Hur länge måste man bott i Stockholm för att vara en "äkta" stockholmare? Måste man även ha bott innanför tullarna eller räcker det med kommunen? Kan en person vars förfäder bott i Bromma i ett stor antal generationer räknas som en "äkta" stockholmare?2763 skrev:Håller helt med. För övrigt finns det humor bland äkta stockholmare också. Det är väl mest inflyttade som är pretto. För att återföra det hela till depån så finns det en anordning som heter "Skädda" på götebosska. Den används för att maka ur rillan. På Stockholmska heter samma anordning en Urmakare. Var har man mest göteborgshumor i det fallet?
//T
Margretebergshallen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Margretebergshallen
Definitionen av stockholmare är svår definierad. I Göteborg har Kals Åden definierad göteborgare den som är född i Göteborg, bor i Göteborg eller rent allmänt känner sig som göteborgare för göteborgare.BSB101 skrev:Hur länge måste man bott i Stockholm för att vara en "äkta" stockholmare? Måste man även ha bott innanför tullarna eller räcker det med kommunen? Kan en person vars förfäder bott i Bromma i ett stor antal generationer räknas som en "äkta" stockholmare?2763 skrev:Håller helt med. För övrigt finns det humor bland äkta stockholmare också. Det är väl mest inflyttade som är pretto. För att återföra det hela till depån så finns det en anordning som heter "Skädda" på götebosska. Den används för att maka ur rillan. På Stockholmska heter samma anordning en Urmakare. Var har man mest göteborgshumor i det fallet?
//T
Ja du... som utböling är det är väl mer sinnelag än något annat, likt det hej antyder. Men jag tror att gränsen går någonstans i närheten av att man inte behöver slå sig för bröstet och tala om att alla andra är sämre, för jag är minsann Stockholmare.BSB101 skrev:Hur länge måste man bott i Stockholm för att vara en "äkta" stockholmare? Måste man även ha bott innanför tullarna eller räcker det med kommunen? Kan en person vars förfäder bott i Bromma i ett stor antal generationer räknas som en "äkta" stockholmare?
Kriteriet "tiden för hur länge man bott i Stockholm" påminner mer om invalsprocessen för acceptans i den yttre arkipelagens inavelsgemenskap och har väl kanske inte så mycket med en storstad att göra.
//T
Med reservation för tyckfel.
- Leif Steen
Är det inte läge att skippa frågan om Kååål å Åååda fast tvärtom eller hur diskussionen nu gick. Om inläggen håller en kvalitet så att alla Forum besökare kan förstå och kunna orientera sig så blir det väl ändå bäst ? Eller....?
Tycker besserwisserliga jag.
Jag har följt tråden från start och jag finner att Haralds utmärkta rapporter har gett mig stor behållning och en övergripande förståelse även för Göteborgska företeelser av trafikering och daglig fordonsutsättning. Därför en liten önskan om att inte spåra ut igen i tråden. Det räcker väl med urspårningar i verkliga trafiken, ute i verkligheten.
Än en gång ett tack till Harald för fin rapportering.
Tycker besserwisserliga jag.
Jag har följt tråden från start och jag finner att Haralds utmärkta rapporter har gett mig stor behållning och en övergripande förståelse även för Göteborgska företeelser av trafikering och daglig fordonsutsättning. Därför en liten önskan om att inte spåra ut igen i tråden. Det räcker väl med urspårningar i verkliga trafiken, ute i verkligheten.
Än en gång ett tack till Harald för fin rapportering.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Jag tackar Leif och kommer ytterligare en bild. Nu är spåren på östra sidan också klara och i söndags stod det två tåg där. Det är väl de två tåg som tidigare stod längst i söder som har fått flytta närmare hallen, för där borta var det tomt.

Signalerna är som synes fortfarande bortvridna. Det blir kanske någon bild mera om man får igång dem.

Signalerna är som synes fortfarande bortvridna. Det blir kanske någon bild mera om man får igång dem.
Jag noterade i går kväll att det numer finns tända signaler vid Vagnhallen Slottsskogen. De torde kommit igång någon gång den senaste veckan.
Några är igång, men bortvända från trafiken, dvs ogiltliga.darthjpp skrev:Jag noterade i går kväll att det numer finns tända signaler vid Vagnhallen Slottsskogen. De torde kommit igång någon gång den senaste veckan.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Ah, ok, det förklara varför de syntes från Dag Hammarskjöldsleden när jag var på väg in till stan.alex87 skrev:Några är igång, men bortvända från trafiken, dvs ogiltliga.darthjpp skrev:Jag noterade i går kväll att det numer finns tända signaler vid Vagnhallen Slottsskogen. De torde kommit igång någon gång den senaste veckan.
Finns det någon tidplan på när de skall tas i drift, eller är det "Innan jul, oklart vilken jul." som fortfarande gäller

Idag när jag åkte förbi var dock allt släckt.. Men ungefär den tidsplanen skulle jag trodarthjpp skrev:Ah, ok, det förklara varför de syntes från Dag Hammarskjöldsleden när jag var på väg in till stan.alex87 skrev:Några är igång, men bortvända från trafiken, dvs ogiltliga.darthjpp skrev:Jag noterade i går kväll att det numer finns tända signaler vid Vagnhallen Slottsskogen. De torde kommit igång någon gång den senaste veckan.
Finns det någon tidplan på när de skall tas i drift, eller är det "Innan jul, oklart vilken jul." som fortfarande gäller![]()

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
En riktigt äkta stockholmare ska ha haft alla sina förfäder mantalsskrivna i Gamla stan sen
före 1253
före 1253

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
För tre veckor sedan visade en av signalerna ständigt grönt sken. Den var alltså inte beroende av någon spårledning, utan lyste grönt helt obekymrad av vagnar som passerade:darthjpp skrev:Jag noterade i går kväll att det numer finns tända signaler vid Vagnhallen Slottsskogen. De torde kommit igång någon gång den senaste veckan.
Signalen är tänkt att reglera infarten till hallen. Den står precis till höger om tåget på bilden nedan:
Hastighetsnedsättningen till 30 km/h gäller fram tills en bit före infartsväxeln, därifrån var det begränsat till 15 km/h (hastighetstavlan skymtar invid betongmuren i uppförsbacken)
En bit längre norrut stod den här släckta signalen vänd in mot Slottsskogsparken. Den är antagligen tänkt att skydda vagnar som stannat på hållplatsen Botaniska trädgården i riktning mot hallen eller Marklandsgatan:
På bilden nedan skymtar ytterligare en hastighetstavla för nedsättning till 30 km/h. Detta gäller för det genomgående spåret vid passage av utfarten från hallen mot Marklandsgatan. På själva utfartsspåret tycks det dock stå en stopptavla (vet inte om detta är korrekt benämning; rund röd tavla placerad mitt i spåret) så det verkade inte gå att köra ut från hallområdet. Nu tog jag bilden på kvällen, så jag kan tänka mig att stopptavlan plockas bort inför morgonens utryckning och att det kanske då är hastighetsnedsättning till 15 km/h och/eller signalvakt placerad vid huvudspåret?
/Gunnar Ekeving
Nej, det finns en signal till strax före växeln. Utan att veta säkert, gissar jag att signalen på bilden ovan ska reglera trafiken över detektorn, så att man inte behöver ha möjlighet att magasinera mer än en begäran om tågväg.gek skrev:Signalen är tänkt att reglera infarten till hallen. Den står precis till höger om tåget på bilden nedan:

Den står där signalregleringen för anslutningen från Sahlgrenska f.n. upphör och är till för att det inte ska bli en kort oreglerad sträcka mellan två signalreglerade områden.gek skrev:En bit längre norrut stod den här släckta signalen vänd in mot Slottsskogsparken. Den är antagligen tänkt att skydda vagnar som stannat på hållplatsen Botaniska trädgården i riktning mot hallen eller Marklandsgatan:
Den heter "hindertavla". "Stopptavla" är en rund röd tavla med ett S som anger stopplikt.gek skrev: På själva utfartsspåret tycks det dock stå en stopptavla (vet inte om detta är korrekt benämning; rund röd tavla placerad mitt i spåret)
Aha, jag tittade i GS signalinstruktion från 1980, då hette hindertavlan "stopptavla" och stopptavlan hette "stoppmärke". Ett märke var alltså som en tavla men med ett "S"Harald skrev: Den heter "hindertavla". "Stopptavla" är en rund röd tavla med ett S som anger stopplikt.

/Gunnar Ekeving
Signalen som bara lyser grönt kan vara ett trafikpolitiskt utspel från Miljöpartiet
Harald har helt rätt att signalen som lyser grönt är till för att reglera kön över detektorn till infarten.
Den som går dit imorgon och fotograferar kan förhoppningsvis få se Göteborgs första växelkontrollsignal för medväxel in action. Men skyll inte på mig om det inte fungerar

Harald har helt rätt att signalen som lyser grönt är till för att reglera kön över detektorn till infarten.
Den som går dit imorgon och fotograferar kan förhoppningsvis få se Göteborgs första växelkontrollsignal för medväxel in action. Men skyll inte på mig om det inte fungerar

"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Gäller detta växeln i utfartsänden av vagnhallsbangården? Är detta med växelkontrollsignalen ett skämt eller är växeln inte uppkörbar?Vardon skrev:Den som går dit imorgon och fotograferar kan förhoppningsvis få se Göteborgs första växelkontrollsignal för medväxel in action.
/Gunnar Ekeving
Det är dessvärre inte ett skämt. Dock frestas man att betrakta hela spårinnehavsverksamheten vid Trafikkontoret som ett skämt. Så här såg det ut idag:gek skrev:Gäller detta växeln i utfartsänden av vagnhallsbangården? Är detta med växelkontrollsignalen ett skämt eller är växeln inte uppkörbar?Vardon skrev:Den som går dit imorgon och fotograferar kan förhoppningsvis få se Göteborgs första växelkontrollsignal för medväxel in action.

Tåg i huvudspåret har alltså väjningsplikt mot tåg som kommer från depån. Så kan man undra vad växelkontrollsignalen fyller för funktion. Om växeln inte är uppkörbar behöver man en signal som kan visa stopp om den ligger i fel läge, men det kan inte en växelkontrollsignal göra. Om den är släckt får man köra som om det vore en växel utan signal. Eftersom det inte finns något förbud mot att köra upp medväxlar är den meningslös här.
Nästa fråga är varför man har satt upp en signal av den gamla typen. Det lär finnas en utredning som har kommit fram till att den inte dög, varför man tog fram en signal med ett annat utseende. Inte för att jag förstår vad det var för fel på gamla, men om man nu har kommit fram till att den inte duger, så ska man väl inte sätta upp nya sådana.
Om man hade tänkt igenom saken lite bättre hade man kunnat göra en enklare men bättre lösning från början. Om vi börjar med infarten så är den enda nya risken där en motväxel. Den kan man kontrollera med en växelkontrollsignal. Det plus eventuellt en tavla som förbjuder backning från depån ut i huvudspåret är allt som hade behövts där.
Vid utfarten måste man kontrollera att växeln inte blir uppkörd samt hantera konflikten mellan huvudspår och utfart från depån. Dessutom är det lämpligt att ha växeln inne i depån som skiljer mellan utfartsspåret och utdragsspåret i kontroll som sidoskydd för huvudspåret. Det hade man kunnat lösa med tre punktsignaler, en i huvudspåret, en för utfarten och en motriktad för körning från utdragsspåret till hallgården. Punktsignaler skyddar mot fientliga rörelser men garanterar inte hinderfrihet, d.v.s. det är körning på sikt.
I stället skulle man slå på stort och så klarade man inte av det (trots att det inte borde vara så svårt) och nu har man åstadkommit ett ologiskt mischmasch plus sänkt hastighet för spårvagnarna. Det ska bli intressant att se hur länge de tillfälliga hastighetstavlorna ska stå där. Vid Hagens Stationsväg stod de "tillfälligt" i fyra år.
- Leif Steen
Hmm............kan projekteringsmissarna bero på att större delen av den signaltekniska kompetensen försvann över till Vectura i samband med omorganisation och intern oro under 2010 på GS Banteknik? Antar att ansvarsdelen ligger på Trafikkontoret men vem sköter projektering, kontroll och byggande idag?Det är dessvärre inte ett skämt. Dock frestas man att betrakta hela spårinnehavsverksamheten vid Trafikkontoret som ett skämt.
Flera frågor alltså !
Mvh Leif
Nja, Leif.
GS Bantekniks ansvar och den av dig refererade personalturbulensen kan vi lämna utanför detta ärende - de hör inte hit.
//T
GS Bantekniks ansvar och den av dig refererade personalturbulensen kan vi lämna utanför detta ärende - de hör inte hit.
//T
Med reservation för tyckfel.
- Leif Steen
De "märkligheter" som Harald beskriver har ju naturligtvis en förklaring, men det låter bra att omorganisationen i detta fall inte påverkat verksamheten. Det är annars ofta den stora förklaringen till störningar och "gnissel" i projekt och löpande verksamhet.
Någonstans finns det ju en förklaring till att kompetensbrister uppstår. Jag har, i vart fall haft, insyn i hur GS hanterat projektering av signalanläggningar genom tiderna. Självklart gäller som alltid att en vag funktionsbeskrivning och systemhandling ger avtryck i slutprodukten och funktionen.
Ledningen har alltför ofta en för positiv bild av effektivitetsförbättringar genom omorganisation, en bild som oftast inte delas av folk på "fältet". Gäller även min egen organisation. Här i Stockholm har avtalstvister runt en ny konsultintagsprocess nästan helt lamslagit färdigställandet av nya Tvärbanan, på det sätt att stora konsultbolag som ÅF med flera, har dragit tillbaka sina medarbetare från projektet samt att andra ledsnat och när avtalen gått ut, valt att gå till andra uppdragsgivare, så att projektet nu sitter med stora bemanningsluckor samtidigt som det är som intensivast när det gäller färdigställandet.
Förseningen uppgår nu till närmast ett år när det gäller delen Alvik- Solna. På en investering av 5 Miljarder blir det stora räntekostnader. Leverantören av signalsystemet GE har tyvärr också utmärkt sig. Infranord som monterar kan bara konstatera faktum. I detta fallet med Tvärbanan förstår jag faktiskt inte varför inget kommit ut till press och politikerna.
När brister uppstår och kvaliteten i en beställarorganisation sjunker, drabbas alla intressenter, leverantörer som brukare medan det enda som ökar är kostnader.
Någonstans finns det ju en förklaring till att kompetensbrister uppstår. Jag har, i vart fall haft, insyn i hur GS hanterat projektering av signalanläggningar genom tiderna. Självklart gäller som alltid att en vag funktionsbeskrivning och systemhandling ger avtryck i slutprodukten och funktionen.
Ledningen har alltför ofta en för positiv bild av effektivitetsförbättringar genom omorganisation, en bild som oftast inte delas av folk på "fältet". Gäller även min egen organisation. Här i Stockholm har avtalstvister runt en ny konsultintagsprocess nästan helt lamslagit färdigställandet av nya Tvärbanan, på det sätt att stora konsultbolag som ÅF med flera, har dragit tillbaka sina medarbetare från projektet samt att andra ledsnat och när avtalen gått ut, valt att gå till andra uppdragsgivare, så att projektet nu sitter med stora bemanningsluckor samtidigt som det är som intensivast när det gäller färdigställandet.
Förseningen uppgår nu till närmast ett år när det gäller delen Alvik- Solna. På en investering av 5 Miljarder blir det stora räntekostnader. Leverantören av signalsystemet GE har tyvärr också utmärkt sig. Infranord som monterar kan bara konstatera faktum. I detta fallet med Tvärbanan förstår jag faktiskt inte varför inget kommit ut till press och politikerna.
När brister uppstår och kvaliteten i en beställarorganisation sjunker, drabbas alla intressenter, leverantörer som brukare medan det enda som ökar är kostnader.
Förseningen av Tvärbanan Alvik - Solna centrum beror väl endast på problem med signalsystemet? Det tycks ju gå utmärkt bra att köra på banan, även med passagerare. Egentligen behövs inga avancerade signalanordningar på den spårvägssträckan; vid Ulvsundahallen borde säkerheten kunna ordnas på liknande sätt som Harald i tidigare inlägg föreslår för vagnhallen Slottsskogen/Margretebergshallen i Göteborg - växelkontrollsignal vid motväxlar och punktsignaler för att hindra sammanstötningar. Sedan bör det finns linjeblockering på sträckor med dålig sikt (t ex i tunnel) och på utpräglade snabbsträckor på egen banvall. Men detta är ju enkla anordningar som fungerar på många spårvägsanläggningar runt om i världen Kanske lämpligt kräva att leverantörer endast får lämna anbud som baseras på befintlig och väl beprövad teknik, och med angivande av minst två referensinstallationer?Leif Steen skrev:Här i Stockholm har avtalstvister runt en ny konsultintagsprocess nästan helt lamslagit färdigställandet av nya Tvärbanan, på det sätt att stora konsultbolag som ÅF med flera, har dragit tillbaka sina medarbetare från projektet samt att andra ledsnat och när avtalen gått ut, valt att gå till andra uppdragsgivare, så att projektet nu sitter med stora bemanningsluckor samtidigt som det är som intensivast när det gäller färdigställandet.
Förseningen uppgår nu till närmast ett år när det gäller delen Alvik- Solna. På en investering av 5 Miljarder blir det stora räntekostnader. Leverantören av signalsystemet GE har tyvärr också utmärkt sig. Infranord som monterar kan bara konstatera faktum.
Jag trodde man i Göteborg tagit lärdom av de stora problemen med ny signalteknik på Angeredsbanan och endast installerade sådant som faktiskt behövs och som baseras på robusta lösningar. Så verkade man resonera från slutet av 1970-talet (när A-banans ursprungliga signalsäkerhetssystem byttes ut) och fram tills för något år sedan.
/Gunnar Ekeving