Extremt viktigt musealt fynd!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Spännande. Det betyder alltså att om man supertrimmar en personbil så att den i första hand är avsedd för motorsporttävling/buskörning snarare än gods/personbefordran så är den plötligt inte formellt ett motorfordon? :wink:
När såg du senast en registreringsskylt på en Formel 1-bil?
Aldrig, däremot förekommer det rätt många bilar som är inregistrerade som personbilar men som uppenbart egentligen mestadels är till för att t.ex. busköra/tävlingsköra eller ha andra syften ("ragga brudar" kanske?).

Undrar om det här någonsin prövats juridiskt :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Undrar om det här någonsin prövats juridiskt :wink:
Vilket då?

Körning på allmän väg med oregistrerade fordon?
Inmontering av omotiverat starka motorer i registrerings- och besiktningspliktiga fordon?

Skulle tro att det är så vanligt att det behandlas med standardiserade förfaranden... :cheesygrin:
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

För att i viss mån återgå till originalämnet vill jag i väntan på Stora Visa Mäns minst lika
"Visa (vissa?) Beslut" låta mina Forumvänner jämföra dessa två bilder: :)
Utan registreringsskylt... "Harald" - skojar bara!
Utan registreringsskylt... "Harald" - skojar bara!
F4SmtRakMarelli.jpg (89.44 KiB) Visad 4775 gånger
Analoge retuschören förskönade avsevärt...
Analoge retuschören förskönade avsevärt...
F4SmtOretMarelli975906_473698876032791_577908659_n.jpg (89.92 KiB) Visad 4775 gånger
På torsdag hämtas säten och dörrar!

Rådhusets T-station använder jag nästan aldrig, men tänker ändå påstå att elmotorn som utgjorde konstverk
där inte ALLS var en Marelli utan en helt vanlig ASEA LJ46:a till Örbyvagn, rostig efter lång lagring i en fuktig
bergtunnel vid Rissnedepån. Minst 8 sådana är ideligen i drift trots sina 83 år...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Undrar om det här någonsin prövats juridiskt :wink:
Vilket då?

Körning på allmän väg med oregistrerade fordon?
Inmontering av omotiverat starka motorer i registrerings- och besiktningspliktiga fordon?

Skulle tro att det är så vanligt att det behandlas med standardiserade förfaranden... :cheesygrin:
Ja, fordonsmodifieringarna, men har det prövats om sådana busfordon är körkortspliktiga? :wink:
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Detta var ju roligt. En helt "urspårad" tråd om trådbuss F 4 återförs till att diskutera just F 4:an, Men i nästa inlägg tas tråden tillbaka till sidospåret.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Sven Blomberg skrev:Detta var ju roligt. En helt "urspårad" tråd om trådbuss F 4 återförs till att diskutera just F 4:an, Men i nästa inlägg tas tråden tillbaka till sidospåret.
Kan ju bero på att tråden ursprungligen kanske skulle ha startats i SSS "interna forum". Där spårar trådarna inte ur lika lätt...
Så Jourmaster har lite att fixa s a s
Medlem nr 16 kunde ju göra sig omaket att flytta tråden där den hör hemma...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Har svårt att förstå att just medlem 16, som inte alls har gjort några inlägg här,
skulle vilja/kunna/få/ha anledning att flytta tråden - tänk gärna innan ni skriver! :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Nu är 14 säten samt ALLA dörrar omhändertagna! Ett reservhjul ska hämtas -
sökandet efter delar fortsätter oavtrutet -
f4log.PNG
f4log.PNG (724.89 KiB) Visad 4632 gånger
:cheesygrin
Expeditionskåren går ej att stoppa - ALLT som återstår ska uppspåras!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

roggek skrev:
Sven Blomberg skrev:Detta var ju roligt. En helt "urspårad" tråd om trådbuss F 4 återförs till att diskutera just F 4:an, Men i nästa inlägg tas tråden tillbaka till sidospåret.
Kan ju bero på att tråden ursprungligen kanske skulle ha startats i SSS "interna forum". Där spårar trådarna inte ur lika lätt...
Så Jourmaster har lite att fixa s a s
Medlem nr 16 kunde ju göra sig omaket att flytta tråden där den hör hemma...
SSS "interna forum" används i princip inte längre - inse det! Någonstans har jag sett en text om att motioner till årsmöten/
brev till styrelsen skulle vara förlegat och ersatt av forumdiskussioner., Jag ber att få framföra min ytterligaste protest
mot detta synsätt som dessutom saknar varje spår av juridisk och stadgeenlig relevans - "Blaha Blaha" är det bästa jag kan
säga om detta... En helt annan sak är att jag egentligen skulle välkomna varje form av veckovis elektronisk beslutsprocess
i ALLA frågor med ty åtföljande repressalier mot de som är i minoritet och ju ändå kommer att känna sig överkörda...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Fast tittar man på ämnet så ska den handla om något "Extremt viktigt musealt fynd", vilket som helst. Bra rubrik de första dagarna då fyndet gjordes, rätt dålig såhär i efterhand...
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

M_M skrev:
Fast tittar man på ämnet så ska den handla om något "Extremt viktigt musealt fynd", vilket som helst. Bra rubrik de första dagarna då fyndet gjordes, rätt dålig såhär i efterhand...
Om jag fattat saken rätt får bara Trådstartaren, Jourmaster och Infomaster byta rubrik / flytta mellan kategorierna -
så har ännu ej skett - kom gärna med egna förslag för deras bedömning! Själv föreslår jag t ex "Världens enda SS F4"
Bara "F4" är en mycket vanlig beteckning på produkter och företeelser - googla och bli förbluffade!
Undrar om det säljs i större förpackningar?
Undrar om det säljs i större förpackningar?
f4 Pol.PNG (50.22 KiB) Visad 4535 gånger
OBS skämt OBS - på förekommen anledning :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Ingen som har lokaliserat någon motor och kompressor till F4:an ännu?
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Hechtwagen skrev:Ingen som har lokaliserat någon motor och kompressor till F4:an ännu?
Motor Marelli lär finnas i åtminstone ett verklok och det skulle inte förvåna mig om minst en sådan
nyrenoverad motor ligger på pall i lokförrådet...
106-åriga snöröjningsvagnen 9207 hade tidigare en F4-kompressor men den utbyttes - möjligen har
109-åriga snöröjningsvagnen 9205 fortfarande sin i behåll! Även här kan det finnas reserver... :cheesygrin:
- Det är ju viktigt att säkerställa driften!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Senaste men kanske inte sista hämtningen av F4-delar:[attachment=0]DSCN2185.JPG[
Bilagor
Lycklig upphittare...
Lycklig upphittare...
DSCN2185.JPG (101.02 KiB) Visad 4367 gånger
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Jan Långström

Inlägg av Jan Långström »

Senaste men kanske inte sista hämtningen av F4-delar:
Bild
Ååhh.. minnen! Jag kan ännu för mitt inre öra höra det intensiva knirkandet hos stolarna när jag på söndagmorgnarna åkte från Hornsplan till Gröndal i en praktisk taget tom F4! Vem vet, jag kanske suttit på just den stolen. Det var en upplevelse att åka F4 för allt var så annorlunda för den som var van vid F1 - F3. Fronten lutade för mycket. Dörrarna satt på fel ställe. Konduktören satt på fel ställe. Föraren satt i mitten. När det var? Jag minns att jag fick veta just när jag klivit av att kungen dött, 92 år gammal. Jag föreställde mig en pepparkaksstjärna med 92 skrivet i kristyr - hade väl hört uttrycket "skrivet i stjärnorna".

Någon annan på forumet som har minnen från linje 98?
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Dinosauriernas Gravplats,

..eller utsikt från mitt köksfönster år 1959!

Bild

Hälsar Richard (som sade nej år 1963 och fortsätter att tacka nej!)
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Jan Långström skrev:
Senaste men kanske inte sista hämtningen av F4-delar:
Bild
Ååhh.. minnen! Jag kan ännu för mitt inre öra höra det intensiva knirkandet hos stolarna när jag på söndagmorgnarna åkte från Hornsplan till Gröndal i en praktisk taget tom F4! Vem vet, jag kanske suttit på just den stolen. Det var en upplevelse att åka F4 för allt var så annorlunda för den som var van vid F1 - F3. Fronten lutade för mycket. Dörrarna satt på fel ställe. Konduktören satt på fel ställe. Föraren satt i mitten. När det var? Jag minns att jag fick veta just när jag klivit av att kungen dött, 92 år gammal. Jag föreställde mig en pepparkaksstjärna med 92 skrivet i kristyr - hade väl hört uttrycket "skrivet i stjärnorna".

Någon annan på forumet som har minnen från linje 98?
Jag hade släkt i Gröndal och lyckades i bland övertyga mina föräldrar att åka sträckan Midsommarkransen- Gröndal med linjerna 17,18 linje 18 med B17 och sedan 98 med F4.Ett minne från en F4 färd en lätt berusad äldre man ställde i från sig en flaska sprit på platsen vid leden. När F4an svängde så försvann flaskan ur sikte med följd av en stor upprördhet. När F4an svängde tillbaka så dök flaskan upp igen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
KlasUggla

Inlägg av KlasUggla »

1 skrev:Dinosauriernas Gravplats,

..eller utsikt från mitt köksfönster år 1959!

Bild

Hälsar Richard (som sade nej år 1963 och fortsätter att tacka nej!)
Berätta gärna mer om detta ställe!
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Svenska Spårvägssällskapets styrelse har den 16 nov beslutat att låta bevara delarna av den trådbuss typ F4 som i år återfunnits i och norr om Uppsala. Detta under förutsättning att de nuvarande ägarna kan överlåta ägandet till sällskapet. En dialog i saken inleds i dagarna.

Nuvarande ägare är AB Stockholms Spårvägar till den främre halvan och en privatperson norr om Uppsala till den bakre halvan.

En grupp intresserade medlemmar efterlyses för att utföra visst utgrävningsarbete samt vissa fysiska förflyttningar.

Den tidigare föreslagna insamlingen kan nu komma väl till pass för att finansiera en del nödvändiga utlägg. Vem åtar sig att organisera den?
Bilagor
Bild av den återfunna bakdelen publicerad av Henrik Schütz i ett tidigare inlägg.
Bild av den återfunna bakdelen publicerad av Henrik Schütz i ett tidigare inlägg.
F4 bakdel-HS.jpg (24.02 KiB) Visad 3943 gånger
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Tack alla inblandade!
Skriv svar