Det här med kontantlös kollektivtrafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Det här med kontantlös kollektivtrafik
En av de stora fördelarna med det nya systemet är ju att trafikanten ju själv sköter viseringen inte bara vid automatspärrar. Det finns alltså inget som hindrar att man vid barnvagnsplatsen sätter upp en reskortvalidator där även barnvagnsresenärer får visera sitt kort. Lägg till en elektromekanisk kupongstämplare så kan även dom med kontantkuponger stämpla.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Det är ju en intressant idé , även en person med t.ex rullator skulle ha nytta av det. och det öppnar ju upp för att eventuellt tillåta påstigning i mittdörren ?Odd skrev:En av de stora fördelarna med det nya systemet är ju att trafikanten ju själv sköter viseringen inte bara vid automatspärrar. Det finns alltså inget som hindrar att man vid barnvagnsplatsen sätter upp en reskortvalidator där även barnvagnsresenärer får visera sitt kort. Lägg till en elektromekanisk kupongstämplare så kan även dom med kontantkuponger stämpla.
Kontantkuponger är väl på väg att försvinna och ersättas av engångs accesskort i papper.
Och det kanske är en hyggligt pragmatisk lösning att resande med barnvagn slipper betala på bussen men många verkar tro att det är en förmån man ska ha med barnvagn. En klar nackdel är ju att när det går buss parallellt med spårtrafik så finns en tendens att barnvagnarna tar bussen när det vore mest rationellt att dom åkte i spårtrafiken där det oftast finns mer plats.
Jo, det där är väl ett problem att man nog ser det som en rättighet idag att åka buss gratis om man har barnvagn med sig. En del gör det väl också av det skälet. Samtidigt har ju tunnelbanan tyvärr en del brister när det gäller hantering av alla som åker med barnvagn idag också. Hissarna räcker helt enkelt inte till på många av de större stationerna - och det kan vara rätt lång väntan på att få komma ner/upp från plattformen. Hissar har ju också en tendens att vara trasiga titt som tätt. Kanske gillar man inte riktigt att ta barnvagnen i rulltrappan heller.Lennart Petersen skrev:Det är ju en intressant idé , även en person med t.ex rullator skulle ha nytta av det. och det öppnar ju upp för att eventuellt tillåta påstigning i mittdörren ?Odd skrev:En av de stora fördelarna med det nya systemet är ju att trafikanten ju själv sköter viseringen inte bara vid automatspärrar. Det finns alltså inget som hindrar att man vid barnvagnsplatsen sätter upp en reskortvalidator där även barnvagnsresenärer får visera sitt kort. Lägg till en elektromekanisk kupongstämplare så kan även dom med kontantkuponger stämpla.
Kontantkuponger är väl på väg att försvinna och ersättas av engångs accesskort i papper.
Och det kanske är en hyggligt pragmatisk lösning att resande med barnvagn slipper betala på bussen men många verkar tro att det är en förmån man ska ha med barnvagn. En klar nackdel är ju att när det går buss parallellt med spårtrafik så finns en tendens att barnvagnarna tar bussen när det vore mest rationellt att dom åkte i spårtrafiken där det oftast finns mer plats.
Jag vet att det finns en del som använder buss för att det är "gratis" - men jag tror nog det är lika många som gör det för att det helt enkelt är mycket mer praktiskt - särskilt som ju få bor precis vid stationerna och att man ofta ändå måste åka buss en bit. Antagligen är ju inte tiden lika väsentlig för barnvagnsresenärer ( i regel) och då är nog bekvämlighet och att det fungerar enkelt och smidigt nog minst lika viktigt.
Problemet med visering där är väl dock samma som grundproblemet med SL - det vill säga om man vill övervaka viseringen eller ej. Hitintills har man ju valt den förra lösningen. Mycket talar väl dock för att man borde ge upp den på sina håll - iaf dagtid.
En gång var det ett par kvinnor som kom och frågade hur man tar sig från Tce till Rib med enbart buss. Detta var innan internet i mobilen men det fanns en reseplanerare som var åtkomlig via något slags nätverk. Den var dock inte lika bra som dagens. Jag vill minnas att det blev en resa över Karolinska sjukhuset - Sollentuna C eller något sådant. Men jag frågade förstås om de hade något emot tunnelbanan, och de ville inte svara på det så jag antar att de skämdes lite.
En anekdot förstås, men jag tror att de flesta resonerande människor vet att det där med barnvagn på buss är en praktisk lösning och inte en subvention. Och de som inte är resonerande behöver man ju inte resonera med men det finns förstås ett metakognitivt problem här. Hur som helst är det inget som egentligen har med "debatten" om möjligheten att köpa biljett ombord att göra...
En anekdot förstås, men jag tror att de flesta resonerande människor vet att det där med barnvagn på buss är en praktisk lösning och inte en subvention. Och de som inte är resonerande behöver man ju inte resonera med men det finns förstås ett metakognitivt problem här. Hur som helst är det inget som egentligen har med "debatten" om möjligheten att köpa biljett ombord att göra...