Spårvagn 7?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Spårvagn 7?
Till sommaren ska någon veteran maka på sig för att bereda plats åt ännu en A34:a i Alkärrshallen. Fortsätter nummerserien enligt det redan tillämpade mönstret kommer den att få heta "7". Otroligt att äntligen få en vagn vars namn inte kan förväxlas med anläggningen i hallen!
- Tur elva, tjeeena. Haru nåt spår till mej? Kom.
- Teknikerna vill ha femman på fyran, så du kan plocka in den där. Kom.
- Saru spår fem? Kom.
- Nä, femman ska in på fyran! Kom!
- Åkej, fyran, de e uppfattat. Slut kom.
- Klat slut.
(Fyran är verkstadsspåret där marken öppnar sig i ett hål rakt under en.)
Hur som helst har man hos SL inte riktigt nått fram till konsensus vad det är som ombesörjer en stor del av trafiken till och från Djurgården. Frågar man den automatiska kvinnorösten som ljuvligt basunerar ut avgångstider på begäran, tryck bara på infoknappen, har det till nyligen varit "buss [lång eller halvlång paus beroende på hållplats] sju", vilket numera korrigerats till "spårväg sju".
Identifieringen med "linje sju" brukar en del förare och trafikledare använda sinsemellan. Till råga på allt har talen 1-3 reserverats för turerna på den tidtabellsbundna trafiken för Djurgårdslinjen. Vi har alltså en uppsättning siffror som beroende på kontext kan beteckna uppställningsspår i vagnhallen, A34:or och turnummer för veteranvagnar i trafik.
Samt, kanske, namnet på banan och trafiken som helhet. Ty innan jag glömmer... Enligt Tri Spv är det DjL som är gällande namn på banan, något som författarna av banboken inte håller med om. De tycker SpvC är bättre!
Och nu visar det sig att något som kallas för Spårvagn 7 angör (ska angöra) hållplats Sergels Torg. Låt oss börja med en titt på en fina skylten på Malmskillnadsgatans betong, vars SL Gothic (?) med gemener och grejer bryter av från det sena 60-talets skapelse Tratex i endast versaler:
Information i text och grafiska element till trots dyker emellanåt rullande historia upp där Spårvagn 7 tydligen ska härska i ensamt majestät:
Varför inte? Tvåriktningsvagnar utan alltför breda karosser (korgar) är alltid välkomna upp till stoppbocken för att försköna den annars så trista betongmiljön. Men dra inte upp enriktningsekipage längre norrut än till Norrmalmstorg! Annars skapar det svår huvudvärk för många under lång tid.
Visst är hållplatsen tillgänglighetsanpassad enligt alla konstens regler, men det vore intressant att få ta del av hur tankarna gick hos ... ja, vilka då? efter den hemska massakern på Saltsjöbanan häromsistens när man, kanske för första gången, såg hur platsen egentligen är utformad. ATC? Inte då. Halv siktfart nu liksom då.
- Tur elva, tjeeena. Haru nåt spår till mej? Kom.
- Teknikerna vill ha femman på fyran, så du kan plocka in den där. Kom.
- Saru spår fem? Kom.
- Nä, femman ska in på fyran! Kom!
- Åkej, fyran, de e uppfattat. Slut kom.
- Klat slut.
(Fyran är verkstadsspåret där marken öppnar sig i ett hål rakt under en.)
Hur som helst har man hos SL inte riktigt nått fram till konsensus vad det är som ombesörjer en stor del av trafiken till och från Djurgården. Frågar man den automatiska kvinnorösten som ljuvligt basunerar ut avgångstider på begäran, tryck bara på infoknappen, har det till nyligen varit "buss [lång eller halvlång paus beroende på hållplats] sju", vilket numera korrigerats till "spårväg sju".
Identifieringen med "linje sju" brukar en del förare och trafikledare använda sinsemellan. Till råga på allt har talen 1-3 reserverats för turerna på den tidtabellsbundna trafiken för Djurgårdslinjen. Vi har alltså en uppsättning siffror som beroende på kontext kan beteckna uppställningsspår i vagnhallen, A34:or och turnummer för veteranvagnar i trafik.
Samt, kanske, namnet på banan och trafiken som helhet. Ty innan jag glömmer... Enligt Tri Spv är det DjL som är gällande namn på banan, något som författarna av banboken inte håller med om. De tycker SpvC är bättre!
Och nu visar det sig att något som kallas för Spårvagn 7 angör (ska angöra) hållplats Sergels Torg. Låt oss börja med en titt på en fina skylten på Malmskillnadsgatans betong, vars SL Gothic (?) med gemener och grejer bryter av från det sena 60-talets skapelse Tratex i endast versaler:
Information i text och grafiska element till trots dyker emellanåt rullande historia upp där Spårvagn 7 tydligen ska härska i ensamt majestät:
Varför inte? Tvåriktningsvagnar utan alltför breda karosser (korgar) är alltid välkomna upp till stoppbocken för att försköna den annars så trista betongmiljön. Men dra inte upp enriktningsekipage längre norrut än till Norrmalmstorg! Annars skapar det svår huvudvärk för många under lång tid.
Visst är hållplatsen tillgänglighetsanpassad enligt alla konstens regler, men det vore intressant att få ta del av hur tankarna gick hos ... ja, vilka då? efter den hemska massakern på Saltsjöbanan häromsistens när man, kanske för första gången, såg hur platsen egentligen är utformad. ATC? Inte då. Halv siktfart nu liksom då.
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Re: Spårvagn 7?
Vagnen har redan ett nummer i sin hemstad (Norrköping) och när den var i Stockholm senast gick den med sitt vagns nr från hemstaden.
Får hoppas att den inte får sin förra fula foliering bara. Enligt rykte blir det v 35.
Med vänlig hälsning lagerbrax
Får hoppas att den inte får sin förra fula foliering bara. Enligt rykte blir det v 35.
Med vänlig hälsning lagerbrax
Re: Spårvagn 7?
Någon fick för sig att hoppet från siffran 6 till 35 var för stort. Får man förmoda. Alltså har vi nu en SPÅRVAGN 7 som, om man ska ta skylten på Malmskillnadsgatan bokstavligt, får köra ända upp till Sergels Torg.lagerbrax skrev:Vagnen har redan ett nummer i sin hemstad (Norrköping) och när den var i Stockholm senast gick den med sitt vagns nr från hemstaden.
Får hoppas att den inte får sin förra fula foliering bara. Enligt rykte blir det v 35.
Med vänlig hälsning lagerbrax
Övriga hänvisas till att gå över växeln mellan Kungsan och Plattan.

Och foliering för undercoverjobb har nummer 35, alias vagn 7, fått. Närmast med psykedeliska tendenser. SL säljer gärna reklamplats på allt, och spårvagnarna är inte undantagna. För att dölja hjälpen från Östgötatrafiken valde man reklam för "alltomstockholm.se"; man måste värna alla nyinflyttade som jobbar hårt på att glömma hemstaden ute i landet för att bli till riktiga stockholmare. Då går det inte för sig att det rullar en 35:a med Norrköpings stadsvapen i fronten! För bövelen!
Tänk om vi fick en FM-radio installerad i resten av vagnarna också!
Heavy light rail. Vänta bara. Förresten, hur klarar ni i Norrköping trafiken medan SL botaniserar inne i er vagnhall? Rullar fortfarande de där fula sakerna med nummer i 10-serien fortfarande hos er? Ger uthyrningen av vagnarna tillräckligt med ca$h för fortsatta investeringar i ert spårnät?
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Re: Spårvagn 7?
Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Spårvagn 7?
Är det inte konstigt att vagnägaren - det är väl Norrköpings stad - gång på gång räddar arslet på SL. Vad får man för det?lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: Spårvagn 7?
Pengar.Tagbitaren skrev:Är det inte konstigt att vagnägaren - det är väl Norrköpings stad - gång på gång räddar arslet på SL. Vad får man för det?lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Spårvagn 7?
Hoppeligen. Men Norrköpings M06-vagnar är väl inte inköpta som en penningsplacering, utan för att göra trafiknytta i sin hemstad?bruse skrev:Pengar.Tagbitaren skrev:Är det inte konstigt att vagnägaren - det är väl Norrköpings stad - gång på gång räddar arslet på SL. Vad får man för det?lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Spårvagn 7?
Är det verkligen det? Trodde Norrköping hade överskott på vagnar under varma årstiden och därför hyrde ut en vagn till Stockholm, eftersom Stockholm har vagnbrist under sommaren. Hur många trafikdugliga vagnar har Norrköping, och hur många vagnar behövs i trafiken?lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Medlem nr 266
Re: Spårvagn 7?
Varma årstiden har inte börjat än (dvs sommartidtabellen).Sven Blomberg skrev:Är det verkligen det? Trodde Norrköping hade överskott på vagnar under varma årstiden och därför hyrde ut en vagn till Stockholm, eftersom Stockholm har vagnbrist under sommaren. Hur många trafikdugliga vagnar har Norrköping, och hur många vagnar behövs i trafiken?lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Spårvagn 7?
Men visst borde väl Norrköping ha tillräckligt med M06, M97 och eventuella M98 så det inte blir vagnbrist. Annars skulle de väl inte hyra ut.
