Spårvagn 7?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Spår 6
Inlägg: 98
Blev medlem: fredag 14 januari 2011 14:12
Ort: Stockholm

Spårvagn 7?

Inlägg av Spår 6 »

Till sommaren ska någon veteran maka på sig för att bereda plats åt ännu en A34:a i Alkärrshallen. Fortsätter nummerserien enligt det redan tillämpade mönstret kommer den att få heta "7". Otroligt att äntligen få en vagn vars namn inte kan förväxlas med anläggningen i hallen!

- Tur elva, tjeeena. Haru nåt spår till mej? Kom.
- Teknikerna vill ha femman på fyran, så du kan plocka in den där. Kom.
- Saru spår fem? Kom.
- Nä, femman ska in på fyran! Kom!
- Åkej, fyran, de e uppfattat. Slut kom.
- Klat slut.

(Fyran är verkstadsspåret där marken öppnar sig i ett hål rakt under en.)

Hur som helst har man hos SL inte riktigt nått fram till konsensus vad det är som ombesörjer en stor del av trafiken till och från Djurgården. Frågar man den automatiska kvinnorösten som ljuvligt basunerar ut avgångstider på begäran, tryck bara på infoknappen, har det till nyligen varit "buss [lång eller halvlång paus beroende på hållplats] sju", vilket numera korrigerats till "spårväg sju".

Identifieringen med "linje sju" brukar en del förare och trafikledare använda sinsemellan. Till råga på allt har talen 1-3 reserverats för turerna på den tidtabellsbundna trafiken för Djurgårdslinjen. Vi har alltså en uppsättning siffror som beroende på kontext kan beteckna uppställningsspår i vagnhallen, A34:or och turnummer för veteranvagnar i trafik.

Samt, kanske, namnet på banan och trafiken som helhet. Ty innan jag glömmer... Enligt Tri Spv är det DjL som är gällande namn på banan, något som författarna av banboken inte håller med om. De tycker SpvC är bättre!

Och nu visar det sig att något som kallas för Spårvagn 7 angör (ska angöra) hållplats Sergels Torg. Låt oss börja med en titt på en fina skylten på Malmskillnadsgatans betong, vars SL Gothic (?) med gemener och grejer bryter av från det sena 60-talets skapelse Tratex i endast versaler:
The sky is the limit!
The sky is the limit!
Sparvagn_7_4.jpeg (100.33 KiB) Visad 5244 gånger
Information i text och grafiska element till trots dyker emellanåt rullande historia upp där Spårvagn 7 tydligen ska härska i ensamt majestät:
Kan ni läsa texten på skylten?
Kan ni läsa texten på skylten?
Sparvagn_7_2.jpeg (139.73 KiB) Visad 5244 gånger
Varför inte? Tvåriktningsvagnar utan alltför breda karosser (korgar) är alltid välkomna upp till stoppbocken för att försköna den annars så trista betongmiljön. Men dra inte upp enriktningsekipage längre norrut än till Norrmalmstorg! Annars skapar det svår huvudvärk för många under lång tid.

Visst är hållplatsen tillgänglighetsanpassad enligt alla konstens regler, men det vore intressant att få ta del av hur tankarna gick hos ... ja, vilka då? efter den hemska massakern på Saltsjöbanan häromsistens när man, kanske för första gången, såg hur platsen egentligen är utformad. ATC? Inte då. Halv siktfart nu liksom då.
Stoppbock.
Stoppbock.
Sparvagn_7_1.jpeg (165.17 KiB) Visad 5244 gånger
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av lagerbrax »

Vagnen har redan ett nummer i sin hemstad (Norrköping) och när den var i Stockholm senast gick den med sitt vagns nr från hemstaden.
Får hoppas att den inte får sin förra fula foliering bara. Enligt rykte blir det v 35.
Med vänlig hälsning lagerbrax
Användarens profilbild
Spår 6
Inlägg: 98
Blev medlem: fredag 14 januari 2011 14:12
Ort: Stockholm

