Extremt viktigt musealt fynd!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av 643 »

Harald skrev:Att man skulle ha fått köra trådbuss utan körkort är helt otänkbart. Däremot så räckte det väl inte med körkort och trafikkort, utan det krävdes nog en extra utbildning, och att den antecknades hos ÖÄ kan nog tänkas.
Som tidigare bevisats är uteslutande triumfatoriskt felfinneri intressant... :cheesygrin: - svar/kommentarer på annat innehåll får man titta i Månen efter... :( - kommer givetvis att fortsätta att påstå olika saker i mitt studium av den
mänskliga naturen samt av strävan efter en viss sanning...
Senast redigerad av 643 den torsdag 03 oktober 2013 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Lars_J
Inlägg: 303
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Lars_J »

Bestämmelsen om körkortskrav klass B för att få köra spårvagn måste ha tillkomit under 1980-talet. Själv hör jag till dem som fick förarbehörighet för spårvagn innan jag hade körkort för bil.

/Lars J
daniel_s
Inlägg: 14441
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av daniel_s »

Lars_J skrev:Bestämmelsen om körkortskrav klass B för att få köra spårvagn måste ha tillkomit under 1980-talet. Själv hör jag till dem som fick förarbehörighet för spårvagn innan jag hade körkort för bil.

/Lars J
Nej, körkortskravet för förare av spårvagn infördes med SFS 1975:1040 i dåvarande förordningen (1967:604) om enskilda järnvägar, tunnelbanor och spårvägar. Skulle tro att det började gälla 1976 tillsammans med diverse ändringar i trafiklagstifningen.

Men Vägverket hade kanske medgett undantag i ditt fall, det fick ske enligt 26 § nämnda förordning :D
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av 643 »

Harald skrev:Att man skulle ha fått köra trådbuss utan körkort är helt otänkbart. Däremot så räckte det väl inte med körkort och trafikkort, utan det krävdes nog en extra utbildning, och att den antecknades hos ÖÄ kan nog tänkas.
Utan att påstå något som helst undrar jag lite över denna text:
EU 2006-12-09.PNG
EU 2006-12-09.PNG (77.75 KiB) Visad 3728 gånger
Varför måste trådbussar över huvud taget omnämnas? :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s
Inlägg: 14441
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:Varför måste trådbussar över huvud taget omnämnas? :cheesygrin:
Kanske för att förtydliga att med "motordrivet" avses alla former av motordrift, inte endast förbränningsmotordito.

Däremot undrar jag vad som gäller för ångdrivna fordon?

I järnvägslagen står det att "Den som för ett maskindrivet spårfordon på järnväg efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker ... döms till böter eller fängelse i högst sex månader." Så stod det inte då denna bestämmelse ursprungligen infördes i trafikbrottslagen, utan då stod det "motordrivet" spårfordon. Men det ändrades för att förtydliga att även ånglok skulle framföras av nyktra förare :D
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Harald »

643 skrev:Varför måste trådbussar över huvud taget omnämnas?
För att samma definition ska gälla i alla medlemsländer oavsett vilka egna definitioner de har haft tidigare. I Sverige har dock trådbussar alltid varit motorfordon. Det kan man se på att alla trådbussar på gamla bilder har registreringskyltar för motorfordon. Det gäller även ASEA:s provbuss som på en bild från 1938 har interimsskyltar med nummer U355.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av 643 »

Varför saknas registreringsplåtar fortfarande på trådbussar i så många länder?
Och varför omnämns BARA trådbussar och inte t ex trådlastbilar och olika
vägtrafikfordon med batteridrift i dokumentet ovan? :roll:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s
Inlägg: 14441
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:Varför saknas registreringsplåtar fortfarande på trådbussar i så många länder?
Det svaret får man nog söka i något annat dokument. Det citerade direktivet handlar om körkort, och begreppen i det behöver inte nödvändigtvis ha samma betydelse som i andra rättsdokument.

Kan t ex "Genevekonventionen" säga något om saken?
643 skrev:Och varför omnämns BARA trådbussar och inte t ex trådlastbilar och olika
vägtrafikfordon med batteridrift i dokumentet ovan? :roll:
Tja, det KAN ha att göra med texten i ett stycke på föregående sida i direktivet, där det står "Med motordrivet fordon avses varje med motor försett fordon
som av egen kraft kan framföras på väg och som inte är spårbundet." Kanske har man tyckt att "av egen kraft" annars skulle gå att tolka som att trådfordon inte inräknas.

Det kan också vara så att det finns något medlemsland som särskilt har ifrågasatt just trådbussar i sammanhanget?
Användarens profilbild
KlasUggla
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 13 augusti 2010 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av KlasUggla »

Men :x
Starta en särskild tråd för förarbehörighetsfrågor! Här skall vi prata om F4:ans framtid.
Kjell L
Inlägg: 186
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:11

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Kjell L »

643 skrev:
Harald skrev:Att man skulle ha fått köra trådbuss utan körkort är helt otänkbart. Däremot så räckte det väl inte med körkort och trafikkort, utan det krävdes nog en extra utbildning, och att den antecknades hos ÖÄ kan nog tänkas.
Utan att påstå något som helst undrar jag lite över denna text:
EU 2006-12-09.PNG
Varför måste trådbussar över huvud taget omnämnas? :cheesygrin:
Att trådbuss nämns skärskilt beror sannolikt på att man vill undvika missförstånd. Man skriver om motordrivet fordon avsedd att framföras på väg, för gods och personbefordran som icke är spårbundet. Trådbussen är på sätt och vis "spårbundet" av sin kontaktledning och man ville klargöra att tråden inte avsåg spårbundenhet. Man får förstå att principen som gäller trådbuss även gäller trådlastbil och andra möjliga fordon med samma princip. Att batterifordon inte omnäms beror enkelt på att de inte är beroende av någon kontaktledning eller spår utan kan framföras på samma sätt som vilken förbränningsmotordriven bil som helst.
Man skriver i inledningen "Motorfordon" alltså motor som motor, spelar ingen roll om fordonet drivs med ånga, vanlig förbränningsmotor, elmotor, turbin, propeller eller jetdrift. Samt att fordonet är avsett att framföras på väg.

anser

Kjell L
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Kantorn »

Intressant. Jag kollar på Wikipedia, där står:
Wikipedia skrev:Ett fordon är ett hjälpmedel för frakt och transport till lands eller över is, eller på räls. Rent etymologiskt räknas även fartyg som fordon, liksom omvänt (källa SAOB).
Sedan, i länken till lagen om vägtrafikdefinitioner står att läsa:
lagen.nu skrev:Fordon: En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.
Helt enkelt har olika källor olika definitioner. Men det man har att gå efter är naturligtvis lagen och inte språket.

Bara en reflektion i största allmänhet.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av M_M »

643 skrev:
Harald skrev:Att man skulle ha fått köra trådbuss utan körkort är helt otänkbart. Däremot så räckte det väl inte med körkort och trafikkort, utan det krävdes nog en extra utbildning, och att den antecknades hos ÖÄ kan nog tänkas.
Utan att påstå något som helst undrar jag lite över denna text:
EU 2006-12-09.PNG
Varför måste trådbussar över huvud taget omnämnas? :cheesygrin:
Spännande. Det betyder alltså att om man supertrimmar en personbil så att den i första hand är avsedd för motorsporttävling/buskörning snarare än gods/personbefordran så är den plötligt inte formellt ett motorfordon? :wink:
daniel_s
Inlägg: 14441
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Spännande. Det betyder alltså att om man supertrimmar en personbil så att den i första hand är avsedd för motorsporttävling/buskörning snarare än gods/personbefordran så är den plötligt inte formellt ett motorfordon? :wink:
När såg du senast en registreringsskylt på en Formel 1-bil?
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Spännande. Det betyder alltså att om man supertrimmar en personbil så att den i första hand är avsedd för motorsporttävling/buskörning snarare än gods/personbefordran så är den plötligt inte formellt ett motorfordon? :wink:
När såg du senast en registreringsskylt på en Formel 1-bil?
Frågan är vad en formel 1-bil är egentligen. Den uppfyller definitionen på motordrivet fordon, men inte på någon av de fyra kategorier som motordrivna fordon indelas i.
daniel_s
Inlägg: 14441
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:
M_M skrev:Spännande. Det betyder alltså att om man supertrimmar en personbil så att den i första hand är avsedd för motorsporttävling/buskörning snarare än gods/personbefordran så är den plötligt inte formellt ett motorfordon? :wink:
När såg du senast en registreringsskylt på en Formel 1-bil?
Frågan är vad en formel 1-bil är egentligen. Den uppfyller definitionen på motordrivet fordon
Då är den en lastbil tills något annat är bevisat...
Användarens profilbild
mamma Ulla
Inlägg: 223
Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
Ort: Åmotfors

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av mamma Ulla »

Eftersom den här tråden redan har spårat ur helt och hållet så hänger jag på och berättar om att Roslagsbanan i början av 80-talet hade ett svetsaggregat, monterad på en släpkärra för bil. Det hakade upp sig vid registreringen eftersom det inte fanns någon kategori som den kunde passa in i. Man fick ta till någon fusklösning för att överhuvudtaget få in den i bilregistret, minns dock inte vilken.
We Are Really Worried About You
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av roggek »

mamma Ulla skrev:Eftersom den här tråden redan har spårat ur helt och hållet så hänger jag på och berättar om att Roslagsbanan i början av 80-talet hade ett svetsaggregat, monterad på en släpkärra för bil. Det hakade upp sig vid registreringen eftersom det inte fanns någon kategori som den kunde passa in i. Man fick ta till någon fusklösning för att överhuvudtaget få in den i bilregistret, minns dock inte vilken.
Och jag kan stolt berätta, att jag var med om den sista spårvägsolyckan i Stockholms Innerstad i augusti 1967:
Det var vagn A25 437 med släp B25 som rände in i en tankbil i rondellen vid Djurgårdsbron. Tågsättet ställdes senare upp på utdragsspåren vid Djurgårdsbron och drogs så småningom från platsen av A205 9335 d.v.s idag nyuppståndna A12 335.. Dock var jag ej vid liv...
Hur hänger detta ihop? :roll:
Senast redigerad av roggek den tisdag 08 oktober 2013 0:51, redigerad totalt 1 gånger.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14441
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av daniel_s »

Du återuppstod, likt 335, på den tredje dagen?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev:Du återuppstod, likt 335, på den tredje dagen?
Typ, min mor var i ett "välsignat tillstånd" som passagerare på olycksvagnen 437...
Därav uttrycket "...tappad bakom en vagn".
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Lennart Petersen »

roggek skrev:
daniel_s skrev:Du återuppstod, likt 335, på den tredje dagen?
Typ, min mor var i ett "välsignat tillstånd" som passagerare på olycksvagnen 437...
Därav uttrycket "...tappad bakom en vagn".
Men nog var du väl vid liv annars var det ett mirakel.
Dock kan du ju säkert göra anspråk på att inte ens vara född vid olyckan men ändå varit med.
Skriv svar