Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag börjar visst bli glömsk!
Grundorsaken till att jag letade upp denna tråd för ett nytt inlägg var att jag läste nedan citerad text på trafiken.nu:
trafiken.nu skrev:Djurgårdsvägen/Galärvarvsvägen till Djurgårdsbron i Stockholms län (AB)
Vägarbete, väg avstängd.
Djurgårdsvägen mellan Galärvarvsvägen och Djurgårdsbron.
Arbete med att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten. Vägen är avstängd för trafik mellan Djurgårdsbron och Strandvägen.
Trafikanter som kommer från Djurgården och som åker mot Narvavägen eller city kan endast köra höger på strandvägen för att sedan göra en vänstersväng efter ca 100 meter.
Restriktioner: väg avstängd
Gäller från 2012-04-03 kl 07:00
Meddelandet uppdaterat 2012-04-19 kl 07:29
Beräknas pågå till 2012-09-30 kl 16:00
Källa: Trafikverket
Sammantaget med pdf-filen i trådens början får man uppfattningen att detta var en försöksverksamhet som skulle pågå hela långa sommaren, men som avbröts i förtid. Man nämner inte någonstans att samma princip gäller för de som vill(e) korsa Strandvägan för att köra ut på Djurgården via Djurgårdsbron.
Ingen som vet varför omläggningen förra våren inte fick vara kvar hela sommaren?
För någon vecka sedan åkte jag med en spårvagn mot Sergels torg som blev stående en kort stund för att det stod en bil tvärs över spåret före infarten till hållplats Djurgårdsbron. Bilen stod i en kö vars första bil inte kom fram för att spårvagnen var i vägen. Tänkte en kort stund att det här kan bli spännande. En slags moment 22-situation. Men det redde upp sig ganska snabbt.
Den korsningen är väl en som kan vara besvärlig både ur spårvagnsförarnas och andra trafikanters synvinkel, antar jag?
När förlängningen byggs kommer det att lösa sig. Då blir ytan mellan alléerna får spårtrafiken bilister från Djurgården får åka höger och runda där allén tar sluta och en ny genomfar genom allén byggs i höjd med Torstenssonsgatan. Jag tror att den ritningen vart publicerad i någon tråd här annars finns den i Moderna stadstrafiktidningen, numret som handlar om förlängningen.
Det som idag stoppar trafiken från Djurgården är det obevakade övergångsstället vid brofästet på "fastlandsidan". Blir det signalreglerat så blir det en bra lösning, alternativt att man tvingar gående och cyklister att ta vägen under bron. för att komma till stan.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:När förlängningen byggs kommer det att lösa sig. Då blir ytan mellan alléerna får spårtrafiken bilister från Djurgården får åka höger och runda där allén tar sluta och en ny genomfar genom allén byggs i höjd med Torstenssonsgatan. Jag tror att den ritningen vart publicerad i någon tråd här annars finns den i Moderna stadstrafiktidningen, numret som handlar om förlängningen.
Det som idag stoppar trafiken från Djurgården är det obevakade övergångsstället vid brofästet på "fastlandsidan". Blir det signalreglerat så blir det en bra lösning, alternativt att man tvingar gående och cyklister att ta vägen under bron. för att komma till stan.
Stefan
Är det pdf-filen i denna tråds första inlägg?
Jag får kolla upp Modern stadstrafik när jag kommer hem. Tidningen ligger nog i en hög osorterade tidningar. (Om jag kommer ihåg det när jag väl är hemma.)
Fast jag har hört någon viska att (åtminstone) rundfarten genom allén öster om Djurgårdsbron är slopad i senare förslag. Man vill tvinga biltrafiken att köra bort mot Berwaldhallen ifall man vill västerut.
Vi får väl se när järnvägsplanen ställs ut i augusti.