Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av twr »

roggek skrev: Nja, du skall nog vara mer källkritisk...
Du skall ställa dig frågan om allt som skrivs på Internet verkligen är sant...
Det är det ju naturligtvis inte. Men är det rimligt att lägga hela ansvaret på läsaren?

Hoppas du vill stanna kvar här ändå, Joakim W! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6854
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av Odd »

Det finns nog chans att bevara A30B. Nån måste dock betala för det, ha plats att förvara dem och klara av att underhålla dem. Så, vilka ställer upp? Inte jag!

Dock anser jag att man skall spara två motorvagnar plus reservdelar av en annan anledning, isvagn. När A35/A36 kommer i drift i vinter så kommer det att visa sig att de visst inte klarade av is och frost på kontaktledningen och visst vore det väl då bra om man hade två vagnar man kunde skrapa is med före trafiktågen, en mot Ros och en mot Gåb. Vi kommer att säga "vad vad det vi sa" till klåparna men det hjälper inte mot att vi regelbundet under frostsäsong har inställda turer och Lidingö Tidning kommer att basunera ut fjaskot. När man väl har löst dessa problem ett par år senare så kan man skrot/sälja/slopa även dessa A30.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av 643 »

roggek skrev:
Joakim W skrev:quote="A32"]Enligt SL´s fordonsförvaltare för lokalbanorna Åsa Elmefors så kommer samtliga lidingöbanevagnar att skotas genom Stenas försorg framöver, så håll utkik efter vagntransporter på vägarna så ser ni vart de är på väg.
Möjligt att dom plockas på värdefulla delar innan transporterna.

/A32 :wink:
Jäkla glädjedödare :wink:
Vi som hade så roligt med "försäljningen" av A30B/B30B till Kuba...
Det ser man ju här:
HSS F2 skrev:Jag tycker det verkar råda förvirring angående Kuba-affären. Enligt tidigare uppgifter levererades ställningar för strömavtagarna till AGA-depån för att anpassa dessa till Herheylinjen. För min del tycker jag det vore optimalt att skicka iväg vagnarna snarare än att skrota dem direkt med tanke på att de är funktionsdugliga.
Även om humor kan vara bra, känns det jäkligt oseriöst att gå ut i ett forum och skriva om det som om det vore sant... Så nu ska jag försöka hålla mig borta från detta forum, om det är så där det går till här.[/quote]
Joakim W
Nja, du skall nog vara mer källkritisk...
Du skall ställa dig frågan om allt som skrivs på Internet verkligen är sant...[/quote]
roggek

Alla som nyttjar SSS Forum har rimligtvis tillgång till dator och något som kalls Google. Om man som i det aktuella fallt söker på "Lidingövagnar Kuba"
och bara får TRE träffar, samtliga på SS Forum, borde rimligtvis vissa misstankar dyka upp...
Jag har tagit till vana att ofta söka på ord och uppgifter som jag inte är 100% säker på! 8)
643
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av Sven Blomberg »

Odd skrev:Det finns nog chans att bevara A30B. Nån måste dock betala för det, ha plats att förvara dem och klara av att underhålla dem. Så, vilka ställer upp? Inte jag!
Om nu någon får för sig att köpa/överta en A30B, finns det någon bana de kan köra den på. Släpper SSS in den på Malmköpings spår? I sådana fall kan väl några köpa en.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av roggek »

Odd skrev:Det finns nog chans att bevara A30B. Nån måste dock betala för det, ha plats att förvara dem och klara av att underhålla dem. Så, vilka ställer upp? Inte jag!

Dock anser jag att man skall spara två motorvagnar plus reservdelar av en annan anledning, isvagn. När A35/A36 kommer i drift i vinter så kommer det att visa sig att de visst inte klarade av is och frost på kontaktledningen och visst vore det väl då bra om man hade två vagnar man kunde skrapa is med före trafiktågen, en mot Ros och en mot Gåb. Vi kommer att säga "vad vad det vi sa" till klåparna men det hjälper inte mot att vi regelbundet under frostsäsong har inställda turer och Lidingö Tidning kommer att basunera ut fjaskot. När man väl har löst dessa problem ett par år senare så kan man skrot/sälja/slopa även dessa A30.
Varför tar ni inte sonika tillbaka "Gunghästen" a k a lok 9207 från Djurgårdslinjen?... :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av Thomas Lange »

roggek skrev: Varför tar ni inte sonika tillbaka "Gunghästen" a k a lok 9207 från Djurgårdslinjen?... :roll:
Intressant. Uppmaningen leder fram till två reflektioner.

1) Vilka är "ni"?

