Verspieder skrev:218 skrev:Klart du ska klaga det är ju dina skattepengar de bränner av! En berättelse från Alvik igår på den alldeles för snålt tilltagna övergången mellan Tvärbanan ett och Tvärbanan två. En kollega skulle över, stoppades av flaggvakten, släppte fram resenärerna samtidigt som spårvagnen körde ifrån dem. Kollegan beklagade sig för en förare och frågade om de inte kunde vänta på de som stoppades så de hann med vagnen. Mycket kan man ju givetvis svara på detta men faktiskt inte: "Stå inte här och sprid misstämning det får ni ringa till SL om!"
Nöjd kund?
Ställa kunden i centrum?
Arbeta för kunden bästa?
Se kunden som den finansiär av kollektivtrafiken denne är, med sina skattepengar och biljettpengar?
Kanske i framtiden.
Bra historia, men är den sann? Ingen vet, men den tas genast för oförvitlig här.
Då ska vi ta några beska sanningar här istället:
- det finns ingen möjlighet till anslutning mellan Solnagrenen och Sickla Udde-grenen. Solnagrenen kör efter en styv tabell med avgång en minut innan varje kvart och extremt lite reglertid vid båda ändstationerna. Det är slumpens skördar som avgör om en avgång mot Solna sammanfaller med en ankomst från Sickla Udde och det finns inga möjligheter för den förra att invänta den senare, då kollapsar tidtabellen. Oftast är reglertiden helt uppäten, beroende på fördröjningar i signaleriet mellan Alvik och Solna.
- flaggvakterna i Alvik har som sitt enda uppdrag att hindra folk från att stressa ut framför avgående spårvagnar
- det är inte så att, som TKO insinuerar, "som om personalen var riktigt intrimmad på avgångsproceduren" - avgångsprocedurer kan vi, men att få tågväg norrut är ett helt företag
- kamrat Odd har berättat en del om hur illa det nya signalsystemet fungerar, och ändå har man stympat funktionaliteten åtskilligt - framför allt verkar inte automatiken fungera något vidare, vad jag har hört är trafikledningen på Solnagrenen oerhört arbetskrävande just nu.
- att hållplatsskyltarna inte lämnar korrekt information torde inte vara någon nyhet för publicum, det händer vid minsta trafikstörning, och det har vi gott om just nu
- allt hade kanske kunnat fungera något bättre om vi kunnat trafikera med våra pålitliga A32-vagnar. A35 kanske blir en bra vagn någon gång, men de spanska skojarna har lurat på SL en helt ny konstruktion, fylld av dåligt uttestad programvara. I princip är det CAF:s systemplattform Urbos AXL men i verkligheten är det nästan en helt ny vagn. SLL får ta åt sig en hel del av detta, som RR berättat ställde man så detaljerade krav så att en leverantör som Bombardier (som var den CAF slutligen ställdes mot i upphandlingen) såg sig föranlåten att begära ca. 20 % högre pris. Istället chansade SLL. Får spanjorerna jobba ett halvår till kanske de får fram en fungerande vagntyp. Glädjandeär att TBS:s experter snart verkar ha kunnat återställa A32-vagnarna 423 och 435 i körbart skick. De förstördes ju av klantarna från General Electrics italienska dotterbolag innan de sistnämnda försvann i andanom och vagnarna fick stå avställda och oanvändbara i över ett år.
- att spårvagnarna däremot framförs "MYCKET sakta" eller "retligt sakta" som TKO och den där Mr. G påstår är däremot skitsnack. Det håller inte om man ska försöka köra efter turlistan. Sth är enligt TRI Spårväg 50 km/tim, där inte lägre hastighet är skyltad (och det är det ofta och ibland felaktigt). I gatuspår går det inte att bränna på hursom helst. Någon prioritering finns inte i de vanliga trafiksignalerna och de äkta kollektivtrafiksignalerna måste aktiveras av spårvagnsföraren med en handhållen radioenhet - ibland fungerar det och signalerna går faktisk om i kör. Om ett par år kanske vi har lärt Sundbybergsborna att inte springa som yra höns kors och tvärs (det gick ju till slut i Gröndal) men den tiden tar det nog.
Så klaga gärna, men rikta klagomålen till rätt instans - politikerna som inte klarade av att göra vettiga upphandlingar av de mest kritiska komponenterna i ett spårtrafiksystem, och sedan ändå tvingade ingång trafiken! Bara det faktum att banan spårmässigt stod färdigbyggd i över ett år utan trafik borde fått vilken skattebetalare som helst att sätta svagdrickan i halsen.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.