Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Inlägg av Stefan Widén »

För den som inte studerat SL sida med planerna så är länken här http://sl.se/PageFiles/10278/1._Strandvagen_del_1.pdf

I stort sett ser det bra ut . Det är bara övergångsstället vid brofästet som man kan tolka inte blir signalreglerat men för svårvägen har inte detta någon betydelse. För bilburna Djurgårdsbesökare blir det en fil "ledig" så att de kan svänga höger. Ska man mot Oxenstjärnsgatan ligger man i rätt fil, ska man mot city får man byta fil och där kan det så klart bli lite trångt.
De som skall in på djurgården få en egen svängfil där även bommen förhoppningsvis hamnar. Hamnar bommen här så blir det förre bilar på Djurgården och då blir så klart utfarten mindre känslig.
Som tidigare sagts så blir del i allén endast till för spårtrafik. För hoppningsvis får den en snygg inramning med olika beläggningar rabatter konstutsmyckning osv.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:För den som inte studerat SL sida med planerna så är länken här http://sl.se/PageFiles/10278/1._Strandvagen_del_1.pdf

I stort sett ser det bra ut . Det är bara övergångsstället vid brofästet som man kan tolka inte blir signalreglerat men för svårvägen har inte detta någon betydelse. För bilburna Djurgårdsbesökare blir det en fil "ledig" så att de kan svänga höger. Ska man mot Oxenstjärnsgatan ligger man i rätt fil, ska man mot city får man byta fil och där kan det så klart bli lite trångt.
De som skall in på djurgården få en egen svängfil där även bommen förhoppningsvis hamnar. Hamnar bommen här så blir det förre bilar på Djurgården och då blir så klart utfarten mindre känslig.
Som tidigare sagts så blir del i allén endast till för spårtrafik. För hoppningsvis får den en snygg inramning med olika beläggningar rabatter konstutsmyckning osv.

Stefan
Ser väl bra ut. Men varför skall spåren in i allén så tidigt? Och var skall bussarna stanna? 69:an lär ju i alla fall bli kvar.
Förstår jag det rätt att trafik från öster och från Narvavägen måste köra en bit väster ut på Strandvägen och vända 180 grader för att komma till Djurgåden. Dvs. det blir ingen förbindelse över Strandvägen vid Djurgårdsbron för andra asfaltgående fordon än cyklar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Inge skrev:Men det är ju bra märkligt att man ska fälla träd i allén och härja bara för att man helt onödigt skall kunna ha cykelbanor både i och utanför denna. För fyra-fem år sedan fanns det dubbla körfält och man kunde enkelt svänga runt, med träden kvar.

Dessutom är det inte bara märkligt, utan fullständigt idiotiskt, att man gör saker i omvänd ordning. Givetvis skulle detta åtgärdats innan avstängning kom på fråga.
Rundkörningen finns där redan idag men är i det nya förlsaget flyttat mot djurgårdsbron för att kunna få en bätter möjlighet till signalreglering när man korsar spåren. I nyvarnade läger blir det för trångt. När det gäller träden så blir det ett nollsummespel De som fälls för de nya överfarterna planteras vid nuvarande korsning. Och visst borde man ha gjort saker i rätt ordning. Det är ju helheten i den nya trafiklösningen som är det finurliga.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:För den som inte studerat SL sida med planerna så är länken här http://sl.se/PageFiles/10278/1._Strandvagen_del_1.pdf

Stefan
Ser väl bra ut. Men varför skall spåren in i allén så tidigt? Och var skall bussarna stanna? 69:an lär ju i alla fall bli kvar.
Förstår jag det rätt att trafik från öster och från Narvavägen måste köra en bit väster ut på Strandvägen och vända 180 grader för att komma till Djurgåden. Dvs. det blir ingen förbindelse över Strandvägen vid Djurgårdsbron för andra asfaltgående fordon än cyklar?
Jag utgår från att 69 gå i samma område som spårvägen. Det som endast blir för spårvägen är spåren/filerna upp på bron. Ja kontentan blir denna 180 gradare för att komma ut på Djurgården. Denna lösning är den bästa både för bilar och kollektivtrafik. Korsningen som den är gjord idag funkar inte och är roten till de långa köerna. Vidare måste man ha med att målet är att kraftigt minska biltrafiken till Djurgården. Det är både Djurgårdsförvaltningen och Stadens ambition. Besökare kommer att hänvisas till P-garage i anslutning till Norra länken och därefter ta spårvagen ut på Djurgården. Drömmen vore att även ha en bytesplats för turistbussar i samma område. Nu börjar skolresesäsongen och mängden bussar på djurgården blir till ett problem då det inte finns Pplatser för alla.

Som jag ser det så gör man nu ett tydligt val att Djurgården blir den oas det är och att man kan röra sig friare på gator osv. Gång och cykeltrafik prioriteras. Spårvägen tillsammans med färgorna blir det kolletiva alternativet. 44:ans varande eller ej kan så klart utredas vidare och i början kommer den att gå vidare men tvingas ta dessa extra 180 gradare.

Man kan så klart skissa på fiffiga spårlösningar för framtiden men det lär dröja ett antal år innan man är mogna att gå vidare.

Stefan
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Jag utgår från att 69 gå i samma område som spårvägen. Det som endast blir för spårvägen är spåren/filerna upp på bron. Ja kontentan blir denna 180 gradare för att komma ut på Djurgården. Denna lösning är den bästa både för bilar och kollektivtrafik. Korsningen som den är gjord idag funkar inte och är roten till de långa köerna. Vidare måste man ha med att målet är att kraftigt minska biltrafiken till Djurgården. Det är både Djurgårdsförvaltningen och Stadens ambition. Besökare kommer att hänvisas till P-garage i anslutning till Norra länken och därefter ta spårvagen ut på Djurgården. Drömmen vore att även ha en bytesplats för turistbussar i samma område. Nu börjar skolresesäsongen och mängden bussar på djurgården blir till ett problem då det inte finns Pplatser för alla.

Som jag ser det så gör man nu ett tydligt val att Djurgården blir den oas det är och att man kan röra sig friare på gator osv. Gång och cykeltrafik prioriteras. Spårvägen tillsammans med färgorna blir det kolletiva alternativet. 44:ans varande eller ej kan så klart utredas vidare och i början kommer den att gå vidare men tvingas ta dessa extra 180 gradare.

Man kan så klart skissa på fiffiga spårlösningar för framtiden men det lär dröja ett antal år innan man är mogna att gå vidare.

Stefan
Fick uppfattningen av spåren inne i allén inte skulle trafikeras av bussar. Men då förstår jag.

Jag tycker det verkar som en bra lösning. Och utan biltrafik på Djurgården så kan en del P-ytor användas till annat. Och vet "folk" att de inte kommer ut på Djurgården med bil så kommer även det att minska köerna, skulle jag tro. Eller kommer dessa bilister att i stället cirkulera runt på gatorna i närheten av Djurgårdsbron för att leta P-plats? Förmodligen första gången i alla fall, om de inte tagit till sig informationen i förväg. Och då är risken stor att de felparkerar i ren desperation. Se hur det parkeras på gräsmattorna i Vallhallavägens allé i samband med Tjejmilen.

Tät pendeltrafik, med spårvagn, från en lämpligt placerad stor P-plats med plats även för bussar vore ju toppen. Helst med P-avgift och SL-biljett till ett pris.
Traesk

Inlägg av Traesk »

LÅ1 skrev:Tät pendeltrafik, med spårvagn, från en lämpligt placerad stor P-plats med plats även för bussar vore ju toppen. Helst med P-avgift och SL-biljett till ett pris.
Där sa du något. Man kanske skulle kunna utforma en specialbiljett som bara gäller resor mellan denna P-plats och Djurgården som ingår i P-avgiften, allt för att hålla kostnaden för biljetten nere.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Traesk skrev:
LÅ1 skrev:Tät pendeltrafik, med spårvagn, från en lämpligt placerad stor P-plats med plats även för bussar vore ju toppen. Helst med P-avgift och SL-biljett till ett pris.
Där sa du något. Man kanske skulle kunna utforma en specialbiljett som bara gäller resor mellan denna P-plats och Djurgården som ingår i P-avgiften, allt för att hålla kostnaden för biljetten nere.
Bara att börja dra spår till Gärdet och asfaltera de stora gräsytorna för att skapa en stor P-plats då! :cheesygrin:
BSB101

Inlägg av BSB101 »

twr skrev:
BSB101 skrev:
roggek skrev:Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
Varför i sann totälitär ära inte flytta hela Djurgården till Botkyrka? Sedan kan vi ta och riva innerstan och flytta folk till Skövde och nyuppförda miljonprogram så får vi autamtiskt minskad trängsel i Stockholm. Med lite "smarta" påtvingade folkomflyttningar kan vi nog få en bra fördelning på befolkningen över landet så nya dyra infrastrukturprojekt inte behövs på ett bra.
Vart ska vi flytta Skövde då? :cheesygrin:
De är väl så få boende så det får vi väl plats i en lägenhet i ett av miljonprogeramhusen som vi bygger? :D
bruse skrev:
LÅ1 skrev:
bruse skrev:Förbjöds privatbilar helt i innerstaden så är problemet löst utan massa ombyggnationer och skyltar.
Och vi skulle få en trist stad!
Jo vad trist med en tystare stad utan buller, utan micropartiklar som dödar tusentals.
Om vi skulle förbjuda allt som dödar tusentals personer skulle det inte vara mycket kvar som var tillåtet.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Intressant pdf som Stefan Widén länkar till!

Om man drömmer långt framåt och också återkopplar dels till diskussionerna om vad det kostar att bygga spårväg och dels framtida museitrafik så borde väl en spårvägskonvertering av linje 69 öster om Sergels Torg vara en sträcka där det knappast borde vara några problem med nedgrävda ledningar. Med tanke på att en spårvägskonvertering av 69 skulle innebära minskad förbränningsmotorkörning invid nationalstadsparken så torde det förhoppningsvis inte vara svårt att få okej att lägga spårvägen några meter norr om Djurgårdsbrunnsvägen om det skulle behövas för att klara eventuella ledningar. Man kan kanske tänka sig att ansluta till Hakberget istället för korsningen Djurgårdsbrunnsvägen-Strandvägen-Oxstiernsgatan, det borde dels innebära att man går fri från ledningar lättare och dels medger det en rakare väg för alternativ trafikering om man skulle vilja köra från Frihamnen-Värtan eller från en spårvägskonverterad linje 4. Vad gäller 69 v.s. 69K så borde man - om det inte finns hinder i form av t.ex. vibrationsfortplantning till tornet - kunna dra spårvägen så att man slipper ha en separat gren till Kaknästornet utan alla turer har hållplats där. Även om 69 nog inte har trafik nog att i sig motivera en spårvägskonvertering så kan kanske sannolikt låga anläggningskostanader (med reservation för bron) ihop med "kulturmöjligheten" att köra museitrafik som trafikerar (hela) Djurgården, ett halvdussin muséer, Kaknästornet med flera i en slinga vara tillräckliga motiv för spårväg. (Jag tänker då på att bygga spår som knyter ihop Manillavägen till Waldemarsudde).

Vad gäller linje 44 så tror jag att min kristallkula spår att delen söder om Östra Station ersätts med spårvagn i Valhallavägen-Hakberget-Djurgården den dag linje 4 är spårvägskonverterad, antagligen genom att (vissa turer på) linje 4 förlängs till Djurgården.

Jag håller generellt inte med Inge om att det är onödigt att ha dubbel uppsättning cykelbanor. Jag skulle vilja se långsamkörfält och "expresskörfält" för cyklister.

Vad gäller att endast ha spår men inte vägkörfält mellan kollektivfilerna i Strandvägen och bron så är det kanske bra med nån slags "fuskvariant" på egen banvall i form av något som ser ut som gräs (och kanske faktiskt till och med har gräsväxt) men som i undantagsfall kan trafikeras av t.ex. räddningstjänsten. Det borde dessutom bli lättare att sätta upp gigantiskt stora "du måste svänga höger"-skyltar och "infart förbjuden"-skyltar som bilar påväg ut från Djurgården ser, jämfört med hur det ser ut idag.

"Parkeringsplatsbiljett" skulle kunna utgöras av en biljett som gäller för upp till fem personer på spårvagn både till Djurgården och till Sergels Torg (och ev ut på Lidingö också för enkelhetens skull - då gäller biljetten för "alla spårvagnar som man kan åka med till/från parkeringen). Spårvagnsgiltligheten skulle kunna vara obligatorisk (med tillval för fullständig SL-giltlighet på alla SL-trafikslag, men ingen möjlighet att välja bort spårvagnsgiltlighet). Övervägandet måste vara att biljetten måste locka bilister att ställa bilen vid denna parkering men ändå inte vara så lockade att de som skulle åkt kollektivt hela vägen tar bilen till denna parkering. En bonusfråga är om denna parkering på något magiskt sätt bör finnas utanför trängselzonen?
twr

