Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det finns nog chans att bevara A30B. Nån måste dock betala för det, ha plats att förvara dem och klara av att underhålla dem. Så, vilka ställer upp? Inte jag!
Dock anser jag att man skall spara två motorvagnar plus reservdelar av en annan anledning, isvagn. När A35/A36 kommer i drift i vinter så kommer det att visa sig att de visst inte klarade av is och frost på kontaktledningen och visst vore det väl då bra om man hade två vagnar man kunde skrapa is med före trafiktågen, en mot Ros och en mot Gåb. Vi kommer att säga "vad vad det vi sa" till klåparna men det hjälper inte mot att vi regelbundet under frostsäsong har inställda turer och Lidingö Tidning kommer att basunera ut fjaskot. När man väl har löst dessa problem ett par år senare så kan man skrot/sälja/slopa även dessa A30.
Joakim W skrev:quote="A32"]Enligt SL´s fordonsförvaltare för lokalbanorna Åsa Elmefors så kommer samtliga lidingöbanevagnar att skotas genom Stenas försorg framöver, så håll utkik efter vagntransporter på vägarna så ser ni vart de är på väg.
Möjligt att dom plockas på värdefulla delar innan transporterna.
/A32
Jäkla glädjedödare
Vi som hade så roligt med "försäljningen" av A30B/B30B till Kuba...
Det ser man ju här:
HSS F2 skrev:Jag tycker det verkar råda förvirring angående Kuba-affären. Enligt tidigare uppgifter levererades ställningar för strömavtagarna till AGA-depån för att anpassa dessa till Herheylinjen. För min del tycker jag det vore optimalt att skicka iväg vagnarna snarare än att skrota dem direkt med tanke på att de är funktionsdugliga.
Även om humor kan vara bra, känns det jäkligt oseriöst att gå ut i ett forum och skriva om det som om det vore sant... Så nu ska jag försöka hålla mig borta från detta forum, om det är så där det går till här.[/quote]
Joakim W
Nja, du skall nog vara mer källkritisk...
Du skall ställa dig frågan om allt som skrivs på Internet verkligen är sant...[/quote]
roggek
Alla som nyttjar SSS Forum har rimligtvis tillgång till dator och något som kalls Google. Om man som i det aktuella fallt söker på "Lidingövagnar Kuba"
och bara får TRE träffar, samtliga på SS Forum, borde rimligtvis vissa misstankar dyka upp...
Jag har tagit till vana att ofta söka på ord och uppgifter som jag inte är 100% säker på!
643
Odd skrev:Det finns nog chans att bevara A30B. Nån måste dock betala för det, ha plats att förvara dem och klara av att underhålla dem. Så, vilka ställer upp? Inte jag!
Om nu någon får för sig att köpa/överta en A30B, finns det någon bana de kan köra den på. Släpper SSS in den på Malmköpings spår? I sådana fall kan väl några köpa en.
Odd skrev:Det finns nog chans att bevara A30B. Nån måste dock betala för det, ha plats att förvara dem och klara av att underhålla dem. Så, vilka ställer upp? Inte jag!
Dock anser jag att man skall spara två motorvagnar plus reservdelar av en annan anledning, isvagn. När A35/A36 kommer i drift i vinter så kommer det att visa sig att de visst inte klarade av is och frost på kontaktledningen och visst vore det väl då bra om man hade två vagnar man kunde skrapa is med före trafiktågen, en mot Ros och en mot Gåb. Vi kommer att säga "vad vad det vi sa" till klåparna men det hjälper inte mot att vi regelbundet under frostsäsong har inställda turer och Lidingö Tidning kommer att basunera ut fjaskot. När man väl har löst dessa problem ett par år senare så kan man skrot/sälja/slopa även dessa A30.
Varför tar ni inte sonika tillbaka "Gunghästen" a k a lok 9207 från Djurgårdslinjen?...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Om nu någon får för sig att köpa/överta en A30B, finns det någon bana de kan köra den på. Släpper SSS in den på Malmköpings spår? I sådana fall kan väl några köpa en.
Allting är avhängigt "mutans" storlek - det fanns något som hette "avtalsfordon" när några ville bevara ett fordon som styrelsen inte gillade. Dyrt, opraktiskt, gav likväl upphov till kontroverser trots att intressenterna betalade punktligt. Skulle inte rekommendera ett liknande förfarande! Trots utbyggnader är det trångt i Riksmuséets vagnhallar - men frågan är ju fri!
