Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3539
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Hej!
Alliansen ser ut att förlora majoriteten i stockholms stad och landsting.
Vad kommer det få för konsekvenser för oss som förespråkar spårvägsutbyggnader?
Kommer förlängningen av cityspårvägen till ropsten skjutas ytterligare på framtiden till efter 2020?
Kommer det istället bli förlängning av tvärbanan till kista och bygge av tvärspårväg syd eller kommer detta också skjutas på framtiden?
Konverteringar av innerstadens stombusslinjer till spårväg, främst då linje 4, är ju S positiva till men det ska ske "sedan" när alla andra behov är tillgodosedda (läs tunnelbanering och en hel färgpalett med andra T-banelinjer) så spårvagnar på 4:an lär vi som lever nu aldrig få se.
Och saltsjöbanan då? Har S ens någon uppfattning om den? Dess smala lycka är antagligen att fordonen där ser ut som tunnelbanevagnar men frågan är om det räcker! Kommer de inte hellre satsa pengarna på tunnelbana till nacka?
Roslagsbanan lär få strypta upprustningsmedel för den har man ju förstått att S inte gillar!
Kan MP och V eventuellt pressa fram lite spårvägsbyggnader?
Och så en sista fråga till er Socialdemokrater som hänger här! Hur känns det att rösta på ett parti som så uppenbart inte delar era visioner om spårvägsutbyggnader? Själv skulle jag inte rösta på M om de var emot spårvägsutbyggnader i innerstaden!
Alliansen ser ut att förlora majoriteten i stockholms stad och landsting.
Vad kommer det få för konsekvenser för oss som förespråkar spårvägsutbyggnader?
Kommer förlängningen av cityspårvägen till ropsten skjutas ytterligare på framtiden till efter 2020?
Kommer det istället bli förlängning av tvärbanan till kista och bygge av tvärspårväg syd eller kommer detta också skjutas på framtiden?
Konverteringar av innerstadens stombusslinjer till spårväg, främst då linje 4, är ju S positiva till men det ska ske "sedan" när alla andra behov är tillgodosedda (läs tunnelbanering och en hel färgpalett med andra T-banelinjer) så spårvagnar på 4:an lär vi som lever nu aldrig få se.
Och saltsjöbanan då? Har S ens någon uppfattning om den? Dess smala lycka är antagligen att fordonen där ser ut som tunnelbanevagnar men frågan är om det räcker! Kommer de inte hellre satsa pengarna på tunnelbana till nacka?
Roslagsbanan lär få strypta upprustningsmedel för den har man ju förstått att S inte gillar!
Kan MP och V eventuellt pressa fram lite spårvägsbyggnader?
Och så en sista fråga till er Socialdemokrater som hänger här! Hur känns det att rösta på ett parti som så uppenbart inte delar era visioner om spårvägsutbyggnader? Själv skulle jag inte rösta på M om de var emot spårvägsutbyggnader i innerstaden!
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Skrev du det här bara för att lufta dina egna politiska fördomar och kasta pajer? Eller ville du ha till stånd en seriös diskussion? Du kanske rent av kan se in i framtiden? Annars är det nog bäst att vänta till efter valdagen 2014.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Nja, eftersom (S) lovat göra stoppad Cityspårväg till en valfråga är det nog LITE relevant att diskutera sakfrågan?
Men hur är det med landstinget, är det lika tydligt med maktskifte där?
Stefan B
Men hur är det med landstinget, är det lika tydligt med maktskifte där?
Stefan B
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Då tycker vi väntar till valrörelsen, så får vi se vilka frågor som förs fram där. Som jag sagt i många inlägg tidigare - cityspårvägens utbyggnad till Ropsten är styrd av stadsplaneringen för värtaområdet, och dessutom inte den mest prioriterade kollektivtrafikinvesteringen just nu. Det är betydligt mer angeläget att komma igång med Tvärbanans Kistagren så snart som möjligt.Stefan B skrev:Nja, eftersom (S) lovat göra stoppad Cityspårväg till en valfråga är det nog LITE relevant att diskutera sakfrågan?
Men hur är det med landstinget, är det lika tydligt med maktskifte där?
