Jag har fått för mig att Trafikverket vill ha Stockholm före stationsnamnen i fråga. Men det kanske är fel. Fast det kan vara bra om annan trafik än SL-pendlarna börjar gå den vägen. Och om T-centralsstationen utmed Citybanan skall heta City så är det nog bra med ett bestämmande Stockholm före.Lennart Petersen skrev:Ja det är nog helt riktigt. För T-centralen råder viss förvirring när den ibland blir kallad för centralen och omvänt blir ibland hela komplexet järnväg-T-bana kallat för T-centralen, kanske av dom som sällan åker tåg.Anders Hanquist skrev:Nja. Vissa "smeknamn" är så utbredda att de nästan konkurrerar med det officiella namnet. "Medis" för "Medborgarplatsen" är väl ett exempel.Lennart Petersen skrev:Jag kan faktiskt inte komma på någon T-station , av 100, som i folkmun fått ett annat namn än det ordinarie ?
Å andra sidan används ofta "T-Centralen" även när "folk" menar Stockholms centralstation.
De nya underjordiska pendeltågsstationerna kommer nog nästan aldrig att omnämnas med sina officiella namn. "Stockholm Odenplan" kommer sannolikt i 99 fall av 100 att kallas enbart "Odenplan". Då räknar jag inte in automatiska stationsutrop och dylika sammanhang.
Och en del långa namn förkortas väl , ingen säger hela "Sundbybergs centrum " och Teknis lär väl också vara frekvent.
För Stockholm Odenplan" så har i vart fall jag antagit,men jag kan ha fel, att namnet är ett arbetsnamn och att man förhppningsvis använder det korta Odenplan rätt och slätt.
Eller ska vi ha det som i Tyskland där det finns ett otal stationer som börjar på München,Düsseldorf,Dortmund e.t.c med ett tillägg ?
Läste en insändare för någon vecka sedan, (kanske i Metro?). En man ondgjorde sig på att folk kallar Centralen för T-centralen. Han hade stämt möte med någon utanför spärrarna vid T-centralen. När personen inte kom, och han ringde, då stod denna utanför pendelspärrarna på Centralen!
Det som förvånar mig i den berättelsen är att man inte var mer detaljerad i preciserande av spärr, för både T-centralen och Centralen har flera ingångar, och då borde man insett att man inte ens pratade om samma station.
Kan folk inte skilja på Centralen och T-centralen, kur skall de då klara två olika namn på tunnelbanans respektive pendeltågens perronger? Det kommer ju att uppfattas som en och samma station.