Trafiken på Solnagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av kildor »

tvarbanan22 skrev:
tvarbanan22 skrev:
kildor skrev:Det ser ut att krävas tre omlopp för kvartstrafik.

Det är kvartstrafik i princip hela trafikdygnet, från 05 till 01. Ändå meckar man med tidtabellen så att det ibland diffar +/- 1 minut beroende på tid på dygnet och vardag/helg. Det känns så onödigt när man hade kunnat annonsera samma minuttal hela dygnet. Kvartstrafik är alltför glest för att man vill åka på slump. Att istället annonsera fasta minuttal hade varit mer kundvänligt.

http://sl.se/Global/Pdf/Tidtabell/L22%2 ... %20H13.pdf
http://sl.se/Global/Pdf/Tidtabell/L22%2 ... %20H13.pdf
Det enda kundvanliga ar att annonsera de tider som sparvagnarna gar i verkligheten.
Denna tidtabell ar verkligen inte kundvanlig, tva minuter Sundbyberg-Soc blir svart att halla...
Ja, märkligt. Det verkar gälla sena kvällar, och jag börjar misstänka att man försökt klämma in en tidtabell för två omlopp i lågtrafik... (?) Och det är klart, då funkar det ju inte med styv tidtabell hela dagen.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Ack ja, det signalsystem - tänk att för drygt 50 år sedan körde man helt utan signalsystem trots ett mycket mera komplext trafiksystem i hela innerstan. Men det finns nog någon "besserwisser" som säger att det var ju då det och idag......! :? :? 8) 8)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Patrick skrev:Ack ja, det signalsystem - tänk att för drygt 50 år sedan körde man helt utan signalsystem trots ett mycket mera komplext trafiksystem i hela innerstan. Men det finns nog någon "besserwisser" som säger att det var ju då det och idag......!
Jämförelsen med innerstadsnätet är ju idiotisk. Förortslinjer på egen banvall hade redan på den tiden en hel del signaler, och vissa sträckor (bl a Tranebergsbron och tunneln under Södermalm) hade fullständig signalering.

För övrigt far du med direkt osanning - inte ens i innerstaden körde man helt utan signalsystem, det fanns både formljussignaler och enstaka huvudsignaler.

Men man krånglade inte till det lika mycket med upphandlingarna på den tiden. (Krånglande spårvagnar hade man dock ändå gott om!)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

218 skrev:Ja är det inte hög tid att öppna upp de där förberedda dörröppningarna nu? Ett elände om någon kommer på med barnvagn ex.vis på mittplattformen vid Stora Essingen och sedan ska byngla sig fram genom fullsatt vagn för att ta sig av vid ex.vis sidoplattformarna vid Gröndal och Liljeholmen!
Det märkliga är väl ändå att mänsklighetens dragning till symetri lett till att man inte satt igen motstående dörrar utan istället valt att sätta igen dörrar på ett sätt så att vagnarna ser likadana ut oavsett vilken sida man ser dem från.

I teorin kan det kanske vara bra för passagerarfördelningen att göra som man gjort, men i praktiken så kräver det dels att passagerarflödet fördelas jämnt mellan hållplatser med mitt/vänsterplattform och sido/högerplattform, och dels kräver det också att folk faktiskt inte ändå fördelar sig vettigt i vagnen. Är det verkligen så på riktigt?
roggek skrev:Förklara det här med signalsystemet, för alla som om en månad i frustration till och från jobbet inte kommer att någonsin förstå varför Tvärbanans Solnagren kommer att ha kvartstrafik, när övriga Tvärbanan går oftare...Och kommer att skylla på Arriva...
Folk nöjer sig i förvånandsvärd utsträckning med "det bara är så". För de som är mer intresserade så är det väl inte särskilt svårt att förklara dels att man börjar med kvartstrafik till banan är intrimmad och dels att den nya banan byggts på ett annat bättre sätt och den gamla måste byggas om på detta sätt för att vagnarna ska kunna köra genomgående...

