Ingen fara, händer även den bästespårlasse skrev:MM- ber om ursäkt för felciteringen - nu struken. Det blir lite rörigt med citathanteringen i de här trådarna ibland.

Det är väl väldigt lite som fattas för att A32 ska kunna köras där det också finns strömskena - om jag inte minns helt galet så fungerar det åtminstone i låg hastighet om plankan byts mot något plastmaterial. Jag kanske minns fel här?spårlasse skrev:Vad gäller kombo tunnelbana-spårväg fungerar ju inte det längre med låggolvsvagnar. De vagnar det fungerade på har ju precis gått till slakt...
Om det bara är fråga om någon enstaka centimeter så kanske (eller kanske inte) en ny vagntyp kan köras där det också finns strömskena.
Jag har något vagt minne om en diskussion om vad som vore bra inför framtida A35 och där någon (kanske jag?) framförde att om det är möjligt så är det ett plus om vagnen kan köras där det finns tunnelbaneströmskena.
Det här innebär egentligen att det vore bättre för Lidingöresenärerna om bussarna körde ända till t.ex. Östermalms Torgspårlasse skrev:Annars är det väl egentligen samma argument för alla utbyggnader jag framför. Tunnelbana är bäst där det finns en viss täthet i bebyggelse. Den samhällsekonomiska anledningen till att man bygger tunnelbana är ju i princip att det ger tidsvinster. Utan dem är det svårt att motivera. Tidsvinster blir det ju framförallt för dem som bor nära stationerna. så fort det behövs en anslutningsbuss, så är ju restiden ofta sämre än om det fanns en direktbussförbindelse. Däri ligger väl problemet.

Fast Nackaförslaget är väl halvt för att skyffla över kostnader från slussenprojektet?spårlasse skrev:Men man kan ju ändå göra en förlängning av kapacitetsskäl (som till Nacka), eller av andra skäl om busstrafiken är för omfattande - därför är det ju bra att man föreslår tunnelbana till Orminge här.
Jag håller med men med reservationen att samma antal byten men kortare restid och/eller bekvämare resa kan också vara bra skäl.spårlasse skrev:Spår får dock aldrig bli ett egenvärde. Det viktigaste är - skulle jag säga - alltid att se till att en ny spårförbindelse (särskilt tunnelbana) ger minskade byten åt en tillräckligt stor grupp resenärer. Ger den inte det - är det sällan en bra idé - om det inte är nödvändigt för att klara kapaciteten.