g.a. bristande kompetens (och vilja) från ansvariga.

Törhända beror det på min "livslånga" verksamhet inom passagerartrafik till lands och sjöss där det sitter i ryggmärgen att leverera den tjänst till mina passagerare som jag utlovat (törhända lite OT; men under de många år jag runnade Strömma Kanal-bolaget var det inte tal om att ställa in trafik, hur skulle då våra kunder våga komma ner nästa dag...? Denna inställning tog sig ibland lätt extrema former. Så hade Gustafsberg VII på traden Stockholm - Saltsjöbaden - Gustafsberg vissa svårigheter att ta sig igenom Baggensstäket vid lågvatten. När detta hände så stod alltid en bärgningsbil nere vid Gammeludden och vi vinschade skrället igenom).
Det är bara det att organisationsmodellen inte ger något utrymme för att diskutera sådana detaljlösningar i egen regi! Systemet är driftsatt och det finns avtal och garantiåtaganden som styr vem som ska göra vad och vems bedömningar som ska gälla.

Att jag envisas med att återvända till just upphandlingsmetoden beror på att den är så totalt grundläggande i det här fallet. När man väl har upprättat specifikationerna och bestämt sig för vilken utvärderingsmodell som skall tillämpas så sitter man ju i knät på den leverantör som ödet avgör att man ska välja. Man hade kanske kunnat göra något annorlunda i upphandlingen men det gjorde man inte.

Om jag ändå ska uttala mig ur perspektivet "teknikintresserad kille" så tycker jag att leverantören verkar ha valt hopplöst komplicerade lösningar på ganska enkla signaltekniska problem. När hörde du senast talas om ett totalstopp pga signalfel på tunnelbana 2 eller 3? Nej just det och dessa anläggningar har minst lika avancerade förreglingar, men de är utförda med enkel, distribuerad och (redan på den tiden) färdigutvecklad teknik... :twisted:
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Varför var det bättre förr? Jag kan inte låta bli att gå tillbaka 50 år i tiden när spårvägen till Fruängen ersattes med T-bana. Trafikstoppet var mindre än två dygn, sista spårvagnen gick framåt fredagskvällen och T-banan började rulla vid söndag lunch. Under stoppet skulle spår fogas ihop, signaler trimmas in och spårvägens plattformar skulle tas bort. Imponerande på den tiden!
twr

Inlägg av twr »

När börjar man köra med ATC? 27 januari har jag för mig att det var sagt. Nu har en andra A35 kommit har jag hört.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

1 skrev: Så hade Gustafsberg VII på traden Stockholm - Saltsjöbaden - Gustafsberg vissa svårigheter att ta sig igenom Baggensstäket vid lågvatten. När detta hände så stod alltid en bärgningsbil nere vid Gammeludden och vi vinschade skrället igenom).
Det är detta som gör att jag har en så stor respekt för No1. Vi jobbade bara ihop en kortare period när "det begav sig". Sedan jobbade vi oberoende i parallella bolag. Men det var en stimulerande miljö. Här sökte man alltid lösningar. Inte något var omöjligt. All Right .... vissa ting var knepigare än andra. MEN - på något sätt fixade man alltid lösningar - oavsett hur stort problemet såg ut. Här fanns betalande passagerare och på något sätt skulle de göras nöjda.

Nu är det 40 år senare och jag har tillbringat en stor del av de här åren som "trouble shooter" i internationell sjöfart. Vilket jag håller på med än i dag. Även om jag kanske har lärt mig lite grand mer om vad som är "over the line". Och lärt mig oändligt med ting sedan dess. Men - det man kan kalla "basic" - när det gäller inställningen fick jag från No1. Finns det en förnuftig möjlighet att lösa problemet - om än med okonventionella metoder - så skall vi göra det. Och en mer kreativ idéspruta än han får man nog leta länge efter.

Men detta inlägg är givetvis ett gott stycke OT i denna tråd (på ett sätt). Samtidigt som det är en kritik mot moderna tiders sätt att lösa problem och organisera verksamhet.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag fortsätter lite OT med detta inlägg. På 70-talet när jag jobbade på tuben så skulle trafikanterna fram "till vilket pris som helst", det betydde att om en L19 låg främst i kön efter ett stopp norrut fick föraren order att köra till HäS, det var tät kommunikation mellan TUC samt ställverken, allt för att trafikanterna inte skulle bli lidande i onödan, det var en enorm skillnad mot när jag sedan började på Pendeltrafiken, där var tågens omlopp heliga, trafikanterna kom i 2:a hand. Visst kan man få en bra trafik på Solnagrenen om bara viljan finns och man är konstruktiva med annorlunda lösningar som håller sig innanför tillåtna ramar.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

twr skrev:När börjar man köra med ATC? 27 januari har jag för mig att det var sagt. Nu har en andra A35 kommit har jag hört.
Ja, det återstår att se. Idag 11/1 avser man att köra storskaligare tester av ATC-delen i signalsystemet (det är därför trafiken är avstängd, även om SL kallar det banarbete). Hittills har man tydligen haft problem med att separera radiosignalerna från de olika ATC-radiofyrarna på de olika spåren. Det vill till att man får igång detta inom loppet av, säg en månad, annars blir det för riskfyllt att planera för avstängning och installation på "gamla" tvärbanan. Men SLL/TF chansar säkert, det brukar de ju göra.

Vi får väl se hur ställverken fungerar imorgon söndag, när den ordinarie trafiken kör igång igen. Den har f.ö. körts med två A35-tåg (och ett A32-dito) sedan november förra året. När inte A35-orna går sönder, förstås. Och måste bytas ut mot A32.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Inge skrev:Häromdagen körde jag bil i området. Skulle svänga höger in mot Hamngatan i Sundbyberg för att på sedvanligt sätt åka runt och slippa åka genom centrum. Fungerade ju inte alls. Trafikljus kopplade till tvärbanan gjorde att flera faser hoppades över. Förare vana vid området fortsatte förstås rakt fram, där jag stot ställer man sig bara en gång, dvs istället kör man i spårvagnsspåren genom hela centrum.

Inte så genomtänkt för den som önskar ett effektivt trafikflöde, oavsett färdmedel. Nu förlorar alla.
Visst. Mycket kan förbättras när det gäller signalregleringen i gatuspåret. Det behöver man inte vara kverulansparanoiker för att inse. De KSI-reglerade plankorsningar som är mest angelägna att åtgärda är den ovan nämnda korsningen Landsvägen/Hamngatan, samt Gränsgatan vid fd. Ankdammsrondellen. Den sistnämnda skulle egentligen ha blivit en planskild korsning.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag begriper inte varför man i dessa korsningar inte lägger in spårvägstrafiken i de ordinarie intervallen som en backup om anmälan inte fungerar. Dessutom begriper jag inte varför anmälan enbart skall kunna ske via manöversystemet.

Faktum är att några signalanläggningar styrs numera med handfjärrkontroll från förarhytten. Det gäller när man ankommer och lämnar Svetsarvägen och Landsvägen. Lite mer automatik utan att blanda in signalsystemet skulle förmodligen lösa allt och struntar man i att blanda in ATC-systemet så kommer även det sista att lösas.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Tog mig en titt på denna gren förra torsdagen och jag blev mycket besviken.
Nu har man alltså 10 A35 och så ser man bara Ett tåg á 2 vagnar på Tvärbanan förra torsdagen. Snacka om att intresset svalnade när man såg så lite nytt. A32 har man ju sett så det räcker och blir över.
Hade tänkt fota i Ulvsunda och flera platser men tyvärr. Känns ynkligt att bara ha ett A35-tåg.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar