Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
40 miljoner totalt kostade Djurgårdslinjen 1991! Att man så totalt tappat greppet om kostnaderna är inget annat än skandal! 190 miljoner för att anpassa tre hållplatser är en rent horribel siffra! Det kostar alltså väsentligt mer att anlägga en hållplats än vad en ledspårvagn kostar i inköp?
Varför saknas totalt intresse för att bygga billigt? Varför saknas totalt kunskap om att bygga billigt?
Varför saknas totalt intresse för att bygga billigt? Varför saknas totalt kunskap om att bygga billigt?
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Min uppgift ovan avsåg vad som skulle göras i denna deletapp, dvs hinnas med under hösten 2013 att vara klart innan december. Jag är ledsen om detta skapade missförstånd ang kostnaderna.Thomas Lange skrev:I detta delprojekt är det bara hållplatserna Nordiska museet, Liljevalchs/Gröna Lund resp Skansen som berörs.
Det är f.ö. inte tre hållplatser som avses i första etappen utan sex, två vid resp Nordiska, Liljevalchs och Skansen samt flyttning av spår vid Liljevalchs och anläggande av provisoriska hållplatser i Alkärret och Allmänna gränd.
För rättvisans skull är det dessutom så att de budgeterade kostnaderna avser hela spårvägsanläggningen, dvs samtliga hållplatser för Spårväg City, således även de bortom Skansen samt på sträckan Djurgårdsbron-Sergels torg. Förutom tillgänglighetsanpassning i höjd och sida och anläggandet av ramper skall hållplatserna förlängas till 65 m där det är möjligt och anpassas till höjd för resp spårvagn och buss.
Ju förr dess bättre.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Vad som inte framgår är att man för pengarna även gör vissa uppsnyggningar/underhållsarbeten av gatumarken i spårområdet och anslutning till spåren. Hur stor del som är vad har jag inte uppgifter på men det lär väl komma fram när allt blir offentligt.
En annan effekt är att man speciellt vid skansen får en större hållplats och säkrare gångväg dit vilket behövs då allsångspubliken väller ner.
Stefan
En annan effekt är att man speciellt vid skansen får en större hållplats och säkrare gångväg dit vilket behövs då allsångspubliken väller ner.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
40 miljoner 1991 var kanske ett lockpris från byggbolagen som dom visste att dom skulle tjäna in flera gånger om i tillkommande entreprenadarbeten?
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
ALLA utm en, anser att det är tre hållplatser som byggs om. Thomas är nog rätt ensam om att anse att lidingöbanan före avstängningen hade 24 hållplatser...
Vissa hållplatser har två plattformar Ropsten tre, samma på spårväg city.
HS
Vissa hållplatser har två plattformar Ropsten tre, samma på spårväg city.
HS
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Ska man räkna plattformar är det 8 st som ingår i denna runda. LGL och SKN tas i höst och Nom och Djs båda riktningar tas i vår.Därefter är det Wau kvar och där är man inte på det klara med utformningen. Bellmansro har man föreslagit tas bort då det är svårt att få till en rak plattform utan väldigt stora ombyggnader men än är det inte klart något.Henrik Schütz skrev:ALLA utm en, anser att det är tre hållplatser som byggs om.
Vissa hållplatser har två plattformar Ropsten tre, samma på spårväg city.
HS
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
"När man byggde den första etappen på Djurgården handikappanpassades inte sträckan från början, därför måste plattformarna byggas om nu tre år senare, vilket medför extra kostnader."twr skrev:Spårväg city blir dyrare igen - igen!![]()
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5587977
Byggdes verkligen några hållplatser på Djurgården i samband med Spårväg City, som dessutom ingick i någon "första etappen" för tre år sen?
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Jag bjuder på detHenrik Schütz skrev:ALLA utm en, anser att det är tre hållplatser som byggs om. Thomas är nog rätt ensam om att anse att lidingöbanan före avstängningen hade 24 hållplatser...
Vissa hållplatser har två plattformar Ropsten tre, samma på spårväg city.
HS

Ju förr dess bättre.
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Ja, när hållplatserna Nordiska Museet och Hazeliusporten slog samman till en hållplats - Nordiska Museet (NoM)M_M skrev:"När man byggde den första etappen på Djurgården handikappanpassades inte sträckan från början, därför måste plattformarna byggas om nu tre år senare, vilket medför extra kostnader."twr skrev:Spårväg city blir dyrare igen - igen!![]()
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5587977
Byggdes verkligen några hållplatser på Djurgården i samband med Spårväg City, som dessutom ingick i någon "första etappen" för tre år sen?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
För fullständighetens skull skall väl även hpl Djurgårdsskolan nämnas. Där var tidigare bara en stolpe som markering.
Och hpl Ryssviksvägen (för linje 47 på utväg )togs bort.
Och hpl Ryssviksvägen (för linje 47 på utväg )togs bort.
Ju förr dess bättre.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Under etapp 1:s byggnation valde man att bygga Sergel till full anpassad hållplats och Kungsträdgården till en standardtyp för buss/spårvagn med olika plattformshöjder. Övriga hållplatser fick standardhöjd för buss och det funkade efter som A 34 har ramp och därmed klarar tillgänglighet. Nu påbörjas omställningen till anpassning för framtiden med 2.65 vagnar (A34 får breddning vid dörrarna. till 2.65) och därmed slipper man rampen vilket förenklar för de som behöver den. När Djurgården är klar kommer strandvägshållplatserna att åtgärdas. Sergel och Kungsan är förberedda för breddning vilket enkelt kan göras.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Men Sergelhållplatsen skall väl ändå rivas för tätskicktarbetet?Stefan Widén skrev:Under etapp 1:s byggnation valde man att bygga Sergel till full anpassad hållplats och Kungsträdgården till en standardtyp för buss/spårvagn med olika plattformshöjder. Övriga hållplatser fick standardhöjd för buss och det funkade efter som A 34 har ramp och därmed klarar tillgänglighet. Nu påbörjas omställningen till anpassning för framtiden med 2.65 vagnar (A34 får breddning vid dörrarna. till 2.65) och därmed slipper man rampen vilket förenklar för de som behöver den. När Djurgården är klar kommer strandvägshållplatserna att åtgärdas. Sergel och Kungsan är förberedda för breddning vilket enkelt kan göras.
Stefan
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Jo, men enligt nu gällande plan inte förrän 2018, då spårsträckan vidare till Klarabersgatan och Citybanans uppgång tas i bruk.LÅ1 skrev:Men Sergelhållplatsen skall väl ändå rivas för tätskiktsarbetet?
Senast redigerad av Thomas Lange den tisdag 16 juli 2013 9:22, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Otur att man har vändslinga i en ände och säckvändning i andra änden, annars hade A34 kunnat fått "breddare" monterad på ena sidan och när man byggt om banan så hade man bara behövt vända riktning på vagnarna.
Fast det går kanske på nolltid att montera "breddarna" om allt förberetts på rätt sätt...
Fast det går kanske på nolltid att montera "breddarna" om allt förberetts på rätt sätt...
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
När det gäller Bellmansro så finns det väl egentligen inget som hindrar att hållplatsen tas bort för reguljärtrafiken men behålls för museitrafiken.
Att det sedan är fullständigt korkat att ta bort Bellmansro överhuvudtaget är en annan femma. Med samma argument som att man vill ta bort Bellmansro så skulle man få stänga T-centralen och Slussen omedelbart för tunnelbana ett och två.
Att det sedan är fullständigt korkat att ta bort Bellmansro överhuvudtaget är en annan femma. Med samma argument som att man vill ta bort Bellmansro så skulle man få stänga T-centralen och Slussen omedelbart för tunnelbana ett och två.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Tur att man har vändslinga i åtminstone ena änden. Det är bra för kapacitet och tidhållning kan jag avslöja.M_M skrev:Otur att man har vändslinga i en ände och säckvändning i andra änden, annars hade A34 kunnat fått "breddare" monterad på ena sidan och när man byggt om banan så hade man bara behövt vända riktning på vagnarna.
Fast det går kanske på nolltid att montera "breddarna" om allt förberetts på rätt sätt...
Allt är förberett på rätt sätt, kan jag också avslöja.
Ju förr dess bättre.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Bellmansro är en uppskattad hållplats för alla (många äldre) som promenerar bort till Rosendals-området. Jag har under min tid i området (över 20 år) inte hört talas om en enda person som inte kunnat utnyttja hållplatsen på grund av dålig tillgänglighet.Odd skrev:När det gäller Bellmansro så finns det väl egentligen inget som hindrar att hållplatsen tas bort för reguljärtrafiken men behålls för museitrafiken.
Att det sedan är fullständigt korkat att ta bort Bellmansro överhuvudtaget är en annan femma. Med samma argument som att man vill ta bort Bellmansro så skulle man få stänga T-centralen och Slussen omedelbart för tunnelbana ett och två.
Projektets krav på att alla hållplatser ska ligga i rakspår blir i detta fallet kontraproduktivt:
För att tillgångligheten ska öka för den fiktiva person som kanske under en tioårsperiod inte kan utnyttja hållplatsen ska tillgängligheten till Rosendalsområdet försämras för de tusentals personer som varje år utnyttjar spårvägen och Bellmansro. Det är en orimlig samhällellig kostnads/nyttokalkyl!
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
I allmänhet kan väl sägas att de som faktiskt kör trafik till en hållplats som inte är tillgänglighetsanpassad torde ha direkt usla förutsättningar för att uppskatta resandeunderlaget för resenärer som behöver anpassade hållplatser. Visst, i teorin kan de genom fordonsfönstren se att det då och då körs separata transporter för rörelsehindrade, men dels lär de knappast se alla sådana transporter och dessutom visar just Spårväg City att om det är enkelt att åka så ökar resandeunderlaget, vilket givetvis också är sant för rörelsehindrade resenärer.Thomas Lange skrev:Bellmansro är en uppskattad hållplats för alla (många äldre) som promenerar bort till Rosendals-området. Jag har under min tid i området (över 20 år) inte hört talas om en enda person som inte kunnat utnyttja hållplatsen på grund av dålig tillgänglighet.Odd skrev:När det gäller Bellmansro så finns det väl egentligen inget som hindrar att hållplatsen tas bort för reguljärtrafiken men behålls för museitrafiken.