2) 9207 ägs av AB Stockholms Spårvägar.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av 643 »

Sven Blomberg skrev:
Odd skrev:Det finns nog chans att bevara A30B. Nån måste dock betala för det, ha plats att förvara dem och klara av att underhålla dem. Så, vilka ställer upp? Inte jag!
Om nu någon får för sig att köpa/överta en A30B, finns det någon bana de kan köra den på. Släpper SSS in den på Malmköpings spår? I sådana fall kan väl några köpa en.
Allting är avhängigt "mutans" storlek - det fanns något som hette "avtalsfordon" när några ville bevara ett fordon som styrelsen inte gillade. Dyrt, opraktiskt, gav likväl upphov till kontroverser trots att intressenterna betalade punktligt. Skulle inte rekommendera ett liknande förfarande! Trots utbyggnader är det trångt i Riksmuséets vagnhallar - men frågan är ju fri! :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av 643 »

Thomas Lange skrev:
roggek skrev: Varför tar ni inte sonika tillbaka "Gunghästen" a k a lok 9207 från Djurgårdslinjen?... :roll:
Intressant. Uppmaningen leder fram till två reflektioner.

1) Vilka är "ni"?

2) 9207 ägs av AB Stockholms Spårvägar.
Äganderätt är en grundläggande samhällelig princip. Att helt sonika "ta tillbaka" något är nästan alltid något olagligt... :)

"Allt handlar om ihärdighet"!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av M_M »

Jag är nog beredd att sätta en slant på att om ett antal år så kommer diskussioner kring "varför sprades inte fler A30/B30" gå i EXAKT samma stil som diskussionerna gått om A25/A26/A27 (och Malmömotsvarigheten) gått ända sen Djurgårdslinjen drog igång.

Nån som är sugen på att sätta emot?


Rent ekonomiskt borde spårvägsällskapet övervägt att göra ett avtal med SL om att hyra vagnarna för ett pris som är lägre än motsvarande underhållskostnader på andra "slit-musei/veteranvagnar", med möjlighet att returnera dem vid valfri tidpunkt då de blivit (alltför?) revisionsmogna. Det skulle verkligen förvåna mig om man lyckats planera så att samtliga vagnar idag bara har ytterst kort sträcka kvar till de behöver revision. Med en sånhär hyresaffär kunde alltså spårvägsällskapet "kört slut på det sista hos vagnarna" på Djurgårdslinjen och alltså fått en lägre driftkostnad på veterantrafiken samt dessutom kört med mer autentiska vagnar än A31/M23...
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av twr »

Dagens Nyheter rapporterar att Martin Kuba blir premiärminister i Tjeckien, men jag utgår ifrån att detta bara är ett skämt från svenska spårvägsentusiaster.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
PerE
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 02 september 2002 12:54

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av PerE »

[quote="M_M"]Jag är nog beredd att sätta en slant på att om ett antal år så kommer diskussioner kring "varför sprades inte fler A30/B30" gå i EXAKT samma stil som diskussionerna gått om A25/A26/A27 (och Malmömotsvarigheten) gått ända sen Djurgårdslinjen drog igång.

Nån som är sugen på att sätta emot

Jag sätter gärna emot, Djurgårdslinjens museala målsättning som jag som utomstående förstått är att visa hur Stockholms Spårvägar såg ut under främst 1950 och 1960-talet med inslag av äldre historiska stockholmsvagnar. Jag ser inte hur en flotta av A30/B30 skulle tillföra något mervärde i detta och förstår ännu mindre varför det skulle bli billigare än att köra med A31. Jag är inte heller övertygad om att Djurgårdslinjens resenärer skulle uppskatta att åka i revisionsmogna 80-talsbyggen istället för veteranvagnar från 50-talet. Dessutom har A31 rullat i över 20 år på Stockholms gator och får nog betraktas som en äkta Stockholmstyp numera vilket inte A30B är då den bara rullat på Lidingö :D :? .

Vill man seriöst rädda ett Lidingötåg A30B/B30B så föreslår jag att de som är intresserade snabbt som attan bildar "Lidingöbanans Veteranspårvagnsförening" och köper in ett Lidingötåg och viktigast av allt får in det under tak. Ingen lätt uppgift men finns bara viljan så.....
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av twr »

PerE skrev:... en äkta Stockholmstyp numera vilket inte A30B är då den bara rullat på Lidingö :D :?
Förutom Ropsten, som ligger i Stockholm! :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av roggek »

PerE skrev:Vill man seriöst rädda ett Lidingötåg A30B/B30B så föreslår jag att de som är intresserade snabbt som attan bildar "Lidingöbanans Veteranspårvagnsförening" och köper in ett Lidingötåg och viktigast av allt får in det under tak. Ingen lätt uppgift men finns bara viljan så.....
Det skulle man kanske tänkt på för typ ett halvår sedan. "Prata går ju, men prata så det går"...

Nu är det nog försent att rädda några A30B/B30B, skrotbeslutet är väl redan taget. Skulle vara kul och höra vad hr Grönstedt säger i frågan, eller någon från SSS styrelse.
Jag tycker vi egentligen kan lägga ner diskussionen då det bara verkar vara massa "rundgång" i ämnet...