Stefan B
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Det normala är att man diskuterar vilka val man har innan man gör valet.Tagbitaren skrev:Skrev du det här bara för att lufta dina egna politiska fördomar och kasta pajer? Eller ville du ha till stånd en seriös diskussion? Du kanske rent av kan se in i framtiden? Annars är det nog bäst att vänta till efter valdagen 2014.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Precis. Och då kanske partierna kan få presentera sina program för kollektivtrafiken i Stockholm först!BSB101 skrev:Det normala är att man diskuterar vilka val man har innan man gör valet.Tagbitaren skrev:Skrev du det här bara för att lufta dina egna politiska fördomar och kasta pajer? Eller ville du ha till stånd en seriös diskussion? Du kanske rent av kan se in i framtiden? Annars är det nog bäst att vänta till efter valdagen 2014.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Man kan tänka sig följande scenario:Tagbitaren skrev:Då tycker vi väntar till valrörelsen, så får vi se vilka frågor som förs fram där. Som jag sagt i många inlägg tidigare - cityspårvägens utbyggnad till Ropsten är styrd av stadsplaneringen för värtaområdet, och dessutom inte den mest prioriterade kollektivtrafikinvesteringen just nu. Det är betydligt mer angeläget att komma igång med Tvärbanans Kistagren så snart som möjligt.Stefan B skrev:Nja, eftersom (S) lovat göra stoppad Cityspårväg till en valfråga är det nog LITE relevant att diskutera sakfrågan?
Men hur är det med landstinget, är det lika tydligt med maktskifte där?
Stefan B
Spårväg City-Lidingöbanan är spårvägsprojektet med en depå fast utan politiskt stöd för banan.
Tvärbanans Kistagren är spårvägsprojektet utan depå fast med politiskt stöd för banan.
Vilket invigningståg går först?
Vad kan landstingets socialdemokrater påverka, som de redan inte har påverkat?
Tunnelbaneprojekten ligger i samma euforifas som spårvägarna låg i under 00-talet. Söker man igenom forumet hittar man säkert entusiastiska förklaringar från MWE m.fl till det absolut nödvändiga, kloka och fantstiska i att konvertera Saltsjöbanan till spårväg och köra A32 på banan.
Vi kanske skulle kunna dra lite lärdomar från detta i när vi diskuterar tunnelbaneutbyggnader.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
S vill i sin senaste budget bygga klart spårväg city till 2020....
HS
HS
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Som så mycket annat triangulerar moderaterna och snor socialdemokraternas politik, eller om det är tvärtomHenrik Schütz skrev:S vill i sin senaste budget bygga klart spårväg city till 2020....
HS


Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Personligen så vurmar jag mycket för Roslagsbanan och försöker följa
alla politiska turer & utspel kring denna bana.
Den nuvarande majoriteten i Stockholms läns landsting har
beslutat om utbyggnad av dubbelspår vilket jag tycker är bra.
För att bilda sig en uppfattning om vad oppositionen tycker om
denna satsning så kan den som är intresserad läsa
följande dokument: http://www.sll.se/Handlingar/Landstings ... -075-3.pdf
Ett citat från: SOCIALDEMOKRATERNA Förslag till budget för Stockholms läns landsting för 2008 och planåren 2009- 2010
"Av största vikt är att tvärbaneutbyggnaderna ost och norr blir av samt att tunnelbanan förlängs via Odenplan till Karolinska och Solna.
Det får inte äventyras av den borgerliga majoritetens krav på förlängd Djurgårdslinje och dubbelspår på Roslagsbanan."
alla politiska turer & utspel kring denna bana.
Den nuvarande majoriteten i Stockholms läns landsting har
beslutat om utbyggnad av dubbelspår vilket jag tycker är bra.
För att bilda sig en uppfattning om vad oppositionen tycker om
denna satsning så kan den som är intresserad läsa
följande dokument: http://www.sll.se/Handlingar/Landstings ... -075-3.pdf
Ett citat från: SOCIALDEMOKRATERNA Förslag till budget för Stockholms läns landsting för 2008 och planåren 2009- 2010
"Av största vikt är att tvärbaneutbyggnaderna ost och norr blir av samt att tunnelbanan förlängs via Odenplan till Karolinska och Solna.
Det får inte äventyras av den borgerliga majoritetens krav på förlängd Djurgårdslinje och dubbelspår på Roslagsbanan."
- Hechtwagen
- Inlägg: 3539
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Precis! ÄVENTYRAS betyder att allt annat som kostar pengar förutom tunnelbaneutbyggnader är onödigt och ska strykas från agendan! S har talat! Ingen socialdemokrat tillika spårvagnsälskare so vill berätta hur det känns att kombinera dessa två ytterligheter?
