Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
AdrianLangemar

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av AdrianLangemar »

Tagbitaren skrev:Man får komma ihåg vad detta är - det löser inte världsproblemen, utan skapar en omstigningsmöjlighet mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan (med en förhållandevis måttlig investering). Det är lätt att säga att man ska ordna en omstigningsplats där, men terrängen är inte helt enkel. Sedan har man SB som barriär också, förutom Värmdöleden
http://goo.gl/maps/GuDJh

Sett från andra hållet:
http://goo.gl/maps/mG2jJ

Möjligen kan man anlägga en gångtunnel där (så att man får en Farsta Strandsliknande lösning), men den måste rimligtvis gå under Värmdöleden också. Vem ska betala det, tycker du?
Det blir väl ändå billigare med gångtunneln än själva spårvägsförlängningen? I så fall måste gångtunneln vara samhällsekonomiskt lönsam, eftersom den gör att mer än dubbelt så många resenärer får nytta av spårvägsförlängningen. Kommunerna (i detta fall Nacka och Värmdö) kanske kan betala en tiondel här också?
heasm

Inlägg av heasm »

Christer Wennerholm har publicerat nedanstående skisser om förlängningen i sin blogg.

Bild
(Klicka här för högupplöst bild)

Bild

Bytespunkten i Sickla tycker jag ser helt ok ut och en framtida sammankoppling av banonorna ligger så att säga i vidare förlängning.

Enligt artikel i pappers-DN idag är det också tänkt att TvB leds mha bro över Järlaleden (kanske det som driver upp kostnaden?).
twr

Inlägg av twr »

heasm skrev:Christer Wennerholm har publicerat nedanstående skisser om förlängningen i sin blogg.

Bild
(Klicka här för högupplöst bild)

Bild

Bytespunkten i Sickla tycker jag ser helt ok ut och en framtida sammankoppling av banonorna ligger så att säga i vidare förlängning.

Enligt artikel i pappers-DN idag är det också tänkt att TvB leds mha bro över Järlaleden (kanske det som driver upp kostnaden?).
Ska den verkligen gå på bro över Järlaleden? Det är inte vad man har hört tidigare, och framgår inte av ritningen som Wennerholm har publicerat. Kan det vara en sammanblandning med tråget under Sickla industriväg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
heasm

Inlägg av heasm »

twr skrev:Kan det vara en sammanblandning med tråget under Sickla industriväg?
Jag har inte tillgång till pappersvarianten nu, men så uppfattade jag artikeln. Jag kan säkert ha läst slarvigt i morse och missuppfattat det.
twr

Inlägg av twr »

heasm skrev:
twr skrev:Kan det vara en sammanblandning med tråget under Sickla industriväg?
Jag har inte tillgång till pappersvarianten nu, men så uppfattade jag artikeln. Jag kan säkert ha läst slarvigt i morse och missuppfattat det.
Jag har också läst papperstidningen och håller helt med dig. Jag var kanske otydlig, jag undrade alltså om journalisten hade blandat ihop det.

Som jag har förstått det tidigare skulle det vara en signalreglerad plankorsning med Järlaleden. Ska man bygga en bro lär det kosta mycket pengar, troligen mer än 410 miljoner för totalsumman. Men kanske har Trafikverket satt käppar i hjulen?

Nacka kommuns start-PM för detaljplan: http://www.nacka.se/web/bo_bygga/projek ... fault.aspx Här står bara plankorsning. Stockholms stads detaljplaner tillåter spårväg, men tveksamt om de tillåter en brokonstruktion. Då blir det en till detaljplan, vilket kan försena.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

http://www.moderaterna.net/christer/wp- ... detalj.jpg

Det verkar finnas förutsättningar för en riktigt fin bytespunkt, där man skulle kunna bygga en helt integrerad plattform mellan SB:s och TvB:s spår. Är det möjligt att i normalfallet alltid vända TvB på det norra spåret, för att få detta fina byte? Eller måste man vända varannan på det södra spåret?

En spåranslutning mellan banorna borde vara ganska enkel att ordna. Men kanske är värdet av det begränsat så länge man inte vet vad som ska hända med Saltsjöbanan i framtiden?

Någon som vet mer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Om det inte är möjligt att i ordinarie fall vända i stort sett alla tåg på den norra plattformen (eller rättare sagt använda norra plattformen för att vända de tåg som får anslutning till Saltsjbanan) så vore det bra om den södra plattformen läggs norr istället för söder om det södra spåret.

För övrigt så är väl längsta normalt aktuella tåg på Tvärbanan 60 meter medan Saltsjöbanan kör med 100 meter långa tåg. Således torde faktisk plattformlängdbehov för Tvärbanan bara vara drygt 50% av längden för Saltsöbanan. På bilden på bloggen så verkar det snarast vara så att man ritat längre plattformar för Tvärbanan än för Saltsjöbanan, med andra ord troligtvis 120 meter långa.