Jag är nog beredd att sätta en slant på att om ett antal år så kommer diskussioner kring "varför sprades inte fler A30/B30" gå i EXAKT samma stil som diskussionerna gått om A25/A26/A27 (och Malmömotsvarigheten) gått ända sen Djurgårdslinjen drog igång.
Nån som är sugen på att sätta emot?
Rent ekonomiskt borde spårvägsällskapet övervägt att göra ett avtal med SL om att hyra vagnarna för ett pris som är lägre än motsvarande underhållskostnader på andra "slit-musei/veteranvagnar", med möjlighet att returnera dem vid valfri tidpunkt då de blivit (alltför?) revisionsmogna. Det skulle verkligen förvåna mig om man lyckats planera så att samtliga vagnar idag bara har ytterst kort sträcka kvar till de behöver revision. Med en sånhär hyresaffär kunde alltså spårvägsällskapet "kört slut på det sista hos vagnarna" på Djurgårdslinjen och alltså fått en lägre driftkostnad på veterantrafiken samt dessutom kört med mer autentiska vagnar än A31/M23...
Dagens Nyheter rapporterar att Martin Kuba blir premiärminister i Tjeckien, men jag utgår ifrån att detta bara är ett skämt från svenska spårvägsentusiaster.
[quote="M_M"]Jag är nog beredd att sätta en slant på att om ett antal år så kommer diskussioner kring "varför sprades inte fler A30/B30" gå i EXAKT samma stil som diskussionerna gått om A25/A26/A27 (och Malmömotsvarigheten) gått ända sen Djurgårdslinjen drog igång.
Nån som är sugen på att sätta emot
Jag sätter gärna emot, Djurgårdslinjens museala målsättning som jag som utomstående förstått är att visa hur Stockholms Spårvägar såg ut under främst 1950 och 1960-talet med inslag av äldre historiska stockholmsvagnar. Jag ser inte hur en flotta av A30/B30 skulle tillföra något mervärde i detta och förstår ännu mindre varför det skulle bli billigare än att köra med A31. Jag är inte heller övertygad om att Djurgårdslinjens resenärer skulle uppskatta att åka i revisionsmogna 80-talsbyggen istället för veteranvagnar från 50-talet. Dessutom har A31 rullat i över 20 år på Stockholms gator och får nog betraktas som en äkta Stockholmstyp numera vilket inte A30B är då den bara rullat på Lidingö .
Vill man seriöst rädda ett Lidingötåg A30B/B30B så föreslår jag att de som är intresserade snabbt som attan bildar "Lidingöbanans Veteranspårvagnsförening" och köper in ett Lidingötåg och viktigast av allt får in det under tak. Ingen lätt uppgift men finns bara viljan så.....
PerE skrev:Vill man seriöst rädda ett Lidingötåg A30B/B30B så föreslår jag att de som är intresserade snabbt som attan bildar "Lidingöbanans Veteranspårvagnsförening" och köper in ett Lidingötåg och viktigast av allt får in det under tak. Ingen lätt uppgift men finns bara viljan så.....
Det skulle man kanske tänkt på för typ ett halvår sedan. "Prata går ju, men prata så det går"...
Nu är det nog försent att rädda några A30B/B30B, skrotbeslutet är väl redan taget. Skulle vara kul och höra vad hr Grönstedt säger i frågan, eller någon från SSS styrelse.
Jag tycker vi egentligen kan lägga ner diskussionen då det bara verkar vara massa "rundgång" i ämnet...
Vad anser Jourmästaren????
PerE skrev:Vill man seriöst rädda ett Lidingötåg A30B/B30B så föreslår jag att de som är intresserade snabbt som attan bildar "Lidingöbanans Veteranspårvagnsförening" och köper in ett Lidingötåg och viktigast av allt får in det under tak. Ingen lätt uppgift men finns bara viljan så.....
Det skulle man kanske tänkt på för typ ett halvår sedan. "Prata går ju, men prata så det går"...
Nu är det nog försent att rädda några A30B/B30B, skrotbeslutet är väl redan taget. Skulle vara kul och höra vad hr Grönstedt säger i frågan, eller någon från SSS styrelse.
