Dagens ungdom... Vill ha främlingars hjälp att lösa läxan, samma dag den ska in! Men vad är det för en skoluppgift? Man får hoppas att någon annan har fått uppgiften att argumentera för spårvagn!Mangedude skrev:Hejsan! Ska börja skriva lite mer på flashback, har aldrig varit riktigt aktiv, men inleder min aktivitet med en liten spontanare.
Har en uppgift i skolan där jag ska argumentera för att spårvagnar är en dålig investering i Stockholm och att kollektivtrafiken ska bestå av annat. Den ska bli klar idag, så hoppas ni kan hjälpa mig lite med argument. Även om spårvagn skulle vara ett bättre alternativ enligt vissa, vill jag höra åsikter som säger att tunnelbana och bussar är bättre.
Fylla nu på med era åsikter! Vill alltså inte höra varför Spårvagn är bättre än övrig trafik, utan det som gynnar mig i uppgiften. Referera gärna till statistik av nåt slag för att stärka min poeng.
Så Flashback, hjälp mig med läxan
Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
https://www.flashback.org/p45279448
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Precis min tanke när jag läste igenom flashback-citatet!twr skrev:Man får hoppas att någon annan har fått uppgiften att argumentera för spårvagn!

Att ge två personer eller grupper i uppgift att argumentera för två motsatta ståndpunkter kan ju vara intressant.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Alla i SSS (som har till uppgift att samla intresserade av LOKALTRAFIK och främja studiet av densamma) borde någon gång prova på att argumentera mot spårvagnar, så att man tränar sig i att vässa sina argument FÖR spårvagnar och utvecklar kunskapen om vilket som passar bäst i olika fall!
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Lär känna fienden!daniel_s skrev:Alla i SSS (som har till uppgift att samla intresserade av LOKALTRAFIK och främja studiet av densamma) borde någon gång prova på att argumentera mot spårvagnar, så att man tränar sig i att vässa sina argument FÖR spårvagnar och utvecklar kunskapen om vilket som passar bäst i olika fall!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
OK gör ett försök.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Ne det gick inte......!643 skrev:Lär känna fienden!daniel_s skrev:Alla i SSS (som har till uppgift att samla intresserade av LOKALTRAFIK och främja studiet av densamma) borde någon gång prova på att argumentera mot spårvagnar, så att man tränar sig i att vässa sina argument FÖR spårvagnar och utvecklar kunskapen om vilket som passar bäst i olika fall!

Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Allra intressantast vore att få interjua den unga damens lärare varför han valde just denna fråga och
vinkling...
vinkling...

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Frågan är aktuell, den är lokal det finns två läger vilket gör frågan perfekt för denna typ av diskussionsuppgift där en är för och den andre emot. Alla som gått i skolan de senaste decennierna har nog stött på denna typ av uppgift.643 skrev:Allra intressantast vore att få interjua den unga damens lärare varför han valde just denna fråga och
vinkling...
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Ingenting utesluter väl egentligen något annat - jag uppfattar det som ytterst enkelt och inget man måste
tjafsa så ohyggligt om - som jag säkert förut nämnt finns det färdiga tabeller som utvisar vid vilka resandetal
olika trafikslag är optimala - med viss justering för lokala förhållanden är det ju bara att följa dessa! Så smart -
så enkelt - och kanske det rent av kunde ske utan allmänt vedervärdigt och okunnigt svammel i decennier
innan det händer något...
tjafsa så ohyggligt om - som jag säkert förut nämnt finns det färdiga tabeller som utvisar vid vilka resandetal
olika trafikslag är optimala - med viss justering för lokala förhållanden är det ju bara att följa dessa! Så smart -
så enkelt - och kanske det rent av kunde ske utan allmänt vedervärdigt och okunnigt svammel i decennier
innan det händer något...

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Kunde hitta på en stor mängd "nackdelar" när jag verkligen ansträngde mig, men de uppenbara fördelarna övervägde klart...Stefan Widén skrev:OK gör ett försök.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Ne det gick inte......!643 skrev:Lär känna fienden!daniel_s skrev:Alla i SSS (som har till uppgift att samla intresserade av LOKALTRAFIK och främja studiet av densamma) borde någon gång prova på att argumentera mot spårvagnar, så att man tränar sig i att vässa sina argument FÖR spårvagnar och utvecklar kunskapen om vilket som passar bäst i olika fall!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Har jag inget minne av (och kan inte komma på inom vilket ämne det skulle ha ägt rum), men det kan nog stämma för sam- och hum-programmen i gymnasiet. De verkar handla mycket om att snackaBSB101 skrev:Frågan är aktuell, den är lokal det finns två läger vilket gör frågan perfekt för denna typ av diskussionsuppgift där en är för och den andre emot. Alla som gått i skolan de senaste decennierna har nog stött på denna typ av uppgift.643 skrev:Allra intressantast vore att få interjua den unga damens lärare varför han valde just denna fråga och
vinkling...

Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Kul ändå att personen i fråga måste få hjälp med uppgiften. Det antyder - bortsett från att personen är lite sent ute - att det inte finns så många nackdelar.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Om det bara funnes två lösningar, antingen yttrafik med bara spårvagnar, eller yttrafik med bara buss, så skulle alla, även på detta forum förorda bussalternativet dfter viss betänketid.
Nu förespråkar jag utbyggd spårväg på flera ställen, men tycker ändå att SL gott kan ha 2000 bussar i trafik utöver dessa.
Bussvänner är mer rigida och anser att alla spårvagnar måste bort, det är därför dom kommer att bli akterseglade, de vill helt enkelt inte ha den bästa lösningen i en given situation.
HS
Nu förespråkar jag utbyggd spårväg på flera ställen, men tycker ändå att SL gott kan ha 2000 bussar i trafik utöver dessa.
Bussvänner är mer rigida och anser att alla spårvagnar måste bort, det är därför dom kommer att bli akterseglade, de vill helt enkelt inte ha den bästa lösningen i en given situation.
HS
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Spårvagnsvänner som urskillningslöst hatar ALLA bussar från 1801 till nu för att de i många
fall ersatte spårvagnar - ångloksentusiaster som kan tänka sig att kasta bomber framför
eldrivna tåg - allt kan bli absurt om man överdriver det tillräckligt mycket... min erfar-
enhet är att bussdiggare ofta gillar spårvagnar också medan det motsatta förhållandet
synes vara mindre vanligt
Stockholm på femtiotalet hade en väl avvägd blandning av lokaltågs-, tunnelbane-, spårvägs-,
trådbuss- och busstrafik. Var sak på sin plats, som annan Forumskrivare så vist brukar
uttrycka sig!
fall ersatte spårvagnar - ångloksentusiaster som kan tänka sig att kasta bomber framför
eldrivna tåg - allt kan bli absurt om man överdriver det tillräckligt mycket... min erfar-
enhet är att bussdiggare ofta gillar spårvagnar också medan det motsatta förhållandet
synes vara mindre vanligt

Stockholm på femtiotalet hade en väl avvägd blandning av lokaltågs-, tunnelbane-, spårvägs-,
trådbuss- och busstrafik. Var sak på sin plats, som annan Forumskrivare så vist brukar
uttrycka sig!

Senast redigerad av 643 den söndag 22 september 2013 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Nja, det känner jag inte riktigt igen. Jag vet om bussvänner, tillika bussbolagsägare som inser klara fördelar med både spårväg i innerstäder/förorter samt lokalbanor 5-6 mil ut från städerna. Därefter har man bussar som matar fram till, samt samt kör tvägående trafik mellan järnvägsstationerna. Samma bussbolagsägare gillar inte att köra sina linjetrafiksbussar långt in i de trånga innerstäderna, utan vill ha en station där resenärerna kan byta till spårbunden trafik den sista resan in till centrum.Henrik Schütz skrev:Om det bara funnes två lösningar, antingen yttrafik med bara spårvagnar, eller yttrafik med bara buss, så skulle alla, även på detta forum förorda bussalternativet dfter viss betänketid.
Nu förespråkar jag utbyggd spårväg på flera ställen, men tycker ändå att SL gott kan ha 2000 bussar i trafik utöver dessa.
Bussvänner är mer rigida och anser att alla spårvagnar måste bort, det är därför dom kommer att bli akterseglade, de vill helt enkelt inte ha den bästa lösningen i en given situation.
Däremot är tunnelbanevännerna i Stockholm lite väl extrema ibland. De som inte vill ha någon busslinje ersatt av spårväg i Stockholms innerstad (inte ens 4:an) med argumentet: "Tunnelbana är bäst och det ska vi ha överallt".

Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Den som aldrig varit "lite sen" med en skoluppgift och råkat i panik ombedes
"kasta första stenen!" Att begära hjälp med något man vet väldigt lite om anser
jag vara ytterst berömvärt även om det i detta fall kanske kunde ha skett något tidigare..
Ofantligt mycket smartare än det alltför vanliga "Åsikt utan insikt, dvs SVAMMEL"
"kasta första stenen!" Att begära hjälp med något man vet väldigt lite om anser
jag vara ytterst berömvärt även om det i detta fall kanske kunde ha skett något tidigare..
Ofantligt mycket smartare än det alltför vanliga "Åsikt utan insikt, dvs SVAMMEL"

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Krasch! Jag har aldrig varit "lite sen"! MYCKET sen har jag däremot varit många gånger! Och är fortfarande...643 skrev:Den som aldrig varit "lite sen" med en skoluppgift och råkat i panik ombedes
"kasta första stenen!"

Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?
Själv gick jag tekniskt program men just dessa arguments/diskussionsuppgifter hörde nog mer till högstadiet till. Att lära sin diskutera sakligt skulle nog många behöva lära sig i skolan. Att sätta sig in i motstånaderns argument och ståndpunkter gör en även bättre på att förklara och försvara sin egen ståndpunkt.daniel_s skrev:Har jag inget minne av (och kan inte komma på inom vilket ämne det skulle ha ägt rum), men det kan nog stämma för sam- och hum-programmen i gymnasiet. De verkar handla mycket om att snackaBSB101 skrev:Frågan är aktuell, den är lokal det finns två läger vilket gör frågan perfekt för denna typ av diskussionsuppgift där en är för och den andre emot. Alla som gått i skolan de senaste decennierna har nog stött på denna typ av uppgift.643 skrev:Allra intressantast vore att få interjua den unga damens lärare varför han valde just denna fråga och
vinkling...