Hittade den här modellen i Bryssel, SL och Arriva får tipset av mej...

Samtliga bilder från Rogier, Bryssel, 2013-07-02. Foto Leif D.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Hmm.. det känns ju som att det inte är stoppbockarna som är själva problemet. Men som du själv säger, man försöker väl hitta svepskäl för att slippa riva huset eller slopa Neglinge-Saltsjöbaden för gott...leifd skrev:De sägs ju att de är problem hitta bra stoppbockar, så därför kan man inte börja köra igen (vadå svepskäl allså...)
Allt går bra tills det händer något.leifd skrev:Uppenbart att de gick bra att köra spårvagn ändå... Borde går lika bra med spårvagnarna till Saltsjöbaden då...
Riva huset? Finns det något som lutar mot att man har funderat på att riva huset pga spårvägen? I så fall känns det som ett svepskäl för att slippa göra hållplatsen och slutet på spåret mer säkert.Odd skrev:Hmm.. det känns ju som att det inte är stoppbockarna som är själva problemet. Men som du själv säger, man försöker väl hitta svepskäl för att slippa riva huset eller slopa Neglinge-Saltsjöbaden för gott...leifd skrev:De sägs ju att de är problem hitta bra stoppbockar, så därför kan man inte börja köra igen (vadå svepskäl allså...)
Betongklumpar är dåligt eftersom det då får bli tågets korg som tar emot kraften i stötningen. Det är bättre med en stoppbock med tillräckling fjädring/friktionsräler, eller åtminstone en ordentlig sandhög bakom stoppbocken.R.Lindmark skrev:Eftersom allmänheten (media) har ögonen på dessa stoppbockar så måste man bygga ett par betongklumpar som definitivt stoppar tåget nästa gång det händer.
Oj-oj, vilka läskiga stoppbockar! Fjädrande spjut med små anslagsplattor som skall ta emot den skenande vagnen. Inte precis något som fångar upp och "omfamnar" vagnen och bromsar den över en viss sträcka. Jag skulle som förare inte vilja ha den där hydraulkolven komma farande med raketfart in under/mot golvet i förarplatsen. För inte tror jag att vagnen har något slags tillräckligt styvt och fungerande anslag för kolven bakom frontspoilern, det blir sannolikt bara en snabb inträngning.leifd skrev:De sägs ju att de är problem hitta bra stoppbockar, så därför kan man inte börja köra igen (vadå svepskäl allså...)
Hittade den här modellen i Bryssel, SL och Arriva får tipset av mej...
Foto Leif D.
Jag håller nästan med dig, däremot ser bocken ut att ha anslag i vagnens ramverk med tanke på höjden. Det innebär i så fall att någon tänkt hyggligt tillräckligt och då är det ingen större skillnad mot bocken vid exempelvis Sergels Torg som är anpassad för att ta i vagnens stötplan.RR skrev:Oj-oj, vilka läskiga stoppbockar! Fjädrande spjut med små anslagsplattor som skall ta emot den skenande vagnen. Inte precis något som fångar upp och "omfamnar" vagnen och bromsar den över en viss sträcka. Jag skulle som förare inte vilja ha den där hydraulkolven komma farande med raketfart in under/mot golvet i förarplatsen. För inte tror jag att vagnen har något slags tillräckligt styvt och fungerande anslag för kolven bakom frontspoilern, det blir sannolikt bara en snabb inträngning.
Ja, försäkringsbolaget/en, där att skadorna inte var så allvarliga så det behövdes rivas.M_M skrev: Reparerades huset? Vem stod för det? Varför?
Moderna och moderna... beror på vad man menar.M_M skrev:Hur är det med moderna ATC-system, skiljer de på signalbilder / lagda tågvägar/växlingsvägar och vad som är absoluta stopp?
D.v.s. kan man köra i ett "nästan inte aktiverat"-läge där banans aktuella STH och stoppbockars placering övervakas, men signalbilder o.s.v. inte övervakas? Det hade ju hejdat händelsen i Malmö...
(Jo, jag känner till att ERTMS har nån slags växlingsläge, det verkar vara en bra idé fast kanske inte lika bra att man måste "gå ur och gå i" för att uppdatera växlingsområdets omgränsning, om jag fattat rätt).
Har studerat de mastodontiska betongklossarna vid 12:ans hållplats vid Alvik. De ser ut som schweizerostar - stora igenmurade hål efterindigirka skrev:Betongklumpar är dåligt eftersom det då får bli tågets korg som tar emot kraften i stötningen. Det är bättre med en stoppbock med tillräckling fjädring/friktionsräler, eller åtminstone en ordentlig sandhög bakom stoppbocken.R.Lindmark skrev:Eftersom allmänheten (media) har ögonen på dessa stoppbockar så måste man bygga ett par betongklumpar som definitivt stoppar tåget nästa gång det händer.
Märkligt utformade blev 373:s stötfångare vid omild kontakt med sagda stoppbock. Detta åtgärdades inte förrän vagnen överfördes tillAnders Hanquist skrev:Apropå stoppbockar. Detta på en annan av SL:s ändstationer som för när varande inte trafikeras, nämligen Lidingöbanans Ropsten. Hur kom det sig att man där satte upp vanliga järnvägsbuffertar, som väl vid en konfrontation skulle penetrerat förarhytten eftersom de inte motsvarades av något kompatibelt på vagnarna? Undrade över dessa redan 1967. Senare försågs dessa med halva bildäck som väl skulle mildra den effekten. Tursamt nog inträffade väl ingen större incident. Men märkligt utformade var de ändå.