Jag tycker vi egentligen kan lägga ner diskussionen då det bara verkar vara massa "rundgång" i ämnet...
Vad anser Jourmästaren????
Ja, det är nog lite sent nu när det är tisdag och sista dagen för trafik är på torsdag. Och vagnarna körs till slakten i helgen.
Men vi har inte fått svar på vart de egentligen ska (Hallstahammar eller Östhammar) och någon kanske kan ha något att rapportera i helgen. Så att stänga tråden, om det är det du menar, är väl lite överdrivet?
twr skrev:Men vi har inte fått svar på vart de egentligen ska (Hallstahammar eller Östhammar) och någon kanske kan ha något att rapportera i helgen. Så att stänga tråden, om det är det du menar, är väl lite överdrivet?
Nä, men den eviga diskussionen om bevarandet kan vi lägga åt sidan, det ÄR försent att rädda en/flera A30B/B30B om inte någon är miljonär på forumet!
Och min gissning är nog till Stena fragmentering i Hallstahammar, eftersom Stena inte har någon filial i Östhammar ö h t: http://stenarecycling.se/Kartsok/Hallst ... gavagen-8/
Den eviga diskussionen kanske pekar på att flera av SSS medlemmar anser att sällskapet gör fel. Och jag skulle gärna se hur sällskapet motiverar att 17 är mer värd att bevara än tex 317.
R.Lindmark skrev:Den eviga diskussionen kanske pekar på att flera av SSS medlemmar anser att sällskapet gör fel. Och jag skulle gärna se hur sällskapet motiverar att 17 är mer värd att bevara än tex 317.
SSLIdJ 17 är väl mer "original" än 317...
Och vagn 17 ägs av Spårvägsmuseet inte av SSS...Så sällskapet behöver inte motivera nånting...
Sen att den är placerad på Djurgårdslinjen (stämmer det?) är en annan femma...
Och om man inte anser att en förening sköter sitt uppdrag har man två val:
Antingen så lämnar man föreningen, eller så skriver man en motion till årsmötet...
Nä, nu väntar jag med spänning på en upprustad Lidingöbana med nya moderna vagnar...Tjing!
M_M skrev:Jag är nog beredd att sätta en slant på att om ett antal år så kommer diskussioner kring "varför sprades inte fler A30/B30" gå i EXAKT samma stil som diskussionerna gått om A25/A26/A27 (och Malmömotsvarigheten) gått ända sen Djurgårdslinjen drog igång.
Nån som är sugen på att sätta emot?
Så länge man inte sparar exakt alla vagnar så kommer det förekomma diskussioner om varför man inte sparade X eller varför man sparade Y men Z. Varför din förutsägelse får anses vara en lågoddsare.
R.Lindmark skrev:Den eviga diskussionen kanske pekar på att flera av SSS medlemmar anser att sällskapet gör fel. Och jag skulle gärna se hur sällskapet motiverar att 17 är mer värd att bevara än tex 317.
SSLIdJ 17 är väl mer "original" än 317...
Och vagn 17 ägs av Spårvägsmuseet inte av SSS...Så sällskapet behöver inte motivera nånting...
Sen att den är placerad på Djurgårdslinjen (stämmer det?) är en annan femma...
Och om man inte anser att en förening sköter sitt uppdrag har man två val:
Antingen så lämnar man föreningen, eller så skriver man en motion till årsmötet...
Nä, nu väntar jag med spänning på en upprustad Lidingöbana med nya moderna vagnar...Tjing!
Jag är är medveten om att 17 tillhör Spårvägsmuseet. Men när jag pratar om att bevara en A30 så får jag tillbaka att det fins så många ängbyvagnar sparade och alla vagnar räknas upp inklusive 17 och 42. Då tycker jag att jag kan ifrågasätta vilken vagn som är mest bevaransvärd. Vadå mer orginal? 17 har ett utförande som aldrig funnits i trafiken.
När SL upptäcker att de behöver en isvagn så får de väl helt enkelt avtala med SSS om att hyra in en valfri tvåriktningsvagn (= 17?) från Djurgårdslinjen för denna trafik. Eller så får de väl börja med trafik dygnet runt, då behövs inga isvagnar.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)