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev: Jag utgår från att 69 gå i samma område som spårvägen. Det som endast blir för spårvägen är spåren/filerna upp på bron.
Man kan fråga sig om man på sikt verkligen ska ha spårvagnar och bussar på samma utrymme. Prognoserna för Spårväg City talar om 2 minuters turtäthet på sikt. Då kanske man måste utnyttja kapaciteten maximalt med spårvagn och låta bussar ta en annan väg. Då får man dessutom mindre slitage på spårområdet och möjlighet att anlägga gräsbanvall om man så önskar.
Stefan Widén skrev:Vidare måste man ha med att målet är att kraftigt minska biltrafiken till Djurgården. Det är både Djurgårdsförvaltningen och Stadens ambition. Besökare kommer att hänvisas till P-garage i anslutning till Norra länken och därefter ta spårvägen ut på Djurgården. Drömmen vore att även ha en bytesplats för turistbussar i samma område. Nu börjar skolresesäsongen och mängden bussar på djurgården blir till ett problem då det inte finns Pplatser för alla.
Stefan
Är p-garaget vid Norra länken ett faktum eller din prognos för vad som kommer att hända? Var menar du att den skulle ligga? Albano?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Konvertera 69:an är inte en så dum ide alls. Eller snarare, dra den vidare förbi Centralstationen västerut över Klarabergsbron och mot Kungsholmen )som spårväg city skulle gå!) OCH som den nuvarande sträckningen är - upp till S:t Eriksplan. Även om jag gärna skulle se att den går till Karolinska Institutet kanske det finns bättre vägar där i slutet? Vika av från Karlbergsvägen in på Norra Stationsgatan och anslut till en framtida spårväg från Odenplan till Hagastaden?

Har för dålig koll hur den går på Gärdet..
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:
Stefan Widén skrev: Jag utgår från att 69 gå i samma område som spårvägen. Det som endast blir för spårvägen är spåren/filerna upp på bron.
Man kan fråga sig om man på sikt verkligen ska ha spårvagnar och bussar på samma utrymme. Prognoserna för Spårväg City talar om 2 minuters turtäthet på sikt. Då kanske man måste utnyttja kapaciteten maximalt med spårvagn och låta bussar ta en annan väg. Då får man dessutom mindre slitage på spårområdet och möjlighet att anlägga gräsbanvall om man så önskar.
69 har idag som tätast 10min-trafik om jag läser tabellen rätt. Med spårvagn så skulle den kunna köra än glesare under den tid det är proppfullt på Strandvägen.

På sikt lär linje 4 spårvägskonverteras och då kan man tänka sig att linje 4 förlängs så att vissa turer går som 69's östliga del (då det är för fullt på Strandvägen för 69 att köra till T-centralen) och vissa turer mot dagens spår på Djurgården.

Dessutom är väl östra delen av 69, förutom viss skoltrafik och enstaka arbetspendlare, väl till största del en turist/evenemang/upplevelsebesökslinje ungefär som sjan är idag? Därmed torde den ha annat resandemönster än Spårväg City.
Medic skrev:Konvertera 69:an är inte en så dum ide alls. Eller snarare, dra den vidare förbi Centralstationen västerut över Klarabergsbron och mot Kungsholmen )som spårväg city skulle gå!) OCH som den nuvarande sträckningen är - upp till S:t Eriksplan. Även om jag gärna skulle se att den går till Karolinska Institutet kanske det finns bättre vägar där i slutet? Vika av från Karlbergsvägen in på Norra Stationsgatan och anslut till en framtida spårväg från Odenplan till Hagastaden?

Har för dålig koll hur den går på Gärdet..
SL's innerstadskarta är alltid bra :)

På Gärdet går den alltså verkligen på ett gärde så att säga, sen går den ut på "baksidan" av själva ön Djurgården. (Även en del som inte är ö räknas till Djurgården).

Väster om Sergels Torg har jag ingen aning om vad som skulle vara vettigt, jag antar att bäst vore att koppla västra/norra delen av 69 mot någon annan busslinje på nåt sätt.
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Tack! Jag har inte åkt 69:an på östra delen sedan den hette 47:an - om det nu lät vettigt.. Men jag åker ofta 69:an i dess västliga läge. Men tack igen! Pinsamt, men inte hittat den kartan själv, kikat på mindre bra varianter.. :oops:
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Medic skrev:Tack! Jag har inte åkt 69:an på östra delen sedan den hette 47:an - om det nu lät vettigt.. Men jag åker ofta 69:an i dess västliga läge. Men tack igen! Pinsamt, men inte hittat den kartan själv, kikat på mindre bra varianter.. :oops:
Nu får du köra en till oops..... på östra delen med utgångspunkt från Segels torg har 69 alltid hetat 69 och gått till Blockhusudden längst ut på Djurgården. Det är på den västliga delen som den tagit gamla 47s sträckning. Innan det så gick den en kort tid till Fridhemsplan på gamla 52:ans sträckning. Nu är dock 52 tillbaka och 69 går åter upp i vasastan om än med annan sträckning än orginalet.

