En liten fundering om stadsdelen och tunnelbanestationen...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: En liten fundering om stadsdelen och tunnelbanestationen

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
Anders Hanquist skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag kan faktiskt inte komma på någon T-station , av 100, som i folkmun fått ett annat namn än det ordinarie ?
Nja. Vissa "smeknamn" är så utbredda att de nästan konkurrerar med det officiella namnet. "Medis" för "Medborgarplatsen" är väl ett exempel.

Å andra sidan används ofta "T-Centralen" även när "folk" menar Stockholms centralstation.

De nya underjordiska pendeltågsstationerna kommer nog nästan aldrig att omnämnas med sina officiella namn. "Stockholm Odenplan" kommer sannolikt i 99 fall av 100 att kallas enbart "Odenplan". Då räknar jag inte in automatiska stationsutrop och dylika sammanhang.
Ja det är nog helt riktigt. För T-centralen råder viss förvirring när den ibland blir kallad för centralen och omvänt blir ibland hela komplexet järnväg-T-bana kallat för T-centralen, kanske av dom som sällan åker tåg.
Och en del långa namn förkortas väl , ingen säger hela "Sundbybergs centrum " och Teknis lär väl också vara frekvent.
För Stockholm Odenplan" så har i vart fall jag antagit,men jag kan ha fel, att namnet är ett arbetsnamn och att man förhppningsvis använder det korta Odenplan rätt och slätt.
Eller ska vi ha det som i Tyskland där det finns ett otal stationer som börjar på München,Düsseldorf,Dortmund e.t.c med ett tillägg ?
Jag har fått för mig att Trafikverket vill ha Stockholm före stationsnamnen i fråga. Men det kanske är fel. Fast det kan vara bra om annan trafik än SL-pendlarna börjar gå den vägen. Och om T-centralsstationen utmed Citybanan skall heta City så är det nog bra med ett bestämmande Stockholm före.

Läste en insändare för någon vecka sedan, (kanske i Metro?). En man ondgjorde sig på att folk kallar Centralen för T-centralen. Han hade stämt möte med någon utanför spärrarna vid T-centralen. När personen inte kom, och han ringde, då stod denna utanför pendelspärrarna på Centralen!
Det som förvånar mig i den berättelsen är att man inte var mer detaljerad i preciserande av spärr, för både T-centralen och Centralen har flera ingångar, och då borde man insett att man inte ens pratade om samma station.

Kan folk inte skilja på Centralen och T-centralen, kur skall de då klara två olika namn på tunnelbanans respektive pendeltågens perronger? Det kommer ju att uppfattas som en och samma station.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

stockholm79 skrev:Lidingöborna säger i motsats till utsocknes att de bor i Lidingö.
Jag har då aldrig träffat någon Lidingöbo som säger "i Lidingö". För enkelhetens skull kan ju "Lidingöbo" definieras som någon som bor Lidingö.

Skämt åsido är det nog mycket ovanligt att säga något annat än "på" om man har bott på Lidingö ett längre tag.
haba

Inlägg av haba »

Många därifrån säger att de bor "på ön". De kan ju inte tänka sig någon annan ö :lol:

--

Jag funderar just nu hur det ser ut i München... Där finns ju Hauptbahnhof som i tidtabellen heter "München Hbf" och "München Hbf (tief)". Däruppe står det "München Hbf" på skyltarna under perrongtaket. I huvudentren och därnere står det slätt "Hauptbahnhof". På klisterspårplanen i själva S-Bahn står det en tvåradare: "Hauptbahnhof / Central Station". Så att de som inte kan tyska inte missar var de skall av när de kommer från flygplatsen och vidare med fjärrtåget.

Roligast är dock Stachus. Det finns inte någon från München (eller hela Bayern?) som säger något annat än Stachus. Platsen heter officiellt Karlsplatz sedan "ett tag" tillbaka, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Karlsplatz_%28Stachus%29 Så överallt står det: "Karlsplatz (Stachus)" Om någon undrar hur centralt den där Stachus nu är så rekommenderar jag ett titt på OpenStreetmaps vy av Karlsplatz (Stachus). Sedan lite språkkurs: http://www.youtube.com/watch?v=WRoQM4plkKI där konduktörn i sketchen/låten ropar "Stachus - Karlsplatz" (i den ordningen). Om man hänger med i hela den texten så är man från München eller har åtminståne påbrå från Bayern. Så ledsna inte om det inte räcker med skoltyskan.

