En tur på nya tvärbanan till Solna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Verspieder

Re: En tur på nya tvärbanan till Solna

Inlägg av Verspieder »

Sven Blomberg skrev:Jo visst skall vi klaga. Här har det startats en spårvägslinje, en sådan vi tycker om och har som intresse. Det är klart att vi skall klaga för att den inte är helt perfekt första dagen.
Att klaga på "fotfolket" längst ner i pyramiden ger ju oftast inga som helst förbättringar.
Men visst bör man få ha åsikter på det hela stora om trafikstarter där mycket känns illa förberett och fyllt med provisorier.

Det finns väl bara en sak som kan reta gallfeber på luttrade SL-resenärer idag, och det är när de hindras få komma med ett fordon, eller när anslutningar missas så de lämnas kvar på en öde station efter att de åkt fem mil och ska byta färdmedel inför ännu en tur på ytterligare fem mil.
mapem

Inlägg av mapem »

Jag åkte vid lunchtid i går från Solna Centrum, bytte vid Alvik och fortsatte till Luma. Tänkte ta Emilie till Nybroplan, men det gick inte eftersom det var måndag. Tvärbaneresan gick i alla fall utmärkt. Fanns inget alls att klaga på. Intressant att resa genom staden, ja de tre städerna dårå, på ett helt nytt sätt. Uppehållen vid signalerna var inte uppseendeväckande långa. Fina utblickar från broarna i Sundbyberg, vid Bällsta och Johannesfred. Och Ulvsundas baksida var väl inte vacker men intressant ändå på något sätt om man gilar industrimiljöer. Vid Alvik var det verkligen lite struligt, det måste gå att ordna på något annat sätt.
218

Inlägg av 218 »

daniel_s skrev:Att klaga hos en vakt över hans sätt att sköta sitt jobb, som han är satt att göra för trafiksäkerhetens skull, är ju höjden av dumhet och ett jävla översitteri. Jag tror inte att ni skulle komma med sådana synpunkter om det vore en polis som stoppade er!
Men nu var det ju inte vaktens sätt att sköta sitt jobb det gällde och det var ju ingen polis det gällde heller utan en enkel och faktiskt ganska så hövligt framställd fråga till en representant som SL upphandlat för trafiken om det inte finns någon samordning. Hur du får det till kritik mot vakten förstår jag inte, han skötte ju sitt jobb men uppenbarligen hade ingen i uppgift att sköta samordningen! Frågan framfördes till en förare som jag skrev och det vore ju finfint om du faktiskt bemödade dig att läsa vad jag skrivit innan du kommer med en massa synpunkter!

218
218

Inlägg av 218 »

Sven Blomberg skrev:Hur hade det varit om vakten inte stoppat de gående som sedan blivit påkörda? Då hade vi klagat, på vakten.
Ja med viss rätt skulle jag vilja påstå!

Suck detta måste tydligen upprepas! Frågan framställdes till en representant för trafiken om en funktion som uppenbarligen inte finns men som är önskvärd. Ingen har väl klagat på vaktens sätt att sköta sitt jobb, han gjorde ju precis vad han skulle göra. Men att få framföra en fråga till en representant för trafiken, i detta fall en förare på ett hövligt sätt, hur kan det vara förbjudet? Man kanske inte ens får prata med personalen nuförtiden?

218
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nej, allmänna synpunkter på hur trafiken organiseras ska inte framställas till trafikpersonalen, utan till SL Kundtjänst. Det var alldeles rätt gjort att hänvisa folk dit i stället för att inleda en diskussion om något som hen saknar inflytande över (och som f ö knappast går att ändra på). Min erfarenhet är att det mest är yngre personal som råkar ut ör denna typ av goda råd, som det kan vara lite svårt att värja sig mot utan att just "misstämning" uppstår så jag tror att det var en ganska välformulerad avvisning som den beskrevs...
218

Inlägg av 218 »

daniel_s skrev:Nej, allmänna synpunkter på hur trafiken organiseras ska inte framställas till trafikpersonalen, utan till SL Kundtjänst. Det var alldeles rätt gjort att hänvisa folk dit i stället för att inleda en diskussion om något som hen saknar inflytande över (och som f ö knappast går att ändra på). Min erfarenhet är att det mest är yngre personal som råkar ut ör denna typ av goda råd, som det kan vara lite svårt att värja sig mot utan att just "misstämning" uppstår så jag tror att det var en ganska välformulerad avvisning som den beskrevs...
Visserligen så är väl skylten "Samtal med föraren förbjuden under körning" gammal och du tycker alltså nu att den borde ersättas med en skylt "Samtal med föraren alltid förbjudet"? Det är naturligtvis mycket enklare att ta kontakt med en representant för trafikbolaget på plats som står framför en och ser situationen än att gå hem och ringa och knappa sig fram. Du tycker att trafikbolaget ensidigt ska bestämma vem man får ta kontakt med, jag tycker att din inställning är direkt obehaglig! Jag har också en arbetsgivare som tror att man kan reglera vem kunden ska prata med, men det är ju kundens val givetvis vem han väljer att kontakta, och skall så få vara!

Givetvis så kan man tycka att man har bättre möjligheter att besvara den här typen av frågor i en del av organisationen som är "riggad" för det, men man får nog faktiskt vara beredd i ett serviceyrke att ställa upp på kundens invit till dialog! Sedan så kan man ju givetvis om situationen så påfordrar hänvisa till en annan del av organisationen på ett hövligt sätt om det är lämpligt! Jag tycker att det här är självklarheter och jag vill också påstå att det är ett minst lika viktigt skäl till Djurgårdslinjens popularitet bland SL:s kunder, att frånsett de trevliga spårvagnarna, så är det minst lika mycket uppskattat hos Djurgårdslinjens resenärer personalens unika egenskaper att vara trevliga och kundvänliga! Det är summan av dessa egenskaper som gjort Djurgårdslinjen till den succe den är! Så byt du gärna ut din "skärmkurs" mot en "charmkurs" daniel s och bjud lite på dig själv så ska du se att du kan få så otroligt mycket mer tillbaka!

Hälsar
218 :D
218

Inlägg av 218 »

Sven Blomberg skrev:Det jag menar är att om det skall vara problemfritt med en gång så blir det till att göra som på Spårväg City, köpa befintliga och utprovade vagnar. Jag var med då västra tunnelbanan invigdes, det var stora problem. Men i detta fall skulle de kanske väntat med invigningen till hela Tvärbanans sträcka återöppnar med tanke på den sena leveransen av A 35. Hur hade det låtit då?
Vad var det för problem när västra tunnelbanan invigdes? Har jag aldrig hört talas om.

218
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

218 skrev:
daniel_s skrev:Nej, allmänna synpunkter på hur trafiken organiseras ska inte framställas till trafikpersonalen, utan till SL Kundtjänst. Det var alldeles rätt gjort att hänvisa folk dit i stället för att inleda en diskussion om något som hen saknar inflytande över (och som f ö knappast går att ändra på). Min erfarenhet är att det mest är yngre personal som råkar ut ör denna typ av goda råd, som det kan vara lite svårt att värja sig mot utan att just "misstämning" uppstår så jag tror att det var en ganska välformulerad avvisning som den beskrevs...
Visserligen så är väl skylten "Samtal med föraren förbjuden under körning" gammal och du tycker alltså nu att den borde ersättas med en skylt "Samtal med föraren alltid förbjudet"? Det är naturligtvis mycket enklare att ta kontakt med en representant för trafikbolaget på plats som står framför en och ser situationen än att gå hem och ringa och knappa sig fram. Du tycker att trafikbolaget ensidigt ska bestämma vem man får ta kontakt med, jag tycker att din inställning är direkt obehaglig! Jag har också en arbetsgivare som tror att man kan reglera vem kunden ska prata med, men det är ju kundens val givetvis vem han väljer att kontakta, och skall så få vara!

Givetvis så kan man tycka att man har bättre möjligheter att besvara den här typen av frågor i en del av organisationen som är "riggad" för det, men man får nog faktiskt vara beredd i ett serviceyrke att ställa upp på kundens invit till dialog! Sedan så kan man ju givetvis om situationen så påfordrar hänvisa till en annan del av organisationen på ett hövligt sätt om det är lämpligt! Jag tycker att det här är självklarheter och jag vill också påstå att det är ett minst lika viktigt skäl till Djurgårdslinjens popularitet bland SL:s kunder, att frånsett de trevliga spårvagnarna, så är det minst lika mycket uppskattat hos Djurgårdslinjens resenärer personalens unika egenskaper att vara trevliga och kundvänliga! Det är summan av dessa egenskaper som gjort Djurgårdslinjen till den succe den är! Så byt du gärna ut din "skärmkurs" mot en "charmkurs" daniel s och bjud lite på dig själv så ska du se att du kan få så otroligt mycket mer tillbaka!

Hälsar
Tråkigt att du intar en så mästrande attityd gentemot personal, vars problem du inte vet någonting om. Du påstår, med ett citat vars autenticitet kan ifrågasättas, att Tvärbanans personal bär sig ohövligt åt. Det är, milt uttryckt, att göra en höna av en fjäder. Jag påstår - motsatsvis - att ingen Tvärbaneförare skulle uttrycka sig så. Dessutom finns inte mycket tid till "dialog" - vars faktiska utformning mest har varit ett råskällande på den Arrivapersonal som funnits till hands - med tanke på trafiksituationen. Så situationen påfordrar nog en hel del som du inte verkar fatta. Vad faktiskt nu har inträffat - för den händelse av och om mot förmodan du skulle vara intresserad, är att politikerna av rena prestigeskäl har landat en illa fungerande bana och en dåligt utprovad nykonstruktion till vagntyp - för det är det fråga om, trots allt skitsnack i media - i knäet på Arrivas personal. Trafiken skulle igång den 28/10 till varje pris. Då blir det som det blir och man kan med de förutsättningarna fråga sig vad "trafikbolaget" ska föra dialog om. Klagomålen ska riktas dit de hör hemma, men det är tydligen för jobbigt. Bättre att göra som man gör med den eviga slagpåsen polisen och sparka på den som finns närmast och råkar ha uniform.

Tycker nog att det finns anledning att borsta hela håret här!
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Verspieder skrev:
218 skrev:Klart du ska klaga det är ju dina skattepengar de bränner av! En berättelse från Alvik igår på den alldeles för snålt tilltagna övergången mellan Tvärbanan ett och Tvärbanan två. En kollega skulle över, stoppades av flaggvakten, släppte fram resenärerna samtidigt som spårvagnen körde ifrån dem. Kollegan beklagade sig för en förare och frågade om de inte kunde vänta på de som stoppades så de hann med vagnen. Mycket kan man ju givetvis svara på detta men faktiskt inte: "Stå inte här och sprid misstämning det får ni ringa till SL om!"
Nöjd kund?
Ställa kunden i centrum?
Arbeta för kunden bästa?
Se kunden som den finansiär av kollektivtrafiken denne är, med sina skattepengar och biljettpengar?

Kanske i framtiden.
Bra historia, men är den sann? Ingen vet, men den tas genast för oförvitlig här.

Då ska vi ta några beska sanningar här istället:

- det finns ingen möjlighet till anslutning mellan Solnagrenen och Sickla Udde-grenen. Solnagrenen kör efter en styv tabell med avgång en minut innan varje kvart och extremt lite reglertid vid båda ändstationerna. Det är slumpens skördar som avgör om en avgång mot Solna sammanfaller med en ankomst från Sickla Udde och det finns inga möjligheter för den förra att invänta den senare, då kollapsar tidtabellen. Oftast är reglertiden helt uppäten, beroende på fördröjningar i signaleriet mellan Alvik och Solna.

- flaggvakterna i Alvik har som sitt enda uppdrag att hindra folk från att stressa ut framför avgående spårvagnar

- det är inte så att, som TKO insinuerar, "som om personalen var riktigt intrimmad på avgångsproceduren" - avgångsprocedurer kan vi, men att få tågväg norrut är ett helt företag

- kamrat Odd har berättat en del om hur illa det nya signalsystemet fungerar, och ändå har man stympat funktionaliteten åtskilligt - framför allt verkar inte automatiken fungera något vidare, vad jag har hört är trafikledningen på Solnagrenen oerhört arbetskrävande just nu.

- att hållplatsskyltarna inte lämnar korrekt information torde inte vara någon nyhet för publicum, det händer vid minsta trafikstörning, och det har vi gott om just nu

- allt hade kanske kunnat fungera något bättre om vi kunnat trafikera med våra pålitliga A32-vagnar. A35 kanske blir en bra vagn någon gång, men de spanska skojarna har lurat på SL en helt ny konstruktion, fylld av dåligt uttestad programvara. I princip är det CAF:s systemplattform Urbos AXL men i verkligheten är det nästan en helt ny vagn. SLL får ta åt sig en hel del av detta, som RR berättat ställde man så detaljerade krav så att en leverantör som Bombardier (som var den CAF slutligen ställdes mot i upphandlingen) såg sig föranlåten att begära ca. 20 % högre pris. Istället chansade SLL. Får spanjorerna jobba ett halvår till kanske de får fram en fungerande vagntyp. Glädjandeär att TBS:s experter snart verkar ha kunnat återställa A32-vagnarna 423 och 435 i körbart skick. De förstördes ju av klantarna från General Electrics italienska dotterbolag innan de sistnämnda försvann i andanom och vagnarna fick stå avställda och oanvändbara i över ett år.

- att spårvagnarna däremot framförs "MYCKET sakta" eller "retligt sakta" som TKO och den där Mr. G påstår är däremot skitsnack. Det håller inte om man ska försöka köra efter turlistan. Sth är enligt TRI Spårväg 50 km/tim, där inte lägre hastighet är skyltad (och det är det ofta och ibland felaktigt). I gatuspår går det inte att bränna på hursom helst. Någon prioritering finns inte i de vanliga trafiksignalerna och de äkta kollektivtrafiksignalerna måste aktiveras av spårvagnsföraren med en handhållen radioenhet - ibland fungerar det och signalerna går faktisk om i kör. Om ett par år kanske vi har lärt Sundbybergsborna att inte springa som yra höns kors och tvärs (det gick ju till slut i Gröndal) men den tiden tar det nog.

Så klaga gärna, men rikta klagomålen till rätt instans - politikerna som inte klarade av att göra vettiga upphandlingar av de mest kritiska komponenterna i ett spårtrafiksystem, och sedan ändå tvingade ingång trafiken! Bara det faktum att banan spårmässigt stod färdigbyggd i över ett år utan trafik borde fått vilken skattebetalare som helst att sätta svagdrickan i halsen.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