Hängde alla med? :D

När det gäller utökad museitrafik så finns drömmen om en ringlinje runt norra och södra Djurgården. Från Waldermarsudde via Manilla och Djurgårdsbrunn och vidare till Berwaldhallen. Sen till Norrmalmstorg och åter mot Södra djurgården. Då kan vi sköta den "interna" transporten med museivagnar för de som ska mellan ex Skansen och Tekniska museet. De nya vagnarna får ta de tunga transporterna till och från Djurgården.

Detta har det skrivit om i ett antal trådar tidigare, för den som är intresserad.

Stefan
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Medic skrev:Tack! Jag har inte åkt 69:an på östra delen sedan den hette 47:an - om det nu lät vettigt.. Men jag åker ofta 69:an i dess västliga läge. Men tack igen! Pinsamt, men inte hittat den kartan själv, kikat på mindre bra varianter.. :oops:
(Nedanstående skrivet innan jag läst Stefan Widéns inlägg)

69:ans östra del har aldrig hetat 47.
Linje 69 öster ut skyltas omväxlande 69 och 69K. Den senare går upp till Kaknästornet. (Och vänder där.) Medan 69 inte kör fram till tornet, utan fortsätter ut till Blockhusudden.
Väster ut skyltar båda linjerna 69.
En gång i tiden fanns linje 68 som gick en lite annorlunda väg men samma väg som 69:an över Gärdet och sedan upp till Kaknästornet. Sedan tror jag att bussarna till Kaknästornet har skyltat lite olika från tid till annan. 69x tror jag har använts. Kanske också enbart 69 men endast åtskiljt av destinationen?

Jag tror att dessa båda linjer har en mycket varierad beläggning. Beroende på årstid och väder samt förstås tid på dygnet. Precis som linje 7, men kanske mer oförutsägbart?
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Ooops.. ;) Tack för upplysningen! Tror jag är med i matchen nu.. Skall ta en tur i helgen från Tomteboda till tornet eller Blockhusudden så har jag nog kvar det i minnet sen med.. ;)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Stefan Widén skrev:När det gäller utökad museitrafik så finns drömmen om en ringlinje runt norra och södra Djurgården. Från Waldermarsudde via Manilla och Djurgårdsbrunn och vidare till Berwaldhallen. Sen till Norrmalmstorg och åter mot Södra djurgården. Då kan vi sköta den "interna" transporten med museivagnar för de som ska mellan ex Skansen och Tekniska museet. De nya vagnarna får ta de tunga transporterna till och från Djurgården.

Detta har det skrivit om i ett antal trådar tidigare, för den som är intresserad.
Ja, det var den idén jag hakade på. Om man skulle genomföra den idén så skulle det egentligen bara behövas drygt en halv kilometer ytterligare spår för att helt ersätta 69 + 69K (öster om Sergels Torg) med spårväg. Fast det kanske också skulle kräva dubbelspår längs i stort sett hela sträckan (förutom ev. vid nån bro eller liknande).
Jimmy

Inlägg av Jimmy »

Hej.
Är det möjligen någon som vet exakt vilket datum som avstängningen togs bort?
Eller om det är en eller två veckor sedan?

Mvh
Jimmy
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jimmy skrev:Hej.
Är det möjligen någon som vet exakt vilket datum som avstängningen togs bort?
Eller om det är en eller två veckor sedan?

Mvh
Jimmy
Jag vet inte exakt. Vet bara att det inte var kvar någon avstängning vid middagstid onsdagen 9/5. Passerade gåendes då, och reflekterade över att det var borta. Jag trodde det skulle förbli så i väntan på gatuombyggnad!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Eftersom denna tråd delvis handlat om avstängningen av Djurgården för biltrafik vissa tider så fortsätter jag på det temat.
Jag har observerat att man satt upp nya förbudsskyltar vid Djurgårdsbron. En storlek större än gängse i stadsmiljö. Och vinklade så att de skall synas innan bilisterna redan har framhjulen inne på brouppfarten. Dessutom sitter det en lysdiod-skylt (eller liknande) med information ca 20 m före bron, om man kommer från Nybroplan. Hur mycket det hjälper vet jag inte. En kort tids studie gav utslaget tre förbjudna fordon på ett tillåtet. Men det var en kort stund på söndagen, och det syns ju inte vilka "vanliga" fordon som har tillstånd.

Informationen i den pdf som det hänvisades till i trådens första inlägg säger inget om att trafikomläggningen vid Strandvägen X Djurgårdsbron var något tillfälligt. Varför återgick man till den tidigare lösningen?
Skriv svar