Det torde väl ändå vara rätt få som är sugna på att åka genomgående förbi Alvik?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Det torde väl ändå vara rätt få som är sugna på att åka genomgående förbi Alvik?
Öh... hur menar du då?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Det torde väl ändå vara rätt få som är sugna på att åka genomgående förbi Alvik?
Öh... hur menar du då?
Jag menar att t.ex. Solna C - Liljeholmen eller Sundbyberg - Gullmarsplan torde väl gå snabbare med tunnelbanan än med spårvagn?
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

tvarbanan22 skrev:
Aker du sjalv tvarbanan? Du tycks inte forsta att det kravs KOMFORT for att fa folk att ta spvagnen istf bilen. Laggolvsdelen i a32 ar ett mycket bra exempel pa bra konfort. Hoggolvsdelen ar betydligt samre med for lite benutrymme och obekvama saten for alla som ar langre an 1 meter. Ar det sa du vill att hela vagnen ska se ut? Eller ar din drom innerst inne att hela vagnnsidorna ska tackas av dorrar och leder, sa att det inte finns nagra sittplatser alls?
Bäste/bästa "tvärbanan22"!

Du får nog dämpa dina utfall mot utförandet hos A32 några grader! Jag har åkt Tvärbanan 100-tals och åter 100-tals gånger gånger och jag har också kört A32 många gånger redan sedan de första vagnarna kom år 1999 - ja faktiskt i Västerås innan den första vagnen kom till Stockholm. Och det skall jag säga: Jag anser självklart att KOMFORT är en nyckelfaktor för att locka resenärer från bilar. Men detta med de borttagna dörrarna (egentligen de aldrig ditsatta!) innebär i sig ett stort KOMFORT-problem. Tänk dig själv att komma ombord med en barnvagn (gärna en tvillingvagn för jag vet hur det en gång var med en sådan vagn - jag begåvades nämligen själv med tvillingar en gång i världen) i en vestibul med dörr på bara ena sidan för att sedan tvingas knö dig igenom en fullpackad mittgång med tvillingvagnen mot nästa vestibul med dörrar på båda sidor för att kunna stiga av vid en hållplats med plattformen på andra sidan. Inte så kul, vare sig för dig eller för medtrafikanterna! Inte så kul för tågvärden heller för den delen! Kolla den enkla planskissen på A32 nedan, så ser du hur det förhåller sig! Edit: I dag 29/9 hittade jag en interiörbild på A32 (foto Adtranz/Bombardier) som visar mittgången frän enkeldörren bort mot en vestibul med dörrar på båda sidor - kanske det ger en uppfattning om problemet med att flytta en barnvagn.

Om man skall sätta dit den felande 4:e dörren på var sida och möblera om stolarna i låggolvsdelen, så behöver man inte alls ha samma sorts säten som i höggolvsdelen och med samma stolsdelning. I höggolvsdelen tvingas man till de avstånd mellan stolarna som vagnen har p.g.a. att hjulhusen över boggierna inte medger något annat - stoppningen i dynorna kan dock vara mjukare om man så vill. Kolla gärna i golvet så ser du hur hjulhusen är utförda för att medge rotation hos boggierna! I låggolvsdelen kan man fortfarande möblera i s.k. medsittning och med höga ryggar för att få den KOMFORT som du vill ha, men då blir antalet sittplatser mycket mindre än vid s.k. motsittning. Medsittningen skulle då betyda en mindre stittplatsandel, vilket i sig kan vara ett KOMFORT-problem!

Det där om min förmenta dröm kring mängden dörrar och leder är litet för dumt uttalat för att ens kommenteras av mig!

