Spårväg i Gamlestadsvägen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Behåller man det nu påbörjade provisoriet kan man vid Gamledtadstorget vända vagnar från centrum där i både vänster och högervarv.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Sträckor med många linjer finns det väl lite här och var.2763 skrev:
Ingen annan stans i Göteborg är så många linjer beroende av en enkel spårsträcka för att kunna upprätthålla trafik. Det enda som kommer i närheten är Centralen-Polhemsplatsen men där blir det gångavstånd mellan vid haveri.
//T
Stampgatan mellan Åkareplatsen och Drottningtorget 9 linjer
Kalles Väg - in Gamlestadstorget 6 linjer
Chalmers - Wavrinskysplats 5 linjer
Brunnsparken - Valand 5 linjer
Brunnsparken - Grönsakstorget 5 linjer
Hållplats Marklandsgatan 5 linjer
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Korsvägen-Chalmerstunneln 5 linjer.
Hagakyrkan-Järntorget 5 linjer.
Hagakyrkan-Järntorget 5 linjer.
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Hmmm....Martin skrev:Behåller man det nu påbörjade provisoriet kan man vid Gamledtadstorget vända vagnar från centrum där i både vänster och högervarv.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Det är förstås något att fundera på, en möjlighet att vända vid Gamlestadstorget kan vara bra att ha vid avstängningar av Angereds- eller Bergsjöbanan. Och om det inte kostar särskilt mycket att låta spåren ligga kan det vara värt att titta på att behålla slingan. Dock skulle nog den provisoriska bron behöva bytas ut mot något mer permanent. Det kommer att läggas in ett växelpar till vänster om spårtriangeln på kartan Harald har lagt upp, detta behövs för den ordinarie driften efter ombyggnationerna.
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Ja, men konsekvensen vid ett haveri blir inte så stor.hej skrev:Sträckor med många linjer finns det väl lite här och var.2763 skrev:
Ingen annan stans i Göteborg är så många linjer beroende av en enkel spårsträcka för att kunna upprätthålla trafik. Det enda som kommer i närheten är Centralen-Polhemsplatsen men där blir det gångavstånd mellan vid haveri.
//T
Linjer österifrån vänder via Polhemsplatsen och gångtrafik mellan PP och C.2763 skrev: Stampgatan mellan Åkareplatsen och Drottningtorget 9 linjer
Denna är värre eftersom det inte går att vända vid Chalmers. Det innebär att Guldheden kan bli utan trafik - men det är fortfarande kortare att gå och busstrafiken är relativt väl utbyggd.hej skrev: Chalmers - Wavrinskysplats 5 linjer
[/quote]hej skrev: Brunnsparken - Valand 5 linjer
Brunnsparken - Grönsakstorget 5 linjer
Hållplats Marklandsgatan 5 linjer
Goda omledningsmöjligheter, gångavstånd.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Är bron som byggs för klen för att orka att användas för sporadisk spårvagnstrafik över längre tid?
Vad gäller Chalmers-Wawrinskys så kan man, beroende på var ett stopp befinner sig, kanske i värsta fall backvända vid Wawrinskys plats så att vagnar från Lilléplatsen/Marlkandsgatan backvänder och kör till Guldheden och åter igen tillbaka. Jag vet inte om man någonsin gjort så, kapaciteten att backvända trafiken från båda håll i en enda vändslinga är kanske inte stor nog. Den slingan är väl med dagens mått över huvud taget lite märklig, en triangelförbindelse torde väl lösa fler tänkbara problem?
Vad gäller Chalmers-Wawrinskys så kan man, beroende på var ett stopp befinner sig, kanske i värsta fall backvända vid Wawrinskys plats så att vagnar från Lilléplatsen/Marlkandsgatan backvänder och kör till Guldheden och åter igen tillbaka. Jag vet inte om man någonsin gjort så, kapaciteten att backvända trafiken från båda håll i en enda vändslinga är kanske inte stor nog. Den slingan är väl med dagens mått över huvud taget lite märklig, en triangelförbindelse torde väl lösa fler tänkbara problem?
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
En militär krigsbro som ser ut som ett meccanobygge passar nog inte riktigt in i planerna för området.M_M skrev:Är bron som byggs för klen för att orka att användas för sporadisk spårvagnstrafik över längre tid?
