Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av Verspieder »

Inge skrev:I huvudstaden finns vad jag vet inget som väghållaren vill ska uppfattas som genomgående cykelbana och antalet cykelpassager som inte är markerade cykelöverfarter har begränsats.
Stor förvirring gällande väjningsregler vid Tekniska högskolans bussterminal finns. Inga skyltar eller vägmarkeringar vare sig för busschaufförer eller cyklister som korsar varandras banor i snäva vinklar inne på terminalområdet. Favoriten är de dubbeldäckare som avgått på 676 mot Norrtälje och ofta är nära på att preja cyklister som busschaufförerna knappt ser, pga att dubbeldäckarnas främre trappa gör att döda vinkeln på bussens högersida är stor. Att vrida på huvudet åt höger och titta snett bakåt ger noll sikt. Backspeglarna är inte av standardstorlek, utan av en sämre variant, då de flesta av SL:s bussoperatörer alltid föredrar de allra billigaste lösningarna till sina SL-fordon.
Cyklisterna tror givetvis att de har företräde, och tror dessvärre även att busschaufförerna kan se dem tydligt.

Antal vägmarkeringar, skyltar, information och klara regler för båda trafikantslagen saknas tyvärr helt. Trots många förslag på förbättringar från enskilda busschaufförer.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av daniel_s »

Vad gör cyklisterna inne i den där terminalen överhuvudtaget? Cykla på Östermalmsgatan i stället, det är mycket bättre. Jag har cyklat i området sedan jag lärde mig cykla och har då aldrig känt något behov av att köra på Valhallavägen...
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av Verspieder »

Information om att det är lämpligt att cykla längsmed Östermalmsgatan, samt information om hur man ska cykla för att ta sig till denna gata kanske vore en framtida idé?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av Verspieder »

Nu talas det om att cykelbanan som idag går tvärs över Tekniska högskolans bussterminal ska tas bort, eller åtminstone flyttas till en annan sträcka. Förhoppningsvis till ett ställe där cykeltrafiken separeras från bussarnas körbanor och gående till/från bussarna.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av M_M »

Hur mycket störs överklassen på Östermalm ifall man skulle bygga cykel+gångbroar på lämpliga ställen?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Hur mycket störs överklassen på Östermalm ifall man skulle bygga cykel+gångbroar på lämpliga ställen?
Det stör nog alla som rör sig på Östermalm, oavsett s.k. klass. Att "klättra" upp till gångbroar är inget man önskar sig. (Men att förvisa cyklister upp till ett högre plan kanske vore en god gärning för oss som hellre har båda fötterna på jorden!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:Hur mycket störs överklassen på Östermalm ifall man skulle bygga cykel+gångbroar på lämpliga ställen?
Är övertygad om att det skulle störa gångtrafikanter och cyklister som ska använda dessa broar mer. Broar är även generellt en dålig lösning då det innebär extra förflyttning både i höjdled och längdled utan någon större nytta (om vi nu inte pratar om hinder som motorvägar, stambanan, floder etc). Sedan är frågan om lämpligt ställe och ställe där det behövs sammanfaller på Östermalm?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av M_M »

Det skulle nog vara måttligt uppskattat av i stort sett alla inblandade ifall folk använde gångtunneln under Valhallavägen som cykelbana...
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:Det skulle nog vara måttligt uppskattat av i stort sett alla inblandade ifall folk använde gångtunneln under Valhallavägen som cykelbana...
Que???? Vilken gångtunnel?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av daniel_s »

Christer J skrev:
M_M skrev:Det skulle nog vara måttligt uppskattat av i stort sett alla inblandade ifall folk använde gångtunneln under Valhallavägen som cykelbana...
Que???? Vilken gångtunnel?
Det finns i alla fall en vid T-Stadion, och två vid T-Tekniska högskolan.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Samma lag olika tolkning, åtala väghållaren?

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev:Nu är det ju så att Valhallavägen har såväl gångbro som flera gångtunnlar. Mest relevant för det aktuella fallet två gångtunnlar vid tunnelbanestationens båda uppgångar. De klassretoriska fånerierna hade kanske kunnat undvikas. Att cyklister dock är allt för lata för att nyttja liknande anordningar är dock allt för välbekant.
Dessa gångtunnlar är just gångtunnlar och inte gång- och cykeltunnlar. Att hänvisa cyklister till gångtunnlar som i visa fall har trappor i ena ändan är som att sätta upp skyltar om att bilister ska leda bilen för att man leder in en vältrafikerad huvudled på en smal villagata. Med andra ord ett väl dåligt genomtänkt förslag som bara visar nonchalans mot trafikanterna.
Låst