Jag ser f.ö. att du tycks vara helt ny i kretsen av debattörer här på Forum, kanske t.o.m. en skribent i fjärran land. Var i alla händelser välkommen! Jag ser fram emot fortsatt debatt. Men gärna i ett annat tonläge och med litet bättre fakta kring ämnet! Och sedan är det så, att jag föredrar att själv deklarera vad som är respektive inte är mina preferenser när det gäller teknik och annat - det känner jag bättre till än någon annan!

Är vi på rakspår nu?

Deklarerar
/Ragnar Thörnblom
Bilagor
A 32, interiör, mittgång.JPG
A 32, interiör, mittgång.JPG (79.31 KiB) Visad 2991 gånger
Bombardier A32 för Stockholm.JPG
Bombardier A32 för Stockholm.JPG (10.09 KiB) Visad 3052 gånger
Senast redigerad av RR den söndag 29 september 2013 7:12, redigerad totalt 1 gånger.
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

M_M skrev:
daniel_s skrev:
Öh... hur menar du då?
Jag menar att t.ex. Solna C - Liljeholmen eller Sundbyberg - Gullmarsplan torde väl gå snabbare med tunnelbanan än med spårvagn?
De facto nej, eftersom du slipper byten...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

roggek skrev:[
De facto nej, eftersom du slipper byten...
Solna C-Liljeholmen: ungefär likvärdigt tunnelbana-tvärbana
Sundebyberg C-Liljeholmen: något snabbare med tvärbanan
Och detta efter att det blivit genomgående i Alvik
tvarbanan22

Inlägg av tvarbanan22 »

Det kan bli bra med barnvagnarna utan 4:e dorr
Bild
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

daniel_s skrev:
Patrick skrev:Ack ja, det signalsystem - tänk att för drygt 50 år sedan körde man helt utan signalsystem trots ett mycket mera komplext trafiksystem i hela innerstan. Men det finns nog någon "besserwisser" som säger att det var ju då det och idag......!
Jämförelsen med innerstadsnätet är ju idiotisk. Förortslinjer på egen banvall hade redan på den tiden en hel del signaler, och vissa sträckor (bl a Tranebergsbron och tunneln under Södermalm) hade fullständig signalering.

För övrigt far du med direkt osanning - inte ens i innerstaden körde man helt utan signalsystem, det fanns både formljussignaler och enstaka huvudsignaler.

Men man krånglade inte till det lika mycket med upphandlingarna på den tiden. (Krånglande spårvagnar hade man dock ändå gott om!)
He,he - visste att någon skulle reagera på min "utmaning"! :wink:
218

Inlägg av 218 »

218 skrev:
roggek skrev:
Hur smart tänkt, 10-minuterstrafik Sickla Udde-Alvik, 15-minuters trafik Alvik-Solna.
Är det för mycket begärt att låta alla turer vända i Solna? Eller har det något med ATC-utbyggnaden?
(Jaja, en gång i Tvärbanans barndom, så trodde både SL och politikerna att Tvärbanan inte skulle ha så många resande...Därav A32:ornas igensatta dörrpar bl a.
Ack så nedrans fel man hade...) :roll:
Ja är det inte hög tid att öppna upp de där förberedda dörröppningarna nu? Ett elände om någon kommer på med barnvagn ex.vis på mittplattformen vid Stora Essingen och sedan ska byngla sig fram genom fullsatt vagn för att ta sig av vid ex.vis sidoplattformarna vid Gröndal och Liljeholmen! Kan väl inte vara de värsta av SL:s spenderbyxor som skall till för att få bukt med det!

218
Som tillägg så kan man ju byta ordet "barnvagn" mot orden "handikappade" och "rullstol" som för mig känns än mer värdeladdade i den allmänna debatten! A32, som är från handikappråd etc, etc så premierad för att det är ingång i plan och man har sett leende och förnöjda rullstolsburna på bild rulla av och på vagnarna. Det är ju roligt att det uppskattas förstås, men om man inte bara prövar vagnen stillastående utan också tar sig tid att åka, och hamnar i exemplet Stora Essingen - Liljeholmen ovan med rullstol, så skulle man säkert få en annan syn på vagnens handikappvänlighet! Det är kanske handikappråd etc, etc som är nyckeln till att öppna upp A32-dörrarna då det känns mer stridbart än "barnvagnsdragarna", som ju är en mer frekvent resandekategori, men ej organiserade (sic!). Vilken tur för kollektivtrafiken ändå att det inte finns "tvillingrullstolar"!