Om man följer min idé att lägga den södra plattformen norr om det södra spåret så skulle man lämpligtvis kunna göra så att man i normalfallet stannar i västra änden av norra plattformen och östra änden av södra plattformen, och ett staket på norra sidan av södra plattformen endast finns längs västra halvan. Då blir det "fri gångväg" raka vägen mellan dörrarna på Tvärbanetåg och Saltsjöbanetåg för båda Tvärbanespåren. Gör man på något annat sätt än det jag föreslår så får man inte denna smidigaste lösning på byten.

En anslutning till Saltsjöbanan fyller antagligen ingen särskilt stor funktion att göra direkt, men allt bör förberedas för en sådan. Det vore förvisso ytterst diggabelt att kunna göra spårvagnsutfärder på Saltsjöbanan...

Om man bygger en planskiljd korsning mellan Sickla Industriväg och spårvägen så är väl en fråga om den vägen ska uppgraderas till förstahandsval för trafik mellan Värmdövägen och Järlaleden (åtminstone i de riktningar som inte ger vänstersvängar mellan Sickla Industriväg och Värmdövägen)?
twr

Inlägg av twr »

AdrianLangemar skrev:
Tagbitaren skrev:Man får komma ihåg vad detta är - det löser inte världsproblemen, utan skapar en omstigningsmöjlighet mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan (med en förhållandevis måttlig investering). Det är lätt att säga att man ska ordna en omstigningsplats där, men terrängen är inte helt enkel. Sedan har man SB som barriär också, förutom Värmdöleden
http://goo.gl/maps/GuDJh

Sett från andra hållet:
http://goo.gl/maps/mG2jJ

Möjligen kan man anlägga en gångtunnel där (så att man får en Farsta Strandsliknande lösning), men den måste rimligtvis gå under Värmdöleden också. Vem ska betala det, tycker du?
Det blir väl ändå billigare med gångtunneln än själva spårvägsförlängningen? I så fall måste gångtunneln vara samhällsekonomiskt lönsam, eftersom den gör att mer än dubbelt så många resenärer får nytta av spårvägsförlängningen. Kommunerna (i detta fall Nacka och Värmdö) kanske kan betala en tiondel här också?
Något sådant här kan man väl tänka sig? http://kartor.eniro.se/m/n2nYw

En gångtunnel under Värmdöleden finns uppenbarligen redan, men tyvärr är gångavståndet ganska stort, cirka 350 meter. Man skulle behöva nya hållplatser på Värmdöleden, vilket förlänger restiden lite grann. Hållplatsen bör heta Sickla, för att visa att det är samma bytespunkt. Värmdövägen kan korsas i plan, det kommer bytande från lokalbussarna till Tvärbanan ändå att behöva göra.

Kanske kan man på sikt få till ett kortare byte, något i den här stilen: http://kartor.eniro.se/m/n2nId

Det skulle isåfall kombineras med stadsbyggande i området, så att bytet skulle ske via en stadsgata. Vet inte riktigt hur terrängen ser ut, helt lätt blir det nog inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:Om det inte är möjligt att i ordinarie fall vända i stort sett alla tåg på den norra plattformen (eller rättare sagt använda norra plattformen för att vända de tåg som får anslutning till Saltsjbanan) så vore det bra om den södra plattformen läggs norr istället för söder om det södra spåret.

För övrigt så är väl längsta normalt aktuella tåg på Tvärbanan 60 meter medan Saltsjöbanan kör med 100 meter långa tåg. Således torde faktisk plattformlängdbehov för Tvärbanan bara vara drygt 50% av längden för Saltsöbanan. På bilden på bloggen så verkar det snarast vara så att man ritat längre plattformar för Tvärbanan än för Saltsjöbanan, med andra ord troligtvis 120 meter långa.

Om man följer min idé att lägga den södra plattformen norr om det södra spåret så skulle man lämpligtvis kunna göra så att man i normalfallet stannar i västra änden av norra plattformen och östra änden av södra plattformen, och ett staket på norra sidan av södra plattformen endast finns längs västra halvan. Då blir det "fri gångväg" raka vägen mellan dörrarna på Tvärbanetåg och Saltsjöbanetåg för båda Tvärbanespåren. Gör man på något annat sätt än det jag föreslår så får man inte denna smidigaste lösning på byten.
Intressant tanke, det vore kanske inte så dumt. I praktiken kan plattformarna vara 65 meter, men den södra vara förskjuten längre österut, helt enkelt. Ett enda stort "plattformstorg" skulle man kunna ha. Något i denna stil: http://kartor.eniro.se/m/n2nJB
M_M skrev:En anslutning till Saltsjöbanan fyller antagligen ingen särskilt stor funktion att göra direkt, men allt bör förberedas för en sådan. Det vore förvisso ytterst diggabelt att kunna göra spårvagnsutfärder på Saltsjöbanan...