Vad anser Jourmästaren????
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av twr »

roggek skrev:
PerE skrev:Vill man seriöst rädda ett Lidingötåg A30B/B30B så föreslår jag att de som är intresserade snabbt som attan bildar "Lidingöbanans Veteranspårvagnsförening" och köper in ett Lidingötåg och viktigast av allt får in det under tak. Ingen lätt uppgift men finns bara viljan så.....
Det skulle man kanske tänkt på för typ ett halvår sedan. "Prata går ju, men prata så det går"...

Nu är det nog försent att rädda några A30B/B30B, skrotbeslutet är väl redan taget. Skulle vara kul och höra vad hr Grönstedt säger i frågan, eller någon från SSS styrelse.
Jag tycker vi egentligen kan lägga ner diskussionen då det bara verkar vara massa "rundgång" i ämnet...

Vad anser Jourmästaren????
Ja, det är nog lite sent nu när det är tisdag och sista dagen för trafik är på torsdag. Och vagnarna körs till slakten i helgen.

Men vi har inte fått svar på vart de egentligen ska (Hallstahammar eller Östhammar) och någon kanske kan ha något att rapportera i helgen. Så att stänga tråden, om det är det du menar, är väl lite överdrivet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av roggek »

twr skrev:Men vi har inte fått svar på vart de egentligen ska (Hallstahammar eller Östhammar) och någon kanske kan ha något att rapportera i helgen. Så att stänga tråden, om det är det du menar, är väl lite överdrivet?
Nä, men den eviga diskussionen om bevarandet kan vi lägga åt sidan, det ÄR försent att rädda en/flera A30B/B30B om inte någon är miljonär på forumet!
Och min gissning är nog till Stena fragmentering i Hallstahammar, eftersom Stena inte har någon filial i Östhammar ö h t:
http://stenarecycling.se/Kartsok/Hallst ... gavagen-8/

Men de kan lika gärna köras till Gladö, det har ju fungerat förr...
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... glad%C3%B6
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av R.Lindmark »

Den eviga diskussionen kanske pekar på att flera av SSS medlemmar anser att sällskapet gör fel. Och jag skulle gärna se hur sällskapet motiverar att 17 är mer värd att bevara än tex 317.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av roggek »

R.Lindmark skrev:Den eviga diskussionen kanske pekar på att flera av SSS medlemmar anser att sällskapet gör fel. Och jag skulle gärna se hur sällskapet motiverar att 17 är mer värd att bevara än tex 317.
SSLIdJ 17 är väl mer "original" än 317...
Och vagn 17 ägs av Spårvägsmuseet inte av SSS...Så sällskapet behöver inte motivera nånting...
Sen att den är placerad på Djurgårdslinjen (stämmer det?) är en annan femma...

Och om man inte anser att en förening sköter sitt uppdrag har man två val:
Antingen så lämnar man föreningen, eller så skriver man en motion till årsmötet...

Nä, nu väntar jag med spänning på en upprustad Lidingöbana med nya moderna vagnar...Tjing!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:Jag är nog beredd att sätta en slant på att om ett antal år så kommer diskussioner kring "varför sprades inte fler A30/B30" gå i EXAKT samma stil som diskussionerna gått om A25/A26/A27 (och Malmömotsvarigheten) gått ända sen Djurgårdslinjen drog igång.

Nån som är sugen på att sätta emot?
Så länge man inte sparar exakt alla vagnar så kommer det förekomma diskussioner om varför man inte sparade X eller varför man sparade Y men Z. Varför din förutsägelse får anses vara en lågoddsare.
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av R.Lindmark »

roggek skrev:
R.Lindmark skrev:Den eviga diskussionen kanske pekar på att flera av SSS medlemmar anser att sällskapet gör fel. Och jag skulle gärna se hur sällskapet motiverar att 17 är mer värd att bevara än tex 317.
SSLIdJ 17 är väl mer "original" än 317...
Och vagn 17 ägs av Spårvägsmuseet inte av SSS...Så sällskapet behöver inte motivera nånting...
Sen att den är placerad på Djurgårdslinjen (stämmer det?) är en annan femma...

Och om man inte anser att en förening sköter sitt uppdrag har man två val:
Antingen så lämnar man föreningen, eller så skriver man en motion till årsmötet...

Nä, nu väntar jag med spänning på en upprustad Lidingöbana med nya moderna vagnar...Tjing!
Jag är är medveten om att 17 tillhör Spårvägsmuseet. Men när jag pratar om att bevara en A30 så får jag tillbaka att det fins så många ängbyvagnar sparade och alla vagnar räknas upp inklusive 17 och 42. Då tycker jag att jag kan ifrågasätta vilken vagn som är mest bevaransvärd. Vadå mer orginal? 17 har ett utförande som aldrig funnits i trafiken.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av Kristofer »

När SL upptäcker att de behöver en isvagn så får de väl helt enkelt avtala med SSS om att hyra in en valfri tvåriktningsvagn (= 17?) från Djurgårdslinjen för denna trafik. Eller så får de väl börja med trafik dygnet runt, då behövs inga isvagnar.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar