"tänkte inte på det" i kombination med att det obehagligaste scenariot nog hade varit att ett godståg med bromsfel leds in till något Ropsten-säckspår?Anders Hanquist skrev:Apropå stoppbockar. Detta på en annan av SL:s ändstationer som för när varande inte trafikeras, nämligen Lidingöbanans Ropsten. Hur kom det sig att man där satte upp vanliga järnvägsbuffertar, som väl vid en konfrontation skulle penetrerat förarhytten eftersom de inte motsvarades av något kompatibelt på vagnarna? Undrade över dessa redan 1967. Senare försågs dessa med halva bildäck som väl skulle mildra den effekten. Tursamt nog inträffade väl ingen större incident. Men märkligt utformade var de ändå.
Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Gör man något åt detta när banan byggs om? Eller blir situationen annorlunda med nya vagnarna?Anders Hanquist skrev:Apropå stoppbockar. Detta på en annan av SL:s ändstationer som för när varande inte trafikeras, nämligen Lidingöbanans Ropsten. Hur kom det sig att man där satte upp vanliga järnvägsbuffertar, som väl vid en konfrontation skulle penetrerat förarhytten eftersom de inte motsvarades av något kompatibelt på vagnarna? Undrade över dessa redan 1967. Senare försågs dessa med halva bildäck som väl skulle mildra den effekten. Tursamt nog inträffade väl ingen större incident. Men märkligt utformade var de ändå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Det sista som överger människan är hoppettwr skrev:Gör man något åt detta när banan byggs om? Eller blir situationen annorlunda med nya vagnarna?Anders Hanquist skrev:Apropå stoppbockar. Detta på en annan av SL:s ändstationer som för när varande inte trafikeras, nämligen Lidingöbanans Ropsten. Hur kom det sig att man där satte upp vanliga järnvägsbuffertar, som väl vid en konfrontation skulle penetrerat förarhytten eftersom de inte motsvarades av något kompatibelt på vagnarna? Undrade över dessa redan 1967. Senare försågs dessa med halva bildäck som väl skulle mildra den effekten. Tursamt nog inträffade väl ingen större incident. Men märkligt utformade var de ändå.

Min tilltro till verklighetsanpassat säkerhetstänkande i dessa sammanhang är aningen tilltufsad

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Stoppbockarna i ropsten har järnvägsbuffertar för att dessa fjädrar. Buffertsrna är försedda med träblock med gummibitar från bildäck överst. Konstruktionen möter Lidingötågets korg precis i kofångaren, vilket är en rätt lämplig punkt. Många vagnar var tämligen krokiga på kofångaren, men annars raka i korgen. Platsbrist var nog en bidragande orsak till val av konstruktion. Bakom bocken är en betongklump som fångar de riktigt snabba tågen in i ropdten.
HS
HS
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
sen undrar jag hur dem tänkte när dem satt upp stoppbocken i slussen för vad jag kommer ihåg (har inte tänkt på den på ett tag
) så är den liknade modell som finns/fanns i Saltsjöbaden... och där skulle det få ännu värre följder då det är ett betongblock bakom och oftast mycket folk....
*Men om det sker så kanske det hjälper rivandet av slussen
*ironi
edit bild på stoppbocken
http://i88.photobucket.com/albums/k169/ ... 807014.jpg

*Men om det sker så kanske det hjälper rivandet av slussen

*ironi
edit bild på stoppbocken
http://i88.photobucket.com/albums/k169/ ... 807014.jpg
Senast redigerad av Eos95 den lördag 06 juli 2013 13:57, redigerad totalt 1 gånger.
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Är det inte dags att nån granskande journalist börjar nysta i hela grejen med Saltsjöbadens station, ända från det att man tog bort det ursprungliga långa spåret och gjorde sig av med marken för bostadsbyggande? Det jag har hört om hela ärendet så luktar det väldigt illa och jag kan nog tänka mig att ett och annat enskilt intresse har gynnats på ett otillbörligt sätt.
Personligen anser jag att man skall riva huset i fråga och åter bygga ett långt spår så att man kan koppla i Saltsjöbaden igen. De som vann på hela upplägget tidigare borde få utstå att förlora det igen!
Man borde nog även kolla på hur det ser ut i Hässelby Strand och hela det bygget.
Personligen anser jag att man skall riva huset i fråga och åter bygga ett långt spår så att man kan koppla i Saltsjöbaden igen. De som vann på hela upplägget tidigare borde få utstå att förlora det igen!
Man borde nog även kolla på hur det ser ut i Hässelby Strand och hela det bygget.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Medhåll.Odd skrev:Är det inte dags att nån granskande journalist börjar nysta i hela grejen med Saltsjöbadens station, ända från det att man tog bort det ursprungliga långa spåret och gjorde sig av med marken för bostadsbyggande? Det jag har hört om hela ärendet så luktar det väldigt illa och jag kan nog tänka mig att ett och annat enskilt intresse har gynnats på ett otillbörligt sätt.
Personligen anser jag att man skall riva huset i fråga och åter bygga ett långt spår så att man kan koppla i Saltsjöbaden igen. De som vann på hela upplägget tidigare borde få utstå att förlora det igen!
Man borde nog även kolla på hur det ser ut i Hässelby Strand och hela det bygget.
Det märkliga är väl att huset i fråga hade fått plats precis söder om "i spårens förlängning", så att "förenklat skyddsområde" (eller vad ytan bortom stoppbocken kan kallas) kan utgöras av en lång gräsmatta.
Däremot är väl en rundgångsmöjlighet (eller vad som nu fanns förut) av försumbart värde?
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Okej, om det alltså är ganska bra idag, omformulerar jag frågan. Kommer det att funka lika bra med A36, eller ser de annorlunda ut på något i sammanhanget avgörande sätt?Henrik Schütz skrev:Stoppbockarna i ropsten har järnvägsbuffertar för att dessa fjädrar. Buffertsrna är försedda med träblock med gummibitar från bildäck överst. Konstruktionen möter Lidingötågets korg precis i kofångaren, vilket är en rätt lämplig punkt. Många vagnar var tämligen krokiga på kofångaren, men annars raka i korgen. Platsbrist var nog en bidragande orsak till val av konstruktion. Bakom bocken är en betongklump som fångar de riktigt snabba tågen in i ropdten.
HS
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Nu har det varit tyst en tid om vilken lösning för stoppbockar som man kommer att välja i Saltsjöbaden. Pågår det något därute och i så fall vad - någon som vet?
Passerade Malmköping i går 11 augusti och observerade då en lösning för stoppbock på "skyltspåret" i Hosjöslingan (bilden). Kanske det vore något för Saltis? En nackdel i Hosjö förstås är att en påkörning som slår ner stolpen kanske skulle dra ner hela kontaktledningsarrangemanget i slingan, men vadå .....
Observerade
/Ragnar Thörnblom
Passerade Malmköping i går 11 augusti och observerade då en lösning för stoppbock på "skyltspåret" i Hosjöslingan (bilden). Kanske det vore något för Saltis? En nackdel i Hosjö förstås är att en påkörning som slår ner stolpen kanske skulle dra ner hela kontaktledningsarrangemanget i slingan, men vadå .....

Observerade
/Ragnar Thörnblom
- Bilagor
-
- Påkörningsskydd MKP.JPG (41.44 KiB) Visad 2667 gånger
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Hejsan!RR skrev:Nu har det varit tyst en tid om vilken lösning för stoppbockar som man kommer att välja i Saltsjöbaden. Pågår det något därute och i så fall vad - någon som vet?
Observerade
/Ragnar Thörnblom
Enligt uppgifter på annat forum så verkar det pågå arbete med nya stoppbockar. Se länken.
Tyvärr fungerade inte bilderna när jag kollade nu men förhoppninsgvis gör dom det snart.
http://www.nordpilen.se/forum/showthrea ... 287&page=6
Ha det bra.
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:36
- Ort: Saltsjöbaden - Stockholm
- Kontakt:
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
I Saltsjöbaden håller man på och bygger de nya stoppbockarna för fullt sedan några veckor....RR skrev:Nu har det varit tyst en tid om vilken lösning för stoppbockar som man kommer att välja i Saltsjöbaden. Pågår det något därute och i så fall vad - någon som vet?
Passerade Malmköping i går 11 augusti och observerade då en lösning för stoppbock på "skyltspåret" i Hosjöslingan (bilden). Kanske det vore något för Saltis? En nackdel i Hosjö förstås är att en påkörning som slår ner stolpen kanske skulle dra ner hela kontaktledningsarrangemanget i slingan, men vadå .....![]()
Observerade
/Ragnar Thörnblom
Man har grävt ur bankroppen vid plattformen till "havsnivå" = ca 2m, det är är enligt uppgift pålat till berg ~10m (ev mer), i slutet av förra veckan höll man som bäst på och armerade de nya stoppbockarna. Efter gjutningen är klar så ska en enorm hög med sten/makadam/jord läggas bakom betongklumpen (stoppbocken) för att man inte ens ska behöva försöka räkna ut sannolikheten för att ett tåg ska kunna köra ända in i huset ännu en gång om det osannolika skulle hända igen.
Om inte betongen i Sverige tar slut under gjutningen

Janne, lokförare SB
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
En liten hög sand skulle avsevärt minska risken för ev påkörningsskador...RR skrev:Nu har det varit tyst en tid om vilken lösning för stoppbockar som man kommer att välja i Saltsjöbaden. Pågår det något därute och i så fall vad - någon som vet?
Passerade Malmköping i går 11 augusti och observerade då en lösning för stoppbock på "skyltspåret" i Hosjöslingan (bilden). Kanske det vore något för Saltis? En nackdel i Hosjö förstås är att en påkörning som slår ner stolpen kanske skulle dra ner hela kontaktledningsarrangemanget i slingan, men vadå .....![]()
Observerade
/Ragnar Thörnblom

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Vore det inte bättre att införa ersättningsbostäder för de i det aktuella huset istället för ersättningstrafik för tågen? 

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Vem skulle ha dessa bostäder? SL? Tågoperatören? Det är inte precis så att det dräller av lediga bostäder i Stockholm eller Saltsjöbaden. Sedan brukar folk inte vara så pigga på att flytta mot sin vilja.M_M skrev:Vore det inte bättre att införa ersättningsbostäder för de i det aktuella huset istället för ersättningstrafik för tågen?
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Det fattas bara politisk vilja (hos politiker och väljare) - tillför det så är det bara att bygga!BSB101 skrev:Vem skulle ha dessa bostäder? SL? Tågoperatören? Det är inte precis så att det dräller av lediga bostäder i Stockholm eller Saltsjöbaden. Sedan brukar folk inte vara så pigga på att flytta mot sin vilja.M_M skrev:Vore det inte bättre att införa ersättningsbostäder för de i det aktuella huset istället för ersättningstrafik för tågen?
Folk är inte sugna på att flytta mot sin vilja och folk är inte sugna på ersättningsbuss istället för tåg mot sin vilja...
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Visst är det bara tt bygga om man vill men det skulle inte få igång Salsjöbanan något snabbare då den nya stoppnocken med största sannolikhet är klar innan några eventuella ersättningsbostäder speciellt då viljan att bygga bostäder inte finns idag. Med andra ord går det nog betydligt snabbare att fixa stoppbocken än nya bostäder.M_M skrev:Det fattas bara politisk vilja (hos politiker och väljare) - tillför det så är det bara att bygga!BSB101 skrev:Vem skulle ha dessa bostäder? SL? Tågoperatören? Det är inte precis så att det dräller av lediga bostäder i Stockholm eller Saltsjöbaden. Sedan brukar folk inte vara så pigga på att flytta mot sin vilja.M_M skrev:Vore det inte bättre att införa ersättningsbostäder för de i det aktuella huset istället för ersättningstrafik för tågen?
Folk är inte sugna på att flytta mot sin vilja och folk är inte sugna på ersättningsbuss istället för tåg mot sin vilja...
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Hejsan!
Dom flesta av er har säkert sett dom nya kraftigare stoppbockarna i Saltsjöbaden som byggts under sensommaren/hösten.
För dom som inte sett dom kommer här lite bilder. Ljusförhållandena på platsen var inte alltid dom bästa men bilderna blev ganska bra ändå.
Vi börjar i början av september innan trafikstarten då stoppbockarna inte var helt klara.


Huset repareras för fullt.

Nu hoppar vi fram till slutet av oktober. Trafiken är igång igen och huset är lagat.



Vi avslutar naturligtvis med ett tåg.


Hoppas bilderna glädjer någon och fler bilder kring detta återfinns i mitt webbalbum. Se länk nedan.
Ha det bra.
Dom flesta av er har säkert sett dom nya kraftigare stoppbockarna i Saltsjöbaden som byggts under sensommaren/hösten.
För dom som inte sett dom kommer här lite bilder. Ljusförhållandena på platsen var inte alltid dom bästa men bilderna blev ganska bra ändå.
Vi börjar i början av september innan trafikstarten då stoppbockarna inte var helt klara.


Huset repareras för fullt.

Nu hoppar vi fram till slutet av oktober. Trafiken är igång igen och huset är lagat.



Vi avslutar naturligtvis med ett tåg.


Hoppas bilderna glädjer någon och fler bilder kring detta återfinns i mitt webbalbum. Se länk nedan.
Ha det bra.
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Ja nu är det ingen tvekan om vad som händer om det kommer ännu ett skenande tåg i 80 blås! Två hydrauliska spjut rakt in i klätterskyddet på vagnen och sedan plåtmos + X antal "jordgubbar". Inga retardationsanordningar här inte, det är i stort sett tvärstopp som gäller. Nu kan dom sova lugnt i det återställda huset!mjtag skrev:
Konstaterar
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?
Det är antagligen svårt att få med media på detta, men det vore önskvärt om det blåstes upp en "skandal" i stil med "Påtryckningar får SL att bygga så att dussintals resenäreres liv sätts på spel för att rädda fåtal boende"...