218
Senast redigerad av 218 den söndag 29 september 2013 10:59, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

RR skrev:Bild
En mycket "glofierad" bild av Tvärbanan, för så där ser det inte ut i verkligheten...Möjligen på en tidig söndagsmorgon... :shock:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
218

Inlägg av 218 »

roggek skrev:
En mycket "glofierad" bild av Tvärbanan, för så där ser det inte ut i verkligheten...Möjligen på en tidig söndagsmorgon... :shock:
Det är nog ett abonnemang för en firmafest på Adtranz (om de hette så då?) för jag tycker mig känna igen en del ansikten därifrån! :D :D :D . En liten liten fundering om det t.o.m kan vara på provspåret i Västerås.

218
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:En mycket "glofierad" bild av Tvärbanan, för så där ser det inte ut i verkligheten...Möjligen på en tidig söndagsmorgon... :shock:
Det ser annorlunda ut i dag. Tre av de fyra sittplatserna med ryggstöd mot fönstren (till höger på bilden) är bortmonterade. Det är barnvagns- och rullstolsplatser. Platsen var tänkt för det ändamålet även tidigare och de tre sittplatserna som togs bort hade fällbara sitsar. Vet inte hur man tänkte när man tog bort dem. Förmodligen var erfarenheten att de som satt där inte flyttade på sig när platsen behövdes för "handdrivna hjul-fordon". Ett bra beslut tycker jag. Det ger dessutom fler ståplatser i rusningstid.

Kollar man i vagnhallen så finns där ingen uppgift om antal passagerare för A35 men för A32 finns det: "Antalet passagerare: 78 sittande + 133 stående = 211 passagerare".
78 sittplatser måste vara inklusive de sex bortmonterade sittplatserna. (Räknade på skissen som visades tidigare i tråden.) Det borde ökat totala passagerarantalet.

Hur många passagerare kommer A35 att ta? Om man skall köra A32 och A35 blandat så bör dess passagerantal vara ungefär lika, vilket det också är.

Apropå A35 så står det i vagnhallen "Första leveransen är på 15 vagnar, med en option på 121 vagnar". Jag antar att texten skall tolkat så att de 15 ingår i 121 eller är det 15 plus ytterligare 121? Är det troligt att alla 121 (eller 136) vagnarna kommer att levereras/köpas? När näten är så utbyggda att alla dessa vagnar behövs så är väl dessa väl omoderna för nyanskaffning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Apropå A35 så står det i vagnhallen "Första leveransen är på 15 vagnar, med en option på 121 vagnar". Jag antar att texten skall tolkat så att de 15 ingår i 121 eller är det 15 plus ytterligare 121? Är det troligt att alla 121 (eller 136) vagnarna kommer att levereras/köpas? När näten är så utbyggda att alla dessa vagnar behövs så är väl dessa väl omoderna för nyanskaffning.
De 15 ingår i de 121.

121 baseras på de tidiga versioner av Spårvägs-, numera Stomnätsstrategin, och byggde på alla tänkbara spårvägsutbyggnader. Nu är det väl, mer eller mindre, bestämt att det ska upphandlas A37 för Spårväg City och möjliga övriga framtida innerstadsspårvägar. Medan A32 blir kvar på Tvärbanan eftersom Saltsjöbanan inte byggs om. Däremot ska väl Kistagrenen öppnas 2019, så några fler A35 behövs väl?