Att det sedan är fullständigt korkat att ta bort Bellmansro överhuvudtaget är en annan femma. Med samma argument som att man vill ta bort Bellmansro så skulle man få stänga T-centralen och Slussen omedelbart för tunnelbana ett och två.
Projektets krav på att alla hållplatser ska ligga i rakspår blir i detta fallet kontraproduktivt:
För att tillgångligheten ska öka för den fiktiva person som kanske under en tioårsperiod inte kan utnyttja hållplatsen ska tillgängligheten till Rosendalsområdet försämras för de tusentals personer som varje år utnyttjar spårvägen och Bellmansro.
Det man kan lägga till i diskussionen till en specifik hållplats är huruvida det över huvud taget finns något i området som är möjligt att göra för den som behöver anpassade gångvägar. Exakt vad som finns i området kring Bellmansro låter jag vara osagt.
"Är du lönsam gamle vän"? Om man absolut ska göra någon kalkyl så ska man snarast jämföra kostnad med etik snarare än kostnad v.s. samhällsnytta. Glöm inte att ättestupan är det samhällsekonomiskt mest lönsamma men samtidigt mest oetiska sättet att hantera t.ex. pensionärer...Thomas Lange skrev:Det är en orimlig samhällellig kostnads/nyttokalkyl!
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Men jag trodde i min stora enfald att du visste hur spårläget och terrängen ser ut vid Bellmansro hpl.M_M skrev:I allmänhet kan väl sägas att de som faktiskt kör trafik till en hållplats som inte är tillgänglighetsanpassad torde ha direkt usla förutsättningar för att uppskatta resandeunderlaget för resenärer som behöver anpassade hållplatser. Visst, i teorin kan de genom fordonsfönstren se att det då och då körs separata transporter för rörelsehindrade, men dels lär de knappast se alla sådana transporter och dessutom visar just Spårväg City att om det är enkelt att åka så ökar resandeunderlaget, vilket givetvis också är sant för rörelsehindrade resenärer.Thomas Lange skrev:Bellmansro är en uppskattad hållplats för alla (många äldre) som promenerar bort till Rosendals-området. Jag har under min tid i området (över 20 år) inte hört talas om en enda person som inte kunnat utnyttja hållplatsen på grund av dålig tillgänglighet.Odd skrev:När det gäller Bellmansro så finns det väl egentligen inget som hindrar att hållplatsen tas bort för reguljärtrafiken men behålls för museitrafiken.
Att det sedan är fullständigt korkat att ta bort Bellmansro överhuvudtaget är en annan femma. Med samma argument som att man vill ta bort Bellmansro så skulle man få stänga T-centralen och Slussen omedelbart för tunnelbana ett och två.
Projektets krav på att alla hållplatser ska ligga i rakspår blir i detta fallet kontraproduktivt:
För att tillgångligheten ska öka för den fiktiva person som kanske under en tioårsperiod inte kan utnyttja hållplatsen ska tillgängligheten till Rosendalsområdet försämras för de tusentals personer som varje år utnyttjar spårvägen och Bellmansro.
Det man kan lägga till i diskussionen till en specifik hållplats är huruvida det över huvud taget finns något i området som är möjligt att göra för den som behöver anpassade gångvägar. Exakt vad som finns i området kring Bellmansro låter jag vara osagt.

Vad det handlar om är att SL har definierat "tillgänglighetsanpassad" som rak plattform på plan/nästan plan yta. Som Odd säger tidigare så skulle Slussens station falla för båda de kriterierna och T-Centralen för ett av dem.
Bellmansro gränslar krönet på en kraftig upp- och nedförsbacke, dessutom samtidigt i vänsterkurva. Visserligen är infarten till hpl på raksträcka, men med ca 7-8 % uppförslutning, efter hpl är det nästan lika illa. Det tillgänglighetsmässigt bästa vore att byta sida på hpl så den ligger på vänster sida i färdriktningen. Då kan man få övervägande kortare gap mellan plattform och ingångar i vagnarna, samtidigt som förare får bättre uppsikt över situationen - samtidgt får man problem med spårspring när folk vill med vagnen. Men uppsikten med befintlig placering kan lösas genom speglar (det har man ju i många tunnelbanesystem med betydligt längre plattformar) eller kameraövervakning på vagnen vid dörrarna, vid högerplattform.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.
Ja, jo, jag vet att hållplatsen inte passar med SL's normer - det jag däremot inte vet är om det finns något att göra på platsen för den som är rörelsehindrad... 