BSB101 skrev:
Sven Blomberg skrev:
BSB101 skrev:SL i ett nötskal nuförtiden. Man trafiksätter "halvfärdiga" icke intrimmade fordon på en halvfärdig bana och låter betalande resenärer vara försökskaniner.
Jo, men som RR skrev. Om man vill ha en vagn som inte finns någon annan stans blir det så. Jmfr A 34 som redan fanns i andra städer. Där var det ju bara att "tuta och köra". Visst hade man kunnat vänta till allt var utprovat och klart, men vill vi det? Men det är väl bara ett omlopp som går med A 35, resten med A 32. Vad är felet?
Borde väl framgå rätt tydligt av denna tråd vad felen är och med tanke på att man provkört under en tid borde det fungerat betydligt bättre än det gjorde. Att vagnen är ny är ingen ursäkt för att det inte fungerar första dagen med skarp drift.
Det beror ju på vad man testar och hur. Det har väl framgått att jag inte direkt tycker att SLL har gjort en bra upphandling - man har satsat på en i sammanhanget oprövad leverantör och en praktiskt taget helt ny konstruktion. Det är hela saken. I princip är det tre grundkomponenter som måste fungera i en spårvagn; drivning, dörrar och passagerarinformationssystem. I A35 är det väl bara det förstnämnda som fungerar något så när pålitligt, även om det finns påtagliga brister här. Riktigt hur drivsystemets strömförbrukning samspelar med likriktarstationernas matning verkar det t.ex. inte vara någon som vet. Nu har ju projektorganisationen dessutom upplösts, och när man inte sparkar på Arriva så blir det Infranord som får ta smällarna. Arma satar.
tvarbanan22

Inlägg av tvarbanan22 »

Tagbitaren skrev:- det finns ingen möjlighet till anslutning mellan Solnagrenen och Sickla Udde-grenen. Solnagrenen kör efter en styv tabell med avgång en minut innan varje kvart och extremt lite reglertid vid båda ändstationerna. Det är slumpens skördar som avgör om en avgång mot Solna sammanfaller med en ankomst från Sickla Udde och det finns inga möjligheter för den förra att invänta den senare, då kollapsar tidtabellen. Oftast är reglertiden helt uppäten, beroende på fördröjningar i signaleriet mellan Alvik och Solna.
Det går visst att få bättre anslutningar!
Bättre anslutningar med följande tidtabell:
Avg Alvik 07 22 37 52
Ank Solna 25 40 55 10
Avg Solna 29 44 59 14
Ank Alvik 47 02 17 32
218

Inlägg av 218 »

Tagbitaren skrev:
218 skrev:

Hälsar
Tråkigt att du intar en så mästrande attityd gentemot personal, vars problem du inte vet någonting om. Du påstår, med ett citat vars autenticitet kan ifrågasättas, att Tvärbanans personal bär sig ohövligt åt. Det är, milt uttryckt, att göra en höna av en fjäder. Jag påstår - motsatsvis - att ingen Tvärbaneförare skulle uttrycka sig så. Dessutom finns inte mycket tid till "dialog" - vars faktiska utformning mest har varit ett råskällande på den Arrivapersonal som funnits till hands - med tanke på trafiksituationen. Så situationen påfordrar nog en hel del som du inte verkar fatta. Vad faktiskt nu har inträffat - för den händelse av och om mot förmodan du skulle vara intresserad, är att politikerna av rena prestigeskäl har landat en illa fungerande bana och en dåligt utprovad nykonstruktion till vagntyp - för det är det fråga om, trots allt skitsnack i media - i knäet på Arrivas personal. Trafiken skulle igång den 28/10 till varje pris. Då blir det som det blir och man kan med de förutsättningarna fråga sig vad "trafikbolaget" ska föra dialog om. Klagomålen ska riktas dit de hör hemma, men det är tydligen för jobbigt. Bättre att göra som man gör med den eviga slagpåsen polisen och sparka på den som finns närmast och råkar ha uniform.

Tycker nog att det finns anledning att borsta hela håret här!
Jag förutsätter att du på något sätt talar som trafikpersonal på Tvärbanan. Ditt inlägg klargör med önskvärd tydlighet problematiken i ditt synsätt på ditt arbete. Jag vill rekommendera dig en liten skrift som heter "Så ska det tas" som kanske kan ge dig en och annan idé. Men om det nu är ett sådant elände som du beskriver, och kundjä-lar som ska prata med en och dessutom ska man hängas ut här, varför i alla fridens namn har du då valt detta arbete? Stackars dig vilket lidande du måste utstå!