Medlem nr 266
-
- Inlägg: 1553
- Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
- Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
- Kontakt:
Re: Spårvagn 7?
För att röra till det lite mer så har vagn 7 kvar anropsnummret 35 (och 435 eller var det 635 för ena ände?) när man ska ropa till vagnen på BussPC. Det fick vi lära oss den hårda vägen här om dag när vi behövde ropa vagn till vagn.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska 
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/

Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Re: Spårvagn 7?
Slamkrypare: När fanns det senast en vagn med nr 7 som trafikerade stockholms spårvägsnät?
6 och 8 är ju välkända... Ledtråd: LiB 7...
6 och 8 är ju välkända... Ledtråd: LiB 7...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Spårvagn 7?
Jodå, nog finns de vagnar i Norrköping så de går att hyra ut 35, annars hade de ju inte blivit av.Sven Blomberg skrev:Men visst borde väl Norrköping ha tillräckligt med M06, M97 och eventuella M98 så det inte blir vagnbrist. Annars skulle de väl inte hyra ut.
Detta så länge inga M97 ställts av för gott. Just nu är någon/några under renovering, av de som ska överleva några år till. Dessutom är alla M98 22-24 avställda, då det tydligen inte går att få ordning på den ombyggda kraftelektroniken (process pågår men kommunen börja tröttna).
Om sen Veolia har en annan syn på vagntillgången, så beror de nog på att i deras värd finns nog inte alla M97 längre. Men i den riktiga värden gör de ju det...
Visst ja, glömde ju... M06 41 är avställd pga ett försäkringsärende, efter en kollision under vintern. En snöplog gjorde hål i vagnsidan. Och M06 43 är ännu inte levererad, den skadades under transport, då den fastnade i en viadukt i Tyskland. Vagnen är åter i Bautzen och när de kan levereras är fn. okänt.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Spårvagn 7?
Så 43 rönte ett öde liknande 3343, dock utan dödlig utgång för fordonet!
HS
HS
Re: Spårvagn 7?
På sätt och vis allafall...Henrik Schütz skrev:Så 43 rönte ett öde liknande 3343, dock utan dödlig utgång för fordonet!
HS
Fast den dödliga utgången för 3343 vill nog jag mer skylla på de otroligt dåliga relationerna mellan Alstom och SJAB vid den tiden.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Spårvagn 7?
Vad är Norrköpings planer i nuläget när det gäller vagnparken, för de närmaste åren och så långt man har tänkt?
Re: Spårvagn 7?
Hva slags enhet er denne 3343 og hva skjedde med den?Henrik Schütz skrev:Så 43 rönte ett öde liknande 3343, dock utan dödlig utgång för fordonet!
HS
Re: Spårvagn 7?
3343 var en tvåvagnars X40, som skadades i en kollision vid leveranstransporten från Tyskland.Andy skrev:Hva slags enhet er denne 3343 og hva skjedde med den?Henrik Schütz skrev:Så 43 rönte ett öde liknande 3343, dock utan dödlig utgång för fordonet!
HS
Vagnen levererades aldrig till SJAB.
Re: Spårvagn 7?
Som det är sagt nu, ska man ha 15 M06, 5 renoverade M97 och 3 M98. Detta till det spårnät som finns idag.20581000184197 skrev:Vad är Norrköpings planer i nuläget när det gäller vagnparken, för de närmaste åren och så långt man har tänkt?
Hur man tänker om spårnätet byggs ut, är ju osäkert. Men för dagens nät, så kommer ju de renoverade M97 att behöva bytas ut varefter. Man har ju även bekymmer med M98orna, men där vet man ju inte vad som händer riktigt. Möjligen kan de ju bli så med dessa, att man som i Oslo, med SL95, tröttnar och säger stopp, varefter man får upphandla ersättningsvagnar.
I dagsläget är det ju flera vagnar av M06-typ som gäller och så lär de nog vara så länge den går att beställa.
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårvagn 7?
Den kördes väl på DB's spår mot lämplig färjehamn på samma sätt som alla X60 levererades.leifd skrev:3343 var en tvåvagnars X40, som skadades i en kollision vid leveranstransporten från Tyskland.Andy skrev:Hva slags enhet er denne 3343 og hva skjedde med den?Henrik Schütz skrev:Så 43 rönte ett öde liknande 3343, dock utan dödlig utgång för fordonet!
HS
Vagnen levererades aldrig till SJAB.
Sorry att hänga med på urspårningen här även om den har en viss likhet med Norrköpingsvagnen även om den var på en trailer när olyckshändelsen inträffade.