Om man bygger en planskiljd korsning mellan Sickla Industriväg och spårvägen så är väl en fråga om den vägen ska uppgraderas till förstahandsval för trafik mellan Värmdövägen och Järlaleden (åtminstone i de riktningar som inte ger vänstersvängar mellan Sickla Industriväg och Värmdövägen)?
Det tror jag inte. Järlaledens västra del, längs kommungränsen är förbindelsen mellan Södra Länken och Stadsgårdsleden, en viktig och trafikerad väg. Den trafiken vill man nog inte leda om till i sammanhanget smågator som Sickla industriväg.

De som å andra sidan ska österut på Värmdövägen följer Järlaleden ända till viadukten vid Saltsjö-Järla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:En gångtunnel under Värmdöleden finns uppenbarligen redan, men tyvärr är gångavståndet ganska stort, cirka 350 meter.
Perfekt läge för spårtaxi! :cheesygrin: :mrgreen:
twr skrev:Intressant tanke, det vore kanske inte så dumt. I praktiken kan plattformarna vara 65 meter, men den södra vara förskjuten längre österut, helt enkelt. Ett enda stort "plattformstorg" skulle man kunna ha. Något i denna stil: http://kartor.eniro.se/m/n2nJB
Ja. Nån slags tanke med mitt förslag är att om Tvärbanan förlängs längs Saltsjöbanan så behövs det bara några meter mer räcke för att få en 2*60m-hållplats med bra säkerhet/standard på båda spåren, och också att om man absolut i specialfall behöver ställa upp 4 60m-tåg så går det att göra (under god uppsikt) med mitt förslag.
twr skrev:
M_M skrev:Om man bygger en planskiljd korsning mellan Sickla Industriväg och spårvägen så är väl en fråga om den vägen ska uppgraderas till förstahandsval för trafik mellan Värmdövägen och Järlaleden (åtminstone i de riktningar som inte ger vänstersvängar mellan Sickla Industriväg och Värmdövägen)?
Det tror jag inte. Järlaledens västra del, längs kommungränsen är förbindelsen mellan Södra Länken och Stadsgårdsleden, en viktig och trafikerad väg. Den trafiken vill man nog inte leda om till i sammanhanget smågator som Sickla industriväg.

De som å andra sidan ska österut på Värmdövägen följer Järlaleden ända till viadukten vid Saltsjö-Järla.
Jag tänker alltså på att trafik som kommer från t.ex. Södermalm mot Järlaleden så kan den trafiken gå på Sickla Industriväg, likaså trafik kan trafik från Järlaleden mot Värmdövägen österut gärna gå via Sicka Industriväg. Då får man vissa trafikflöden att gå via planskiljdheten utan att det blir någon direkt nackdel för trafiken.

OBS, jag tänker alltså på att skylta på det sättet, inte att förbjuda att köra på annat sätt.
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Om man bygger en planskiljd korsning mellan Sickla Industriväg och spårvägen så är väl en fråga om den vägen ska uppgraderas till förstahandsval för trafik mellan Värmdövägen och Järlaleden (åtminstone i de riktningar som inte ger vänstersvängar mellan Sickla Industriväg och Värmdövägen)?

Jag tänker alltså på att trafik som kommer från t.ex. Södermalm mot Järlaleden så kan den trafiken gå på Sickla Industriväg, likaså trafik kan trafik från Järlaleden mot Värmdövägen österut gärna gå via Sicka Industriväg. Då får man vissa trafikflöden att gå via planskiljdheten utan att det blir någon direkt nackdel för trafiken.

OBS, jag tänker alltså på att skylta på det sättet, inte att förbjuda att köra på annat sätt.
Ka, jag förstod att du menade så. Jag tror inte att det är realistiskt, bland annat för att Sickla industriväg är en kommunal gata som gärna kan bli mer av en stadsgata i framtiden. Medan vägen längs kommungränsen är statlig och kan anses fylla funktionen av de "saknade" förbindelserna mellan Södra Länken och Värmdövägen/leden mot Södermalm.

Men jag kan ha fel förstås.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Ytterligare en fördel med denna förlängning torde väl vara att projektkontoret som byggt Tvärbanan i Solna de senaste fem åren nu kan sysselsättas gott fram tills byggstarten på Kistagrenen i 2016.
JohanB

Inlägg av JohanB »

twr skrev:Intressant tanke, det vore kanske inte så dumt. I praktiken kan plattformarna vara 65 meter, men den södra vara förskjuten längre österut, helt enkelt. Ett enda stort "plattformstorg" skulle man kunna ha. Något i denna stil: http://kartor.eniro.se/m/n2nJB
En mycket god idé. Ytterligare förbättringsförslag skulle kunna vara att låta den östra plattformen (vart tågen alltid skulle stanna som förstaval) ha perronger på båda sidor så att trafikanter från köpcentrument inte heller b.ehöver gå runt tåget
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Ska plattformen ha perronger på både sidor, låter lite onödigt komplicerat.

HS
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Mycket bra idéer om hur man får ett bra byte till Saltsjöbanan. Men i ett spårtrafikforum som detta är det lätt att glömma bort att det faktiskt kommer att vara en hel del resenärer som vill byta till lokalbussarna på Värmdövägen och Sickla industriväg. Det kan vara värt ett något sämre byte till Saltsjöbanan om man kan få ett betydligt bättre byte till bussarna.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

AdrianLangemar skrev:Mycket bra idéer om hur man får ett bra byte till Saltsjöbanan. Men i ett spårtrafikforum som detta är det lätt att glömma bort att det faktiskt kommer att vara en hel del resenärer som vill byta till lokalbussarna på Värmdövägen och Sickla industriväg. Det kan vara värt ett något sämre byte till Saltsjöbanan om man kan få ett betydligt bättre byte till bussarna.
(Hur) Kan man ordna det och ändå framtidssäkra en smidig sammankoppling till Saltsjöbanan?
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Det förefaller i alla fall inte som om förhandlingarna mellan SLL och Nacka kommun (inkl. övriga intressenter) har kommit så långt så att SLL:s trafiknämnd är beredd att fatta något genomförandebeslut vid trafiknämndens sammanträde 21/5 2013: http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=63616
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Ja men verkar det inte som om trafiknämnden håller på att samla sig till ett genomförandebeslut i alla fall:
http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=65125

(pkt. 5)
twr

Inlägg av twr »

Tagbitaren skrev:Ja men verkar det inte som om trafiknämnden håller på att samla sig till ett genomförandebeslut i alla fall:

(pkt. 5)
Den bifogade kalkylen talar om en kostnad på 377 miljoner, medan tjänsteutlåtandet säger 417 miljoner.

Det är i alla fall tydligt att det blir en plankorsning över väg 260, vilket Trafikverket har gått med på. (Vad heter vägen, här kallas den "Sicklavägen".)

Byggstart sommaren 2014, eller i bästa fall i februari, om Trafikverket omfördelar pengar. Trafikstart i slutet av 2016, eller i bästa fall på sommaren.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

twr skrev:
Tagbitaren skrev:Ja men verkar det inte som om trafiknämnden håller på att samla sig till ett genomförandebeslut i alla fall:

(pkt. 5)
Den bifogade kalkylen talar om en kostnad på 377 miljoner, medan tjänsteutlåtandet säger 417 miljoner.

Det är i alla fall tydligt att det blir en plankorsning över väg 260, vilket Trafikverket har gått med på. (Vad heter vägen, här kallas den "Sicklavägen".)

Byggstart sommaren 2014, eller i bästa fall i februari, om Trafikverket omfördelar pengar. Trafikstart i slutet av 2016, eller i bästa fall på sommaren.
Ja, skillnaden är väl de där 40 miljonerna som Nacka kommun ska bidra med. En intressant sak är att själva spåranläggningen endast står för ca. 15 % av investeringen. Förutom det vanliga, med ledningsomflyttningar etc. så räknar man med att få göra rätt mycket grundförstärkningar längs Båtbyggargatan och Uddvägen. Och undra på det. Vid den stora sjösänkningen 1922, i samband med byggandet av Hammarbyleden sänktes vattennivån med nästan 5 meter, och mängder av gammal gyttjig sjöbotten torrlades. När den nuvarande Båtbyggargatan (och Tvärbanan vid Sickla Udde) anlades räknade man med att det räckte med att schakta ur och fylla med sk. lättfyllning, i det här fallet kubikmetervis med cellplast. Efter omfattade sättningar i gatan fick Stockholms stads byggentrepenör schakta ut gatorna igen och denna gång gjuta påldäck. Så kommer man troligvis att få göra när man förlänger Tvärbanan också.

Om man tittar på den här bilden http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=6062 från 1889 ser man utsikten från dåvarande Lugnet/Henriksdalsberget mot den nu försvunna Fanny Udde och där ser man att det var vatten där Uddvägen nu löper fram. Den som vill kan manipulera med den här bilden http://www.stockholmskallan.se/Jamfor-kartor/ och jämföra kartor då och nu. Om man kikar noga på Stockholmskällans bild ser man i lövdungen på udden den byggnad som gett platsen sitt namn, villa Fanny Udde. Det huset finns kvar men ligger numera långt upp på land, och som sagt med Uddvägen strax nedanför.

Bild
Skriv svar