En annan sak som jag undrar av dina inlägg. Varje gång jag ser den undrar jag över devisen att förlänga gröna linjen till Karolinska! Hur tänker du då? Från Hässelby, Hagsätra, Farsta eller Skarpnäck? Kanske du t.o.m menar att avgrena linjen till Karolinska från Odenplan? Men du som fattar så mycket om trafik (och geografi!) som du påstår löser säkert en förlängning av gröna linjen till Karolinska på ett sätt som inte vi andra fattar! :D :D :D

218
Senast redigerad av 218 den tisdag 29 oktober 2013 21:47, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Det är en spännande och på många sätt klargörande diskussion som förs i denna tråd.
Jourmaster uppmanar deltagarna, inte på förekommen anledning utan fastmer i förebyggande syfte, att föra diskussionen sakligt. Fortsätt att diskutera och informera.
Jourhavande forummoderator.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

218 skrev:Jag förutsätter att du på något sätt talar som trafikpersonal på Tvärbanan. Ditt inlägg klargör med önskvärd tydlighet problematiken i ditt synsätt på ditt arbete. Jag vill rekommendera dig en liten skrift som heter "Så ska det tas" som kanske kan ge dig en och annan idé.

En annan sak som jag undrar av dina inlägg. Varje gång jag ser de skrattar jag åt devisen att förlänga gröna linjen till Karolinska! Hur tänker du då? Från Hässelby, Hagsätra, Farsta eller Skarpnäck? Kanske du t.o.m menar att avgrena linjen till Karolinska från Odenplan? Men du som fattar så mycket om trafik (och geografi!) som du påstår löser säkert en förlängning av gröna linjen till Karolinska på ett sätt som inte vi andra fattar! :D :D :D

218
Jag tycker nog att du inte ska förutsätta så mycket utan fundera lite på din egen attityd, innan du börjar strö mästrande kommentarer omkring dig.

Intressant att du är så lättroad. Det bjuder jag på, förstår du. I övrigt inbjuder ditt inlägg mest till Ingemar Stenmarks kommentar "Det går int´att förklara för den som int´begrip´!”. Som t.ex. spårvägsfnattar. Eller kverulansparanoiker.
218

Inlägg av 218 »

Tagbitaren skrev:
218 skrev:Jag förutsätter att du på något sätt talar som trafikpersonal på Tvärbanan. Ditt inlägg klargör med önskvärd tydlighet problematiken i ditt synsätt på ditt arbete. Jag vill rekommendera dig en liten skrift som heter "Så ska det tas" som kanske kan ge dig en och annan idé.

En annan sak som jag undrar av dina inlägg. Varje gång jag ser de skrattar jag åt devisen att förlänga gröna linjen till Karolinska! Hur tänker du då? Från Hässelby, Hagsätra, Farsta eller Skarpnäck? Kanske du t.o.m menar att avgrena linjen till Karolinska från Odenplan? Men du som fattar så mycket om trafik (och geografi!) som du påstår löser säkert en förlängning av gröna linjen till Karolinska på ett sätt som inte vi andra fattar! :D :D :D

218
Jag tycker nog att du inte ska förutsätta så mycket utan fundera lite på din egen attityd, innan du börjar strö mästrande kommentarer omkring dig.