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av Spår 6 »

lagerbrax skrev:Vagnen har redan ett nummer i sin hemstad (Norrköping) och när den var i Stockholm senast gick den med sitt vagns nr från hemstaden.
Får hoppas att den inte får sin förra fula foliering bara. Enligt rykte blir det v 35.
Med vänlig hälsning lagerbrax
Någon fick för sig att hoppet från siffran 6 till 35 var för stort. Får man förmoda. Alltså har vi nu en SPÅRVAGN 7 som, om man ska ta skylten på Malmskillnadsgatan bokstavligt, får köra ända upp till Sergels Torg.
Borta bra, hemma bäst?
Borta bra, hemma bäst?
Sjuan2.jpeg (136.64 KiB) Visad 4619 gånger
Övriga hänvisas till att gå över växeln mellan Kungsan och Plattan. 8)
PUSS!
PUSS!
Sjuan.jpeg (109.7 KiB) Visad 4619 gånger
Och foliering för undercoverjobb har nummer 35, alias vagn 7, fått. Närmast med psykedeliska tendenser. SL säljer gärna reklamplats på allt, och spårvagnarna är inte undantagna. För att dölja hjälpen från Östgötatrafiken valde man reklam för "alltomstockholm.se"; man måste värna alla nyinflyttade som jobbar hårt på att glömma hemstaden ute i landet för att bli till riktiga stockholmare. Då går det inte för sig att det rullar en 35:a med Norrköpings stadsvapen i fronten! För bövelen!
Halvfärdigt...
Halvfärdigt...
Sjuan3.jpeg (141.58 KiB) Visad 4619 gånger
Tänk om vi fick en FM-radio installerad i resten av vagnarna också!
Helfärdigt!
Helfärdigt!
Sjuan4.jpeg (148.51 KiB) Visad 4619 gånger
Heavy light rail. Vänta bara. Förresten, hur klarar ni i Norrköping trafiken medan SL botaniserar inne i er vagnhall? Rullar fortfarande de där fula sakerna med nummer i 10-serien fortfarande hos er? Ger uthyrningen av vagnarna tillräckligt med ca$h för fortsatta investeringar i ert spårnät?
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av lagerbrax »

Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av Tagbitaren »

lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
Är det inte konstigt att vagnägaren - det är väl Norrköpings stad - gång på gång räddar arslet på SL. Vad får man för det?
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av bruse »

Tagbitaren skrev:
lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
Är det inte konstigt att vagnägaren - det är väl Norrköpings stad - gång på gång räddar arslet på SL. Vad får man för det?
Pengar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av Tagbitaren »

bruse skrev:
Tagbitaren skrev:
lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Kan bli så att det blir buss istället. M11 är avställda.
MVH lagerbrax
Är det inte konstigt att vagnägaren - det är väl Norrköpings stad - gång på gång räddar arslet på SL. Vad får man för det?
Pengar.
Hoppeligen. Men Norrköpings M06-vagnar är väl inte inköpta som en penningsplacering, utan för att göra trafiknytta i sin hemstad?
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av Sven Blomberg »

lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Är det verkligen det? Trodde Norrköping hade överskott på vagnar under varma årstiden och därför hyrde ut en vagn till Stockholm, eftersom Stockholm har vagnbrist under sommaren. Hur många trafikdugliga vagnar har Norrköping, och hur många vagnar behövs i trafiken?
Medlem nr 266
Joakim W
Inlägg: 551
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av Joakim W »

Sven Blomberg skrev:
lagerbrax skrev:Vagnbrist – borde inte hyrt ut vagnen till Stockholm.
Är det verkligen det? Trodde Norrköping hade överskott på vagnar under varma årstiden och därför hyrde ut en vagn till Stockholm, eftersom Stockholm har vagnbrist under sommaren. Hur många trafikdugliga vagnar har Norrköping, och hur många vagnar behövs i trafiken?
Varma årstiden har inte börjat än (dvs sommartidtabellen).
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av Sven Blomberg »

Men visst borde väl Norrköping ha tillräckligt med M06, M97 och eventuella M98 så det inte blir vagnbrist. Annars skulle de väl inte hyra ut.
Medlem nr 266
yujin
Inlägg: 1553
Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
Kontakt:

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av yujin »

För att röra till det lite mer så har vagn 7 kvar anropsnummret 35 (och 435 eller var det 635 för ena ände?) när man ska ropa till vagnen på BussPC. Det fick vi lära oss den hårda vägen här om dag när vi behövde ropa vagn till vagn.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av 643 »

Slamkrypare: När fanns det senast en vagn med nr 7 som trafikerade stockholms spårvägsnät?
6 och 8 är ju välkända... Ledtråd: LiB 7...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:Men visst borde väl Norrköping ha tillräckligt med M06, M97 och eventuella M98 så det inte blir vagnbrist. Annars skulle de väl inte hyra ut.
Jodå, nog finns de vagnar i Norrköping så de går att hyra ut 35, annars hade de ju inte blivit av.
Detta så länge inga M97 ställts av för gott. Just nu är någon/några under renovering, av de som ska överleva några år till. Dessutom är alla M98 22-24 avställda, då det tydligen inte går att få ordning på den ombyggda kraftelektroniken (process pågår men kommunen börja tröttna).
Om sen Veolia har en annan syn på vagntillgången, så beror de nog på att i deras värd finns nog inte alla M97 längre. Men i den riktiga värden gör de ju det...

Visst ja, glömde ju... M06 41 är avställd pga ett försäkringsärende, efter en kollision under vintern. En snöplog gjorde hål i vagnsidan. Och M06 43 är ännu inte levererad, den skadades under transport, då den fastnade i en viadukt i Tyskland. Vagnen är åter i Bautzen och när de kan levereras är fn. okänt.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av Henrik Schütz »

Så 43 rönte ett öde liknande 3343, dock utan dödlig utgång för fordonet!

HS
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av leifd »

Henrik Schütz skrev:Så 43 rönte ett öde liknande 3343, dock utan dödlig utgång för fordonet!

HS
På sätt och vis allafall...
Fast den dödliga utgången för 3343 vill nog jag mer skylla på de otroligt dåliga relationerna mellan Alstom och SJAB vid den tiden.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av 20581000184197 »

Vad är Norrköpings planer i nuläget när det gäller vagnparken, för de närmaste åren och så långt man har tänkt?
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av Andy »

Henrik Schütz skrev:Så 43 rönte ett öde liknande 3343, dock utan dödlig utgång för fordonet!

HS
Hva slags enhet er denne 3343 og hva skjedde med den?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av leifd »

Andy skrev:
Henrik Schütz skrev:Så 43 rönte ett öde liknande 3343, dock utan dödlig utgång för fordonet!

HS
Hva slags enhet er denne 3343 og hva skjedde med den?
3343 var en tvåvagnars X40, som skadades i en kollision vid leveranstransporten från Tyskland.
Vagnen levererades aldrig till SJAB.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av leifd »

20581000184197 skrev:Vad är Norrköpings planer i nuläget när det gäller vagnparken, för de närmaste åren och så långt man har tänkt?
Som det är sagt nu, ska man ha 15 M06, 5 renoverade M97 och 3 M98. Detta till det spårnät som finns idag.
Hur man tänker om spårnätet byggs ut, är ju osäkert. Men för dagens nät, så kommer ju de renoverade M97 att behöva bytas ut varefter. Man har ju även bekymmer med M98orna, men där vet man ju inte vad som händer riktigt. Möjligen kan de ju bli så med dessa, att man som i Oslo, med SL95, tröttnar och säger stopp, varefter man får upphandla ersättningsvagnar.
I dagsläget är det ju flera vagnar av M06-typ som gäller och så lär de nog vara så länge den går att beställa.
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårvagn 7?

Inlägg av C12C3C3C12 »

leifd skrev:
Andy skrev:
Henrik Schütz skrev:Så 43 rönte ett öde liknande 3343, dock utan dödlig utgång för fordonet!

HS
Hva slags enhet er denne 3343 og hva skjedde med den?
3343 var en tvåvagnars X40, som skadades i en kollision vid leveranstransporten från Tyskland.
Vagnen levererades aldrig till SJAB.
Den kördes väl på DB's spår mot lämplig färjehamn på samma sätt som alla X60 levererades.

Sorry att hänga med på urspårningen här även om den har en viss likhet med Norrköpingsvagnen även om den var på en trailer när olyckshändelsen inträffade.
Skriv svar