Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av M_M »

heasm skrev:
M_M skrev:Den första av de två gigantiska bilderna visar väl ett praktexempel på när "samhället" mest bryr sig om sina internadministrativa angelägenheter snarare än vad medborgarna har nytta av. Visst är det väl bara en tillfart till nån slags "bro-kontrollrum" man ser på bilden? Ändå har vägen fått gatubelysning. Har inte "kommungubbarna" ficklampor och billysen? Eller är det också en cykel/gångbana till området norr om bron?
Begriper inte riktigt vad du skriver om bro-kontrollrum. Vägarna du ser är dels avfarten från Lidingöbron mot Norra kungsvägen (Elfvikskopplet) och den understa är Islinge hamnväg. Se den här kartan
Om du antingen kör greasemonkeyscriptet som gör att forumet hanterar "oändligt" breda bilder, eller högerklickar på bilden och väljer att visa den separat (t.ex. i ny flik, beroende på webbläsare) så kommer du troligtvis se mycket mer. Bilden är gigantiskt bred, det jag pratar om ligger långt utanför kanten på en 1280 pixels bred skärm (innan man scrollat i sidled).

Det jag undrar om är alltså denna väg: http://kartor.eniro.se/m/9SQNT. Jag ser nu på Eniros utsikt-vy att det verkar faktiskt vara en gång&cykelbana som försvinner iväg under bron, annars skulle det aldrig varit ett övergångsställe över bilfilerna

Dessutom ser jag att jag hade fel angående gatubelysningen, den belyser faktiskt Islinge Hamnväg och inte bara den där gång&cykelbanan.

Bonusfråga: vad finns innanför dörrarna?
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

M_M skrev:Bonusfråga: vad finns innanför dörrarna?
Det finns rätt mycket kabel i Lidingöbron. Tror också att det finns vattenledningar.
Min kvalificerade gissning är därför att det är ett kontrollrum för ledningarna och accesspunkt för underhåll av desamma.
twr

Inlägg av twr »

Artikel och diskussion på Lidingösidan:

http://lidingosidan.se/politik/5822/sl- ... yr-men-bra
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det intressanta är att man till skillnad från andra ställen håller isär kostnader specifikt för att bygga spåranläggningen från de kostnader som så att säga en väg för valfritt ändamål kostar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

http://lidingosidan.se/centrum-torsvik/ ... yttas-inte

Den politiska majoriteten vill inte längre flytta banan, eftersom det kostar för mycket. Frågan är om det betyder att alternativet inte kommer att finnas med i folkomröstningen i maj nästa år?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Flytten av banan var en del i en jättestor omdaning av hela torsvik och centrum. Det förslaget är stendött politiskt, och därmed frågan om ny spårvässträckning.

Nu vet man hur banan skall gå, och därmed kan man lättare projektera nya bron.

H
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Dessutom kan Lidingö Centrum, och norra ön, få en bra anslutning till stan i framtiden. Jag har tidigare publicerat denna idé:
Brogrenen_LidngöC.jpg
Brogrenen_LidngöC.jpg (295.08 KiB) Visad 2356 gånger
Tanken är att det skall gå i tunnel mellan Brogrenen och Lejonvägen.
Linjen kan fortsätta via Kyrkviken upp till Rudboda.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:Dessutom kan Lidingö Centrum, och norra ön, få en bra anslutning till stan i framtiden. Jag har tidigare publicerat denna idé:
Brogrenen_LidngöC.jpg
Tanken är att det skall gå i tunnel mellan Brogrenen och Lejonvägen.
Linjen kan fortsätta via Kyrkviken upp till Rudboda.
Det är ingen dum idé att återuppbygga norra banan på detta sätt. Men om man får tro Henrik Schütz är det mer eller mindre avgjort att det inte blir så här?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Vi vet ju att Odd kan ändra sig.

Rita en lösning , där du från centrum kör ner för lejonvägen, och sedan via näset till rudboda.

Mycket större resandeunderlag, även om det krävs en tunnel.

Åsså vill vi ha ett spårvägstorg i centrum, där linjerna möts!

HS
gbd

Inlägg av gbd »

Om man ändå ska bygga en tunnel, barför inte gå "all-in och ansluta södra banan till den vid centrum och konvertera lidingöbanan till tunnelbanan på liknande sätt som de gamla förortsspåtvägarna blev del av gröna och röda linjen? Saknas viljan eller möjlighet?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

gbd skrev:Om man ändå ska bygga en tunnel, barför inte gå "all-in och ansluta södra banan till den vid centrum och konvertera lidingöbanan till tunnelbanan på liknande sätt som de gamla förortsspåtvägarna blev del av gröna och röda linjen? Saknas viljan eller möjlighet?
Njae, snarare anledning. Viljan kanske finns där, det kan jag inte svara på, möjligt är det nog, men det kanske varken är kapacitetsmässigt eller ekonomiskt försvarbart. Bara för att nåt går att göra betyder inte att det är bra.
Professionell tyckare
gbd

Inlägg av gbd »

Njae, snarare anledning. Viljan kanske finns där, det kan jag inte svara på, möjligt är det nog, men det kanske varken är kapacitetsmässigt eller ekonomiskt försvarbart. Bara för att nåt går att göra betyder inte att det är bra.
Menar du möjligtvis otillräckligt befolkningsunderlag med anledning? Jag kanske uttryckte mig oklart men med all-in menade jag inte bara själva banbygget utan även den förtätning som säkert skulle krävas för att kunna motivera byggge/konvertering till t-bana.