Intressant att du är så lättroad. Det bjuder jag på, förstår du. I övrigt inbjuder ditt inlägg mest till Ingemar Stenmarks kommentar "Det går int´att förklara för den som int´begrip´!”. Som t.ex. spårvägsfnattar. Eller kverulansparanoiker.
Ja och för den som inte kan förklara heller så blir det ju ännu mer omöjligt! Du är ju tom så rolig att du konkurrerar ut GW på TV!
Spårvägsfnatten alias kverulansparanoikern
218 :D :D :D :D :D
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

tvarbanan22 skrev:
Tagbitaren skrev:- det finns ingen möjlighet till anslutning mellan Solnagrenen och Sickla Udde-grenen. Solnagrenen kör efter en styv tabell med avgång en minut innan varje kvart och extremt lite reglertid vid båda ändstationerna. Det är slumpens skördar som avgör om en avgång mot Solna sammanfaller med en ankomst från Sickla Udde och det finns inga möjligheter för den förra att invänta den senare, då kollapsar tidtabellen. Oftast är reglertiden helt uppäten, beroende på fördröjningar i signaleriet mellan Alvik och Solna.
Det går visst att få bättre anslutningar!
Bättre anslutningar med följande tidtabell:
Avg Alvik 07 22 37 52
Ank Solna 25 40 55 10
Avg Solna 29 44 59 14
Ank Alvik 47 02 17 32
Om du läser vad jag har skrivit så ser du att jag inte påstår att det inte går att göra anslutningar, jag utgår från den tidtabell som används just nu. Den är förstås inte huggen i sten.
Ja, jag ser hur du har gjort. Du har kilat in Solnaavgångarna så att de spårvagnarna "säkert" kommer iväg innan någon spårvagn ankommer från Sickla Udde.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

218 skrev:
Tagbitaren skrev:

218

Ja och för den som inte kan förklara heller så blir det ju ännu mer omöjligt! Du är ju tom så rolig att du konkurrerar ut GW på TV!
Spårvägsfnatten alias kverulansparanoikern
218 :D :D :D :D :D
GW är en fin typ. Honom är det många som hatar, inte minst inom poliskåren eftersom man inte gillar att se sin egen idéfattigdom uthängd.
218

Inlägg av 218 »

Till Tågbitaren angående GW:
Där kan vi enas och det är speciellt kul att du har en sådan positiv attityd till min gamla lärare på Stockholms universitet!
:D :D :D
218
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Nu har även jag åkt nya sträckan. Allt verkade fungera bra (jag åkte A32) förutom att det vid Sundbybergs station i riktning mot Solna stod en hållplatsstolpe mycket nära spåret och mitt för där en av vagnens dörrar hamnade. Av konduktörens kommentar förstod jag att stolpen redan i går stod på samma olämpliga plats. Dessutom var konduktören missnöjd med att han saknade viseringsmackapär.

Vid infarten till slutstationen i Solna stannade tåget till precis före plattformen (alltså efter växlarna). Är detta en säkerhetsåtgärd för att minska risken att stoppbocken blir påkörd, eller var det bara ett tillfälligt tekniskt problem? Jag satt på bakre vagnen och vänd mot körriktningen, så jag observerade inte om det fanns något S-märke (obligatoriskt stopp). Däremot noterade jag ett ljudsignalmärke (det som vid järnvägen tidigare kallades lystringstavla) före den skarpa kurvan mellan Ankdammen och Business Park. Sådana har väl på spårvägar i Stockholmsområdet tidigare endast funnits på Lidingö? Antagligen fanns ljudsignalmärke även i riktning mot Solna centrum; i varje fall noterade jag att vagnen bölade våldsamt en bit före kurvan. Vilket förvånade mig eftersom man på gatuspår väl mest använder ringklockan, förutom i nödsituationer.
/Gunnar Ekeving
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Sven Blomberg skrev:Jo visst skall vi klaga. Här har det startats en spårvägslinje, en sådan vi tycker om och har som intresse. Det är klart att vi skall klaga för att den inte är helt perfekt första dagen.
Jag tror nog det är få som kräver att allt ska fungera perfekt utan mindre inkörningsproblem kan nog alla ha överseende med. Halvfärdiga lösningar, ej intrimmade vagnar, ej fungerande signalsystem etc. kan dock knappast ses som mindre inkörningsproblem.
Skriv svar