Harald.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Jag har fått för mig att Trafikverket vill ha Stockholm före stationsnamnen i fråga. Men det kanske är fel.
Det är rätt ovanligt att man har den typen av namn på platser med resandeutbyte. Den enda jag kan komma på är Kungsbacka Hede. Malmö Persborg finns också, men där går inga resandetåg längre. Triangeln i Malmö och Maria i Helsingborg har inget sådant tillägg.
mapem

Inlägg av mapem »

Svar på ursprungsfrågan: jag tror knappast att folk hade sagt "Staden mellan broarna" om stationen hetat så, det är alldeles för långt. Gamla stan hade nog fått leva kvar som "trivialnamn" för stadsdelen men även för stationen. Och stadsdelens namn är idag officiellt Gamla Stan.

Häromdan när jag befann mig nere på station Tekniska Högskolans plattform var det en turist som frågade vilken uppgång som ledde "to the station". Jag fattade ingenting, vi var ju redan där, och såg nog ut som en fågelholk, men turisten var intelligent nog att precisera "I mean the train station, to Taby" och jag förstod att det var Östra station som avsågs. Trots att jag tidigare pendlat med Roslagsbanan i tretti år associerade jag inte dit. Men jag har aldrig kallat stationen i fråga för något annat än bara "Östra". Till Östra, eller till stan, sa man till konduktören som frågade vart man skulle.

Hammarby Sjöstad var ett projektnamn och marknadsföringsnamn men det har ju blivit helt inarbetat hos de flesta som namn på en icke officiell stadsdel. Det finns andra exempel. "Lindhagen" t ex är ju det icke officiella men alltmer vedertagna namnet på en annan icke officiell stadsdel (håller f ö på med en bok om området). Lindhagen är delat mellan stadsdelarna Stadshagen och Kristineberg. Varken station Stadshagen eller Kristineberg lär byta namn till Lindhagen. Sen har vi Birkastan och SoFo och andra trendiga områden men de får nog inte heller några T-banestationer uppkallade efter sig.

Visst heter det "på" Lidingö. Och äldre Djursholmsbor säger "på" Djursholm, inte för att det är någon ö, men för att det är ett före detta gods, med slott och allt. Och det är ju väldigt fint att bo på ett gods. Och man säger att man bor på Norr- resp Öster- och Södermalm också. Trots avsaknad av gods. Men "malm" betyder antagligen berg, eller höjd eller ås, och såna bor man ju på och inte i.

Ursäkta denna lite förvirrade utläggning.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

mapem skrev: Hammarby Sjöstad var ett projektnamn och marknadsföringsnamn men det har ju blivit helt inarbetat hos de flesta som namn på en icke officiell stadsdel.
Just det. Med den skillnaden att "projektnamnet" omfattade vissa områden på Södermalm, medan det "inofficiella stadsdelsnamnet" för de allra flesta bara avser delen inom den officiella stadsdelen Södra Hammarbyhamnen.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Känner ingen som kallar Södra Station för Stockholm Södra, förutom trafikföretagen.
/Göran
mapem

Inlägg av mapem »

Anders Hanquist skrev:
mapem skrev: Hammarby Sjöstad var ett projektnamn och marknadsföringsnamn men det har ju blivit helt inarbetat hos de flesta som namn på en icke officiell stadsdel.
Just det. Med den skillnaden att "projektnamnet" omfattade vissa områden på Södermalm, medan det "inofficiella stadsdelsnamnet" för de allra flesta bara avser delen inom den officiella stadsdelen Södra Hammarbyhamnen.
Helt riktigt. Jag minns hur namnet kom till och vem som hittade på det. Hammarby Sjöstad byggdes på ömse sidor av Hammarby Sjö med start på norra sidan. Tanken var att en bro skulle binda samman norra och södra delen, men den stoppades av en allians mellan Sjöfartsverket och Stockholmspartiet kan man nog säga. Allt oftare heter det bara "Sjöstaden" har jag märkt.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

hgsldf skrev:Känner ingen som kallar Södra Station för Stockholm Södra, förutom trafikföretagen.
/Göran
Och jag har aldrig hört någon tala om "Göteborgs central" i Göteborg...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Magnus Ahltorp skrev:
stockholm79 skrev:Lidingöborna säger i motsats till utsocknes att de bor i Lidingö.
Jag har då aldrig träffat någon Lidingöbo som säger "i Lidingö". För enkelhetens skull kan ju "Lidingöbo" definieras som någon som bor Lidingö.

Skämt åsido är det nog mycket ovanligt att säga något annat än "på" om man har bott på Lidingö ett längre tag.
Fast det har lite med sammanhanget att göra också, för även om de bor ön Lidingö så bor de i tätorten Lidingö och i Lidingö kommun.

Själv bor jag i tätorten Vaxholm, i Vaxholms kommun, men inte ön Vaxholm (för där ligger fästningen). :)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

haba skrev:Jag funderar just nu hur det ser ut i München... Där finns ju Hauptbahnhof som i tidtabellen heter "München Hbf" och "München Hbf (tief)". Däruppe står det "München Hbf" på skyltarna under perrongtaket. I huvudentren och därnere står det slätt "Hauptbahnhof". På klisterspårplanen i själva S-Bahn står det en tvåradare: "Hauptbahnhof / Central Station". Så att de som inte kan tyska inte missar var de skall av när de kommer från flygplatsen och vidare med fjärrtåget.
Det är väl ganska vanligt att en station är skyltad med järnvägsnamnet vid spåren men "station"/"centralstation" mot gatusidan (eller sidorna i Münchenfallet)? Man får väl förutsätta att den som är i München vet att Hbf avser just München Hbf och att man inte råkat teleporteras till t.ex. Stuttgart Hbf. Därav räcker det bra att skylta Hbf, lämpligtvis utskrivet som Hauptbahnhof istället för förkortat.

Vad gäller München Hbf så kan man säga att skyltningen på vissa delar av stationen för övrigt inte är så lyckade, jag har hittat ett ställe där man blir direkt vilseledd om man följer skyltningen...
haba skrev:Roligast är dock Stachus. Det finns inte någon från München (eller hela Bayern?) som säger något annat än Stachus. Platsen heter officiellt Karlsplatz sedan "ett tag" tillbaka, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Karlsplatz_%28Stachus%29 Så överallt står det: "Karlsplatz (Stachus)" Om någon undrar hur centralt den där Stachus nu är så rekommenderar jag ett titt på OpenStreetmaps vy av Karlsplatz (Stachus). Sedan lite språkkurs: http://www.youtube.com/watch?v=WRoQM4plkKI där konduktörn i sketchen/låten ropar "Stachus - Karlsplatz" (i den ordningen). Om man hänger med i hela den texten så är man från München eller har åtminståne påbrå från Bayern. Så ledsna inte om det inte räcker med skoltyskan.
Stachus är för övrigt bytesplats mellan S-Bahn och ett helt gäng spårvägslinjer. Platsen ligger nästan löjligt nära Hbf, ungefär som avståndet mellan Cityterminalen och Sergels Torg.
hgsldf skrev:Känner ingen som kallar Södra Station för Stockholm Södra, förutom trafikföretagen.
Du känner alltså trafikföretagen? :mrgreen:
NerdBoy skrev:Fast det har lite med sammanhanget att göra också, för även om de bor ön Lidingö så bor de i tätorten Lidingö och i Lidingö kommun.
Ligger samtliga bostäder på Lidingö inom själva tätorten? :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

M_M skrev:
NerdBoy skrev:Fast det har lite med sammanhanget att göra också, för även om de bor ön Lidingö så bor de i tätorten Lidingö och i Lidingö kommun.
Ligger samtliga bostäder på Lidingö inom själva tätorten? :wink:
Nej, långtifrån. Jag ber om ursäkt för den dåliga formuleringen.
Skriv svar