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Backvändning på Wavrinskys är lite riskabelt, vagnen måste ner en bit i backen innan den kan backas in i slingan, blandtrafik gör att det är svårt att utföra backning smärtfritt. Sedan ska vagnen köras in i slingan genom att korsa 2 filer och ett spår samt GC-väg.M_M skrev:Är bron som byggs för klen för att orka att användas för sporadisk spårvagnstrafik över längre tid?
Vad gäller Chalmers-Wawrinskys så kan man, beroende på var ett stopp befinner sig, kanske i värsta fall backvända vid Wawrinskys plats så att vagnar från Lilléplatsen/Marlkandsgatan backvänder och kör till Guldheden och åter igen tillbaka. Jag vet inte om man någonsin gjort så, kapaciteten att backvända trafiken från båda håll i en enda vändslinga är kanske inte stor nog. Den slingan är väl med dagens mått över huvud taget lite märklig, en triangelförbindelse torde väl lösa fler tänkbara problem?
Området är hårt trafikerat och backvändningar där undviker man in i det längsta.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Aha!Fredrik E skrev:Backvändning på Wavrinskys är lite riskabelt, vagnen måste ner en bit i backen innan den kan backas in i slingan, blandtrafik gör att det är svårt att utföra backning smärtfritt. Sedan ska vagnen köras in i slingan genom att korsa 2 filer och ett spår samt GC-väg.
Området är hårt trafikerat och backvändningar där undviker man in i det längsta.
Hur är det, är slingan ens signallerad för backvändning (som t.ex. den i Bellevue är)?
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Den är signalreglerad in i slingan normal körning, hur det är med "blinksignalerna" som finns för utfart ur slingan vet jag inte om de fungerar men dom kan bara aktiveras av vagn(växelväljare i något läge+mottagare i marken) som lämnar slingan mot Chalmers.M_M skrev:Aha!Fredrik E skrev:Backvändning på Wavrinskys är lite riskabelt, vagnen måste ner en bit i backen innan den kan backas in i slingan, blandtrafik gör att det är svårt att utföra backning smärtfritt. Sedan ska vagnen köras in i slingan genom att korsa 2 filer och ett spår samt GC-väg.
Området är hårt trafikerat och backvändningar där undviker man in i det längsta.
Hur är det, är slingan ens signallerad för backvändning (som t.ex. den i Bellevue är)?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Slingan i Bellevue är inte signalreglerad mer än en växelkontrollsignal för motväxlen in i slingan.
Och så är det vanliga kollektivtrafiksignaler vid passerandet av spåren till och från Bergsjön, åt normalt håll så att säga.
Inget för någon backvändning.
Och så är det vanliga kollektivtrafiksignaler vid passerandet av spåren till och från Bergsjön, åt normalt håll så att säga.
Inget för någon backvändning.
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Jaså. Vad är det här då?Olof skrev:Slingan i Bellevue är inte signalreglerad mer än en växelkontrollsignal för motväxlen in i slingan.
Och så är det vanliga kollektivtrafiksignaler vid passerandet av spåren till och från Bergsjön, åt normalt håll så att säga.
Inget för någon backvändning.
http://goo.gl/maps/9jekR
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Den missade jag.
Det börjar bli dax att dokumentera Bellevue, slingan kommer snart att vara borta.
Det börjar bli dax att dokumentera Bellevue, slingan kommer snart att vara borta.
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
(Deja-varning på mig nu)Harald skrev:Jaså. Vad är det här då?Olof skrev:Slingan i Bellevue är inte signalreglerad mer än en växelkontrollsignal för motväxlen in i slingan.
Och så är det vanliga kollektivtrafiksignaler vid passerandet av spåren till och från Bergsjön, åt normalt håll så att säga.
Inget för någon backvändning.
http://goo.gl/maps/9jekR
Den förträffliga backvändningssignalen som även i praktiken talar om för ankommande fotgängare ifall det är dags att sätta fart eller om man kan promenera stillsamt mot hållplatsen (då man ska åka västerut)!

