Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
twr

Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?

Inlägg av twr »

https://www.flashback.org/p45279448
Mangedude skrev:Hejsan! Ska börja skriva lite mer på flashback, har aldrig varit riktigt aktiv, men inleder min aktivitet med en liten spontanare.

Har en uppgift i skolan där jag ska argumentera för att spårvagnar är en dålig investering i Stockholm och att kollektivtrafiken ska bestå av annat. Den ska bli klar idag, så hoppas ni kan hjälpa mig lite med argument. Även om spårvagn skulle vara ett bättre alternativ enligt vissa, vill jag höra åsikter som säger att tunnelbana och bussar är bättre.

Fylla nu på med era åsikter! Vill alltså inte höra varför Spårvagn är bättre än övrig trafik, utan det som gynnar mig i uppgiften. Referera gärna till statistik av nåt slag för att stärka min poeng.

Så Flashback, hjälp mig med läxan
Dagens ungdom... Vill ha främlingars hjälp att lösa läxan, samma dag den ska in! Men vad är det för en skoluppgift? Man får hoppas att någon annan har fått uppgiften att argumentera för spårvagn!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Re: Vad ger de för uppgifter i skolan nuförtiden?

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Man får hoppas att någon annan har fått uppgiften att argumentera för spårvagn!
Precis min tanke när jag läste igenom flashback-citatet! :) Och så undrar jag i vilken klass sådana uppgifter ges. Högstadiet eller gymnasiet, gissar jag.

Att ge två personer eller grupper i uppgift att argumentera för två motsatta ståndpunkter kan ju vara intressant.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Alla i SSS (som har till uppgift att samla intresserade av LOKALTRAFIK och främja studiet av densamma) borde någon gång prova på att argumentera mot spårvagnar, så att man tränar sig i att vässa sina argument FÖR spårvagnar och utvecklar kunskapen om vilket som passar bäst i olika fall!
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

daniel_s skrev:Alla i SSS (som har till uppgift att samla intresserade av LOKALTRAFIK och främja studiet av densamma) borde någon gång prova på att argumentera mot spårvagnar, så att man tränar sig i att vässa sina argument FÖR spårvagnar och utvecklar kunskapen om vilket som passar bäst i olika fall!
Lär känna fienden!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

643 skrev:
daniel_s skrev:Alla i SSS (som har till uppgift att samla intresserade av LOKALTRAFIK och främja studiet av densamma) borde någon gång prova på att argumentera mot spårvagnar, så att man tränar sig i att vässa sina argument FÖR spårvagnar och utvecklar kunskapen om vilket som passar bäst i olika fall!
Lär känna fienden!
OK gör ett försök.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Ne det gick inte......! :D
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Allra intressantast vore att få interjua den unga damens lärare varför han valde just denna fråga och
vinkling... :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
BSB101

Inlägg av BSB101 »

643 skrev:Allra intressantast vore att få interjua den unga damens lärare varför han valde just denna fråga och
Frågan är aktuell, den är lokal det finns två läger vilket gör frågan perfekt för denna typ av diskussionsuppgift där en är för och den andre emot. Alla som gått i skolan de senaste decennierna har nog stött på denna typ av uppgift.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Ingenting utesluter väl egentligen något annat - jag uppfattar det som ytterst enkelt och inget man måste
tjafsa så ohyggligt om - som jag säkert förut nämnt finns det färdiga tabeller som utvisar vid vilka resandetal
olika trafikslag är optimala - med viss justering för lokala förhållanden är det ju bara att följa dessa! Så smart -
så enkelt - och kanske det rent av kunde ske utan allmänt vedervärdigt och okunnigt svammel i decennier
innan det händer något... :evil:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Stefan Widén skrev:
643 skrev:
Lär känna fienden!
OK gör ett försök.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Ne det gick inte......! :D
Kunde hitta på en stor mängd "nackdelar" när jag verkligen ansträngde mig, men de uppenbara fördelarna övervägde klart...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
643 skrev:Allra intressantast vore att få interjua den unga damens lärare varför han valde just denna fråga och
Frågan är aktuell, den är lokal det finns två läger vilket gör frågan perfekt för denna typ av diskussionsuppgift där en är för och den andre emot. Alla som gått i skolan de senaste decennierna har nog stött på denna typ av uppgift.
Har jag inget minne av (och kan inte komma på inom vilket ämne det skulle ha ägt rum), men det kan nog stämma för sam- och hum-programmen i gymnasiet. De verkar handla mycket om att snacka :cheesygrin:
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Snacka går ju... :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kul ändå att personen i fråga måste få hjälp med uppgiften. Det antyder - bortsett från att personen är lite sent ute - att det inte finns så många nackdelar.
Professionell tyckare
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Om det bara funnes två lösningar, antingen yttrafik med bara spårvagnar, eller yttrafik med bara buss, så skulle alla, även på detta forum förorda bussalternativet dfter viss betänketid.

Nu förespråkar jag utbyggd spårväg på flera ställen, men tycker ändå att SL gott kan ha 2000 bussar i trafik utöver dessa.

Bussvänner är mer rigida och anser att alla spårvagnar måste bort, det är därför dom kommer att bli akterseglade, de vill helt enkelt inte ha den bästa lösningen i en given situation.

HS
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Spårvagnsvänner som urskillningslöst hatar ALLA bussar från 1801 till nu för att de i många
fall ersatte spårvagnar - ångloksentusiaster som kan tänka sig att kasta bomber framför
eldrivna tåg - allt kan bli absurt om man överdriver det tillräckligt mycket... min erfar-
enhet är att bussdiggare ofta gillar spårvagnar också medan det motsatta förhållandet
synes vara mindre vanligt :(

Stockholm på femtiotalet hade en väl avvägd blandning av lokaltågs-, tunnelbane-, spårvägs-,
trådbuss- och busstrafik. Var sak på sin plats, som annan Forumskrivare så vist brukar
uttrycka sig! :cheesygrin:
Senast redigerad av 643 den söndag 22 september 2013 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Henrik Schütz skrev:Om det bara funnes två lösningar, antingen yttrafik med bara spårvagnar, eller yttrafik med bara buss, så skulle alla, även på detta forum förorda bussalternativet dfter viss betänketid.

Nu förespråkar jag utbyggd spårväg på flera ställen, men tycker ändå att SL gott kan ha 2000 bussar i trafik utöver dessa.

Bussvänner är mer rigida och anser att alla spårvagnar måste bort, det är därför dom kommer att bli akterseglade, de vill helt enkelt inte ha den bästa lösningen i en given situation.
Nja, det känner jag inte riktigt igen. Jag vet om bussvänner, tillika bussbolagsägare som inser klara fördelar med både spårväg i innerstäder/förorter samt lokalbanor 5-6 mil ut från städerna. Därefter har man bussar som matar fram till, samt samt kör tvägående trafik mellan järnvägsstationerna. Samma bussbolagsägare gillar inte att köra sina linjetrafiksbussar långt in i de trånga innerstäderna, utan vill ha en station där resenärerna kan byta till spårbunden trafik den sista resan in till centrum.

Däremot är tunnelbanevännerna i Stockholm lite väl extrema ibland. De som inte vill ha någon busslinje ersatt av spårväg i Stockholms innerstad (inte ens 4:an) med argumentet: "Tunnelbana är bäst och det ska vi ha överallt". :shock:
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Den som aldrig varit "lite sen" med en skoluppgift och råkat i panik ombedes
"kasta första stenen!" Att begära hjälp med något man vet väldigt lite om anser
jag vara ytterst berömvärt även om det i detta fall kanske kunde ha skett något tidigare..
Ofantligt mycket smartare än det alltför vanliga "Åsikt utan insikt, dvs SVAMMEL" :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:Den som aldrig varit "lite sen" med en skoluppgift och råkat i panik ombedes
"kasta första stenen!"
Krasch! Jag har aldrig varit "lite sen"! MYCKET sen har jag däremot varit många gånger! Och är fortfarande... :cheesygrin:
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:
Har jag inget minne av (och kan inte komma på inom vilket ämne det skulle ha ägt rum), men det kan nog stämma för sam- och hum-programmen i gymnasiet. De verkar handla mycket om att snacka :cheesygrin:
Själv gick jag tekniskt program men just dessa arguments/diskussionsuppgifter hörde nog mer till högstadiet till. Att lära sin diskutera sakligt skulle nog många behöva lära sig i skolan. Att sätta sig in i motstånaderns argument och ståndpunkter gör en även bättre på att förklara och försvara sin egen ståndpunkt.
Låst