Edit: Min fråga kom sig av att om man som föreslaget tycker sig ha råd med en spårvägstunnel (som väl borde kosta ungefär lika mycket som en tunnelbanedito) till de norra delarna av Lidingö, som dessutom verkar ha lägre befolkningstäthet än söder, så borde man försöka få tillbaks så mycket pengar som möjligt på sin investering och konvertera till t-bana.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Om Lidingö centrum och behovet av spårtrafik dit har många personer åsikter, men det kan inte vara många av dessa som har besökt detta lilla centrum som knappt har haft söndagsöppna butiker. Just nu kampanjar man med rabattkuponger som bara gäller på söndagar i de butiker som har öppet. Sedan bor det inte många människor i Lidingö centrum, men det kanske är en bagatell samanhanget. :)

Befolkningstillväxten sker på södra Lidingö (AGA/Dalénum och Gåshaga). När banan skulle läggas ner på 80-talet lovade kommunen landstinget två saker i utbyte mot bevarad Lidingöbana:

- bygga nya bostäder utmed banan, ett löfte man uppfyllt med råge
- tillhandahålla broförbindelse

Nybyggnation av spår på Lidingö, det finns inte på kartan, landstinget tycker sig nog ha angelägnare spårprojekt. Socialdemokraterna på Lidingö var till en början rätt avvaktande till upprustning av Lidingöbanan, numera råder full politisk enighet. Bland gemene man är åsikterna blandade, inte konstigt med tanke på att andelen kollektivtrafikresenärer på Lidingö är låg. Tågresenärerna har klagat på komforten och bilisterna på bomfällningar och att banan stått och kommer att stå i vägen för utbyggnad av Södra Kungsvägen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

gbd skrev:Om man ändå ska bygga en tunnel, barför inte gå "all-in och ansluta södra banan till den vid centrum och konvertera lidingöbanan till tunnelbanan på liknande sätt som de gamla förortsspåtvägarna blev del av gröna och röda linjen? Saknas viljan eller möjlighet?
Om man skulle bygga spår från Ropsten och i tunnel på Lidingö ända till bortom Lidingö Centrum så är det väl till och med bättre att sikta på den gamla hederliga planen att göra Bogesundslandet till en hyggligt stor förort - men bara bygga tunnelbana via Lidingö men ingen motorväg den vägen...

(Som jag tjatat förr så bör spårväg och tunnelbana dela samma spår)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev: (Som jag tjatat förr så bör spårväg och tunnelbana dela samma spår)
Och jag tror att den blandningen av trafik är att be om problem, stora problem. Tunnelbanan har ju redan problem när det är två linjer som går in på ett spår... Vi talar SL här...
Professionell tyckare
gbd

Inlägg av gbd »

Kantorn skrev:
OK, nu bara en ent hypotetisk fråga av teknisk art. Om man nu skulle vilha konvertera banan till t-bana så behövs det väl inte göraas så mycket fram till AGA, eller hur? Det mesta arbetet borde väl komma öster om AGA?

(och ja, jag har förstått att det inte bor nog med folk längs banan för att motivera en konvertering)
Om man skulle bygga spår från Ropsten och i tunnel på Lidingö ända till bortom Lidingö Centrum så är det väl till och med bättre att sikta på den gamla hederliga planen att göra Bogesundslandet till en hyggligt stor förort - men bara bygga tunnelbana via Lidingö men ingen motorväg den vägen...
Är det inte bättre att förtäta kring södra banan istället, det verkar vara mycket hus i park och punkthus, än att bygga en ny förort långt ut?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Är det någon som kan hjälpa mig att begripa varför nya spår på Norra Lidingöbanan (som ju gick till centrum) inte var med som ett alternativ i den där utredningen? Om man ändå ska bygga nya spårvägsspår är det väl klyftigare att inte göra södra banan kurvigare, utan att ge folk fler direktresor?
Byt politik - inte klimat!
twr

Inlägg av twr »

Reimersholme71 skrev:Är det någon som kan hjälpa mig att begripa varför nya spår på Norra Lidingöbanan (som ju gick till centrum) inte var med som ett alternativ i den där utredningen? Om man ändå ska bygga nya spårvägsspår är det väl klyftigare att inte göra södra banan kurvigare, utan att ge folk fler direktresor?
För att ingen har föreslagit det! (Förutom på Forum av den här typen förstås.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

twr skrev:
Reimersholme71 skrev:Är det någon som kan hjälpa mig att begripa varför nya spår på Norra Lidingöbanan (som ju gick till centrum) inte var med som ett alternativ i den där utredningen? Om man ändå ska bygga nya spårvägsspår är det väl klyftigare att inte göra södra banan kurvigare, utan att ge folk fler direktresor?
För att ingen har föreslagit det! (Förutom på Forum av den här typen förstås.)
Det skulle ju vara alldeles otroligt mega-smart och förhållandevis nästan GRATIS - men tro inte att... :evil:
Inga sprängningar, obetydliga terrasseringsarbeten - i stort sett bara att rulla ut den stora bobinen med
räls och kontaktledning och sedan slå till en strömställare - som ytterligare värdefull bonus kan man få
ytterligare en stor vagnhall - jag har nog sett att spåren ligger kvar under heltäckningsmattan :cheesygrin:
FY F*N VAD INTELLIGENT!!! :) :) :) :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Man vill ju inte ha fler bostäder på Lidingö! Eller är det inte så man skall tolka inslagen på den här bloggen: Förtätat Lidingö upprör?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar