Glömde man inte en relevant T-banestump?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Glömde man inte en relevant T-banestump?
Nu måste man väl ha glömt den billigaste förlängningen av tunnelbanan? Är inte en förlängning från Hagsätra till Älvsjö minst lika självklar som en förlängning av tunnelbanan till Barkarby? I Älvsjö låter man sedan regionaltågen ha uppehåll. Detta skulle nog kunna skapa resmönster som avlastar innerstadsdelen av tunnelbanan, det är ju där trängseln är som störst.
Är det för sent att lägga till denna sträcka till planen? Eller är planen bara ett populistiskt utspel där de faktiska sträckningarna är av underordnad betydelse?
Är det för sent att lägga till denna sträcka till planen? Eller är planen bara ett populistiskt utspel där de faktiska sträckningarna är av underordnad betydelse?
Re: Glömde man inte en relevant T-banestump?
För sent är det inte - det är ju inget som egentligen har beslutats ännu.Hechtwagen skrev:Nu måste man väl ha glömt den billigaste förlängningen av tunnelbanan? Är inte en förlängning från Hagsätra till Älvsjö minst lika självklar som en förlängning av tunnelbanan till Barkarby? I Älvsjö låter man sedan regionaltågen ha uppehåll. Detta skulle nog kunna skapa resmönster som avlastar innerstadsdelen av tunnelbanan, det är ju där trängseln är som störst.
Den som är beredd att pytsa in lite mer pengar kan säkert få några kilometer tunnelbana byggd, i det här fallet är det Stockholms Stad som får öppna plånboken!
Men frågan är om länken du beskriver verkligen får så stor betydelse? Nu präglas ju inte förslaget av samhällsekonomiska analyser och trafikprognoser, men ändå...
invänder
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Mina herrar, jag har förstått av debatten i Stockholms mer opålästa dagstidningar att tunnelbanor alltid är lönsamma, ju mer man bygger desto mer har man råd med, enkelt.
HS
HS
Då har du inte läst dagens SvD... du kanske håller dej till det s.k. liberala alternativet?
/TKO
/TKO
-
Att besvara en fråga som innehåller en negation med "ja" innebär alltid ett tolkningsproblem!
Men i dagens SvD finns en artikel som innehåller många kritiska röster angående högeralliansens plötsligt uppkomna tunnelbanefeber.
/TKO
Men i dagens SvD finns en artikel som innehåller många kritiska röster angående högeralliansens plötsligt uppkomna tunnelbanefeber.
/TKO
Utan bättre alternativ/motargument.TKO skrev:Att besvara en fråga som innehåller en negation med "ja" innebär alltid ett tolkningsproblem!
/TKO
Det finns ju många ganska bra förlängningar av Tbanan, den ts nämnde är ju en av dem. Och kommer säkert att tas upp förr eller senare. Tbaneutbyggnaden i Stockholm är ärligt talat väldigt eftersatt men ex Hagastadens lösning är mer *akut* än till Älvsjö - även om det hade vart ett bra tillägg..
Socialdemokraterna nämner just avsaknaden av den lilla stumpen till Älvsjö som en brist i upplägget. Sedan kan man ju undra varför Danderyds och Täby kommun inte funnits med i diskussionen och stridit för sträckan Arenastaden-Täby C?
/Richard
/Richard
Därför att aktuella kommuner är rätt ointresserade av att bygga det antalet bostäder som staten anser att kommunerna ska bygga för att staten ska vara med och bygga t-bana.Richard A skrev:Socialdemokraterna nämner just avsaknaden av den lilla stumpen till Älvsjö som en brist i upplägget. Sedan kan man ju undra varför Danderyds och Täby kommun inte funnits med i diskussionen och stridit för sträckan Arenastaden-Täby C?
/Richard
Jag tror inte T-bana står så högt i kurs hos kommunpolitikerna i Danderyd och Täby - och förutom de stora strategerna på Stora Nygatan är det ju moderatpampar i kranskommunerna som satt agendan.Richard A skrev:Socialdemokraterna nämner just avsaknaden av den lilla stumpen till Älvsjö som en brist i upplägget. Sedan kan man ju undra varför Danderyds och Täby kommun inte funnits med i diskussionen och stridit för sträckan Arenastaden-Täby C?
/Richard
Det kan vara en förklaring...
En annan kan vara att man faktiskt avvaktar den trafikförsörjningsutredning som håller på att tas fram för Nordostsektorn!
OM det blir en majoritetsförändring på flera nivåer förutsätter jag att man kommer att förändra dessa planer - inte genom att ta bort något utan genom att lägga till. Och då tror jag att en större satsning i söderort känns rätt! Jag tror i o f s att "Tvärbana Syd" har större prioritet än denna t-banelänk i ett rödgrönt trafikprogram, men pengarna kanske räcker till bägge?