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Här kommer lite bilder på läget just nu.

Det har framkommit i en annan tråd att spåret i Gamlestadsvägen ska kopplas in mot Bergsjön i påsk. Anslutningen mot Angered dröjer. Här är platsen där det ska ligga. Man kan ana att det återstår en del arbete innan det kan bli spårläggning.

Krigsbroarna som ska leda spårvägen över Säveån är på plats.

Närbild på jättemekanot

Gamlestadsvägen

Växlarna i södra änden av det tillfälliga spåret för anslutningen till Ånäsvägen (t.v.) resp. snabbspåret.

Här är spåren som ska ansluta till snabbspåret närmast i bild. Den förbindelsen kräver uppenbarligen att man antingen bryter de nuvarande spåren från Ånäsvägen eller höjer dem ganska mycket och lägger in korsningar.

Det som avgör hur mycket man lyfta spåren är Skäran, järnvägsspåret mellan Bohusbanan/Bergslagsbanan och Sävenäs.

Det har framkommit i en annan tråd att spåret i Gamlestadsvägen ska kopplas in mot Bergsjön i påsk. Anslutningen mot Angered dröjer. Här är platsen där det ska ligga. Man kan ana att det återstår en del arbete innan det kan bli spårläggning.

Krigsbroarna som ska leda spårvägen över Säveån är på plats.

Närbild på jättemekanot

Gamlestadsvägen

Växlarna i södra änden av det tillfälliga spåret för anslutningen till Ånäsvägen (t.v.) resp. snabbspåret.

Här är spåren som ska ansluta till snabbspåret närmast i bild. Den förbindelsen kräver uppenbarligen att man antingen bryter de nuvarande spåren från Ånäsvägen eller höjer dem ganska mycket och lägger in korsningar.

Det som avgör hur mycket man lyfta spåren är Skäran, järnvägsspåret mellan Bohusbanan/Bergslagsbanan och Sävenäs.
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Nu har spårläggningen nått fram till broarna:


Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Hur har det blivit med växelanläggningen i andra ändan?
Det var en diskussion om växel Ånäsvägen mot A-banan, har man gjort förberedelser för att man från Ånäsvägen kan köra på båda sidor av Gamlestadens fabrik?
Det var en diskussion om växel Ånäsvägen mot A-banan, har man gjort förberedelser för att man från Ånäsvägen kan köra på båda sidor av Gamlestadens fabrik?
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Eventuella förberedelser ligger väl i datorerna hos dem som projekterar och möjligen utskrivna på papper. Att lägga in växlar fysiskt kräver ju avstängning av spåren från Ånäsvägen så om det ska ske, blir det nog i påsk.hej skrev:Hur har det blivit med växelanläggningen i andra ändan?
Det var en diskussion om växel Ånäsvägen mot A-banan, har man gjort förberedelser för att man från Ånäsvägen kan köra på båda sidor av Gamlestadens fabrik?
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Här är några bilder från igår den 11 mars.



Man tänker tydligen göra ett nytt försök med huvudsignaler. Förhoppningsvis vet man nu hur man inte ska göra om man vill ha anläggningen godkänd. Man kan också se att här sitter de röda och gröna skenen som de brukar i Göteborg. Det där med att byta plats för att det skulle bli lika som hos SL tycks ha varit ett hugskott av den som projekterade Slottsskogen.



Man tänker tydligen göra ett nytt försök med huvudsignaler. Förhoppningsvis vet man nu hur man inte ska göra om man vill ha anläggningen godkänd. Man kan också se att här sitter de röda och gröna skenen som de brukar i Göteborg. Det där med att byta plats för att det skulle bli lika som hos SL tycks ha varit ett hugskott av den som projekterade Slottsskogen.
Re: Spårväg i Gamlestadsvägen
Det här var kanske lite slarvigt uttryckt. Sådana beslut fattas väl före projekteringen. Den som hade hugskottet var kanske snarare den som beställde projekteringen.Harald skrev:Det där med att byta plats för att det skulle bli lika som hos SL tycks ha varit ett hugskott av den som projekterade Slottsskogen.