Efter 41 års frånvaro kommer spårvägen snart tillbaka i Gamlestadsvägen. Dock är det tillfälligt medan Gamlestadstorget byggs om.
Fundament för den provisoriska bron har gjutits.
En bit spår med Strail-element har lagts ut. Förmodligen vill man ha infarten till området klar så att man kan stänga den nuvarande lite längre söderut.
Längre söderut kan man se var spåren ska gå.
Här ska man ansluta till spåren från Ånäsvägen. Jag hittade inga märken som visade hur man ska ansluta till snabbspåret.
Det var inte länge sedan den gamla bron över Säveån revs för att ersättas av den nuvarande gång- och cykelbron. När man byggde den så använde man sig av delar av den gamla bron.
Bron hade in i det sista kvar rälsen även om den var avstängd med staket.
Mera materiel, men hur ska detta sättas ihop? Det finns ingenting som har fästen som passar fundamenten. På sådana fundament brukar det stå fackverksstolpar.
I-balkarna är delvis omålade och de fyrkantiga stosarna på rören är maskerade i ytteränden. Man kan tänka sig att balkarna ska skjutas in i stosarna och de sedan ska svetsas fast, och att man därför vill ha dem omålade. Nåja, det visar sig väl med tiden.
Nu har man fått upp signalerna vid den nya infarten till Gamlestadens fabriker. Jag lyckades tydligen fånga dem mitt i blinken.
Här ska spåren gå t.v. om stödmuren. Man har fått sänka gatan som blir tillfart till Kalles väg eftersom det ligger en garageinfart under huset t.h.
När jag skulle tillbaka till stan gick jag över spårvägsspåren vid Kalles väg till pendeltågsplattformen. Här finns det sittplatser men de var rejält smutsiga. Tur att jag hade ett sittunderlag i ryggsäcken.
Det händer inte så mycket, inte synligt i alla fall, men några bilder blev det igår i alla fall.
Det ser som om de arkeologiska utgrävningarna är klara.
Den nya infarten till Gamlestadens fabriker har tagits i bruk.
Utmed Ånäsvägen håller man på med underbyggnaden för spåret och fundament till kontaktledningsstolpar är utplacerade.
Den här har inte med spåret att göra, men får vara med ändå. Det är Walckesbron under byggnad. Det är en ny vägbro över Säveån som ligger omedelbart söder om Bohusbanans bro.
Lite har allt Walckesbron att göra med spårbyggnad
Den kommer att ersätta Kodammsbron för biltrafik, då det blir för trångt för bilar när Marieholmsbron 2 och motet Röde Orm/E45 - Marieholmstunneln byggs. Det kommer att bli tåg och bilar i flera våningar här.
På sikt finns dessutom idéer att dra en spårvagnslinje längs Mårten Krakowgatan till Gamlestadstorget, men det ligger långt fram i tiden. Och hur den skall passera E6/E45/Bohusbanan/Vänerbanan/Säveån kommer att bli en utmärkt övning för kreativa arkitekter
Kanske lite OT, men det har iaf med hållplats Gamlestaden att göra:
Det är synd att man inte gjorde det möjligt att byta över plattform mellan pendeltåg och spårvagn på A-banan. Visserligen hade tåg och spårvagnar vid den plattformen båda varit på väg mot centrala staden, men med passage över spårvagnsspåren hade man enkelt tagit sig till norrgående spårvagnars hållplatsläge.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
darthjpp skrev:Lite har allt Walckesbron att göra med spårbyggnad
Den kommer att ersätta Kodammsbron för biltrafik, då det blir för trångt för bilar när Marieholmsbron 2 och motet Röde Orm/E45 - Marieholmstunneln byggs. Det kommer att bli tåg och bilar i flera våningar här.
På sikt finns dessutom idéer att dra en spårvagnslinje längs Mårten Krakowgatan till Gamlestadstorget, men det ligger långt fram i tiden. Och hur den skall passera E6/E45/Bohusbanan/Vänerbanan/Säveån kommer att bli en utmärkt övning för kreativa arkitekter
Är "spårväg genom Gullbergsvass" samma sak som linje längs Mårten Krakowgatan, eller är det två olika tankar?
Man lär väl vika av innan man når anslutningen till Tingstadstunneln. Beroende på om man väljer att ungefär följa Gullbergs Strandgata (nordväster) eller Partihandelsgatan (sydöster) så får man olika varianter på spännande problem att ansluta sig till Gamlestadstorget.
darthjpp skrev:Lite har allt Walckesbron att göra med spårbyggnad
Är "spårväg genom Gullbergsvass" samma sak som linje längs Mårten Krakowgatan, eller är det två olika tankar?