/TKO
Senast redigerad av TKO den tisdag 12 november 2013 15:52, redigerad totalt 2 gång.
Verkar som att alla andra utom Täby vill ha Tbana dit ut..?
-
I dagens ABC är det Täbybor som kommer till tals och vill ha T-bana. Och finanslandstingsrådet säger i en intervju att det absolut inte är uteslutet utan kan komma på fråga senare. Täby är ju lite löst skissat som en förlängning från Arenastaden.Medic skrev:Verkar som att alla andra utom Täby vill ha Tbana dit ut..?
Med tanke på det som hände i morse vid Stockholm S, hade det säkerligen underlättat om Älvsjö varit anslutet till T-banenätet. Då hade pendeltågen kunnat vända där och resenärerna hade kunnat fortsätta resan in mot city med tuben (om än försenade och packade som sardiner i C20 burkarna)
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
-
Ja exakt. Och det är ju inte bara idag , det här händer ju lite då och då ibland planerat ibland oplanerat att det blir stopp och då vore ju en alternativvähg från Älvsjö ypperligt. Och från Nackahållet borde det väl sitta bra med en genväg ner till Älvsjö när man får T-bana.Martin skrev:Med tanke på det som hände i morse vid Stockholm S, hade det säkerligen underlättat om Älvsjö varit anslutet till T-banenätet. Då hade pendeltågen kunnat vända där och resenärerna hade kunnat fortsätta resan in mot city med tuben (om än försenade och packade som sardiner i C20 burkarna)
Bra för det är något som borde ha gjorts för länge sedan, jag tycker bara att Täby-bor förvånande ofta är negativa till T-bana, fortfarande.. Hoppas jag har fel.Lennart Petersen skrev:I dagens ABC är det Täbybor som kommer till tals och vill ha T-bana. Och finanslandstingsrådet säger i en intervju att det absolut inte är uteslutet utan kan komma på fråga senare. Täby är ju lite löst skissat som en förlängning från Arenastaden.Medic skrev:Verkar som att alla andra utom Täby vill ha Tbana dit ut..?

Dagens tågstörningar visar behovet av fler T-banesatsningar ja, så att de olika trafikslagen kan komplettera varandra, speciellt vid "kriser"..
Just det det där har man ju inte tänkt på. Jag kollade på satellitbilder - spåret går ju redan i en kurva innan Hagsätra och sen är det bara 2-3 km till Älvsjö, som dock måste läggas i tunnel om man inte vill "lösa in" och riva en massa bostäder och industrier. Om markförhållandena är dåliga kan det bli komplicerat att dra en tunnel under befintlig bebyggelse och då kanske kostnaden "skjuter i höjden". Plats finns det nog vid Älvsjö iallfall för en station ovan mark - dock håller det på "byggs igen" en hel del där nu.
Det är nog ingen tvekan om att det är en väg många har nytta av - även om det inte blir stopp på pendeltågen så tänk att åka mellan Älvsjö till t ex Globen, Gullmarsplan, Skanstull, Medborgarplatsen, Slussen etc. Det är nog rätt många som åker och det är ju lite krångligt som det är nu med mycket byten. Älvsjö ligger ju också med "centralt" än Farsta strand.
Att man i Täby är mest negativ till tunnelbana är väl pga att "snobbfolket" vill ha sin egna linje som inte har direktförbindelse med dom "ofina förorterna"
Det är nog ingen tvekan om att det är en väg många har nytta av - även om det inte blir stopp på pendeltågen så tänk att åka mellan Älvsjö till t ex Globen, Gullmarsplan, Skanstull, Medborgarplatsen, Slussen etc. Det är nog rätt många som åker och det är ju lite krångligt som det är nu med mycket byten. Älvsjö ligger ju också med "centralt" än Farsta strand.
Att man i Täby är mest negativ till tunnelbana är väl pga att "snobbfolket" vill ha sin egna linje som inte har direktförbindelse med dom "ofina förorterna"
En bana Hagsätra-Älvsjö skulle ha större riksintresse än varje "Nationalpark", "Nationalarena" och allt annat "National"-trams som finns i Stockholmstrakten.TKO skrev:Den som är beredd att pytsa in lite mer pengar kan säkert få några kilometer tunnelbana byggd, i det här fallet är det Stockholms Stad som får öppna plånboken!
Men frågan är om länken du beskriver verkligen får så stor betydelse? Nu präglas ju inte förslaget av samhällsekonomiska analyser och trafikprognoser, men ändå...
Med en sådan bana blir det "bara" fyrspåret Älvsjö-Flemingsberg som är känsligt för haverier som påverkar riktigt mycket av tågtrafiken.
Å andra sidan så kommer förhoppningsvis pendeltågstunneln innebära att ett stopp motsvarande gårdagens urspårning på Stockholm S inte innebära totalstopp. Men risken finns att anslutningar och spårens närhet till varandra på Södermalm och Årstaberg-Älvsjö gör att det ändå finns viss sårbarhet för att en enda fadäs totalstoppar trafiken.
Oavsett hur så bör man tänka efter hur en tunnelbanestation i Älvsjö utformas. Det finns nog också en viss poäng att också förlänga Fruängenbanan till Älvsjö.
Egentligen så hade det varit bättre om Nynäsbanan gått söder om Hagsätra för då hade man kunnat kopppla ihop Hagsätrabanan med Hässelbybanan som en "rak" linje som korsar järnvägen och där förlagt "Älvsjö 2.0", men så ser det ju inte ut så det kan vi nog glömma. Hade det inte varit för mässan så hade man säkert kunnat faktiskt flytta Älvsjöstationen och anlägga bytesstation där Hagsätrabanan korsar Nynäsbanan, men med dagens mässa så lär man inte rycka bort dagens Älvsjöstation.
Sidospår: Det märkliga är att SvD verkar ha en mer och mer socialliberal hållning och DN en alltmer värdekonservativ hållning kring t.ex. rättighetsfrågor.TKO skrev:Då har du inte läst dagens SvD... du kanske håller dej till det s.k. liberala alternativet?
Favorit i repris: SvD Opionion: Brännpunkt Bostadsmarknaden: När ska överklassen ta ansvar för integrationen?BSB101 skrev:Därför att aktuella kommuner är rätt ointresserade av att bygga det antalet bostäder som staten anser att kommunerna ska bygga för att staten ska vara med och bygga t-bana.Richard A skrev:Socialdemokraterna nämner just avsaknaden av den lilla stumpen till Älvsjö som en brist i upplägget. Sedan kan man ju undra varför Danderyds och Täby kommun inte funnits med i diskussionen och stridit för sträckan Arenastaden-Täby C?
En annan relevant "stump" är förlängning från Skarpnäck till Tyresö via Älta! Jag tittade i nätupplagan av lokaltidningen Mitt i Tyresö från den 12 november, i hopp om att hitta någon kommentar till planerna på utbyggnad av T-banan i länet. Inte ett ord hittade jag, kan det bero på att frågan fortfarande är död i Tyresö?
/Göran
/Göran
Är det inte rätt stor risk att det blir "en Norsborg-bana" av det? D.v.s. lite för lång körtid?hgsldf skrev:En annan relevant "stump" är förlängning från Skarpnäck till Tyresö via Älta! Jag tittade i nätupplagan av lokaltidningen Mitt i Tyresö från den 12 november, i hopp om att hitta någon kommentar till planerna på utbyggnad av T-banan i länet. Inte ett ord hittade jag, kan det bero på att frågan fortfarande är död i Tyresö?
Jag vet att jag är rätt ensam men jag fortsätter att tjata om att på tunnelbana till Nacka haka på ett snabbspår genom Nackareservatet till Tyresö. Saltsjöbanans dubbelspår från Storängen och över vattnet österut kan utgöra en delsträcka.
- Christer J
Det största tramset är nog dina fabuleringar vid skrivbordet.M_M skrev:En bana Hagsätra-Älvsjö skulle ha större riksintresse än varje "Nationalpark", "Nationalarena" och allt annat "National"-trams som finns i Stockholmstrakten.

För denna sträcka finns tvärbana syd framtagen. Den kan sedan fortsätta från Älvsjö förbi Högdalen och Hökarängen för att sluta i Skarpnäck. En gren kan även dras ned till Tyresö.M_M skrev:Oavsett hur så bör man tänka efter hur en tunnelbanestation i Älvsjö utformas. Det finns nog också en viss poäng att också förlänga Fruängenbanan till Älvsjö.
Ja det var ju ytterligt klantigt att man inte tänkte på det för 112 år sedan. Varför var du inte där och lobbade för detta förslag?M_M skrev:Egentligen så hade det varit bättre om Nynäsbanan gått söder om Hagsätra för då hade man kunnat kopppla ihop Hagsätrabanan med Hässelbybanan som en "rak" linje som korsar järnvägen och där förlagt "Älvsjö 2.0", men så ser det ju inte ut så det kan vi nog glömma. Hade det inte varit för mässan så hade man säkert kunnat faktiskt flytta Älvsjöstationen och anlägga bytesstation där Hagsätrabanan korsar Nynäsbanan, men med dagens mässa så lär man inte rycka bort dagens Älvsjöstation.

/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.