Min gissning är alltså att de kommer att bli fler än 15, men aldrig i närheten av 121.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
LÅ1 skrev:Apropå A35 så står det i vagnhallen "Första leveransen är på 15 vagnar, med en option på 121 vagnar". Jag antar att texten skall tolkat så att de 15 ingår i 121 eller är det 15 plus ytterligare 121? Är det troligt att alla 121 (eller 136) vagnarna kommer att levereras/köpas? När näten är så utbyggda att alla dessa vagnar behövs så är väl dessa väl omoderna för nyanskaffning.
De 15 ingår i de 121.

121 baseras på de tidiga versioner av Spårvägs-, numera Stomnätsstrategin, och byggde på alla tänkbara spårvägsutbyggnader. Nu är det väl, mer eller mindre, bestämt att det ska upphandlas A37 för Spårväg City och möjliga övriga framtida innerstadsspårvägar. Medan A32 blir kvar på Tvärbanan eftersom Saltsjöbanan inte byggs om. Däremot ska väl Kistagrenen öppnas 2019, så några fler A35 behövs väl?

Min gissning är alltså att de kommer att bli fler än 15, men aldrig i närheten av 121.
Då uppfattade jag texten om optionen rätt. Och jag gjorde ungefär samma gissning om antalet A35:or, dvs att några fler än 15 kommer att köpas in, men långt färre än 121. Knappast ens 50 skulle jag tro. Inte ens när, eller om, Spårväg syd är byggd är väl A35 aktuella.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

218 skrev:
roggek skrev:
Det är nog ett abonnemang för en firmafest på Adtranz (om de hette så då?) för jag tycker mig känna igen en del ansikten därifrån! :D :D :D . En liten liten fundering om det t.o.m kan vara på provspåret i Västerås.
Jovisst är det en bild från provspåret i Västerås, det är ingen hemlighet med det! Bilden (egentligen ett utsnitt ur originalbilden) kommer ur en pressmapp inför en visning av A32 i april 1999 på lokverkstan i V-ås. På förarplatsen sitter f.ö. en av mina allra bästa f.d. medarbetare, tillika projketledare vid framtagningen av A32, men honom kan man inte känna igen på den starkt förminskade blden.

Och, som du riktigt påpekar, det är numera i verkligheten betydligt trängre på vagnarna, nästan som ett normalfall. Fällstolarna togs på sin tid bort av operatören för att ge mer plats för barnvagnar och rullstolar (som jag vill minnas att motivet var). Det förekom t.o.m. att fällstolar i vissa vagnar togs bort för att sedan sättas dit igen för att åter tas bort, vilket jag själv observerat ett par gånger. I några fall provade man t.o.m. med att bara ta bort en del av fällstolarna. Jag vet också att det förekom bråk i vagnarna, när sittande på fällstolarna vägrade att resa sig för att ge plats för barnvagnar/rullstolar. Hur som helst så understryker allt det jag (och du) nu säger, att det är angeläget att få dit de felande dörrrarna på A32, en KOMFORT-fråga av rang enligt min mening.

Förklarar
/Ragnar Thörnblom
tvarbanan22

Inlägg av tvarbanan22 »

Det racker med tre dorrar om man flyttar pa ena mittdorren
Bild
Varfor skulla man vilja ha fyra dorrar?
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

tvarbanan22 skrev:Det racker med tre dorrar om man flyttar pa ena mittdorren
Bild
Varfor skulla man vilja ha fyra dorrar?
Nu börjar vi komma ifrån ämnet för denna tråd! Litet senare idag öppnar jag därför jag en ny tråd över ämnet "Är god KOMFORT och hög KAPACITET förenliga?". Då kan vi rent allmänt ta upp aktuella frågor som gäller A32, A35, A37, ombyggda CX, C20, C30 m.fl. fordonstyper. Det skulle kunna bli en både bra och lärorik diskussion!

Så jag återkommer sent i kväll någon gång - just nu är jag upptagen med en ppt-presentation för ett möte i morgon!

/Ragnar Thörnblom
Skriv svar