Man lär väl vika av innan man når anslutningen till Tingstadstunneln. Beroende på om man väljer att ungefär följa Gullbergs Strandgata (nordväster) eller Partihandelsgatan (sydöster) så får man olika varianter på spännande problem att ansluta sig till Gamlestadstorget.
Det är sannolikt så att samma projekt har fått två olika namn.
Vidare finns tankar på en länk mellan Folkungagatan/Odinsplatsen och Gullbergsvass. Detta ligger dock långt fram i planerna.
Hur passagen av E6 vid Tingstadstunneln dras påverkar som sagt anslutningen vid Gamlestadstorget. Dock känns inte Partihandelsgatan som den mest optimala lösningen med Kodammarna, Gullbergsån, Säveån, E6, massvis med järnväg och inte att förglömma E45. Det blir lite lättare att följa Gullbergs Strandgata/Marieholmsgatan och sedan vika in mot Slakthusområdet.
darthjpp skrev:Det är sannolikt så att samma projekt har fått två olika namn.
Vidare finns tankar på en länk mellan Folkungagatan/Odinsplatsen och Gullbergsvass. Detta ligger dock långt fram i planerna.
Det låter som en riktigt dyr länk. De pengarna borde vara bättre använda för del av en högbana för järnväg mot Hisingen, som jag med flera tjatat om tidigare. Jag inser att Västlänken är nära på "ostoppbar" idag och därför förespråkar jag att man OCKSÅ bygger järnväg mot Hisingen.
darthjpp skrev:Hur passagen av E6 vid Tingstadstunneln dras påverkar som sagt anslutningen vid Gamlestadstorget. Dock känns inte Partihandelsgatan som den mest optimala lösningen med Kodammarna, Gullbergsån, Säveån, E6, massvis med järnväg och inte att förglömma E45.
Det avgörande borde väl vara vad man vill kunna ha i närheten av hållplatserna. E6 vid Tingstadstunneln borde inte vara svårare att korsa än hur järnväg + lokal vägtrafik korsar E6. Sen behöver man egentligen bara en flyover över järnvägsspåren som går mellan Centralen och Marieholmsbron/BJ så att man kommer in till Gamlestadstorget mellan järnvägen och nuvarande spårväg. Där lär man väl dessutom få bygga om för att kapaciteten ska räcka till.
Men som sagt så undrar jag om man verkligen vill ha spårväg just här.
darthjpp skrev:Det blir lite lättare att följa Gullbergs Strandgata/Marieholmsgatan och sedan vika in mot Slakthusområdet.
Ja, framförallt så får man väl möjlighet till hållplatser där man vill ha mer kollektivtrafik. Fast jag måste erkänna att jag minns inte riktigt hur planerna för Gullbergsvass ser ut.
darthjpp skrev:Hur man än gör, blir det lite lätt komplicerat
Jag vill passa på att komplettera med bilder från igår 131113:
Först en lite suddig bild över arbetena vid Gamlestadstorget, de arkeologiska utgrävningarna är klara närmast Angeredsbanan och där har pålningsarbete startat.
Brobygge över Säveån. Här kommer den provisoriska sträckningen att ansluta till Bergsjöbanan.
Bron från södra sidan Säveån, Gamlestadens fabriker t v i bilden.
Gamlestadsvägen mot söder. Kurvan utmed Ånäsvägen börjar ta form som synes.
Kurvan sedd mer i Ånäsvägens längsriktning.
Växlar utlagda för anslutning mot såväl snabbspåret som sträckan upp mot Redbergsplatsen.
Växelkomplexet sett från andra hållet.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Först vill jag tacka för intressant tråd som mycket väl dokumenterar det hela vilket uppskattas.
Saknar en karta som visar den tillfälliga linjesträckningen men antar jag eventuellt kan googla på det om nyfikenheten blir för stor...
Har en fråga däremot, varför inte behålla det lagda spåret efter allt är klart som ett extra nödfallsspår ifall något av dom ordinarie spåren får något stopp. Eller är det helt enkelt så att dessa spår hamnar fel för att fungera som omledning-spår vid haverier?
Jona skrev:Först vill jag tacka för intressant tråd som mycket väl dokumenterar det hela vilket uppskattas.
Saknar en karta som visar den tillfälliga linjesträckningen men antar jag eventuellt kan googla på det om nyfikenheten blir för stor...
Har en fråga däremot, varför inte behålla det lagda spåret efter allt är klart som ett extra nödfallsspår ifall något av dom ordinarie spåren får något stopp. Eller är det helt enkelt så att dessa spår hamnar fel för att fungera som omledning-spår vid haverier?