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Ursäkta en novis på området, men tvärbaneutbyggnaden norr och ost handlar väl om spårväg? I så fall borde väl socialdemokraternas budgetförslag kunna tilltala lokaltrafiksförespråkare av alla sorter.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
(S) är fullt medvetna om att Stockholmsregionens tillväxt kräver en utbyggd spårtrafik. Eftersom tunnelbana kräver en mycket lång planeringshorisont tror jag inte att (s) stoppar något befintligt spårvägsprojekt, däremot kan det kanske bli en viss fördröjning. T-banan till Nacka påskyndas nog så mycket den kan men den blir inte klar förrän 2025 för det, speciellt inte om man skall strida om vilket som är viktigast; T-bana till Nacka eller sammankopplingen med grön linje. Därutöver kan det inom rimlig tid (före 2030) bli T-bana till Barkarby och Täby C (från Mörby C) samt till Karolinska. Säkert kommer man att bygga spårväg Syd men därutöver blir det inga nya spårvägsprojekt (förutom aviserade tvärbaneutbyggnader).
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Är inte det här det viktigaste? Om det blir alliansen i landstinget och (s) i kommunen blir det nog en massa kompromissande.Nja, eftersom (S) lovat göra stoppad Cityspårväg till en valfråga är det nog LITE relevant att diskutera sakfrågan?
Men hur är det med landstinget, är det lika tydligt med maktskifte där?
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Eller så skapar man en opinion så de ändrar sig före valet.Tagbitaren skrev:Precis. Och då kanske partierna kan få presentera sina program för kollektivtrafiken i Stockholm först!BSB101 skrev:Det normala är att man diskuterar vilka val man har innan man gör valet.Tagbitaren skrev:Skrev du det här bara för att lufta dina egna politiska fördomar och kasta pajer? Eller ville du ha till stånd en seriös diskussion? Du kanske rent av kan se in i framtiden? Annars är det nog bäst att vänta till efter valdagen 2014.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Hur valet går är ju högst osäkert. Det är trots allt ett år kvar. Man skall nog inte ta ut vare sig segrar eller förluster i förskott. Men ett maktskifte skulle inte förvåna mig, sett ur dagens läge. Och det är inget fel i att spekulera över konsekvenserna av ett maktskifte, oavsett hur troligt eller otroligt detta ter sig.
Det har ju sedan urminnes tider, eller i alla fall sedan mitten av 1970-talet, blivit majoritetsbyte i Stockholms stadshus för varje nytt val, förutom vid det senaste. Egentligen sitter ju "de borgerliga" nu under en mandatperiod som borde tillhöra "de socialistiska". Så nästa mandatperiod är ju en ordinarie "borgerlig" period! Eller?

Det har ju sedan urminnes tider, eller i alla fall sedan mitten av 1970-talet, blivit majoritetsbyte i Stockholms stadshus för varje nytt val, förutom vid det senaste. Egentligen sitter ju "de borgerliga" nu under en mandatperiod som borde tillhöra "de socialistiska". Så nästa mandatperiod är ju en ordinarie "borgerlig" period! Eller?


Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
(S) kanske kunde prova på att "göra en Alliansen-Serafen" och i stort sett ge bort Roslagsbanan till nån privat aktör? 

Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Hechtwagen skrev:Precis! ÄVENTYRAS betyder att allt annat som kostar pengar förutom tunnelbaneutbyggnader är onödigt och ska strykas från agendan! S har talat! Ingen socialdemokrat tillika spårvagnsälskare so vill berätta hur det känns att kombinera dessa två ytterligheter?
Inkluderas även taxesänkningar "i allt annat som kostar pengar förutom tunnelbaneutbyggnader"?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Taxesänkningar äventyrar nog knappast föreslagen utbyggnad av tunnelbanan.CS skrev:Hechtwagen skrev:Precis! ÄVENTYRAS betyder att allt annat som kostar pengar förutom tunnelbaneutbyggnader är onödigt och ska strykas från agendan! S har talat! Ingen socialdemokrat tillika spårvagnsälskare so vill berätta hur det känns att kombinera dessa två ytterligheter?
Inkluderas även taxesänkningar "i allt annat som kostar pengar förutom tunnelbaneutbyggnader"?
Re: Alliansen ser ut att förlora nästa val i Sockholm!
Är väl inte fel att vända på komposten då och då så resten av sk*ten kommer upp till ytan? Maktskifte gör att politikerna tvingas anstränga sig åtminstone lite.
Går knappast att riva upp Spårväg City, så orealistiska är knappast S-politikerna. Att sedan andra, framtida projekt än de M föredrar, prioriteras, kan ju vara en grej. Inget fel i det, T-baneutbyggnaden åt alla håll och kanter behövs.
Går knappast att riva upp Spårväg City, så orealistiska är knappast S-politikerna. Att sedan andra, framtida projekt än de M föredrar, prioriteras, kan ju vara en grej. Inget fel i det, T-baneutbyggnaden åt alla håll och kanter behövs.