/Jona
Harald la upp kartan över området.
Länken mellan Angeredsbanan och Kortedalabanan kommer att vara kvar även efter byggtiden. Det är en saknad länk i nordost, framför allt vid omledningar.
Delen mellan Kalles Väg och fram till anslutningen till befintlig spårväg blir temporär. Att behålla en så stor spåranläggning för omledning på det korta partiet mellan Kalles Väg och nuvarande broar över Säveån är inte ekonomiskt försvarbart. Det blir för mycket spår som kräver underhåll utan särskilt stor nytta. Det är dessutom inte särskilt sannolikt att det på just denna lilla stump skulle bli så många fordonshaverier eller urspårningar att det behövs ett omledningsspår.
Då är det bättre att rusta förbindelsespåret vid Svingeln, där en omledning skulle kunna ske vid stopp på snabbspåret mellan Svingeln och Kalles Väg.
Om någon har koll, vad är status på denna spårsnutt? Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att den inte får trafikeras. Har den stumpen någonsin haft reguljär trafik, eller var den enbart till som förbindelse mellan Angeredsbanan och övriga spårvägsnätet?
darthjpp skrev:Då är det bättre att rusta förbindelsespåret vid Svingeln, där en omledning skulle kunna ske vid stopp på snabbspåret mellan Svingeln och Kalles Väg.
Om någon har koll, vad är status på denna spårsnutt? Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att den inte får trafikeras. Har den stumpen någonsin haft reguljär trafik, eller var den enbart till som förbindelse mellan Angeredsbanan och övriga spårvägsnätet?
Den är till för omledning, planerat i samband med spårarbete eller oplanerat vid störningar. Senaste planerade användningen var väl i månadsskiftet augusti-september i år. Det var arbete vid Åkareplatsen och linje 1 gick Östra sjukhuset- Barnhusgatan med vändning i stor slinga Stampgatan-Polhemsplatsen-snabbspåret. Oplanerad användning förekommer väl lite då och då. Här är två trådar med bilder och en film från mars 2010, när det var vattenläcka i Stampgatan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=30118 https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=30112
darthjpp skrev:Då är det bättre att rusta förbindelsespåret vid Svingeln, där en omledning skulle kunna ske vid stopp på snabbspåret mellan Svingeln och Kalles Väg.
Den är till för omledning, planerat i samband med spårarbete eller oplanerat vid störningar. Senaste planerade användningen var väl i månadsskiftet augusti-september i år. Det var arbete vid Åkareplatsen och linje 1 gick Östra sjukhuset- Barnhusgatan med vändning i stor slinga Stampgatan-Polhemsplatsen-snabbspåret. Oplanerad användning förekommer väl lite då och då. Här är två trådar med bilder och en film från mars 2010, när det var vattenläcka i Stampgatan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=30118 https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=30112
Då mindes jag fel rörande att det förbindelsens användande, och det var ju bra. Jag får hålla koll på planerade avstängningar så att även denna stump hamnar på listan över sträckningar jag åkt
Det är denna lilla stump, samt det som är kvar av Bräckelinjen som jag ännu inte åkt, och Bräcke ligger nog några år framåt i tiden innan det åter blir reguljär trafik.
Det kommer ju även bli lite olika omledningar de kommande åren i samband med Västlänken, där det planeras ett tillfälligt spår i Engelbrektsgatan.
Är det 100% beslutat hur spåren ska se ut mellan Gamlestadstorgets framtida hållplatslägen och snabbspåret/Redbergsplatsen?
Det vore väl egentligen önskvärt om det vore fyra spår hela vägen så att ett enskilt vagnfel inte lyckas haverera all trafik här?
Nackdelen är att det kräver klart fler växlar, både större kostnad och antagligen också en större felkälla.
Ett mellanalternativ vore väl att ha något i stil med dagens "trespår" fast också ett motsvarande spår för vagnar mot Angered?
darthjpp skrev:
Att behålla en så stor spåranläggning för omledning på det korta partiet mellan Kalles Väg och nuvarande broar över Säveån är inte ekonomiskt försvarbart.
Tyvärr har du fel. Ett spår som ligger "för fäfot" och endast används marginellt kostar inte så fasligt mycket att underhålla - dessutom kan det i framtiden ändå komma att behövas i samband med att Kvibergs Ängar bebyggs ska fler linjer ledas genom området för att klara av att försörja Artillerigatan på ett vettigt sätt.
Ingen annan stans i Göteborg är så många linjer beroende av en enkel spårsträcka för att kunna upprätthålla trafik. Det enda som kommer i närheten är Centralen-Polhemsplatsen men där blir det gångavstånd mellan vid haveri.